Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kovan setin kaveri saanut kroppaansa.
McCluskeyn oikeaan kylkeen osui happoa, lasinsiruja, hartsia ja tietysti radioaktiivista amerikiumia, jota hän myös hengitti. Säteilyaltistukseksi ilmoitettiin 37 megabecquerelia vastaava määrä, eli 500-kertaisesti laitostyöntekijöiden silloisen turvarajan verran.
”Uskomaton atomimies” sai 500-kertaisen säteilyaltistuksen
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008351254.html
Viherpiiperö, jonka sukunimi on Herlin, on puhunut. Ei tässä mitään uutta ole. Maallmassa on aina ollut hippejä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.10.2021 12:46 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008351254.html
Viherpiiperö, jonka sukunimi on Herlin, on puhunut. Ei tässä mitään uutta ole. Maallmassa on aina ollut hippejä.
Jussin murrosikä on vain vähän pidempi kuin Björn Wahlroosin. Kyllä se siitä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Lehtikirjoitus lintujen ruokinnasta loukkasi monia: ”Aika jyrkäksi se lausunto muodostui”

Jos lintujen tarkkailu pihapiirissä on tärkeää, ruoan sijaan lintulaudoille voitaisiin laittaa erikokoisia dildoja tai vaikka joku puhallettava talitintti pyrstö levällään. Kyllä sitä joku kävisi tuikkaamassa ennen lähtöä muuttomatkalle etelään.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tällaista tänään. Kutsuisin tätä päivän pääuutiseksi.



In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Sanoisin että asian voi nähdä värittömienkin lasien läpi. Olen lukenut vain YLEn jutun (eikä kiinnosta mitä iltapäivälehdet ovat keksineet.) Tuossa jutussa kerrottiin ilman suoria sitaatteja, mitä puheenvuorot koskivat (Ehkä aika paljon tilaa annettiin muitten puoluiden edustajien kommenteillekin.) Olisi ilmeisesti voinut hyvin tiivistää vähempiin puheenvuoroihin. Omalla kotipaikkakunnallani on aikoinaan ollut, osin edesmenneitä, ammattijarruttajia valtuustossa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hyysärin artikkeli samasta aiheesta

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008359147.html

Mää ole mahdottoma hämmästyny. Mää ihmettele oikke kauhiast tämmöst ja ole niinkun klavul päähä lyöty.

Olisi mahtavaa, jos toteutuisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Hyvä päätös!

Normaalia suuremman ydinvoimalan rakentaminen on riskialtista, joten kannattaa tietenkin rakentaa reilusti normaalia pienempi laitos. Jäähdytysvesi voidaan ottaa Tapiolan keskusaltaasta ja lauhdevedellä voidaan lämmittää Tapiolan uimahalli. Silkkiniityn piknik-aleuitakaan ei tarvitse uhrata, koska laitos voidaan sijoittaa maan alle keskusaltaan alle. Mikä voisi mennä pieleen?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.10.2021 11:42 . Mikä voisi mennä pieleen?
Veikkaan, että se, että noita laitoksia ei vielä ole ja ensimmäisten kanssa on aina säätöä tyyliin budjetti ja rakennusaika kolminkertaistuvat.

Vaikka idea noissa minireaktoreissa kait on, että niitä tehdään sarjatyönä (nykyiset ydinvoimalat ovat kaikki ainutlaatuisia) tehtaalla ja pudotetaaan kontista paikoilleen.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 27.10.2021 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.10.2021 11:44...rakennusaika kolminkertaistuvat.
Käsittääkseni tuodaan elementteinä paikalle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^korjasinkin jo postaustani
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.10.2021 11:44 Veikkaan, että se, että noita laitoksia ei vielä ole ja ensimmäisten kanssa on aina säätöä tyyliin budjetti ja rakennusaika kolminkertaistuvat.
Ei todellakaan ole verkkokauppa.comissa tarjolla pienydinvoimaloita sen enempää kuin näytönohjaimiakaan.

Vähän hölmösti uutisoitu juttu. Jos tavoitteena on hiilineutraalius 2030, niin tuskin nämä pienydinvoimalat tulevat kaupallistumaan tuohon mennessä. Protoja tietty on tarjolla, mutta minusta Espoon ei pidä ryhtyä proton asiakkaaksi. Jos Fortum kantaa riskin, niin se on ok. Mutta silti Espoon pitäisi miettiä miten se hiilineutraalius saavutetaan sillä aikaa kun odotellaan pienvoimaloita.

Nyt pitäisi rakentaa kipin kapin pari konventionaalista ydinvoimalaa. Noiden sähköllä kyllä sitten pyörittää pumppuja.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.10.2021 11:44 Veikkaan, että se, että noita laitoksia ei vielä ole ja ensimmäisten kanssa on aina säätöä tyyliin budjetti ja rakennusaika kolminkertaistuvat.

Vaikka idea noissa minireaktoreissa kait on, että niitä tehdään sarjatyönä (nykyiset ydinvoimalat ovat kaikki ainutlaatuisia) tehtaalla ja pudotetaaan kontista paikoilleen.
Venäjällähän on pitkä kokemus ydinkäyttöisistä sukellusveneistä ja laivoista. Parkkeerataan vaan joku vanha sukellusvene Otalahteen ja laitetaan piuhat kiinni.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.10.2021 11:56 Nyt pitäisi rakentaa kipin kapin pari konventionaalista ydinvoimalaa. Noiden sähköllä kyllä sitten pyörittää pumppuja.
Kumpikohan hurisisi ensin, OL4 vai pienydinvoimala?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 27.10.2021 12:16
James Potkukelkka kirjoitti: 27.10.2021 11:44 Veikkaan, että se, että noita laitoksia ei vielä ole ja ensimmäisten kanssa on aina säätöä tyyliin budjetti ja rakennusaika kolminkertaistuvat.

Vaikka idea noissa minireaktoreissa kait on, että niitä tehdään sarjatyönä (nykyiset ydinvoimalat ovat kaikki ainutlaatuisia) tehtaalla ja pudotetaaan kontista paikoilleen.
Venäjällähän on pitkä kokemus ydinkäyttöisistä sukellusveneistä ja laivoista. Parkkeerataan vaan joku vanha sukellusvene Otalahteen ja laitetaan piuhat kiinni.
Vielä pari ydinkärkeä mukaan, niin loppuu se valtion suorittama kuppaaminen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kiinassa jo rakenteilla. Turhan iso toki.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 27.10.2021 12:16
Kumpikohan hurisisi ensin, OL4 vai pienydinvoimala?
Perusmylly pystytetään 5-7 vuodessa. Pistäisin rahani sille.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.10.2021 12:55
Bluntly kirjoitti: 27.10.2021 12:16
Kumpikohan hurisisi ensin, OL4 vai pienydinvoimala?
Perusmylly pystytetään 5-7 vuodessa. Pistäisin rahani sille.
Onko länsimaissa pystytetty yhtään uutta ydinvoimalaa fukusiman jälkeen tuossa ajassa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.10.2021 13:40Onko länsimaissa pystytetty yhtään uutta ydinvoimalaa fukusiman jälkeen tuossa ajassa?
Onko edes yhtään perusmyllyä tehty? Taitaa olla näitä EPR-vispilöitä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.10.2021 13:40 Onko länsimaissa pystytetty yhtään uutta ydinvoimalaa fukusiman jälkeen tuossa ajassa?
Ei länsimaissa ole juurikaan rakennettu ydinvoimaa 2000-luvulla, ei edes ennen Fukushimaa.

Globaalisti atomeilla tuotetaan 10% sähköstä, joka on järkyttävän vähän. Jokainen näkee perssilmälläkin, että ydinvoimaa ei mitenkään saada esim. tuplattua vuoteen 2030 mennessä. Fossiilisilla tuotettiin yli 60% sähköstä 2020. Jokainen varmaan ymmärtää tuosta, että fossiilisia ei tulla korvaamaan ihan lähiaikoina esim. tuulivoimalla tai aurinkopaneeleilla. Vesivoima on jo pitkälti rakennettu.

Jos 1990-2010 meillä olisi panostettu globaalisti ydinvoimaan, niin meillä olisi ehkä ollut kapasiteettia ja teknologiaa lähteä radikaalisti vähentämään fossiilisten käyttöä jollain järkevällä aikajänteellä. Ydinvoiman vastainen ulina vaan taisi olla liian kovaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Jos oltaisiin jatkettu järkilinjalla 1975 eteenpäin, niin meillä voisi olla nyt joku toivo ottaa ilmastonmuutos hallintaan:

Kuva

Nyt ydinenergia on vain 4% globaalista energiankulutuksesta ja fossiiliset ovat 85%:

Kuva
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.is.fi/jaakiekko/art-2000008364925.html

...saavat feministit nukkua yönsä jatkossa paremmin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://yle.fi/uutiset/3-12149230

Mua ehkä kiinnostaisi eniten Ylermin reaktio tähän, vaikka ehkä hän juuri ei voi ottaa kantaa. Jotenkin omassa ajatusjärjestelmässäni lasken poliisin vähän samaan sarjaan näitä puolisotilaallisia machoammatteja, joissa tutkitustikin on vetoa esimerkiksi kovaan (kansallis)konservativismiin kulttuurissa ja politiikassa. Mun on vaikea kuvitella, että poliisissa olisi mitään suoranaisen rikollista tyyliin fyysisen koskemattomuuden loukkausket, mutta onko aseman puheenparsi poliisillakin vähän sellaista, että nykymaailma etääntyy?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin