Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä ymmärsin, että tuo on osoittautunut välittömästi varsin kiitetyksi linjaukseksi, kun Mikko Kärnä kerkesi ilmoittamaan, että ei enää osallistu Helsingin tilaisuuksiin eikä Helsingin asioiden hoitoon. Jos vielä karsii niitä kokkarien maitopersuja, niin mikäs sen parempaa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Hmm, jotenkin liian heteroa. Nimeksi olisi voinut vaihtaa Bebareitsumies.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.11.2021 16:50 Boikotoikaa Uncle Reissumiestä:
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/ebcede ... a3e42c7dd2
Juu, Uncle Ben sai kenkää, koska rasismi. Nyt Reissumies lähtee KKK:n kelkkaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 03.11.2021 14:47 ^Tutun tuttu pääsi joskus paikallisuutisiinkin, kun tällä oli uutisen mukaan yksityisasunnossa säilössä dynamiittia uunissa. Oikeasti ilmeisesti oli suhteellisen vastuullinen tyyppi; kemian tohtori. Oli kyllä järjestänyt esim. yhden tutun häihin yksityisen ilotulituksen jne.
Hyvä, että sain asiantuntijan vinkin. Olen virheellisesti säilyttänyt dynamiitit kenkälaatikossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Näyttää enemmän ryhmäseksiltä kuin perunalta.

Uudessa-Seelannissa nostettiin maailman suurin peruna
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f76 ... 927c072c06
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23491
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kumiskin hajoa ensikuussa.

Ja sitten taitaakin olla jo 10 vuotishuollon aika.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Liian negatiivista. Itse toivon pannun tuottavan sähköä seuraavaan jääkauteen asti.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Helsingin kaupungin syöpärasistinen politiikka nousi otsikoihin.

Helsinki syrji Katia: Ei ollut saada uimahallikorttia, koska hänellä oli väärä syöpä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9887 ... 0f34136617
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Luddiitti haluaa keskuskomitean pysäyttävän kehityksen
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008385061.html

Jaksuhali!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.11.2021 13:16 Olkiluoto 3 on valmis! :shock:

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000008293528.html
Joo.

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä tulee omakustannussähkön hinnaksi. Riippuu varmastikin lainojen korkotasosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008357011.html

In your face EU:n, OECD:n ja melkeinpä kaikki asiantuntijaselvitykset Suomen korkeakoulupolitiikan suunnasta 2000-luvulla! Kepu tekee mitä tykkää ja aluepolitiikka jyrää kaiken!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 8:42 Olisi mielenkiintoista tietää, mikä tulee omakustannussähkön hinnaksi. Riippuu varmastikin lainojen korkotasosta.
Aika paljon on kiinni myös Arevan mahdollisista korvauksista. Tämähän oli kiinteähintainen diili, jossa varmasti oli sakkopykälät.

Kwh-hinnan sijaan OL3:sen merkitys on varmasti enemmän saatavuuden varmistamisessa. Uusiutuvien myötä kwh-hinnat voivat usein olla matalammalla kuin ydinvoimalla, mutta paperitehdasta ei voi laittaa kiinni tyynenä pakkaspäivänä. UPM ja Stora voiva myös nyt myydä huolettomammin sellutehtaiden tuottaman vihreän uusiutuvan sähkön ydinvoimaa pelkääville ja käyttää itse yinvoimaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.11.2021 8:49 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008357011.html

In your face EU:n, OECD:n ja melkeinpä kaikki asiantuntijaselvitykset Suomen korkeakoulupolitiikan suunnasta 2000-luvulla! Kepu tekee mitä tykkää ja aluepolitiikka jyrää kaiken!
Kepu ei sentään ole paha tappeleva natzi! Iloitkaamme kepusta!

Tätä on luvassa lisää, jos vasemmisto jatkaa oikeamielisten poterossa kököttämistä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.11.2021 8:58
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 8:42 Olisi mielenkiintoista tietää, mikä tulee omakustannussähkön hinnaksi. Riippuu varmastikin lainojen korkotasosta.
Aika paljon on kiinni myös Arevan mahdollisista korvauksista. Tämähän oli kiinteähintainen diili, jossa varmasti oli sakkopykälät.

Kwh-hinnan sijaan OL3:sen merkitys on varmasti enemmän saatavuuden varmistamisessa. Uusiutuvien myötä kwh-hinnat voivat usein olla matalammalla kuin ydinvoimalla, mutta paperitehdasta ei voi laittaa kiinni tyynenä pakkaspäivänä. UPM ja Stora voiva myös nyt myydä huolettomammin sellutehtaiden tuottaman vihreän uusiutuvan sähkön ydinvoimaa pelkääville ja käyttää itse yinvoimaa.
HS:n jutun mukaan ennen rakentamista arvioitu hinta 3 miljardia. En tiedä, onko Areva julkistanut lopullista sille tullutta kustannusta, mutta 2012 Areva arvioi että rakentaminen maksaa 8,5 miljardia.

Samaisen jutun mukaan "Kolmonen tulee lopulta maksamaan TVO:lle 5,7 miljardia euroa. Se on yhtiön virallinen luku nyt, kun oikeusjutut ja korvausvaatimukset voimalan toimittajien kanssa on sovittu."

En tiedä, miten inflaatio tuossa 3 miljardia vs 5,7 miljardia hinnassa on huomioitu. Eli jos katsotaan nimellisiä hintoja, niin lopullinen hinta jutun mukaan TVO:lle olisi lähes tupla alkuperäistä arvioitua enemmän. Eli sillä perusteella luulisi, että kallista sähköä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.11.2021 7:59 Luddiitti haluaa keskuskomitean pysäyttävän kehityksen
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008385061.html
Jaksuhali!
Kiinnostava luenta. Mulle ei tullut tällainen tulkinta mieleen, kun luin juttua aamulla. Pikemminkin ajattelin, että ilmasto- ja diversiteettikriisi tosiaan edellyttää varmaan jonkinlaista paradigman muutosta maailmassa olemisemme jäsennyksessä. Mutta en kokenut tällaista vaadetta luddismiksi tai abstraktimmaksi jarrutukseksi, vaan uudella tapaa eteenpäin menemiseksi. Ei jatketa nykyistä rataa, vaan mietitään uusiksi. Ja aina hyvä, jos uusmietintä sisältää raskaita saksankielisiä termejä, joita on hankala kääntää ja jotka tulee laittaa alkukielellä sulkuihin tekstiin. Mutta kommenttisi jälkeen näen kyllä, että tulkintasi tunnistaa ilmeisen riskin tässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 9:11 En tiedä, miten inflaatio tuossa 3 miljardia vs 5,7 miljardia hinnassa on huomioitu. Eli jos katsotaan nimellisiä hintoja, niin lopullinen hinta jutun mukaan TVO:lle olisi lähes tupla alkuperäistä arvioitua enemmän. Eli sillä perusteella luulisi, että kallista sähköä..
Tässähän on sellainen juttu, että jos energiaa ei ole riittävästi, lähtee inflaatio laukkaamaan. Vähän ristiriitaiset kannustimet.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008389403.html

Yksi suomalaisen julkisen keskustelun kummallisuuksia on sekin, että kun iltapäivälehdet spekuloivat mahdollisesti kasvavalla jengirikollisuuden uhkalla Suomessa, ilmeisesti mielessä ovat jotkut ostarilla seisoskelevat koulupudokkaat, eivät esimerkiksi rikollisjärjestöt, liivijengit, PVL, Soldiers of Odin tai tällaiset aseellista väkivaltaa harjoittelevat puolisotilaalliset porukat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.11.2021 13:08 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008389403.html

Yksi suomalaisen julkisen keskustelun kummallisuuksia on sekin, että kun iltapäivälehdet mainitsevat jengirikollisuuden kasvun mahdollisuuden Suomessa, ilmeisesti mielessä ovat jotkut ostarilla seisoskelevat koulupudokkaat, eivät esimerkiksi rikollisjärjestöt, liivijengit, PVL, Soldiers of Odin tai tällaiset aseellista väkivaltaa harjoittelevat puolisotilaalliset porukat.
No eikös noi ole vähän eri juttuja?
Nuorisojengi vs. rikollisjärjestö?

Eihän yhden ongelmassaolon olemassaolo sulje toista pois.

Toimivat myös eri aloilla. Joku Helvetin enkelit ei varmastikaan varasta kännyköitä nuorelta ostarilta eikä nuorisojengi puolestaan pyöritä rakennusalan kuittikauppaa tai huumeiden maahantuontia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, totta kai. En mä tiedä, oliko mulla tässä mitään järkevää pointtia (tuskin), mutta jotenkin reaktioni tällaisiin uutisiin yhdistelee järkytystä itse asiasta ja turhautumista siihen, minkälaisia asioita julkisessa keskustelussa nostetaan jotenkin merkittäviksi uhkakuviksi. Voi olla, että vetäisin tähän vähän itsenikin yllättäen sotaveteraaniargumentin tai muun whataboutismin, vaikka kukaan ei edes tarjonnut paikkaa sellaiselle! Mä olen välillä aika itseriittoinen debatissani tuulimyllyjä vastaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.11.2021 13:21 ^ Joo, totta kai. En mä tiedä, oliko mulla tässä mitään järkevää pointtia (tuskin), mutta jotenkin reaktioni tällaisiin uutisiin yhdistelee järkytystä itse asiasta ja turhautumista siihen, minkälaisia asioita julkisessa keskustelussa nostetaan jotenkin merkittäviksi uhkakuviksi. Voi olla, että vetäisin tähän vähän itsenikin yllättäen sotaveteraaniargumentin tai muun whataboutismin, vaikka kukaan ei edes tarjonnut paikkaa sellaiselle! Mä olen välillä aika itseriittoinen debatissani tuulimyllyjä vastaan.
Itse asiassa oli jo vetämässä sotaveteraanikorttia mukaan :)

Eli onko tämä sun henkilökohtainen "mutta entäs kommunismi/kokoomus"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 13:24
urpiainen kirjoitti: 08.11.2021 13:21 ^ Joo, totta kai. En mä tiedä, oliko mulla tässä mitään järkevää pointtia (tuskin), mutta jotenkin reaktioni tällaisiin uutisiin yhdistelee järkytystä itse asiasta ja turhautumista siihen, minkälaisia asioita julkisessa keskustelussa nostetaan jotenkin merkittäviksi uhkakuviksi. Voi olla, että vetäisin tähän vähän itsenikin yllättäen sotaveteraaniargumentin tai muun whataboutismin, vaikka kukaan ei edes tarjonnut paikkaa sellaiselle! Mä olen välillä aika itseriittoinen debatissani tuulimyllyjä vastaan.
Itse asiassa oli jo vetämässä sotaveteraanikorttia mukaan :)

Eli onko tämä sun henkilökohtainen "mutta entäs kommunismi/kokoomus"
Voi olla. Mutta ehkä tässä on jonkinlainen laajempi yhteiskunnallinen ilmiö ja toistuva kuvio taustalla.

Ajattelen sellaista, että vaikkapa ihan Hesarin pääkirjoitussivua myöten on esitetty woketuksen uhkaavan suomalaisia yliopistoja. Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori (julkikokoomuslainen juristi, jos sillä on väliä) kirjoitti viime viikolla jossain, että tosiasiassa suomalaisia yliopistoja ei uhkaa woketus yhtään, mutta suuresti woketuksella pelottelu, joka saa suuren eduskuntapuolueen vainoamaan yliopisto-opettajia, vaatimaan poliittista ohjausta tieteenteolle ja tekemään muuta liberaalille demokratialle sopimatonta.

Minusta tässä on ehkä samanlaista: mä en ole hetkeäkään huolissani näiden äärioikeistoradikaalien manaamasta maahanmuuton aiheuttamasta yhteiskunnan luhistumisesta, mutta kyllä tällä mielikuvituksellisella skenaariolla pelottelusta, jonka varjolla järkevätkin ihmiset puolustavat tappavia natseja, väkivaltarikollisten katupartioita, tai ihan valmistautuvat aseelliseen sisällissotaan, kuten nämä sankarit.

Yhdistinkö mä nyt vielä kitinä-analogian sotaveteraaneihin! Mihin pystynkään, ennen kuin päivä on pulkassa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Onko ruotsissa mielestäsi rikollisjengiongelma?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Missä asiassa mä en näkisi ongelmaa tai useampaakin!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin