Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 9:47 James ja SH. Kertokaa nyt sitten kannatatteko te alkoholin kieltolakia? Olen tätä kysymystä jankuttanut SH:lle monta kertaa vielä en ole saanut vastausta...
En tietenkään kannata ja siksi loogisesti johdonmukaisena en kannata kannabiksenkaan kieltolakia kuin alle 20-vuotiaille. Minusta aikuisille pitäisi olla sallittua myydä ja tuottaa kannabista.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 10:18Kovin heikolta minusta tuntuu myös se argumentti että laillistaminen on OK koska hasaa, maria saa muutenkin helposti. Ei varmaan läheskään niin helposti kuin keskaria?
Jokainen tuntemani kannabiksen käyttäjä saa käyttöönsä niin paljon kuin tarvitsee.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 21.09.2021 10:54
Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 10:18Kovin heikolta minusta tuntuu myös se argumentti että laillistaminen on OK koska hasaa, maria saa muutenkin helposti. Ei varmaan läheskään niin helposti kuin keskaria?
Jokainen tuntemani kannabiksen käyttäjä saa käyttöönsä niin paljon kuin tarvitsee.
Varmasti. Ovat connoisseureja.
Joitain pointteja vielä:
- Laillistaminen lisäisi alkon ja huumeiden sekakäyttöä (myönnän, tämä on mutu)
- Alkoholia voi nauttia ilman päihtymistarkoitusta toisin kuin kannabista
- Yleisesti saatavilla oleva ja Suomessa tuotettu kannabis: olisi käytännössä mahdoton valvoa että em. aine ei joutuisi lasten ja nuorten käsiin
- Kannabis ei ole "mieto" huume. 80-luvulla ko. stuffin THC-pitoisuus oli 1-5 %, nykyään 15-20 %.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:13 - Yleisesti saatavilla oleva ja Suomessa tuotettu kannabis: olisi käytännössä mahdoton valvoa että em. aine ei joutuisi lasten ja nuorten käsiin
Kui? Olen ymmärtänyt (ja jos olisit lukenut ketjun, tietäisit), että melkein kaikki ovat tästä päinvastaista mieltä. Nimenomaan tämän valvonta helpottuisi ja tehostuisi aivan merkittävästi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 11:21
Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:13 - Yleisesti saatavilla oleva ja Suomessa tuotettu kannabis: olisi käytännössä mahdoton valvoa että em. aine ei joutuisi lasten ja nuorten käsiin
Kui? Olen ymmärtänyt (ja jos olisit lukenut ketjun, tietäisit), että melkein kaikki ovat tästä päinvastaista mieltä. Nimenomaan tämän valvonta helpottuisi ja tehostuisi aivan merkittävästi.
Myönnän että em. tekstini on oletus, ei fakta.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:13 [
- Alkoholia voi nauttia ilman päihtymistarkoitusta toisin kuin kannabista
Mitä tarkoitat? Molemmissa päihtymys on suhteessa käytetyn aineen määrään, vahvuuteen, käyttötapaan ja toleranssiin sekä muutamiin yksilöllisiin ominaisuuksiin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 21.09.2021 13:10
Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:13 - Alkoholia voi nauttia ilman päihtymistarkoitusta toisin kuin kannabista
Mitä tarkoitat? Molemmissa päihtymys on suhteessa käytetyn aineen määrään, vahvuuteen, käyttötapaan ja toleranssiin sekä muutamiin yksilöllisiin ominaisuuksiin.
Mun mielestä Homie on luultavasti oikeassa tässä, vaikka ehkä ilmaiseekin taustalla olevan ajatuksen vähän tökerösti. Tai siis vaikka Hämis puhuu kannabiksenkäytön tuhansien vuosien historiasta, niin mun mielestä alkoholilla on vaikkapa eurooppalaisessa tapakulttuurissa vuosisatojen aikana vakiintunut rooli, jolle ei oikein löydy vertailukohtaa kannabiksesta. Ero on vaikea sanallistaa täsmällisesti, mutta Homien muotoilu saattaa olla yritys tähän.

Ajattelen jotenkin sellaista, että kyllä vaikkapa formaaliin illalliskoreografiaan kuuluu laadukkaan viinin liittäminen ateriakokonaisuuteen tavalla, jossa alkoholin päihdyttävä vaikutus ei ehkä ole kovin kantava voima (tosin tästähän olen kai joskus Daven kanssa vääntänyt), vaan pikemminkin liitytään toisaalta kulinaristiseen/gastronomiseen traditioon ja toisaalta yleiseen tapakulttuuriin. Jollain valtiovierailuillallisilla, esimerkiksi, hyvin valittu viini lienee välttämätön osa tarjottua kokonaisuutta, vaikka kenenkään päihtymystä ei varsinaisesti tavoitella. Ajattelen, että kannabis ei ole tällaisessa asemassa osana kansainvälisen kanssakäymien sosiaalista koodistoa, vaan siinä se kemiallinen vaikutus aivoihin on eri lailla pääasia.

Toki tähän voi vastata, että en vain tunne kannabiskulttuuria. Tämä on totta, mutta minusta tavallaan vahvistaa pointtiani pikemminkin kuin kumoaa sen. Kannabis ei vain ole sellaisessa roolissa jaetussa kulttuurissa kuin alkoholi, vaan on, kuitenkin, marginaalipäihde. Jossain vaiheessa marginaali alkaa olla vain niin lavea, että ihan pragmaattisista syistä laillistaminen olisi järkevää. Minusta ja ilmeisesti Homiesta olemme Suomessa vasta tilanteessa, jossa käytön rangaistavuuden ja ehkä jopa lainvastaisuuden status kannattaa poistaa, mutta laajemmassa valmistuksen ja myynnin laillistamisessa ehkä voitaisiin vielä odotella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:24
urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 11:21
Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:13 - Yleisesti saatavilla oleva ja Suomessa tuotettu kannabis: olisi käytännössä mahdoton valvoa että em. aine ei joutuisi lasten ja nuorten käsiin
Kui? Olen ymmärtänyt (ja jos olisit lukenut ketjun, tietäisit), että melkein kaikki ovat tästä päinvastaista mieltä. Nimenomaan tämän valvonta helpottuisi ja tehostuisi aivan merkittävästi.
Myönnän että em. tekstini on oletus, ei fakta.
Mä kutsuisin sitä ehkä ennemmin laiskaan ajatteluun perustuvaksi, melko varmasti epätodeksi ennakkoluuloksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 13:34 Minusta ja ilmeisesti Homiesta olemme Suomessa vasta tilanteessa, jossa käytön rangaistavuuden ja ehkä jopa lainvastaisuuden status kannattaa poistaa, mutta laajemmassa valmistuksen ja myynnin laillistamisessa ehkä voitaisiin vielä odotella.
Mä ajattelen, että varmaan suurin osa käyttää sekä kannabista että alkoholia päihtymistarkoituksessa. Sitten on suurehko joukko, jotka perustelevat hommaa itselleen lääkinnällisenä/ seuran vuoksi/ harrastuksena/ elämäntapana tms. mutta se näyttää ulkopuolisen silmiin silti päihdekäytöltä. Ja sitten on se porukka, jolla oikeasti käyttömäräät on sellaisia että lopputulos ei ole päihtymys, mutta voi sen sijaan olla se gastronominen nautinto tai tietynlaisen kivun hallinta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 13:34 [
Ajattelen jotenkin sellaista, että kyllä vaikkapa formaaliin illalliskoreografiaan kuuluu laadukkaan viinin liittäminen ateriakokonaisuuteen tavalla, jossa alkoholin päihdyttävä vaikutus ei ehkä ole kovin kantava voima (tosin tästähän olen kai joskus Daven kanssa vääntänyt), vaan pikemminkin liitytään toisaalta kulinaristiseen/gastronomiseen traditioon ja toisaalta yleiseen tapakulttuuriin.
Juu. Kuten aikoinaan sanoin, todennäköisesti aivojesi mielihyväkeskus huijaa sua. Vilpittömästi ajattelet nauttivasi viiniä maun takia, vaikka todennäköisesti nautit sitä, jotta saat etanolin vaikutukset välittäjäaineisiin.

Mielestäni tämä on helposti todistettavissa sillä, että varsin pieni osa ihmisistä nauttii alkoholittomia viinejä tai oluita. Vastaväite tietysti on, että ne eivät maistu yhtä hyvältä. Uskoakseni ongelma kuitenkin on alkoholin puute.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei pidä unohtaa kannabiksen uskonnollista käyttöä!

https://en.wikipedia.org/wiki/Rastafari?wprov=sfti1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.09.2021 13:48Mielestäni tämä on helposti todistettavissa sillä, että varsin pieni osa ihmisistä nauttii alkoholittomia viinejä tai oluita. Vastaväite tietysti on, että ne eivät maistu yhtä hyvältä. Uskoakseni ongelma kuitenkin on alkoholin puute.
Minä juon nykyään etupäässä alkoholittomia tai ykkösoluita (<=2,8%). Maku alkaa olla niin sama, että saa saman assosiaation kuin "oikeasta" oluesta ilman krapulaa tai huonoja unia. Osin siis juon maun vuoksi, osin juuri sen mielihyväkeskuksen tuottaman kuvitelman takia että tässä ollaan nyt oikeasti olustelemassa kuten ennen vanhaan.

Toistaiseksi jos täytyy tehdä drinkki se tehdään oikeista aineista, mitään feikkialkoholeja ei ole sentään tullut kokeiltua.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuossa on tosiaan helposti mukana ehdollistumista, joka selittää sen, miksi alkoholitonkin tuote jossain määrin toimii.

Itsekin olen huomannut, että jos la iltana otan holitonta olutta, saatan silti päästä kevyeen disco-fiilikseen.

Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 21.09.2021 14:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.09.2021 13:53 ^Tuossa on tosiaan helposti mukana ehdollistumista, joka selittää sen, miksi alkoholitonkin tuote jossain määrin toimii.

Itsekin olen huomannut, että jos la iltana otan holitonta, saatan silti päästä kevyeen disco-fiilikseen.
Kyllä. Perjantai-iltana juotu nolla tai ykkösolut tuo ihan saman tunteen kuin olisi juonut keskarin. Ei minkäänlaista eroa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:13
So Hard kirjoitti: 21.09.2021 10:54
Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 10:18Kovin heikolta minusta tuntuu myös se argumentti että laillistaminen on OK koska hasaa, maria saa muutenkin helposti. Ei varmaan läheskään niin helposti kuin keskaria?
Jokainen tuntemani kannabiksen käyttäjä saa käyttöönsä niin paljon kuin tarvitsee.
Varmasti. Ovat connoisseureja.
Joitain pointteja vielä:
- Laillistaminen lisäisi alkon ja huumeiden sekakäyttöä (myönnän, tämä on mutu)
- Alkoholia voi nauttia ilman päihtymistarkoitusta toisin kuin kannabista
- Yleisesti saatavilla oleva ja Suomessa tuotettu kannabis: olisi käytännössä mahdoton valvoa että em. aine ei joutuisi lasten ja nuorten käsiin
- Kannabis ei ole "mieto" huume. 80-luvulla ko. stuffin THC-pitoisuus oli 1-5 %, nykyään 15-20 %.
- Ehkä lisää tai ei lisää, tätä ei voi ennustaa
- Mitä sä selität? Ei kannabiksessa tarvitse olla THC:tä ollenkaan, monet muut kannabinoidit tarjoavat ihmisille mitä hakevat
- Nykyisin sitä että mihin käsiin päätyy ei valvota yhtään, ja voit jäädä velkaa ostoksistasi. Kuinka pitkä sun velkapiikki alkoon on? Ai niin...
- Eli alkoholi joka on vahvempaa kuin olut on automaattisesti huono ja vaarallinen? Vai olisiko ettei sitä nautita samoissa määrissä? Jos polttaa, niin mielummin polttaa vähemmän asioita halutun vaikutuksen saamiseksi. Toisin kuin sinun rakkaassa viinassa, yliannostuksen vaaraa ei ole.

Jätkän asenne alkoholia rakastavana ihmisenä ja sen ongelmat kieltävänä näkyy 100 kilometrin päähän.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 13:34
Toki tähän voi vastata, että en vain tunne kannabiskulttuuria. Tämä on totta, mutta minusta tavallaan vahvistaa pointtiani pikemminkin kuin kumoaa sen. Kannabis ei vain ole sellaisessa roolissa jaetussa kulttuurissa kuin alkoholi, vaan on, kuitenkin, marginaalipäihde.
Voin kertoa että kannabiksella on sen harrastajien piirissä täysin sama asema kuin alkoholilla. Erotus on tosin siinä ,että ihmiset ovat vähemmän päihtyneitä illan lopussa. En ole koskaan kenenkään nähnyt sammuvan pöytään vaikka minkälaiset luukutus lasit olisi silmillä. Saati tekevät tarpeita housuunsa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2021 11:13- Laillistaminen lisäisi alkon ja huumeiden sekakäyttöä (myönnän, tämä on mutu)
Se voisi myös vähentää sekakäyttöä, jos henkilö voisi laillisesti käyttää tasalaatuista haluamaansa päihdettä.

- Alkoholia voi nauttia ilman päihtymistarkoitusta toisin kuin kannabista

Kannabistakin voi nauttia pienen määrän samanlaisessa rentoutustarkoituksessa kuin alkoholia

- Yleisesti saatavilla oleva ja Suomessa tuotettu kannabis: olisi käytännössä mahdoton valvoa että em. aine ei joutuisi lasten ja nuorten käsiin

Ainakin muualla alaikäisten käyttö on yleensä vähentynyt laillistamisen jälkeen. Se mikä ei ole kiellettyä, ei houkuta samalla lailla.

- Kannabis ei ole "mieto" huume. 80-luvulla ko. stuffin THC-pitoisuus oli 1-5 %, nykyään 15-20 %.

Eikös tämä ole argumentti juuri sen puolesta, että myytäisiin tasalaatuista kontrolloidusti tuotettua kannabista eikä pimeiden markkinoiden tavaraa joka on jalostettu mahdollisimman vahvaksi?
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 21.09.2021 13:46
urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 13:34 Minusta ja ilmeisesti Homiesta olemme Suomessa vasta tilanteessa, jossa käytön rangaistavuuden ja ehkä jopa lainvastaisuuden status kannattaa poistaa, mutta laajemmassa valmistuksen ja myynnin laillistamisessa ehkä voitaisiin vielä odotella.
Mä ajattelen, että varmaan suurin osa käyttää sekä kannabista että alkoholia päihtymistarkoituksessa. Sitten on suurehko joukko, jotka perustelevat hommaa itselleen lääkinnällisenä/ seuran vuoksi/ harrastuksena/ elämäntapana tms. mutta se näyttää ulkopuolisen silmiin silti päihdekäytöltä. Ja sitten on se porukka, jolla oikeasti käyttömäräät on sellaisia että lopputulos ei ole päihtymys, mutta voi sen sijaan olla se gastronominen nautinto tai tietynlaisen kivun hallinta.
Joo, mutta alkoholin tapauksessa nämä analysoimasi ryhmät kattavat nykyisin, kun naisetkin juovat, varmaan jo joku 85-90 % maamme aikuisväestöstä (arvaus). Kuvittelisin, että kannabiksen tapauksessa prosentti on merkittävästi pienempi, ja varmaan Suomessa myös pienempi kuin missään toisessa Euroopan maassa (taas molemmat arvauksia). Jos mun arvaukseni ovat jotenkin mittaluokanomaisesti väärässä, niin sitten joudun varmaan kannattamaan kannabiksen vapautusta. Jos olen silleen pallokenttähenkisesti oikeassa, niin ehkä kannatan hitaampaa liberalisointia huumepolitiikassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 14:29 Kuvittelisin, että kannabiksen tapauksessa prosentti on merkittävästi pienempi, ja varmaan Suomessa myös pienempi kuin missään toisessa Euroopan maassa (taas molemmat arvauksia).
Olet väärässä:

https://prohibitionpartners.com/2021/02 ... on-europe/

Kuva
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:o
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 14:29Jos mun arvaukseni ovat jotenkin mittaluokanomaisesti väärässä, niin sitten joudun varmaan kannattamaan kannabiksen vapautusta. Jos olen silleen pallokenttähenkisesti oikeassa, niin ehkä kannatan hitaampaa liberalisointia huumepolitiikassa.
Tuskin tuota vapautetaan kerralla oli tilanne mikä tahansa. Todennäköinen kehityskulku on asteittainen muutos vapaampaan suuntaan. Demokratiassa harvoin tapahtuu isoja muutoksia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 21.09.2021 14:50
urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 14:29 Kuvittelisin, että kannabiksen tapauksessa prosentti on merkittävästi pienempi, ja varmaan Suomessa myös pienempi kuin missään toisessa Euroopan maassa (taas molemmat arvauksia).
Olet väärässä
Todella kiinnostavaa! Tosin jos tuo pitää paikkansa, olin nimenomaan oikeassa kaksiosaisen väitteeni ensimmäisessä osassa, mutta toisessa osassa tosiaan kiistatta väärässä. Tämä kyllä vaikuttaa kantaani. When the facts change, I change my mind, vai miten se meni. Olen tämän tiedon valossa aiempaakin vastaanottavaisempi laillistusargumenteille. Ajan kysymys se mielestäni on koko ajan ollut, mutta aika lienee lähempänä kuin kuvittelin. Ehkä se on jo täällä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.09.2021 15:08
urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 14:29Jos mun arvaukseni ovat jotenkin mittaluokanomaisesti väärässä, niin sitten joudun varmaan kannattamaan kannabiksen vapautusta. Jos olen silleen pallokenttähenkisesti oikeassa, niin ehkä kannatan hitaampaa liberalisointia huumepolitiikassa.
Tuskin tuota vapautetaan kerralla oli tilanne mikä tahansa. Todennäköinen kehityskulku on asteittainen muutos vapaampaan suuntaan. Demokratiassa harvoin tapahtuu isoja muutoksia.
Joo, taisin jo vastata Yllellekin, että tavallaan ymmärrän vihreiden avauksen Overtonin ikkunan säätönä ja siten lyhyemmällä tähtäimellä lähinnä tilan tekemisenä depenalisoinnille ja dekriminalisoinnille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.09.2021 13:48 Mielestäni tämä on helposti todistettavissa sillä, että varsin pieni osa ihmisistä nauttii alkoholittomia viinejä tai oluita. Vastaväite tietysti on, että ne eivät maistu yhtä hyvältä. Uskoakseni ongelma kuitenkin on alkoholin puute.
Alkoholilla on oma vaikutuksensa juoman makuun, joten ei ole sama minkä vahvuisena juoma tarjoillaan ja optimaalinen alkoholiprosentti riippuu juomasta. Leikkaan liian terävyyden viskeistä vedellä, jotta maku pääsee kunnolla esille. Lagerit on yleensä parhaimmillaan IV A:n seutuvilla. IV B on liian vahvaa ja keskarit turhan vetisiä maultaan. Maistoin uteliaisuuttani tänä kesänä alkoholitonta olutta, kun niitä kovasti hehkutetaan, mutta maku oli kuin olisi sekoitettu olutta ja soodavettä keskenään. Mieluummin pelkkää vettä, kiitos. Belgialainen Trappist olut puolestaan on parhaimmillaan siellä yli 10% vahvuuksissa. Toisaalta 2% normandialainen makea siideri on aivan loistavan makuista ja monesti valitsisin sen mieluummin kuin vahvemmat kuivat versiot. Perin harmillista ettei sitä saa suomesta.

Mutta oletan olevani vähemmistössä alkoholinkäyttötapoineni ja samoin epäilen saavani keskivertoa isommat kiksit hyvästä ruuasta ja juomasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin