Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 19.08.2021 14:02 Mut toisaalta käsistään kätevä voi itse remontoida sitä kämppää. Kyllä mä tietty remontoisin Nokiaakin itse, mut Sari Baldauf ei anna.
Toki, mutta silloinhan ei enää puhuta sijoittamisesta vaan työnteosta. Eli sitten voisimme jo päätyä pohtimaan sitä, kannattaisiko sittenkin esim. mennä Heseen töihin päivätyön ohella.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008195298.html

Ps. tai ehkä kannattaisikin mennä raksahommiin??
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 14:28
urpiainen kirjoitti: 19.08.2021 14:02 Mut toisaalta käsistään kätevä voi itse remontoida sitä kämppää. Kyllä mä tietty remontoisin Nokiaakin itse, mut Sari Baldauf ei anna.
Toki, mutta silloinhan ei enää puhuta sijoittamisesta vaan työnteosta. Eli sitten voisimme jo päätyä pohtimaan sitä, kannattaisiko sittenkin esim. mennä Heseen töihin päivätyön ohella.
No mun viestini piti olla jonkinmoinen vitsi, mutta keskustellaan nyt sitten. En mä tiedä onko sun erottelusi sijoittamisen ja työnteon välillä ihan pätevä. Kyllähän sijotusten hoitaminen on monenkin tyypin työtä, ja vielä ilmeisen arvostettua. Lisäksi koko keskustelu lähti siitä, että vertailtiin sijoitusomaisuuden hankkimisen ja hoitamisen vaatimaa työmäärää asuntosijoittaminen v. rahastosijoittaminen. Ellei sulla ole nyt jonkinlainen vulgäärimarxilainen (tai hegeliläinen, kuka näistä tietää) työkäsite, jossa työtä on vain fyysisen maailman muokkaaminen, jonkinlainen hengen todellistuminen materiassa, jossa arvonlisää syntyy vain siitä, kun ideat muokkaavat fyysisesti mitattavasti maailmaa.

Mä luulen, että asuntosijoittamisessa on monella samanlainen ajatus kuin talon rakentamisessa, että hartiapankilla voi keventää kuluja.

Tarvitseeko laittakaan disclaimeria, että itse valitsisin (ja naurettavan pienillä summilla valitsenkin) rahasto- ja osakesijoittamisen ohi asuntosijoittamisen täällä mainituista syistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 12:03
exsu kirjoitti: 19.08.2021 12:00 Asunto ON olemassa. Siihen voi hätätilassa vaikka itse muuttaa. Se ei ole mikään digitaalinen leima järjestelmässä, vaan seinät ja lattia ja juhlallinen merkintä osakekirjaan pankin kalmeassa neukkarissa.
Jatkan vielä. Asuntoon liittyy toki isompia riskejä, koska siihen tarvitsee myös lainaa. Rahastossa arvo voi seilata, mutta ei siitä maksajaksi joudu, pahimmillaankin tippuu arvo nolliin.
Mä luulen, että kansankapitalismin leviämisen esteenä on just joku tällainen, että asuntosijoitukseen on sosiaalisesti hyväksyttyä ottaa lainaa, mutta pankkilainan ottaminen pörssipelaamiseen tuntuisi holtittomalta, koska rahalla vain pelataan, eikä osteta mitään käsin kosketeltavaa ja pysyvää. Eli kyse olisi just siitä, mistä Exsu kirjoittikin, että arvopaperisijoittamisessa on liikaa vedonlyönnin ja uhkapelin tunnelmaa.

Jos näin, niin onkohan tämä nyt täysin eri analyysi kuin Davella. Hänen mukaansahan este kansankapitalismille olisi se, että porukka luulee, että sijoittaminen vaatii syvempää tietoa, vaikka apinoiden tikkapeli toimii yhtä hyvin kuin sikaliksaa nauttiva analyytikko. Tässä hahmottelemastani näkökulmasta tilanne olisi se, että porukka nimenomaan kokee arvopaperisijoittamisen apinoiden tikanheitosta vedonlyöntinä, kun taas asuntosijoittamisen tuottoa voi konkreettisilla omilla toimillaan edistää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 19.08.2021 14:50
James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 14:28
urpiainen kirjoitti: 19.08.2021 14:02 Mut toisaalta käsistään kätevä voi itse remontoida sitä kämppää. Kyllä mä tietty remontoisin Nokiaakin itse, mut Sari Baldauf ei anna.
Toki, mutta silloinhan ei enää puhuta sijoittamisesta vaan työnteosta. Eli sitten voisimme jo päätyä pohtimaan sitä, kannattaisiko sittenkin esim. mennä Heseen töihin päivätyön ohella.
No mun viestini piti olla jonkinmoinen vitsi, mutta keskustellaan nyt sitten. En mä tiedä onko sun erottelusi sijoittamisen ja työnteon välillä ihan pätevä. Kyllähän sijotusten hoitaminen on monenkin tyypin työtä, ja vielä ilmeisen arvostettua. Lisäksi koko keskustelu lähti siitä, että vertailtiin sijoitusomaisuuden hankkimisen ja hoitamisen vaatimaa työmäärää asuntosijoittaminen v. rahastosijoittaminen. Ellei sulla ole nyt jonkinlainen vulgäärimarxilainen (tai hegeliläinen, kuka näistä tietää) työkäsite, jossa työtä on vain fyysisen maailman muokkaaminen, jonkinlainen hengen todellistuminen materiassa, jossa arvonlisää syntyy vain siitä, kun ideat muokkaavat fyysisesti mitattavasti maailmaa.

Mä luulen, että asuntosijoittamisessa on monella samanlainen ajatus kuin talon rakentamisessa, että hartiapankilla voi keventää kuluja.

Tarvitseeko laittakaan disclaimeria, että itse valitsisin (ja naurettavan pienillä summilla valitsenkin) rahasto- ja osakesijoittamisen ohi asuntosijoittamisen täällä mainituista syistä.
Mutta kuten ad nauseam sanoin, sijoittaminen ei vaadi kuin tikan heittoa silmät kiinni. Eli työmäärä on äärimmäisen pieni. Pommin remppaaminen myyvään kuntoon sen sijaan ei vastaavalla metodilla amatööriltä onnistune.

Eli mielestäni ei mitenkään voi verrata em. työmääriä keskenään.

Ps. usein luen, että este pörssijoittamiseen juuri on että "ei tiedä osakkeista riittävästi" ja yleensä kaikki hyvää (??) tarkoittavat jutut puhuvat tilinpäätöksen lukemisen tärkeydeystä ja muuta pashaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 15:08 Mutta kuten ad nauseam sanoin, sijoittaminen ei vaadi kuin tikan heittoa silmät kiinni. Eli työmäärä on äärimmäisen pieni. Pommin remppaaminen myyvään kuntoon sen sijaan ei vastaavalla metodilla amatööriltä onnistune.
Voin kädestä pitäen neuvoa teitä ostamaan indeksejä nordnetista. Veloitan vain 0,1% sijoitettavasta summasta tai 100€, kumpi vain on suurempi. 100€ kuluilla ei paljon kämppiä ostella.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 15:08 Ps. usein luen, että este pörssijoittamiseen juuri on että "ei tiedä osakkeista riittävästi" ja yleensä kaikki hyvää (??) tarkoittavat jutut puhuvat tilinpäätöksen lukemisen tärkeydeystä ja muuta pashaa.
Upeinta tässä on, että suunnilleen samat henkilöt sitten ostavat pankkitädiltä pankin rahastoja jollain 5% kuluilla. Se pankkitäti kato tietää.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.08.2021 15:16 Se pankkitäti kato tietää.
Mulle on lätkästy Danskesta sellainen pankkisetä, joka ei tunnu tietävän edes omaa nimeään. Ihan todella nihkeää hänen kanssaan hoitaa mitään. Toki olen hoitanut hänen kanssaan vain laina- ja asuntokauppa-asioita, voihan olla että hän on sijoitusguru! (ei ole)
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 14:28 Toki, mutta silloinhan ei enää puhuta sijoittamisesta vaan työnteosta. Eli sitten voisimme jo päätyä pohtimaan sitä, kannattaisiko sittenkin esim. mennä Heseen töihin päivätyön ohella.
Miten niin päivätöiden ohella.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 17.04.2021 9:34
Bluntly kirjoitti: 07.07.2020 18:21Hyppäsin sitten Qt groupin remmiin, luultavasti huipulla kun meikäläinen kyseessä.
Ei paskin ostos.
Qt nappasi todella ison diilin
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kun on pienet kivet. Tuuppasin perjantaina vain pienen siivun Nordeaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla on Tesla-rahat tilillä edelleen. Olleet jo yli vuoden. Pitäisi jotain järkevää käyttöä keksiä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 11:44Pitäisi jotain järkevää käyttöä keksiä..
En tiedä tuosta, mutta mietinpähän vaan, montakohan laadukasta tissikalenteria tuolla vastaanotollesi saisi. Harmi tosin, ettei kaikki mahdu samanaikaisesti seinälle. Mitä haaskausta...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 29.11.2021 12:42
James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 11:44Pitäisi jotain järkevää käyttöä keksiä..
En tiedä tuosta, mutta mietinpähän vaan, montakohan laadukasta tissikalenteria tuolla vastaanotollesi saisi. Harmi tosin, ettei kaikki mahdu samanaikaisesti seinälle. Mitä haaskausta...
Tuo olisi kyllä kieltämättä varma investointi :think:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 11:44 Mulla on Tesla-rahat tilillä edelleen. Olleet jo yli vuoden. Pitäisi jotain järkevää käyttöä keksiä..
No niin. Päätös tehtiin mun puolestani. Pankista soitettiin, että jos makuutan rahoja tilillä edelleen, 3/22 alkavat periä 0,6% korkoa. Samalla soittaja luonnollisesti kauppasi tilalle oman kioskin lyhyen koron rahastoa. Korkoriski olisi 0,43, eli jos korot nousevat prosentin, tuo tuottaisi tappiota 0,43% . Eli olisi silti halvempaa kuin pitää rahat tilillä.

Tietysti olisi myös mahdollista jakaa rahat pieniin osiin ja laittaa eri pankeissa olevilla tileille, mutta en jaksa tuohon ryhtyä. Pitäisi availla yritystilejä eri pankkeihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Näköjään rahaston kautta olen Lockheed Martinin omistajistossa. No ihan ok hävittäjähankinta sitten.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 23.12.2021 10:41 Näköjään rahaston kautta olen Lockheed Martinin omistajistossa. No ihan ok hävittäjähankinta sitten.
Military–industrial complexin lonkerot ulottuvat Kitinäänkin :o
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jos haluaa säilöä melko pienellä riskillä noin 30-50k vuodeksi, niin minne se kannattaisi tuupata? Hajauttaa rahastoihin?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 28.12.2021 13:24 Jos haluaa säilöä melko pienellä riskillä noin 30-50k vuodeksi, niin minne se kannattaisi tuupata? Hajauttaa rahastoihin?
Mä pitäisin tuon rahan pankkitilillä. Ko. summasta ei tarvitse maksaa neg. korkoa. Inflaation verran tietysti häviää.

Korkorahastoista kannattaa huomata, että jos korot nousevat (todennäköistä), korkorahastojen arvo alenee. Toki lyhyen koron rahastoissa korkoherkkyys on pieni. Kuten edellisellä sivulla kirjoitin, itse tod näk laitan rahaa lyhyen koron rahastoon, jonka en odota tuottavan mitään, mutta ei kuitenkaan tarvitse maksaa neg. korkoa. Kyseisessä rahastossa korkoriski olisi 0,43, eli jos korot nousevat prosentin, tuottaisi tappiota 0,43%

Jos valitset korkorahaston, suositan sellaista, missä ei ole merkintä tai lunastuspalkkiota.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/visio/art-2000008484362.html

5 erilaista ennustetta. Noista voi valita mieleisensä.
”Eurojen pitäminen tilillä tai tyynyn alla on se vihoviimeinen sijoitusidea, kun inflaatio alkaa laukata. Reaaliomaisuus tai kansainväliset osakemarkkinat ovat ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.”
Ehkä.

Mun keskipitkän aikavälin suunnitelmana on pitää käteiset tyynyn alla ja lyhyessä korossa ja kun inflaatio laskee kursseja, mennä sitten niillä markkinoille.

Yli puolet on kuitenkin osakkeissa nytkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pieniriskisenä pistäisin yrityskorkorahastoon.

Tai sitten johonkin kokomaailma rahastoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kunnon siivous salkkuihin. Kaikki vahvasti punaisella olleet pois, vastapainoksi myös Qt.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pikkuhiljaa voisi alkaa kasaamaan salkkuun voittoa jakavia ETF:ä ja elellä niiden tuloilla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 04.01.2022 10:55Pikkuhiljaa voisi alkaa kasaamaan salkkuun voittoa jakavia ETF:ä ja elellä niiden tuloilla
Ei alkanut lupaavasti. Ostin koko maailman ETF:ä, joissa tietenkin mukana isosti USAn teknot. Nämähän ei jaa osinkoa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös verokohtelu ole sama, sait sitten osingot vai myit samalla summalla uudelleensioittavia etf:iä? Uudelleensijottavissa voi kuitenkin päättää koska veron maksaa ja jos osingot sijoittaisi uudelleen, niin uudelleensijoittavat etf:t ovat kai tehokkaampia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ulosmaksavilla haetaan säännöllistä tuloa, vähän kikkailua valinnoissa niin saa kuukausittain.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin