Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2021 9:16
Vagabondo kirjoitti: 01.11.2021 9:14
James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2021 9:00 Muuttoa tehdessä vähän harmitti, kun kaikki on nykyään pilvessä. Olen boomer.
Vähän aikaa piti ihmetellä muuttofirman vapaamielistä suhtautumista pössyttelyyn... :oops:
Gattikselta sain luotettavan firman tiedot!1
Ai nää oli ne Jannen sukulaiset. No sit mä ymmärrän :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2021 9:00 Muuttoa tehdessä vähän harmitti, kun kaikki on nykyään pilvessä. Olen boomer.
Ja itse pilleripöhnässä lekurien tapaan (uutisten mukaan)?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kuinka monta viikkoa keitetty peruna säilyy jääkaapissa?
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

McJanne kirjoitti: 03.11.2021 18:01
nokkaelain kirjoitti: 03.11.2021 16:23 Kuinka monta viikkoa keitetty peruna säilyy jääkaapissa?
Kunnes joku ottaa sen sieltä pois.
Tarkkailin tilannetta aina välillä. Oli siis yksi peruna ja joitakin suikaleita keitettyä porkkanaa. Menivät biojätteeseen tänään.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mulla on ongelma liikojen töiden kanssa. Ongelmaksi muodostuu sisällä olevat tunnit. Eli siis liukuma + työaikapankki. Ja vauhti vaan kiihtyy nyt kun maailma on taas melkein auki.

Työnantaja ehdotti yrittäjyyttä. Itse haluaisin tehdä firman tiettyjä hommia kuukausipalkalla niin kuin ennenkin, mutta sitten yrittäjänä/pienyrittäjänä muut hommat. Rupeen tietenkin itse selvittämään heti kohta kun on rauhallisempi hetki (ei tuu olee!), mut jos jollain heittää ehdotuksia tai suuntaa vaihtoehdoille, niin olisin kiitollinen!!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

McJanne kirjoitti: 07.11.2021 19:11Jos jäät osittain palkolliseksi, vääjäämättä tulee eturistiriitoja. All-in vaan!
Ei vaan tekisin lisätöitä. Mutta eturistiriitoja tässä yritän havannoida.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En usko, että on oikein juridisesti mahdollista tehdä samalle toimeksiantajalle hommia samaan aikaan sekä palkkatyönä että yrittäjänä. On mielestäni riski, että kaikki katsotaan palkkatyöksi ja silloin esim. työaikalaki on voimassa.

Eli jos kaikki toimeksiannot tulee samalta firmalta, oman käsitykseni mukaan on hankala olla kyseiseen firmaan muuta kuin työsuhtessa tai yrittäjänä. Ei molempia.

Disclaimer; IANAL
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 9:16 En usko, että on oikein juridisesti mahdollista tehdä samalle toimeksiantajalle hommia samaan aikaan sekä palkkatyönä että yrittäjänä. On mielestäni riski, että kaikki katsotaan palkkatyöksi ja silloin esim. työaikalaki on voimassa.
Eikö tämä ole riski lähinnä työnantajan kannalta?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 08.11.2021 11:24
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 9:16 En usko, että on oikein juridisesti mahdollista tehdä samalle toimeksiantajalle hommia samaan aikaan sekä palkkatyönä että yrittäjänä. On mielestäni riski, että kaikki katsotaan palkkatyöksi ja silloin esim. työaikalaki on voimassa.
Eikö tämä ole riski lähinnä työnantajan kannalta?
No jos työsuhteessa oleminen lähtökohtaisesti on Diddley Bowille OK ja ongelmana on vain, että ei saa tehdä töitä niin paljon kuin haluaa, niin noin tosiaan on. Eli pahinta mitä voi tapahtua on, että palaa takaisin lähtöruutuun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 11:47
aasi kirjoitti: 08.11.2021 11:24
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 9:16 En usko, että on oikein juridisesti mahdollista tehdä samalle toimeksiantajalle hommia samaan aikaan sekä palkkatyönä että yrittäjänä. On mielestäni riski, että kaikki katsotaan palkkatyöksi ja silloin esim. työaikalaki on voimassa.
Eikö tämä ole riski lähinnä työnantajan kannalta?
No jos työsuhteessa oleminen lähtökohtaisesti on Diddley Bowille OK ja ongelmana on vain, että ei saa tehdä töitä niin paljon kuin haluaa, niin noin tosiaan on. Eli pahinta mitä voi tapahtua on, että palaa takaisin lähtöruutuun.
Kyllä se on riski molemmille, jos joutuunkin ns. yrittäjänä saamasta tulostaan maksamaan palkkatulon verot ja sivukulut jälkiverotuksena + veronkorotus rankkuna. Työntekijällehän se nimenomaan on riski, ettei verottaja katso yhden päämiehen yritystuloa firman tuloksi vaan tekijän.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 08.11.2021 11:49
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 11:47
aasi kirjoitti: 08.11.2021 11:24
Eikö tämä ole riski lähinnä työnantajan kannalta?
No jos työsuhteessa oleminen lähtökohtaisesti on Diddley Bowille OK ja ongelmana on vain, että ei saa tehdä töitä niin paljon kuin haluaa, niin noin tosiaan on. Eli pahinta mitä voi tapahtua on, että palaa takaisin lähtöruutuun.
Kyllä se on riski molemmille, jos joutuunkin ns. yrittäjänä saamasta tulostaan maksamaan palkkatulon verot ja sivukulut jälkiverotuksena + veronkorotus rankkuna.
Mutta yrittäjänä maksetusta palkkiosta ei ole noita pidätetty kun taas palkkatulona maksetusta on, eli siten lopputulos aika sama kuin että jos olisi heti aluksi maksettu palkkana. Eli palkansaajana ensin pois sivukulut ja palkkavero, jota oy:lle maksetusta ei pidätettäisi, eli jos ne määrättäisiin maksettavaksi jälkikäteen, palattaisiin lähtöruutuun? Tietenkin se sivuuttaminen on ongelma, jos rahat on jo käytetty. Ja ikävä tietysti on elää epävarmuudessa ja joutua mahd käymään oikeutta.

Veronkorotus rangaistuksena on toki eri juttu, mutta mahtaako sitä tulla, jos asia on aidosti epäselvä. Toki ilmiselvästi laittomassa asiassa eri juttu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Entäs nämä tömmöiset?

https://free.fi/

Kevytyrittäjänä toimisin ilman omaa Y-tunnusta.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti: 08.11.2021 15:24 Entäs nämä tömmöiset?

https://free.fi/

Kevytyrittäjänä toimisin ilman omaa Y-tunnusta.
Mun mielestäni tuo on käytännössä sama kuin toiminimiyrittäjänä toimiminen.

Et ilmeisesti haluaisi ryhtyä kokonaan yrittäjänä tekemään hommia? Se olisi selkeintä. Toki silloin olisi hyvä olla tosiaan useampi toimeksiantaja, kuten So HArd totesi. Muuten verottaja voi edelleen tulkita homman työsuhteeksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 15:32
Mun mielestäni tuo on käytännössä sama kuin toiminimiyrittäjänä toimiminen.
No ei.

Kuva
Markukselle jää siis käteen toiminimiyrittäjänä lähes 3 500 euroa enemmän. Laskelmasta puuttuu vielä vähennysten vaikutus. Toiminimiyrittäjä pystyy vähentämään tekemistään hankinnoistaan arvonlisäverot ja vähentämään yritystoiminnan kustannuksia verotuksessa.

Kevytyrittäjän mahdollisuudet tehdä vähennyksiä henkilökohtaisessa verotuksessa taas ovat rajatummat. Toisaalta toiminimiyrittäjä joutuu joko itse huolehtimaan kirjanpidosta, käyttämään kirjanpitopalvelua tai etsimään tilitoimiston.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 08.11.2021 15:34
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 15:32
Mun mielestäni tuo on käytännössä sama kuin toiminimiyrittäjänä toimiminen.
No ei.

Kuva
Markukselle jää siis käteen toiminimiyrittäjänä lähes 3 500 euroa enemmän. Laskelmasta puuttuu vielä vähennysten vaikutus. Toiminimiyrittäjä pystyy vähentämään tekemistään hankinnoistaan arvonlisäverot ja vähentämään yritystoiminnan kustannuksia verotuksessa.

Kevytyrittäjän mahdollisuudet tehdä vähennyksiä henkilökohtaisessa verotuksessa taas ovat rajatummat. Toisaalta toiminimiyrittäjä joutuu joko itse huolehtimaan kirjanpidosta, käyttämään kirjanpitopalvelua tai etsimään tilitoimiston.
Ok. Se on siis huonompi vaihtoehto.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 15:32Et ilmeisesti haluaisi ryhtyä kokonaan yrittäjänä tekemään hommia? Se olisi selkeintä. Toki silloin olisi hyvä olla tosiaan useampi toimeksiantaja, kuten So HArd totesi. Muuten verottaja voi edelleen tulkita homman työsuhteeksi.
En yhtään. Olen sivutoimisesti kokeillut toiminimen alla joskus parikymmentä vuotta sitten. Saattaahan mulla olla se toiminimi vieläkin olemassa. Vanheneeko passiiviset toiminimet? Mutta en jaksa sitä peperin pyörittelyä.

Ja siis pidän nykyisestä työstäni aivan suunnattomasti ja nyt vielä enemmän, kun tekemään messuja ympäri kyliä.

Menee hankalaksi. Entä jos tekisin kaverin firman kautta? Eli olisin hänen yritykseen työsuhteessa? Mutta siis jälleen kerran tekisin töitä nykyiselle työnantajalli.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jos ymmärsin oikein, sun ongelma on siis, että halaisit tehdä enemmän töitä? Onko ylityöt käytetty?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 17:35 ^Jos ymmärsin oikein, sun ongelma on siis, että halaisit tehdä enemmän töitä? Onko ylityöt käytetty?
Juuri näin. Ja vauhti sen kun kiihtyy.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Diddley Bow kirjoitti: 08.11.2021 17:41
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2021 17:35 ^Jos ymmärsin oikein, sun ongelma on siis, että halaisit tehdä enemmän töitä? Onko ylityöt käytetty?
Juuri näin. Ja vauhti sen kun kiihtyy.
Ei ole enää mitään ylityörajaa. Keskimäärin 48 h viikossa saa painaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Diddley Bow kirjoitti: 08.11.2021 17:13 Entä jos tekisin kaverin firman kautta? Eli olisin hänen yritykseen työsuhteessa? Mutta siis jälleen kerran tekisin töitä nykyiselle työnantajalli.
Paljon helpommalla pääsee jos tekee omalle toiminimelle yksin.

Päivätyö erikseen ja itselle sitten joki tarkasti määriteltävissä oleva projekti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 08.11.2021 17:52 Ei ole enää mitään ylityörajaa. Keskimäärin 48 h viikossa saa painaa.
(Ex?) työnantajallani oli ehdoton sääntö, että ylitöitä ei saanut tehdä. Asiat hoidettiin "liukuman puitteissa". (Tietysti aivan eri asia, mistä tässä varsinaisesti keskusteltiin.) Välillä itselläni oli +200 tuntia plussaa, enkä viitsinyt enää merkitä. Jossain vaiheessa herättiin siihen, että tuo voi aiheuttaa työnantajalle ongelmia, eikä saanut olla niin paljon liukumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voisiko Venäjä miehittää Suomen lähettämällä tänne turvapaikanhakijoita? Raja-asemien sulkeminenhan ei saa estää turvapaikan hakemista. Mielestäni teoriassa kyllä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ höpö höpö, spetnazin pitää käyttää selvästi tunnistettavia univormuja. Muu on kansainvälisten sopimusten vastaista.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^^ Ihan turhaa, kun ne tapettaisiin heti. Yksi suomalainen vastaa kymmentä ryssää, niin ei niitä spessunatseja viittäkymmentä miljoonaa ole.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin