Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2021 9:43 Ennen vaaleja puolueet puhuvat sitä, mitä olettavat potentiaalisten äänestäjiensä haluavan kuulla. "Koulutuksesta ei leikata!"

Vaalien jälkeen sitten katsotaan, mitä oikeasti halutaan. Eli ennen vaaleja kokoomuksen kannat tulevat olemaan suht nuivia humanitaariselle maahanmuutolle. Toki työperäistä maahanmuuttoa halutaan suosia ja sujuvoittaa.

En usko, että maahanmuuttokysymyksestä tulee estettä kansalliskonservatiivihallitukselle.
Joo. "Este" oli ehkä huono sanavalinta minulta, kun kuulostaa helposti niin ylittämättömältä. Mielessäni oli ehkä enemmän joku estejuoksun este, joka on pikemminkin edes pieni hidaste.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 12.10.2021 9:46 Mun on vaikea saada kiinni tästä ajatuksesta, että ehdokas valitaan sukupuolen mukaan. En vaan osaa samaistua. Siis Urpiaisen kanssa samaa mieltä, että politiikassa se vihreiden ongelma on.
Minkä lisäksi tarkkaan ottaen Daven väite (jos esitti tällaisen) vihreiden all female panelista puolueen päätehtävissä ei siis pidä paikkaansa. Ulkoministerin salkkua pidetään perinteisesti hyvin arvostettuna ja keskeisenä. Vaikka ymmärrän toki hyvin, että ne konservatiiviäijät, joille poliitikon sukupuoli on keskeistä, eivät ehkä hurmaannu just Haavistosta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 12.10.2021 9:47 olen alkanut nyt ajatella, että Suomi voisi hyvin kehittää säädösympäristöään enemmän siihen suuntaan, että emme niin fanaattisesti suojelisi ja tekohengittäisi vanhaa (kuten kepu), vaan pikemminkin rakentaisimme tästä takapajulasta elävää laboratoriota uusille ratkaisuille, joita voisi sitten viedä muuallekin.
Minusta olet omaksunut aika hyvin vihreiden mantran, että ei pidä suojella vanhaa, mikä tietty tarkoittaa ihan perinteistä teollisuutta. Markkinat kuitenkin hoitavat homman ihan ilman valtiotakin. Vanha tehoton tuotanto poistuu, kuten kaipolat ja muut osoittavat.

Uusien ratkaisujen kehittämiselle meillä on muutama ongelma:
- Tänne on vaikea saada ulkomaisia osaajia
- Kotimarkkina on onnettoman pieni
- Korkeakoulujen ilmapiiri on yritysvastainen lukuunottamatta tekniskaupallisia aloja
- Korkea verotus vähentää insentiivejä
- Iso valtio on huono asiakas innovatiivisille ratkaisuille. Hankintalain uudistukset eivät ole merkittävästi parantaneet tilannetta.

Mutta yllä olevat eivät ole vassareiden mielestä isoja ongelmia, joten ehkä vassarit voisivat perustaa omilla rahoillaan näitä eläviä laboratorioita? Jos riistäjäyrittäjyys sitten tuottaa liikaa fyrkkaa, niin sitähän voi lahjoittaa osingot vaikka kehitysapuun.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 12.10.2021 10:06
Vagabondo kirjoitti: 12.10.2021 9:46 Mun on vaikea saada kiinni tästä ajatuksesta, että ehdokas valitaan sukupuolen mukaan. En vaan osaa samaistua. Siis Urpiaisen kanssa samaa mieltä, että politiikassa se vihreiden ongelma on.
Minkä lisäksi tarkkaan ottaen Daven väite (jos esitti tällaisen) vihreiden all female panelista puolueen päätehtävissä ei siis pidä paikkaansa. Ulkoministerin salkkua pidetään perinteisesti hyvin arvostettuna ja keskeisenä. Vaikka ymmärrän toki hyvin, että ne konservatiiviäijät, joille poliitikon sukupuoli on keskeistä, eivät ehkä hurmaannu just Haavistosta.
Juu. Soijapoika ei oikein muuta paneelin kuvaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.10.2021 10:21
urpiainen kirjoitti: 12.10.2021 9:47 olen alkanut nyt ajatella, että Suomi voisi hyvin kehittää säädösympäristöään enemmän siihen suuntaan, että emme niin fanaattisesti suojelisi ja tekohengittäisi vanhaa (kuten kepu), vaan pikemminkin rakentaisimme tästä takapajulasta elävää laboratoriota uusille ratkaisuille, joita voisi sitten viedä muuallekin.
Minusta olet omaksunut aika hyvin vihreiden mantran, että ei pidä suojella vanhaa, mikä tietty tarkoittaa ihan perinteistä teollisuutta.
Kyllä mä olen tässä asiassa omaksunut enemmän sellaisen oikeistodemariajattelun: seuraan aika suoraan Mika Malirantaa (en tosin tiedä, onko se virallisesti demari, mutta sisällöllisesti se on just sitä, mitä modernien demarien pitäisi olla), en vihreitä, vaikka ehkä Soininvaara ja Harjanne voisivat lähellä ollakin.

Ajattelen nimenomaan, että sellaisen ruotsalaistyyppisen sosiaalidemokratian vahvuus on ollut siinä, että vahva hyvinvointivaltio suojelee ihmistä lisäten hänen riskinottokykyään, mikä on ainakin Ruotsissa palvellut aika hyvin teollisuutta ja sen uusiutumiskykyä.

Suomessa ongelma on ehkä se, että kepu-tyylinen lähestymistapa nimenomaan ei tue ihmisten pärjäämistä murroksissa ja muutoksissa, olivat ne sitten elinkeinomurroksia ja luovaa tuhoa, kaupungistumista tai mitä, vaan keskittyy nimenomaan vanhojen elinkeinojen, rakenteiden ja alueiden tukemiseen ja muutoksen vastustamiseen. Mä olen tässä vahvasti ruotsalainen, ääri-individualistinen sosiaalidemokraatti.

Suomen demarit ovat tässä tavallaan kepun kelkassa, koska keskiössä on paperimiehen saavutettu etu nimenomaan siinä ammattiroolissaan, ei yksilönä. Ja taas tuetaan rakenteita, ei ihmisten pärjäämistä rakenteiden muuttuessa.

Ja porvaripuolelta on vaikea löytää apuja: ruotsalainen oikeistodemari Vartiainen olisi hyvä, mutta liian iso osa puolueesta on näitä business-myönteisiä yritystukijoita (eli säilyttäjiä ja muutoksen torjujia), kun pitäisi olla markkinamyönteinen ihmistukija (eli muutoksen sujuvoittaja).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Komppaan noista monia kohtia, mutta koko korttitalo kaatuu siihen, että vasemmistolla ei ole meillä mitään halua:
1. tehdä yhteistyötä kokoomuksen kanssa
2. siirtää tehtäviä valtiolta markkinoille
3. parantaa yritysten toimintaedellytyksiä

Yrityksen kelpaavat vain palvelemaan valtiota. Valtio taas on kourallinen keskuskomitean poliitikkoja.

Jos vasemmisto kykenisi nousemaan ideologisista poteroistaan neuvottelemaan asioista, niin hommasta voisi tullakin jotain. Ruotsissa sentään osataan sen verran diskuteeraamista, että asioista kyetään puhumaan jopa lahtarisikojen kanssa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Minusta välillä tuntuu siltä, että korttitaloa uhkaa vähintään yhtä paljon suomalaisen oikeiston mielikuvitukselliset käsitykset vasemmistosta. Satunnainen keskustelupalsta on tietty yksi asia, mutta aika lailla on kuultu ihan merkittäviltä yritysjohtajilta ja vakaviltakin poliitikoilta näitä sekoiluja milloin minkäkin maan tiestä, sosialismin tunkkaisen marssin etenemisestä, tai yleistä fantasiaa kommunismin uhasta. Ehkä ongelma on se, että pienessä maassa ei riitä fiksuja tyyppejä avainpaikoille. Kaipaan vanhaa kunnon konsensusta tämän vastakkainasettelun sijaan!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 12.10.2021 11:13 Ehkä ongelma on se, että pienessä maassa ei riitä fiksuja tyyppejä avainpaikoille.
Ei ole aikaa, kun pitää kitinöidä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Urpsu: Oletko siis sitä mieltä, että vasemmalta on tehty jotain uskottavia avauksia käydä keskustelua ja rakentaa toimivia kompromisseja? Puhun nyt niistä poliitikoista, jotka jostain jotain päättävät: Ministerit, puoluejohto ja ay-johto.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.10.2021 11:17 ^^ Urpsu: Oletko siis sitä mieltä, että vasemmalta on tehty jotain uskottavia avauksia käydä keskustelua ja rakentaa toimivia kompromisseja? Puhun nyt niistä poliitikoista, jotka jostain jotain päättävät: Ministerit, puoluejohto ja ay-johto.
No en mä nyt tähän hätään oikein osaa antaa mitään kattavaa analyysia kaikista puolueiden avainhenkilöiden avauksista piirtyvästä kuvasta. Kuten olemme tänäänkin tässä samassa ketjussa todenneet, avainpoliitikkojen julkiset puheaktit ovat tyypillisesti niin monitavoitteisia peliliikkeitä, että niistä muodostuva kuva on aina vähän kummallinen. Mulla on ehkä parempi näkymä kokoomukseen ja vihreisiin, mutta sen vähän, mitä kykenen näkemään esim. tätä työtä: https://sdp.fi/fi/sdpn-tyoryhmat-2020-2023/, niin en mä ihan kyllä jaa käsityksiäsi (vasemmistoliittoa tunnen vielä vähemmän, mutta eivät ehkä ainkaan kaikki vaikka Ralf Sundin avaukset ihan vierailta varmaan sinullekaan ole kuulostaneet).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EU-komissio epäilee kartellia sellualalla
https://www.hs.fi/talous/art-2000008327412.html

Mielenkiintoista. EU:n kilpailuviranomaisilla on nykyään aika hyvät tekniset valmiudet analysoida kartellin mahdollista olemassaoloa. Olisi vaikea uskoa, että ihan ilman vinkkiä tai epäilyttävää dataa lähdettäisin tarkastuksia tekemään. Saas nähdä tuleeko tästä isompi soppa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

” Se, että komissio suorittaa tällaisia tarkastuksia, ei tarkoita, että yritykset syyllistyisivät kilpailunvastaiseen toimintaan, eikä se vaikuta itse selvityksen tuloksiin”

En ymmärrä virkkeen loppua. Jos tarkastus ei vaikuta selvityksen tulokseen, miksi tarkastus tehdään?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kävin katsomassa, mitä se komissio oikeasti sanoo

" The fact that the Commission carries out such inspections does not mean that the companies are guilty of anti-competitive behaviour nor does it prejudge the outcome of the investigation itself."

Tuo on ymmärrettävää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2021 14:03 ” Se, että komissio suorittaa tällaisia tarkastuksia, ei tarkoita, että yritykset syyllistyisivät kilpailunvastaiseen toimintaan, eikä se vaikuta itse selvityksen tuloksiin”

En ymmärrä virkkeen loppua. Jos tarkastus ei vaikuta selvityksen tulokseen, miksi tarkastus tehdään?
? Huonoa kieltä tuo toki on, mutta arvatenkin sanan "se" viittauskohde on koko ajan "että komissio suorittaa tällaisia tarkastuksia". Eli virkkeen loppuosa ehkä kertoo (väittää), että päinvastaisista huhuista huolimatta Euroopan komissio ei ole Neuvostoliiton politbyroo, jonka tarkastuksissa lähinnä rakennettiin (näennäis)perusteluja halutuille tuloksille. Tarkastus on riippumaton, sillä ei ole ennalta komission määräämää lopputulemaa. Jos tämä on oikea tulkinta, olisi ehkä parempi ollut jättää kirjoittamatta kuin myöntää, että tämä on jotenkin aiheellinen pelko.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olit oikeassa. Mutta alkuperäislähteessä tuo oli tosiaan ilmaistu paremmin kuin kökkösuomennoksessa.

Laiton Hesariin päivittäiseen kommenttikirjeeseeni myös tämän.

Ps. Jos vielä väännetään rautakangesta, tarkastuksen suorittaminen vaikuttaa selvityksen lopputulokseen, mutta ei ennalta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 12.10.2021 9:02
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2021 8:56 Nauratti vihreiden all female panel. Hyvää onnea miesäänestäjien kanssa!
Onko se nyt aivan varma, että karkoittaa sellaisia miehiä, jotka saattaisivat äänestää vihreitä? Ehkä enemmän kuin sukupuolta, ajattelen poliittisen historian kehityskulkuja: vihreät ovat kuitenkin olleet merkittävä osa edistyspuolueen ja edelleen liberaalisen kansanpuolueen perintöä ja jatkumoa. Tämän ehkä soisi näkyvän vahvemmin puolueen kärjessä, jos ja kun pitäisi kilpailla myös kokoomuksen kanssa. (Tästä näkökulmasta muuten all female panelin ei sinänsä luulisi olevan ongelma; herkimmin kokoomuksesta varmaan loikkaisivat joka tapauksessa yliopistokoulutetut naiset.)

Edit: Uuden sisäministerin linjaus muuten oli Hesarin jutussa tällainen: "Tulevan sisäministerikautensa keskeisiksi tavoitteiksi hän mainitsee maahanmuuton prosessien sujuvoittamisen ja turvapaikkapolitiikan inhmillistämisen." Aika suora haaste persuille, mutta minusta sikäli ihan hyvä veto, että persut ovat kerrankin sikäli oikeassa, että eduskuntavaalien lähestyessä maahanmuuttopolitiikan soisi nousevan isompaan rooliin. Erityisesti kokoomus täytyisi pakottaa sanomaan julki kantansa, joka ei voi olla kovin erilainen kuin Mikkosella. Voisi olla tärkeä este kansalliskonservatiivihallituksen tiellä.
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a ... 81fda9c12f

Tiukkaa ja varsin ilkeää statementtia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Entistä vakeammaksi menee löytää puolue, jota voi äänestää. Toki se Harjanteen menestys siellä puoluekokouksessa luo toivoa. Semminkin, jos pääsee eduskuntaryhmän pj:ksi (en kyllä olisi mitenkään varma tästä).

Edit. Laitetaan nyt kuitenkin, että vaikka tavallaan olen Iltalehden viestin sävystä samaa mieltä, niin argumentaatioltaan Iltalehden juttu on vähän tasoton. Siinä, että Harjanne hävisi ympäristöministeriäänestyksen 33-27-1 ei ole hirveästi ihmeellistä, kun Harjanne nimenomaan ja eksplisiittisesti tavoitteli sisäministerin paikkaa, ei ympäristöministerin. Ehkä omituisempi juttu oli se, että istuva ympäristöministeri siis myös tavoitteli eksplisiittisesti ja nimenomaan jatkoa ympäristöministerinä, mutta hävisi äänestyksen Karille ja joutui vaihtoon.

Ja kun siinä vaiheessa siis vihreiden ministereiksi oli varmistettu kaksi helsinkiläistä (Haavisto ja Kari) on ihan ymmärrettävää, että helsinkiläinen Harjanne vetäytyi sisäministerikisasta. Ei ne nyt varmaan voineet rakentaa puhtaasti helsinkiläistä ministeriryhmää, ja Mikkosen jättäminen kokonaan ilman ministerinpaikkaa olisi näyttänyt sekin aika pahalta.

Ja vaikka itse kommentoit all female panelia, niin toisesta näkökulmasta tilanne on se, että vihreiden eduskuntaryhmässä on siis 17 naista ja 3 miestä. Kun kukaan ei halunnut korvata Haavistoa ulkoministerinä, olisi ehkä näyttänyt vähän oudolta, jos ministereistä olisi kuitenkin kaksi kolmasosaa ollut miehiä, ja ainoa kansanedustajamies, joka ei olisin noussut ministeriksi, olisi P-P Petelius. Tätä myös korostaa se, että Harjanne on siis ensimmäisen kauden kansanedustaja. Hänen aikansa tulee vielä.
Viimeksi muokannut urpiainen, 12.10.2021 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2021 14:13 " The fact that the Commission carries out such inspections does not mean that the companies are guilty of anti-competitive behaviour nor does it prejudge the outcome of the investigation itself."

Tuo on ymmärrettävää.
Tässä on sellainenkin twisti, että ymmärtääkseni noissa tarkastuksissa ei välttämättä tarvitse löytyä mitään ja silti voi tuomio tulla jopa pelkän teknisen datan perusteella. Englanninkielinen selitys huomioi tuon hyvin.

Ymmärtääkseni prosessi menee karkeasti näin:
1. Analyysi tai vihje antaa vinkiin potentiaalisesta
2. Tarkastuksilla pyritään saamaan lisätietoa tai joku kartellin jäsenistä murtumaan
3. Päätös siitä, lähdetäänkö juttua vemään eteenpäin
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 12.10.2021 14:46 Hänen aikansa tulee vielä.
Kokoomuksessa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mitä tehdä, jos ystävä paljastuu rasistiksi tai sovinistiksi?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008236500.html

Asiantuntijan kanta on ehdoton”On eri asia, onko ystävämme käytös laitonta, sosiaalisesti epäsuotavaa vai olemmeko vain eri mieltä.

Laitonta on esim. ylinopeus ja punaisia päin kulkeminen. Enpä ole harkinnut katkaisevani yhtään ihmissuhdetta noiden takia. Avioerokin pitäisi ottaa. Ihminen saa myös olla uskovainen, rasisti, kommari tai natsi, kunhan ei vahingoita muita ihmisiä. En ole mikään ajatuspoliisi. Mutta jos ihminen ei pysty puhumaan kuin vallankumouksesta tai lätkästä, eikä itseä moiset kiinnosta, niin tuskin tuollaisen henkilän kanssa helposti ystäviksi päädytäänkään.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllä minulla ystävyys jää muodostumatta ihmisen kanssa jonka arvomaailma on toisella laidalla. Olen ylipäänsä valikoiva ja selvää on, että minulla menee maku ihmisestä joka on vaikka sosialisti tai natsi. Esim. yksi sinänsä fiksu opiskelukaveri joka olisi voinut olla ystäväkin jäi opiskelukaverin taholle koska useamman kerran käytti kännispäissään varsin militaristisia ja juutalaisvastaisia puheenvuoroja. En minä näe sellaista leikkauskenttää, jossa viihtyisin sellaisen henkilön kanssa joka kesken saunailtaa voisi vaivaannuttaa koko porukan.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 12.10.2021 14:46 Edit. Laitetaan nyt kuitenkin, että vaikka tavallaan olen Iltalehden viestin sävystä samaa mieltä, niin argumentaatioltaan Iltalehden juttu on vähän tasoton.
Onneksi Junkkari lukee Kitinää ja korjaa IL:n hölmöilyt: https://www.hs.fi/junkkari/art-2000008329907.html En tosin itse ollut hahmottanut tuota, että vara-pj:n valinta ryhmyriksi ei ole ihan ok.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Siitä Junkkari ja IL ovat kuitenkin samaa mieltä, että Vihreät ovat nykyään vasemmistopuolue.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.10.2021 13:04 Siitä Junkkari ja IL ovat kuitenkin samaa mieltä, että Vihreät ovat nykyään vasemmistopuolue.
Mm. Junkkari puhuu vasemmistosiiven korostumisesta avainpaikoilla, ja "perinteisesti vahvan" markkinaliberalistisen siiven näyttävän olevan näivettymässä. Noin ilmaistuna kuulostaa ihan perustellulta havainnolta.

Sen sijaan ihmettelen Junkkarin heittelyä intersektionaalisesta feminismistä. Mun teoreettinen taustani on aivan erilaisessa perinteessä, joten en itse puhu intersektionaalisesta feminismistä, mutta pystyn hyvin näkemään, että ei modernia (tai jälkimodernia, jos halutaan) yhteiskuntaa pysty kiinnostavasti ymmärtämään, jos ei integroi intersektionaalisen feminismin keskeisimpiä näkökulmia analyysiinsa, esittipä asian sitten intersekt. fem. termistössä, Bourdieun kentillä tai millä nyt sattuu haluamaan puhua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 13.10.2021 13:14 Mm. Junkkari puhuu vasemmistosiiven korostumisesta avainpaikoilla, ja "perinteisesti vahvan" markkinaliberalistisen siiven näyttävän olevan näivettymässä. Noin ilmaistuna kuulostaa ihan perustellulta havainnolta.

Sen sijaan ihmettelen Junkkarin heittelyä intersektionaalisesta feminismistä. Mun teoreettinen taustani on aivan erilaisessa perinteessä, joten en itse puhu intersektionaalisesta feminismistä, mutta pystyn hyvin näkemään, että ei modernia (tai jälkimodernia, jos halutaan) yhteiskuntaa pysty kiinnostavasti ymmärtämään, jos ei integroi intersektionaalisen feminismin keskeisimpiä näkökulmia analyysiinsa, esittipä asian sitten intersekt. fem. termistössä, Bourdieun kentillä tai millä nyt sattuu haluamaan puhua.
Itsekin kiinnitin huomiota ko. termiin. IL:llä (ja muillakin) näyttää olevan muutenkin meneillään jonkinlainen poliittinen herääminen.
Vastaa Viestiin