Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

...
Viimeksi muokannut Diddley Bow, 30.09.2021 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mut eikös tuo juuri alleviivaa sen että miksi sitä maskia enää pitämään lapsia suojellakseen, kun koulut on auki, sisäliikunnat on täyttä häkää käynnissä ja lasten/nuorten kilpailutapahtumiin on taas kaikilla pääsy?

Eikös kuitenkin halukkaat aikuiset ole jo rokotettu, kun ollaan jo kolmatta kierrosta käynnistämässä.

Mä joudun pitämään maskia työmailla ja tiloissa joissa sinne pääsy sitä edellyttää. Ja tottumuksesta tuli vielä pidettyä kauppareissulla. Saa nähdä miten siitä oppii pois. Ja mitkä vaatimukset on kertausharjoituksissa ens viikolla. Ulkoministeriön tiloissa tänään työskennellessä maskia oli käytettävä.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

^Mä teen sen minkä itse voin, vähän veikkaan että valtiovalta tulee vielä maksamaan hinnan tästä lasten susille heitosta. Itse en aio siihen osallistua aktiivisesti enkä passiivisesti.

https://edition.cnn.com/2021/09/29/worl ... index.html

"The accompanying data showed that as many as 46% of children and young adults between the ages of 10 and 22 had experienced at least one symptom in the six months after recovering."
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.09.2021 12:24 Jatkan maskin käyttöä itsesuojeluna toistaiseksi.
Eikös se kuitenkin ollut niin, että maski ei niinkään suojaa itseä, vaan muita?

Ylipäätään maskin käyttö on huono korvike sille, että ei hankkiudu kontaktiin lainkaan. Itse pidän maskia nykyisin vain kohteliaisuudesta ja sen takia, että kaupat sitä vaativat. Joskus siis joudun käymään sovittamassa jotain ja alkossakin pitää käydä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.09.2021 20:59
James Potkukelkka kirjoitti: 30.09.2021 12:24 Jatkan maskin käyttöä itsesuojeluna toistaiseksi.
Eikös se kuitenkin ollut niin, että maski ei niinkään suojaa itseä, vaan muita?

Ylipäätään maskin käyttö on huono korvike sille, että ei hankkiudu kontaktiin lainkaan. Itse pidän maskia nykyisin vain kohteliaisuudesta ja sen takia, että kaupat sitä vaativat. Joskus siis joudun käymään sovittamassa jotain ja alkossakin pitää käydä.
FFP2 maski suojaa itseä ja muita. Dokumentoidut FFP2 tartunnat käytännössä 0.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.09.2021 20:59
James Potkukelkka kirjoitti: 30.09.2021 12:24 Jatkan maskin käyttöä itsesuojeluna toistaiseksi.
Eikös se kuitenkin ollut niin, että maski ei niinkään suojaa itseä, vaan muita?
Ei mulla nyt lonkalta heittää mitään kovaa dataa, mutta kyllä se suojaa myös käyttäjää. Jos muistan oikein (Stetson Harrison viite siis), niin jo kirurginen maski vähentää käyttäjän tartuntariskiä 20%.
Edit; eo. prosenttiluku kannattaa unohtaa, en löydä viitettä. Mutta veikkaukseni on, että kirurginen maski antaa jotain suojaa kantajalleen.

Erittäin hyvä hyöty-haitta suhde siis. Haitta on mulle lähes nolla (lasit huurtuvat välillä), kustannus merkityksetön. Elokuvissa voisi joutua pohtimaan hyöty-haittasuhdetta. Kaupassa mua ei haittaa, jos lasit huurtuvat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vakavan sairauden riski on kuitenkin ilman maskiakin tosi pieni. Jos minulla on tarve mennä jonnekin, niin yleensä tarvitsen rillejä. Dumppaan maskin geti kun se on sosiaalisesti hyväksyttyä. Kauppias kiittää kun saa viimein minulta fyrkkaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Henk. koht. koen lasien huurtumisen kaupassa niin vähäiseksi ongelmaksi, että hyöty-haitta suhde on subjektiivisesti mulla positiivinen, vaikka absoluuttinen vakavan sairauden riskin väheneminen olisikin vähäinen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.10.2021 9:46 Henk. koht. koen lasien huurtumisen kaupassa niin vähäiseksi ongelmaksi, että hyöty-haitta suhde on subjektiivisesti mulla positiivinen, vaikka absoluuttinen vakavan sairauden riskin väheneminen olisikin vähäinen.
Mä en pidä maskista ollenkaan. Juuri tuo huurtuminen, kutiaminen ja hengityksen vähänkin tihentyessä sellainen hapen loppumisen tunne. Onneksi ei tarvitse enää juuri käyttää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Tilannetiedote; Matinkylän uimahallin työmaalla ei tarvitse enää käyttää maskia!! :cheer: :cheer: Niin kivaa että tuun tänne huomennakin!!
Who says you need to buy a guitar?
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Iltalehti ansaisisi tästä tiedonjulkistamispalkinnon:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... 83e0073343

Oletteko lotranneet käsidesiä? Plus-asiakkaat voivat varmaan lukea, ettei kyse ole tavallisesta käsidesistä - tiedä häntä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gigantissa työntekijöillä ei enää ollut maskeja ja maskisuositukset oli poistettu ovelta. Oli kiva kierrellä, ei huurtunut rillit.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008316310.html

”Emme me voi pitää yhteiskuntaa suljettuna ja näitä rajoituksia voimassa vain sen vuoksi, että osa ihmisistä ei ole rokotetta halunnut ottaa."

Olen samaa mieltä.

Marinille kiitos selkeydestä ja rohkeudesta sanoa tuo ääneen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2021 11:59 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008316310.html

”Emme me voi pitää yhteiskuntaa suljettuna ja näitä rajoituksia voimassa vain sen vuoksi, että osa ihmisistä ei ole rokotetta halunnut ottaa."

Olen samaa mieltä.

Marinille kiitos selkeydestä ja rohkeudesta sanoa tuo ääneen.
Mielestäni tuo on myös vastuullista. Pääministeri kantaa tässä kokonaisvastuuta yhteiskunnasta, siis juuri sitä mitä hänen kuuluukin. Asiantuntijat ja virkamiehet sitten kantavat omia siilovastuitaan, joiden pitääkin resonoida julkituloissaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2021 11:59 ”Emme me voi pitää yhteiskuntaa suljettuna ja näitä rajoituksia voimassa vain sen vuoksi, että osa ihmisistä ei ole rokotetta halunnut ottaa."

Olen samaa mieltä.

Marinille kiitos selkeydestä ja rohkeudesta sanoa tuo ääneen.
Joo. Niin ikävä kun onkin myöntää Marinin tekevan jotain oikein :?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Jos tälle löytyy oikeutus laista, niin ilman muuta. Ylipäätään Suomessa on oltu asiassa liian nössöjä. Pelkäämpä, että tämä sinänsä järkevä ajatus kaatuu johonkin "käytännön" esteeseen, koska olemme oikeus- ja sivistysvaltioiden eliittiä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mun mielestä toi olisi kyllä aika hankala linja, vaikka ehkä globaali pandemia maailmanlaajuisine uhrilukuineen on sellainen erityistapaus, että tavanomaiset kalteva pinta -argumentit eivät ole ilmeisen uhkaavia tässä. Sen sijaan sitä kyllä ihmettelen, että rokotepassiasiaa ei saatu lainsäädännöllisesti kuntoon ehkä noin vuosi sitten, jolloin rajatuksia oltaisiin voitu avata rokotetuilta, ei kulkutautimyönteisiltä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mielestäni vaa'assa painaa tällä hetkellä myös iso hoitovelka, jota ei saada tällä hetkellä purettua juuri näiden velttojen paskojen vuoksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^ Hirveä itku on tietyllä porukalla jo siitä, että voisi tulla jokin koronapassi. Jossain ketjussahan mainitsin jo näistä "lupaavista NHL-pelaajista", joiden ura mene nyt pilalle, kun on voinut olla esim huonoja kokemuksia läheisllä rokotteesta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 11.10.2021 9:26 Mielestäni vaa'assa painaa tällä hetkellä myös iso hoitovelka, jota ei saada tällä hetkellä purettua juuri näiden velttojen paskojen vuoksi.
Joo, mut en oikein näe, että urpoja voi jättää hoitamatta, ja kenen intressi nyt sitten on käynnistää jotain massiivisia ulosottoprosesseja koronahoitokulujen takaisinperimiseksi hamaassa tulevaisuudessa, kun ongelma siis on hoidon ylikuormittuminen nyt, mihin tämä ratkaisu ei siis ehkä juuri auta (jos nää kulkutautimyönteiset ei osaa ottaa huomioon terveydentilaansa, tuskin myöskään tulevaisuuden maksukykyäänkään).

Ongelma on mun mielestä aika suoraviivainen. Nykyisellään sairaanhoito kuormittuu liikaa koronapotilaista, eli tarvitaan taas rajoituksia, että epidemia tasoittuu. Toisaalta epidemia on rokottamattomien epidemia, eli rajoitetaan heitä. Koronapassi voisi toimia siinä aika hyvin. Ja vielä ilman, että rangaistaan tarpeettomasti palveluteollisuutta tai rokotuksensa asiallisesti ottavia.

Edit. Ehkä se koronapassi nyt tulee jossain muodossa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/edu ... #gs.cwx4mv
Viimeksi muokannut urpiainen, 11.10.2021 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ehdotus ei missään tapauksessa ole perustuslain mukainen. Toki teoriatasolla voidaan fundeerata olisiko se ok, mutta se ei missään tapauksessa ole mahdollinen käytännössä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

Lähikaupan kassalla oli ensimmäistä kertaa aikoihin maskiton myyjä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »



Martin Scheinin vertaa Singaporea ja Suomea. En ole puolesta enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin.

Tai ehkä mulla sittenkin on mielipide: mennään nykylinjalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.10.2021 9:20 En ole puolesta enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin.

Tai ehkä mulla sittenkin on mielipide: mennään nykylinjalla.
Hyvin perusteltu. Mutta mikä se "nykylinja" siis on?
Vastaa Viestiin