Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No kai se maakuntalentely on tappiollista kun lennetään aivan liian isoilla koneilla, 30 paikkaa ja 7 matkustajaa.

Tuommoisella pikkuisella sähkövispilällä homma olisi kannattavaa, mutta taitaa vaatia kuitenkin kiinteäsiipisen.

Sitten taas joku Poriin lentäminen on järjetöntä jos joutuu ensin autoilemaan tunnin lähimmälle kentälle, samalla vaivalla ajaa sitten jo perille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2021 8:30 Idea on, että helikopterikentän kokoiselta alueelta voi nousta. Nousu ja laskeutuminen siis tapahtuu pystysuoraan.

Meteliä hallitaan ducted fan -ratkaisulla. Muistaakseni 60 dB sadan metrin päässä.

edit: joo, on 60 dB 100m:n päässä. Mikä on kyllä uskomattoman alhainen. Eli talon sisällä et kuule, jos katolta lähtee tuollainen.

Tuo hiljaisuus on varmasti käytännössä merkittävin etu nykytekniikkaan. Koska tuohan korvaisi helikopterikyydin.
Heh :D Ducted fan ei kyllä yleensä tarkoita hiljaisempaa, vaan enemmän tehoa pienemmällä virralla ja pienemmillä propelleilla, että siinä suhteessa saa hiljaisempaa vehjettä. Jos siihen lyö normaalitehot niin huutaa kuin perkele. Mistä tiedän? Koska olen rakentanut itse 3 tuumaisen dronen, missä tuota ducted fan - tekniikkaa käytetään, ja kyllä se ulvoo kans aika kovaa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Haemaeraemies kirjoitti: 17.09.2021 9:52
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2021 8:30 Idea on, että helikopterikentän kokoiselta alueelta voi nousta. Nousu ja laskeutuminen siis tapahtuu pystysuoraan.

Meteliä hallitaan ducted fan -ratkaisulla. Muistaakseni 60 dB sadan metrin päässä.

edit: joo, on 60 dB 100m:n päässä. Mikä on kyllä uskomattoman alhainen. Eli talon sisällä et kuule, jos katolta lähtee tuollainen.

Tuo hiljaisuus on varmasti käytännössä merkittävin etu nykytekniikkaan. Koska tuohan korvaisi helikopterikyydin.
Heh :D Ducted fan ei kyllä yleensä tarkoita hiljaisempaa, vaan enemmän tehoa pienemmällä virralla ja pienemmillä propelleilla, että siinä suhteessa saa hiljaisempaa vehjettä. Jos siihen lyö normaalitehot niin huutaa kuin perkele. Mistä tiedän? Koska olen rakentanut itse 3 tuumaisen dronen, missä tuota ducted fan - tekniikkaa käytetään, ja kyllä se ulvoo kans aika kovaa.
Noh. Ko. värkin markkinoijat noin väittävät. Mulla ei muuta tietoa asiasta.

Electric jet engines integrated into the wing flaps provide advantages in payload, aerodynamic efficiency and a lower noise profile, whilst also providing thrust vector control to maneuver the Lilium Jet through every phase of flight.

https://lilium.com/jet
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2021 10:00Noh. Ko. värkin markkinoijat noin väittävät. Mulla ei muuta tietoa asiasta
Jenkkien sokerinlobbausorganisaaatiot väittää, että ihan turvallinen aine.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16664
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 14.09.2021 10:48 ^ Joo. Olen ollut huomaavinani, että aika moni vihreiden avauksesta järkyttynyt korostaa, että (i) kannabis on tutkitusti haitallista lasten aivojen kehitykselle ja (ii) moni on siirtynyt kannabiksesta vahvempiin huumeisiin. Ajattelisin, että juuri nämä ovat keskeisiä argumentteja kannabiksen laillistamisen ja kontrolloidun tarjonnan puolesta.
Ja samalla linjalla jatketaan:

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kaikkihan tietävät, alkon myyjältä tulee mora keuhkoon, jos viinavelat jäävät maksamatta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2021 13:09 ^Kaikkihan tietävät, alkon myyjältä tulee mora keuhkoon, jos viinavelat jäävät maksamatta!
Joo voisivat lopettaa sen velaksi myynnin !!!111
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16664
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minusta on alkanut näyttää, että konservatiivipuolueissa kannabiskeskustelu laukaisee psykoosin herkemmin kuin alkoholi ja kannabis yhteensä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kannabis + konservatismi = sekakäyttöä
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Yllättävän monelle on ihan looginen päätelmä todeta, että "Emme voi puhua kannabiksen laillistamisesta, koska kyseessä on kuitenkin laiton huumausaine."

Huumausaineet ja erityisesti niitä käyttävät ihmiset ovat olleet viinaan menevän kansan suosikkivihollinen. Oli miten syvällä viinanhuuruissaan tahansa, niin aina voi vähän röyhistää rintaa sillä, että mitään huumeita nyt en sentään ole sortunut käyttämään. Huumausaineita käytetään vaan koska halutaan olla ihan sekaisin, eikä lainkaan sosiaalisesti, lääkinnällisesti, harrastuksena, tunnelmaa luomaan tai muista sellaisista syistä, joista ihmiset uskottelevat käyttävänsä alkoholia. Oman alkoholinkäytönkin reflektointi on tietysti aika kurjaa touhua, kuten tälläkin palstalla on havaittu. Helpompi olisi vaan todeta, että kaikkihan niin tekee ja se kuuluu aikuisen elämään.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mulla ei tietääkseni ole kuin yksi kaveri joka on pössytellyt aktiivisesti. Yksi syy miksi preferoi pössyttelyä oli, että viinan kanssa hänestä helposti kuoriutui känniääliö, eikä oikein pitänyt tuosta piirteestä itsessään. Lopetti sitten pössyttelynkin jossain vaiheessa, kun homma oli mennyt päivittäiseksi eikä opinnot edenneet. Ei olla aiheesta pitkään aikaan puhuttu, niin en tiedä onko pysynyt sittemmin kokonaan erossa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti: 17.09.2021 15:39 Huumausaineita käytetään vaan koska halutaan olla ihan sekaisin, eikä lainkaan sosiaalisesti, lääkinnällisesti, harrastuksena, tunnelmaa luomaan tai muista sellaisista syistä, joista ihmiset uskottelevat käyttävänsä alkoholia.
Siivous! Älä unohda siivousta!

Suomessa olisi siivotonta ilman viinaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 17.09.2021 15:24 Minusta on alkanut näyttää, että konservatiivipuolueissa kannabiskeskustelu laukaisee psykoosin herkemmin kuin alkoholi ja kannabis yhteensä.
Joku lohkaisi, että kuultuaan exit-verosta yrittäjä ryhtyi polttamaan kannabista ja meni psykoosiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 17.09.2021 16:59 Mulla ei tietääkseni ole kuin yksi kaveri joka on pössytellyt aktiivisesti. Yksi syy miksi preferoi pössyttelyä oli, että viinan kanssa hänestä helposti kuoriutui känniääliö, eikä oikein pitänyt tuosta piirteestä itsessään.
Olen aika varma, että mulle kannabis olisi nuoruudessa sopinut paljon viinaa paremmin juuri tuon takia. Nythän on tietysti sama, mitä kalsareissa sohvalla vedän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 17.09.2021 15:39 Yllättävän monelle on ihan looginen päätelmä todeta, että "Emme voi puhua kannabiksen laillistamisesta, koska kyseessä on kuitenkin laiton huumausaine."
Näinhän se on. Kannabista ei voi laillistaa, koska se on laitonta ja turkistarhausta ei voi kieltää, koska se on laillinen elinkeino. Mielestäni hyvin selkeää!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Niba »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 69a712d2d0

Ei huolta, yritystoimintaa voi jatkaa, Keskusta on hallituksessa, piikki on auki!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2021 9:04
urpiainen kirjoitti: 17.09.2021 15:24 Minusta on alkanut näyttää, että konservatiivipuolueissa kannabiskeskustelu laukaisee psykoosin herkemmin kuin alkoholi ja kannabis yhteensä.
Joku lohkaisi, että kuultuaan exit-verosta yrittäjä ryhtyi polttamaan kannabista ja meni psykoosiin.
Kannabis-psykoosi on yleisin ihmisillä, jotka eivät ole koskaan siihen mitenkään koskeneet.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Huumausaineen paradoksaalinen vaikutus; kuulleessaan huumausaineesta ainetta käyttämätön henkilö menee psykoosiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

IS:n uutiskommenteista (ihan eri aiheesta) poimittua: " Viina- ja kannabishöyryissä ajatellaan vain seuraavaa korjaussarjaa, sillä muusta ei tarvitse välittää."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Haemaeraemies kirjoitti: 20.09.2021 10:05
James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2021 9:04
urpiainen kirjoitti: 17.09.2021 15:24 Minusta on alkanut näyttää, että konservatiivipuolueissa kannabiskeskustelu laukaisee psykoosin herkemmin kuin alkoholi ja kannabis yhteensä.
Joku lohkaisi, että kuultuaan exit-verosta yrittäjä ryhtyi polttamaan kannabista ja meni psykoosiin.
Kannabis-psykoosi on yleisin ihmisillä, jotka eivät ole koskaan siihen mitenkään koskeneet.
Colorado laillisti kannabiksen muutama vuosi sitten. Em. laillistamisen jälkeen liikennekuolemat joissa kuljettajien huumetesti oli positiivinen marihuanan osalta lisääntyivät valtavasti. Ei ihme. Marihuana heikentää paljon harkintaa, motorista koordinaatiota ja reaktioaikaa. Marihuana saattaa alentaa ÄO:ta merkittävästi ja pysyvästi. Muitakin tutkittuja haittoja on.

Eli kannabistuotteiden laillistaminen ei ole kannatettavaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Onko alkoholilla vastaavia haittavaikutuksia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.09.2021 15:42 ^Onko alkoholilla vastaavia haittavaikutuksia?
On kai. Taas tätä ad-hominem argumentointia...*tympiintyy* :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4288
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

nokkaelain kirjoitti: 20.09.2021 15:03 IS:n uutiskommenteista (ihan eri aiheesta) poimittua: " Viina- ja kannabishöyryissä ajatellaan vain seuraavaa korjaussarjaa, sillä muusta ei tarvitse välittää."
Oho, joku määritteli keskimääräisen vasemmistoliittoa äänestävän.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Nää Homien väittämät perustuu kai tähän raporttiin: https://cdpsdocs.state.co.us/ors/docs/r ... 83_Rpt.pdf

Suomessa sitä on aika vähän uutisoitu, eikä esim. THL ole nostanut sieltä liikenneasiaa mitenkään kärkikysymyksenä. Oletan että liittyy siihen, että silloin kun testaus muuttuu samaa tahtia lainsäädännön kanssa niin on vaikea vetää ihan suoria johtopäätöksiä. Jenkkeihin vertailussa on myös se ongelma, että siellä asenne minkä tahansa päihteen vaikutuksen alaisena ajamiseen on hieman erilainen kun Suomessa, ja ns. autolla baariin- kulttuuri voi paikoitellen hyvin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 20.09.2021 15:45
James Potkukelkka kirjoitti: 20.09.2021 15:42 ^Onko alkoholilla vastaavia haittavaikutuksia?
On kai. Taas tätä ad-hominem argumentointia...*tympiintyy* :roll:
Tarkoitatko, että rattijuopumukset ja ÄO:n lasku eivät ole ihan keskeisiä alkoholin aiheuttamia ongelmia?
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin