Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.09.2021 10:17
Haemaeraemies kirjoitti: 16.09.2021 10:10 Itse en kasvata kotona, koska asunnon ilmanvaihto ei mahdollista suoraa linjaa ulos järkevästi.
Kerrostalossa ulos tuleva ilmanvaihto ei myöskään ole ongelmaton, vaan katku kulkeutuu sitten tuuletusikkunoiden tai parvekkeiden kautta naapurien riemuksi.
Tämän vuoksi kaikki ulos menevä ilma pitäisi ajaa tukevien aktiivihiilien lävitse. Usein ihmiset aliarvioivat minkä kokoista aktiivihiiltä tarvitaan että suodatus on täydellinen. Aktiivihiilen avulla voi kirjaimellisesti puhdistaa mitä tahansa hajuttomaksi, kyse on vain siitä että onko sitä hiiltä tarpeeksi että kaikki hajut suodattuvat. Ihmiset ei ymmärrä laskea kasvatustilan kuutiokokoa, ja suhteuttaa aktiivihiilisuodattimen tehoa siihen, vaan silmämääräisesti ostetaan aktiivihiili joka lyödään paikoilleen.

Aluksi suodatuksen teho riittää, mutta kun se kuluu niin alkaa tapahtumaan vuotoja, joita ei välttämättä itse huomaa edes, ja sitten naapurissa haisee Jamaika.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^yritin katsella jotain hyvin halpaa erillistä varastotilaa tai jotain purkukuntoista rakennusta, mutta en löytänyt. Eikö enää ole kaarihalleja?

Noiden hinta näyttää nousevan sellaiseksi, että ei enää kotitarvekasvattajalle oikein sovi.

Esim. täällä saisi taatusti kasvatella rauhassa, mutta ei oikein sovi kotitarvekasvattajalle

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-lom ... i/15840117
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 10:39 ^yritin katsella jotain hyvin halpaa erillistä varastotilaa tai jotain purkukuntoista rakennusta, mutta en löytänyt. Eikö enää ole kaarihalleja?

Noiden hinta näyttää nousevan sellaiseksi, että ei enää kotitarvekasvattajalle oikein sovi.

Esim. täällä saisi taatusti kasvatella rauhassa, mutta ei oikein sovi kotitarvekasvattajalle

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-lom ... i/15840117
Kaarihallit ovat haastavia, koska sinne tarvitaan mielellään juokseva vesi, sekä viemäröinti. Sähkö on tietenkin minimivaatimus. Olisi myös hyvä, jos tila pitäisi jotenkin lämpöä, koska vuotava lämpösäteily kiinnittää talvisessa maassa huomiota.

Tsekkaa kuva jos et usko ;D

Kuva
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 10:13 Onhan meillä valtava järjestelmä, jolla yritetään auttaa mielenterveysongelmaisia? Vai ajatko takaa sitä, että itsemurhien tekeminen kiellettäisiin?
Ei minulla ollut tässä mitään ratkaisua tarjolla. Kritisoin vain alkon demonisointia, vaikka meillä on ihan samaa luokkaa olevia kuoleman aiheuttajia, joita taas ei demonisoida. Toki ulinan perusteella marssivat natsit ovat vielä pahempi asia kuin alko.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Haemaeraemies kirjoitti: 16.09.2021 10:56 Olisi myös hyvä, jos tila pitäisi jotenkin lämpöä, koska vuotava lämpösäteily kiinnittää talvisessa maassa huomiota.
Tarvitaan lämmön talteenotto. Sitten voi ryhtyä myymään naapureille pientuotettua kaukolämpöä kilpailukykyiseen hintaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2021 10:56
James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 10:13 Onhan meillä valtava järjestelmä, jolla yritetään auttaa mielenterveysongelmaisia? Vai ajatko takaa sitä, että itsemurhien tekeminen kiellettäisiin?
Ei minulla ollut tässä mitään ratkaisua tarjolla. Kritisoin vain alkon demonisointia, vaikka meillä on ihan samaa luokkaa olevia kuoleman aiheuttajia, joita taas ei demonisoida.
En oikein vieläkään saa kiinni tästä. Miten itsemurhiin siis pitäisi mielestäsi suhtautua?

Mielenterveyspalveluihinhan käytetään rahaa miljardiluokassa ja henkilöstöä on kymmeniä tuhansia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Se tarkoittaa, että alkoholipolitiikkaa pitäisi tehdä vasta sen jälkeen, kun sotaveteraanien asiat on ensin saatu kuntoon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 10:59 En oikein vieläkään saa kiinni tästä. Miten itsemurhiin siis pitäisi mielestäsi suhtautua?
Järkeilin homman niin, että jos 1000 kuolemaa aiheuttaa kovan tarpeen tehdä jotain lisää, niin varmaan 600 kuolemaakin aiheuttaa lähes yhtä kovan tarpeen tehdä jotain lisää.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomalaiset intoutuivat synnytystalkoisiin
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008259471.html

Ihan väärin. Kaikki ei halua lapsia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo. Eriarvoistavaa ja syyllistävää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Segregaaation estämiseksi osa syntyvistä lapsista olisi hyvä sijoittaa lapsettomiin perheisiin ja yksinhuoltajille.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2021 11:47 ^ Segregaaation estämiseksi osa syntyvistä lapsista olisi hyvä sijoittaa lapsettomiin perheisiin ja yksinhuoltajille.
Lapset olisi annettava pahemmasta syntyvyysongelmasta kärsiviin maihin, kuten Japani.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suomi ei voi olla itsekäs.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Veikkaan, että transfobisesti suurin osa lapsista syntyy cis-perheisiin
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miten ne kehtaa!?

Vihasyntymistä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä keskeytän hetkeksi tuon hersyvän hauskan, älyllisellä terävyydellään vastaansanomattomasti viiltävän satiirinne, ja palaan vielä tähän huumekeissiin.
Haemaeraemies kirjoitti: 15.09.2021 11:31 Olen seurannut laillistamisen vaikutuksia useissa eri paikoissa, ja lähes kaikki maalatut kauhukuvat ovat jääneet toteutumatta. Hieman enemmän kannabista löytyy ratin takaa, mikä on ikävää mutta suhteellisen oletettavaa. Käyttö on kasvanut, mutta yllättäen yli 60 vuotiaiden parissa, minkä näen suoraan heijastelevan myös lääkinnällistä käyttöä. Nuoret eivät pajauta enemmän ja Hollanti on tunnetusti ollut kärkimaita, siinä miten nuorten kannabiksen käyttöä on saatu suitsittua.
Tässähän oli sellainenkin kummallinen poliittinen keikaus, että kokoomusnuorten lisäksi joku persujen nuorisopamppu (epäilemättä näitä itsejulistautuneita "klassisia liberaaleja") asettui vihreiden avauksen taakse. Nyt näyttää siltä, että vanhemman polven persukuningattarella on mennyt kuppi nurin, vihreiden kanssa ei lähdetä marjaan: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b156 ... a1bfd15210

Peruskama on tietty tuttua ja kaavamaista sovellusta yhden tapauksen (jonka todenperäisyydestä ei tiedetä) anekdootille rakentavasta tarinallisuudesta, josta vedetään yleispäteviä normeja, eli ei siitä sen enempää. Mutta on sillä yksi linkki jonkinlaiseen katsaukseen vapautuksen vaikutuksista Coloradossa. Yleinen elämänkokemus opettaa suhtautumaan äärimmäisellä varauksella Ukkolan valikoimiin lähteisiin, mutta mä en ole harrastellut aihepiiriä ja tuntuisi kovin työläältä alkaa perehtyä laajemman kuvan muodostamiseksi. Siksi kysynkin vain Kitinässä: miten sä suhtaudut Ukkolan viittaamaan dataan: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6913861/ ? Ei se ainakaan ihan uusi artikkeli ole - joko on saatavalla parempaa dataa?

Edit. Sen verran googlasin, että saman raportin tuoreempi versio näyttäisi olevan täällä: https://cdpsdocs.state.co.us/ors/docs/r ... 83_Rpt.pdf Ihan executive summaryn lukemalla voisi ajatella, että kyllä se Ukkola vähän tarkoitushakuisesti vanhaa raporttia käytti. Laillistaminen on vahvistanut huumeen asemaa kulttuurissa, mutta nuorten, rikollisuuden ja ongelmakäytön käyrät näyttävät aika hyvältä, kuten ennakoida saattaakin.
Viimeksi muokannut urpiainen, 16.09.2021 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 16.09.2021 13:22 Siksi kysynkin vain Kitinässä: miten sä suhtaudut Ukkolan viittaamaan dataan: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6913861/ ? Ei se ainakaan ihan uusi artikkeli ole - joko on saatavalla parempaa dataa?
Ukkolan henkilökohtaiset psykoosi-anekdootit kannattaa jättää imho vähälle huomiolle, koska meillä ei ole mitään tietoa siitä mitkä ovat olleet todelliset lähtökohdat tai tapahtumien kulku. Kyllä, mielenterveysongelmat saattaa pahentua jos niihin on selkeitä taipumuksia, mutta yleinen konsensus tiedemaailmassa on, ettei kannabis itsessään aiheuta psykoosia. Kylläpä väitetään, että alkoholista saa aikaan psykoosin kun kannabiksella itsessään ilman taipumuksia se ei onnistu oikein mitenkään.

Tuo toinen linkki onkin sitten paljon mielenkiintoisempi. On mielestäni loogista, että ihmisistä löytyy kannabista enemmän sen jälkeen, kun siitä tulee laillista. Eli käyttö lisääntyy tietyissä ryhmissä, sitä ei voi kiistää, eikä mielestäni ole tarpeellista. Kukaan ei ole väittänyt että käyttö vähenee laillistumisen myötä, mutta se ei myöskään kasva räjähdysmäisesti on laillistajien sanoma mielestäni.

Haluaisin noista numeroista tietää, että onko tuossa eroteltu sitä onko ihmiset olleet: Päihtyneitä, vai puhutaanko metaboliiteista? Metaboliitit eivät ole psykoaktiivisia, eikä näin vaikuta ajokykyyn. Sanomattakin selvää että pajareissa pidä rattiin menemän, ja tämän vuoksi onkin ollut aiheellista kehittää testausmenetelmä, joka tunnistaa aktiiviset THC:n = kuski on päihtynyt, eikä sitä että on nauttinut THC tuotteita viimeisen 12- 36 tunnin aikana.

Kannabiksen vaikutusta ajokykyyn on tutkittu aika paljon, ja näkemys tuntuu olevan tämä: Se vaikuttaa ajokykyyn suurissa annoksissa kyllä, mutta pienissä määrin ei mainittavasti. Tätä on vaikea tutkia, koska ero on esimerkiksi lajike-kohtainen kuinka lamauttavasti toimii, ja miten henkilö on tottunut toimimaan.

Coloradossa esimerkiksi tuo merkintä tilastoon pilvessä ajamisesta tulee ymmärtääkseni, jos elimistöstä löytyy mitään kannabis-metaboliitteja ja joutuu onnettomuuteen. Tämän takia on vaikea ottaa tosissaan noita arvioita, mutta kuten sanoin: Modernit testausmenetelmät ja selvät THC:tä veressä arvot tulee määrittää kuten alkoholissa on.

Se että on tai ei ole jotain elimistössä ei pitäisi olla mielestäni peruste. Jos tuohon mennään, niin sitten tulisi mitata jokaisen kolaritapauksen adenosiini-arvot ja tuomita henkilö, joilla on liian korkeat adenosiini-arvot. Ja eihän tuo ole kestävä logiikka.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Kuten tuonne ylös editoinkin, jaksoin nyt vähän selata uudempaa raporttia enkä vain Ukkolan nostoja. Luulen, että pointtisi päihtyneet v. metaboliitit on tärkeä, ja Ukkola taitaa jättää sen huomioimatta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Olen samaa mieltä, että pelkkä metaboliittien mittaaminen ei merkitse mitään. Mutta mikä on tämän merkitys " while all Colorado traffic deaths increased 31 percent"?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: 16.09.2021 13:53
James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2021 10:39Eikö enää ole kaarihalleja?
Sattumalta kuuluvat yrityksemme repertuaariin. Suomen maaedustaja Richel groupin ShelterAll-tuotteille.

Lasken betonipalikka/kaarihallille mielelläni tarjouksen. Hallia saa umpinaisena, ovellisena tai sen hybrideinä.
Saako huomaamattoman toimituksen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olisi näppärä Suomessakin. Tai siis olisi jos PK-seudulla olisi kenttä Kehä III:n sisäpuolella.

Saksalainen sähkölentotaksiyhtiö listautui Nasdaq-teknologia­pörssiin


Ja kun luki tarkemmin niin tuli ahaa-elämys.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 16.09.2021 15:34 Olisi näppärä Suomessakin. Tai siis olisi jos PK-seudulla olisi kenttä Kehä III:n sisäpuolella.
En hiffaa. Eikö näiden lyhyiden kotimaanlentojen, joita kepu sai nyt tuettua enemmän kuin oopperalippuja, ainoa pointti ole sujuva yhteys ulkomaanlennoille? Koko idea menisi, jos lentäisivätkin Malmille. Vai oliko näiden idea nimenomaan, että eivät tarvitse kenttää ollenkaan? Siitä olen kyllä samaa mieltä, että lyhyissä kotimaanlennoissa olisi aineksia sähköilmailulle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jotenkin meni ohi tuo paikaltaan nousu niin kuvittelin, että tarvitaan kenttä päästäkseni käymään firman muilla toimipisteillä.

Tuskin tuollainenkaan kuitenkaan saa lupaa nousta ihan mistä tahansa, taitaa nousussa olla mökä melkoinen vaikka kuinka sähkö.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Idea on, että helikopterikentän kokoiselta alueelta voi nousta. Nousu ja laskeutuminen siis tapahtuu pystysuoraan.

Meteliä hallitaan ducted fan -ratkaisulla. Muistaakseni 60 dB sadan metrin päässä.

edit: joo, on 60 dB 100m:n päässä. Mikä on kyllä uskomattoman alhainen. Eli talon sisällä et kuule, jos katolta lähtee tuollainen.

Tuo hiljaisuus on varmasti käytännössä merkittävin etu nykytekniikkaan. Koska tuohan korvaisi helikopterikyydin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Noin minäkin ymmärsin, että tämä on tosiaan sellainen scifi-henkinen lentotaksivisio, jossa ei olla korvaamassa nykyisiä lentoreittejä, jolloin kysymys lentokentän sijainnista ei olisi relevantti. Vastasin kuitenkin itse aika sekavasti Bluntlylle, koska halusin samalla vastata tematiikkaan, jota olin ehkä näkevinäni hänen viestissään, vaikka ihan varma ei voi olla.

Nythän on nimittäin niin, että ns. Malmin lentokenttä -maniaa ollaan ottamassa mukaan psykiatriseen tautiluokitukseen mamu-manian rinnalle. On jo vanhastaan tuttu epidemia, että tietyissä kognitiiviselta itsesuojelukyvyltään heikentyneissä piireissä on tämä vamma, että melkein mikä tahansa poliittinen teema kääntyy monomaaniseksi mamu-politiikaksi. Tämän rinnalle, ja epäilemättä osin samoissa piireissä, on nyt nousemassa tämä Malmimania.

Tyypillinen oire on aivan puskista tuleva assosiaatio, että puheena oleva aihe jotenkin perustelisi Malmin lentokenttäkäytön jatkamisen ja rakentamisen vastustamisen. Lähes olemattomalla some-presenssillänikin olen nyt ollut huomaavinani, että tämä kepun budjettiriihivoitto, eli että maakuntien lentomatkoja jönsesteristä Helsinki-Vantaalle tuetaan aika messevästi jokaista matkustajaa kohden, kääntyy voivotteluksi siitä, että Malmin lentotoiminta pitäisi säilyttää tätä maakuntaliikennettä varten. Tämä on minusta harhautunut argumentti siksikin, että kai koko maakuntien lentoliikenteen idea on taata liikematkustajille sujuva yhteys ulkomaanlennoille. Kotimaanmatkailussa juna on monesti kätevämpi. Maakuntalentojen siirto Malmille rikkoisi tämän järjen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin