Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 15:18 Joo, taisin jo vastata Yllellekin, että tavallaan ymmärrän vihreiden avauksen Overtonin ikkunan säätönä ja siten lyhyemmällä tähtäimellä lähinnä tilan tekemisenä depenalisoinnille ja dekriminalisoinnille.
Ihan oikea taktiikka. Tavoitteet pitää asettaa niin ylös, että niistä voidaan neuvotella ja joustaa tyydyttävään kompromissiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Täytyy myöntää, ett olen kyllä tosi yllättynyt, että suomalainen aikuinen polttelee mukamas useammin maria kuin brittiläinen. Miten mä olenkin ollut ihan toisessa luulossa. Mm. mun kavereiden kokemukset opiskeluelämästään briteissä osoitti ihan muuta. Kaikkihan siellä poltti tai ainakin kokeili.

Vai onko ne nuoret aikuiset siirtyneet briteissä jo vahvasti näihin keskushermostoa kiihottaviin tai hallusinogeeneihin?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja exsu »

Voisko Brittien jykevät luokkaerot vaikuttaa? Eli vaikka tietty porukka käyttäis paljon, niin väkeä on niin paljon, ja vuorovaikutus luokkien välillä pientä, että se voi silti jäädä kokonaiskuvassa pienemmäksi porukaksi?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nopealla googlauksella löysin jotain Eurotason raportteja, jotka eivät antaneet ihan yhtä rajua kuvaa tilanteesta kuin Hämärämiehen graafi. Lisäksi niissä korostettiin, että tiedot perustuvat kansallisiin, keskenään vähän erilaisiin kyselytutkimuksiin, joten tulokset eivät ehkä ole täysin ongelmattomasti vertailtavissa kuvan esittämällä tavalla. Lisäksi tiedämme, että eri maissa vastataan vähän eri tavoin esim. just laitonta toimintaa koskeviin kysymyksiin.

Mutta olipa tarkka prosenttiluku mikä tahansa, ja olipa käyttöaste nyt sitten suurempi UK:ssa tai Suomessa, niin mun ymmärrykseni mukaan on perusteltua ajatella, että Hämärämiehen vastaväite mun oletuksilleni ja arvaukselleni tässä asiassa on pätevä: suomalaisten kannabiskäyttö on yleistynyt huimasti 2000-luvulla ja erityisesti viimeisen noin 10 vuoden aikana, ja on nykyisin vähintään siellä noin EU-keskiarvossa. Ei siis pidä paikkaansa, että Suomi erottuisi eurooppalaisessa vertailussa käyttämättömyydellään, kuten virheellisesti ajattelin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12402
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Haemaeraemies kirjoitti: 21.09.2021 13:56

Jätkän asenne alkoholia rakastavana ihmisenä ja sen ongelmat kieltävänä näkyy 100 kilometrin päähän.
Täytyy siivota, tiskata ja sulattaa pakastinta. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mut ei se kotimainen pössyttely silti main streamia ole. Kohtuulliisen yleistä toki. Sen silti sanon, että vähääkään vanhemmille ikäluokillemme kyse on melko marginaalilajista. Yleinen vertaus alkoholiin päihteenä ei ole joka tulokulmasta osuva.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

"Tapauksen ansiosta poliisi on saanut paljon selville ruotsalaisliigojen toiminnasta. Alkuvaiheessa ne toivat huumeita Espanjaan Marokosta ja varastoivat ne Aurinkorannikolle ennen kuskaamista pohjolaan. Tuotto on huomattavaa, sillä El Paísin mukaan Andaluciassa kilo marijuanaa maksaa 1 500 euroa, kun Skandinaviassa samasta määrästä saa maksaa kuusi kertaa enemmän eli 9 000 euroa."

Gangsterit, tuliaseet, lukratiivinen bisnes, ammattimainen salakuljetus. Ihan normi kieltolakitouhua, josta hyötyvät vain rikolliset.
Universaali disclaimer.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 21.09.2021 15:58 Nopealla googlauksella löysin jotain Eurotason raportteja, jotka eivät antaneet ihan yhtä rajua kuvaa tilanteesta kuin Hämärämiehen graafi. Lisäksi niissä korostettiin, että tiedot perustuvat kansallisiin, keskenään vähän erilaisiin kyselytutkimuksiin, joten tulokset eivät ehkä ole täysin ongelmattomasti vertailtavissa kuvan esittämällä tavalla. Lisäksi tiedämme, että eri maissa vastataan vähän eri tavoin esim. just laitonta toimintaa koskeviin kysymyksiin.

Mutta olipa tarkka prosenttiluku mikä tahansa, ja olipa käyttöaste nyt sitten suurempi UK:ssa tai Suomessa, niin mun ymmärrykseni mukaan on perusteltua ajatella, että Hämärämiehen vastaväite mun oletuksilleni ja arvaukselleni tässä asiassa on pätevä: suomalaisten kannabiskäyttö on yleistynyt huimasti 2000-luvulla ja erityisesti viimeisen noin 10 vuoden aikana, ja on nykyisin vähintään siellä noin EU-keskiarvossa. Ei siis pidä paikkaansa, että Suomi erottuisi eurooppalaisessa vertailussa käyttämättömyydellään, kuten virheellisesti ajattelin.
Mä uskallan väittää, tosin empiiristen kokemusten perusteella, että kannabista käyttävien suomalaisten osuus on vielä suurempi. Siitä ei vaan puhuta koska laittomuus ja stigma. Mun arvaus olisi siinä 15% kulmilla. Siinä kohtaa kun lappilaisessa hirviporukassa kiertää joopeli jahdin päälle tulilla ollessa, tietää että jotain on muuttunut.

Vähän niinku kokaiini kuulemma muualla maailmassa, varsinkin Etelä-Amerikassa: ei sitä kukaan myönnä ostavansa mutta jännästi melkein kaikille maistuu.

Kuva
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Haemaeraemies kirjoitti: 22.09.2021 7:46 Mä uskallan väittää, tosin empiiristen kokemusten perusteella, että kannabista käyttävien suomalaisten osuus on vielä suurempi. Siitä ei vaan puhuta koska laittomuus ja stigma. Mun arvaus olisi siinä 15% kulmilla.
Mä sanoisin alle 10 pinnaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.09.2021 9:08
Haemaeraemies kirjoitti: 22.09.2021 7:46 Mä uskallan väittää, tosin empiiristen kokemusten perusteella, että kannabista käyttävien suomalaisten osuus on vielä suurempi. Siitä ei vaan puhuta koska laittomuus ja stigma. Mun arvaus olisi siinä 15% kulmilla.
Mä sanoisin alle 10 pinnaa.
Korreloi niin vahvasti iän mukaan, että lienee aika turha antaa koko väkilukuun suhteutettua lukemaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Otetaan mielenkiinnosta täysin epätieteellinen gallup, onko koskaan kokeillut/käyttänyt.

viewtopic.php?f=1&t=14036&p=784611#p784611
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.09.2021 9:08
Haemaeraemies kirjoitti: 22.09.2021 7:46 Mä uskallan väittää, tosin empiiristen kokemusten perusteella, että kannabista käyttävien suomalaisten osuus on vielä suurempi. Siitä ei vaan puhuta koska laittomuus ja stigma. Mun arvaus olisi siinä 15% kulmilla.
Mä sanoisin alle 10 pinnaa.
Mielenkiintoine arvio. MItä luulet, oletko asemassa että sinulta asiaa koitettaisiin peitellä enemmän? Olisiko esimerkiksi ystäväsi avoin asiasta, vai pitäisi tietonsa vakan alla, koska ammattiisi kuuluu puuttua?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 22.09.2021 9:18
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.09.2021 9:08
Haemaeraemies kirjoitti: 22.09.2021 7:46 Mä uskallan väittää, tosin empiiristen kokemusten perusteella, että kannabista käyttävien suomalaisten osuus on vielä suurempi. Siitä ei vaan puhuta koska laittomuus ja stigma. Mun arvaus olisi siinä 15% kulmilla.
Mä sanoisin alle 10 pinnaa.
Mielenkiintoine arvio. MItä luulet, oletko asemassa että sinulta asiaa koitettaisiin peitellä enemmän? Olisiko esimerkiksi ystäväsi avoin asiasta, vai pitäisi tietonsa vakan alla, koska ammattiisi kuuluu puuttua?
Tilastoja näyttäisi olevan sikälikin vaikea lukea, että kokeilu v. useamman kerran käyttö v. säännöllinen ja jatkuva käyttö ovat intuitiivisesti aika eri asioita, mutta kyselyissä niitä tyypillisesti ei ole eritelty kunnolla. Sitä tietysti kierretään kysymällä onko käyttänyt edellisen viikon, kuukauden tai vuoden aikana, mutta sekin voi olla eri asia, ja kun niistä yhdistellään lukuja, ne eivät välttämättä ole ihan adekvaatteja. Lisäksi yleensä kyselyt keskittyvät nuoriin aikuisiin, jotka toki käyttävät enemmän, ja ekstrapolaatio koko aikuisväestöön on hankalaa. Mutta muistaakseni se EU-luku oli aika lähellä Hämiksen arvausta.

Sinänsä kyllä ajattelen, että teidän molempien omiin kokemuksiin perustuva kuva saattaa olla aika vääristynyt, ja Hämiksen ehkä jopa enemmän :D . Veikkaan, että molemmat olette taipuvaisia arvioimaan osuuden lähtökohtaisesti korkeammaksi kuin esim. minä, joka en enää arjessa kohtaa oikeastaan ollenkaan käyttöä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^70-luvun puolivälissä isäni työpaikan porukka oli ostanut yhteisen tislaussetin. Sellainen hieno lasinen setti, mitä näkee vanhoissa labrakohtauksissa elokuvissa.

Noh. Poliisina toiminut Isän siskon mies oli kylässä. Äiti ihmetteli, miten mies yht'äkkiä alkoi hehkua aivan punaisena. Olivat keittiössä kahvilla ja tislaussetti oli lieden päällä :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Aikoinaan paperitehtaalla kesätöisä joku äijä oli tehnyt happoteräksestä viinapannun osat. Pohdiskeli keiton aloitusta ja kiroili, että lapset ottaneet osat leikkeihinsä. Mietiskelin, että jo on lelut.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.09.2021 9:13 Otetaan mielenkiinnosta täysin epätieteellinen gallup, onko koskaan kokeillut/käyttänyt.

viewtopic.php?f=1&t=14036&p=784611#p784611
Tässä osin näkyy tämän aihepiirin kyselyjen vaikeus. Huumepolitiikan suuntalinjojen kannalta informatiivinen kysely olisi suurin piirtein "Oletko edellisten 12 kuukauden aikana käyttänyt vähintään kerran kuussa joka kuukausi?" tai jotain. Ja tämä on jo niin vaikea kysymys, että vastaukset ovat epäluotettavia, koska jengi ei muista mitä tekivät edes viime viikolla. "Koskaan kokeillut" on aika irrelevantti kysymys.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 22.09.2021 9:48
James Potkukelkka kirjoitti: 22.09.2021 9:13 Otetaan mielenkiinnosta täysin epätieteellinen gallup, onko koskaan kokeillut/käyttänyt.

viewtopic.php?f=1&t=14036&p=784611#p784611
Tässä osin näkyy tämän aihepiirin kyselyjen vaikeus. Huumepolitiikan suuntalinjojen kannalta informatiivinen kysely olisi suurin piirtein "Oletko edellisten 12 kuukauden aikana käyttänyt vähintään kerran kuussa joka kuukausi?" tai jotain. Ja tämä on jo niin vaikea kysymys, että vastaukset ovat epäluotettavia, koska jengi ei muista mitä tekivät edes viime viikolla. "Koskaan kokeillut" on aika irrelevantti kysymys.
Kyllä kyllä. Mutta tuolla mainitsemallasi kysymyksenasettelulla positiivisten vastausten määrä olisi ollut niin vähäinen, että gallup ei olisi ollut yhtään kiinnostava.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 22.09.2021 9:48 Tässä osin näkyy tämän aihepiirin kyselyjen vaikeus. Huumepolitiikan suuntalinjojen kannalta informatiivinen kysely olisi suurin piirtein "Oletko edellisten 12 kuukauden aikana käyttänyt vähintään kerran kuussa joka kuukausi?" tai jotain. Ja tämä on jo niin vaikea kysymys, että vastaukset ovat epäluotettavia, koska jengi ei muista mitä tekivät edes viime viikolla.
Jos kysymyksiin jättää tuollaista liikkumavaraa, niin tulokset ovat ihan mitä sattuu. Tässähän on alitajuinen paine vähätellä omaa käyttöä, joten jos kaiken pössyttelyn lomassa on joutunut olemaan 32 päivää ilman, niin voi hyvillä mielin vastata "enhän mnä mikään nisti ole".
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.09.2021 10:08
urpiainen kirjoitti: 22.09.2021 9:48 Tässä osin näkyy tämän aihepiirin kyselyjen vaikeus. Huumepolitiikan suuntalinjojen kannalta informatiivinen kysely olisi suurin piirtein "Oletko edellisten 12 kuukauden aikana käyttänyt vähintään kerran kuussa joka kuukausi?" tai jotain. Ja tämä on jo niin vaikea kysymys, että vastaukset ovat epäluotettavia, koska jengi ei muista mitä tekivät edes viime viikolla.
Jos kysymyksiin jättää tuollaista liikkumavaraa, niin tulokset ovat ihan mitä sattuu. Tässähän on alitajuinen paine vähätellä omaa käyttöä, joten jos kaiken pössyttelyn lomassa on joutunut olemaan 32 päivää ilman, niin voi hyvillä mielin vastata "enhän mnä mikään nisti ole".
Just näin. Tämän vuoksi kokoomaraportit korostavat voimakkaasti, että hyvin erilaisista kansallisista kyselytutkimuksista koostetut kv-vertailuraportit sisältävät aika suuria epävarmuuksia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.09.2021 9:58
urpiainen kirjoitti: 22.09.2021 9:48
James Potkukelkka kirjoitti: 22.09.2021 9:13 Otetaan mielenkiinnosta täysin epätieteellinen gallup, onko koskaan kokeillut/käyttänyt.

viewtopic.php?f=1&t=14036&p=784611#p784611
Tässä osin näkyy tämän aihepiirin kyselyjen vaikeus. Huumepolitiikan suuntalinjojen kannalta informatiivinen kysely olisi suurin piirtein "Oletko edellisten 12 kuukauden aikana käyttänyt vähintään kerran kuussa joka kuukausi?" tai jotain. Ja tämä on jo niin vaikea kysymys, että vastaukset ovat epäluotettavia, koska jengi ei muista mitä tekivät edes viime viikolla. "Koskaan kokeillut" on aika irrelevantti kysymys.
Kyllä kyllä. Mutta tuolla mainitsemallasi kysymyksenasettelulla positiivisten vastausten määrä olisi ollut niin vähäinen, että gallup ei olisi ollut yhtään kiinnostava.
Jep.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ammattini ei sinänsä vaikuta arviooni pössytteljöistä. Varmasti omat kokemukset elämäni varrelta ja sellainen yleinen sosiaalinen viitekehys vaikuttavat. Mulla on ollut aika laaja-alainen sosiaalinen viitekehys kuitenkin. Nuoren aikuisuuden ajalta on monenlaista kohtaamisia ulapalla, johon myös huumeet välillä liittyivät, joten aihe ei sinänsä vieras ole. Suomessa nyt vaan on niin paljon sellaista ihmismassaa, jolle huumeet ovat hyvinkin vieras asia, ja paljon vanhempaa väestöä, etten kyllä millään jaksa uskoa, että 15 pinnaa olisi esmes viimeisen kuukauden aikana pössytellyt.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jep. Tutkimuksen mukaan noin pari prosenttia kuukaudessa, mutta koska tutkijana THL niin voi pistää 100% virhearvion. Siltikin alle 5% luokkaa.
Kannabiksen käyttö Suomessa
Päihdetutkimuksen mukaan

- noin 800 000 suomalaista on kokeillut kannabista.
- vuoden aikana kannabista käyttää noin 280 000 ja kuukauden aikana noin 100 000 suomalaista.
- päivittäiskäyttäjiä on noin 10 000.
- kannabiksen käyttö on yleisintä 25–34-vuotiailla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Minunkin olisi siis pitänyt kirjoittaa, että EU-lukujen mukaan *nuorten aikuisten* kannabiksen käyttö lähestyy Suomessa EU-keskiarvoa siellä 15 % tuntumassa (ja siinä ikäryhmässä edellisen kuukauden/vuoden aikana käyttäneissä on toki mukana niitä kertakokeiluja). Mut edelleen pätee (ehkä), että mun käsitykseni Suomesta eurooppalaisena lintukotona oli vanhentunut, ainakin nuorten aikuisten suhteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Mä luotan kyllä enemmän EMCCDA:n numeroihin, kuin THL:ään. Ymmärtääkseni alkuperäisen linkkaamani kuvan numerot ovat juurikin EMCCDA:n vuosittaisista kyselyistä, joita itse pidä uskottavimpina lähteinä, joskin siellä voi tietty korostua se että ihmiset joilla kiinnostaa päihteet vastaavat herkemmin tuohon kyselyyn.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti: 22.09.2021 11:44 Mä luotan kyllä enemmän EMCCDA:n numeroihin, kuin THL:ään. Ymmärtääkseni alkuperäisen linkkaamani kuvan numerot ovat juurikin EMCCDA:n vuosittaisista kyselyistä, joita itse pidä uskottavimpina lähteinä, joskin siellä voi tietty korostua se että ihmiset joilla kiinnostaa päihteet vastaavat herkemmin tuohon kyselyyn.
EMCDDA:n Suomea koskevat luvut tulevat THL:ltä. Käsittääkseni ei ole vuosittaista EMCDDA:n kyselyä, vaan muutaman vuoden välein toteutettavat kansalliset selvitykset, joista tieto koostetaan. Suomen luvut kokoaa THL:n yksikkö EMCDDA:n ohjauksessa.

Mut joo, nimenomaan EMCDDA:n tuoreimman raportin mukaan 15,4 prosenttia 15-34-vuotiaista EU-kansalaisista käytti kannabista (ainakin kerran?) edellisen vuoden aikana. Saman raportin mukaan saman ikäryhmän suomalaisista 15,5 % oli käyttänyt kannabista edellisen 12 kuukauden aikana. Koko aikuisväestöä koskevaa tietoa en raportista nopeasti löytänyt, mutta meillä lienee kaikki perusteet uskoa, että luku on *paljon* alempi, kun Suomen 15-64-vuotiaista joskus elämänsä aikana kannabista on raportin mukaan käyttänyt vain 25,6 % (EU 27,2 %). Ja joka tapauksessa siis ne luvut tulevat THL:ltä.

https://www.emcdda.europa.eu/system/fil ... FI_02_.pdf
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin