Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Muissa maissa, omikronin tultua, normisairaalareissu taisi tippua viikosta kolmeen päivään. Ja jos tehoidon määrä tippuu niin hyvä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21487
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.01.2022 14:35 Koska tehohoito ei ole kuormittunut, ovat isot tartuntaluvut positiivinen asia. Eikö?
Ne käppyrät sojottaa edelleen taivaisiin, joten on tässä riski, että kuormitusta tulee vielä lisää. Jos tauti kuitenkin pysyy riittävän lievänä, niin ehkä rajoitteet voidaan pitää vähän löysempinä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tässä tilanteessa olisi mielestäni kannattavinta pitää tehohoitokapasiteetti jatkuvasti 40-60:ssä, jotta epidemia menisi nopeiten ohi tai oikestaan yli.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Sairastin flunssan viime viikolla, en tiedä mikä oli virus mutta kuume nousi korkeaksi. Olin aivan tekemätön 2 päivää. Koska olin lomalla, soitin työterveyteen, että saisin lomapäivät siirrettyä ja sairaslomalapun. Terveydenhoitaja ihmetteli kuumehommia ja sanoo, että mennä koronatestiin, että jos tarvii mennä ottaan crp, sinne sitten pääsee. Siis silloin, jos testi on negatiivinen.
Tauti alkoi väistyä ja minä ihmettelin, että pitikin mennä testiin, sillä jos se on positiivinen, niin alkaa härdelli. Olin ennen testiin menoa lukenut sekä shp:n että kotikuntani ohjeet testiin liittyen ja ne olivat erilaiset. Shp:n ohjeiden mukaan en olisi mennyt testiin ja kunnan ohjeiden mukaan olisin mennyt. Nyt tilanne on päinvastainen: shp usuttaa kaikkia oireisia testiin, kunta ei. Menin siis testiin tth:n kehotuksesta mahd. crp:n mittausta varten. Tauti väistyi, testi oli nega eikä serppiä tarvinut ottaa.

Kumpaa ohjetta noudattaa? Sitä joka usuttaa kaikkia oireisia tässä nykytilanteessa testiin vai sitä joka rajaa testiin usutettavaa porukkaa? Nykytilanteessa jäljitys sakkaa, karanteenimääräyksiä ei saa ja odotetaan, että omikron käy koko väestön läpi.

Kaiken lisäksi, koska saan nenän ronkkimisesta paniikkikohtauksen, menin lähetteellä sylkinäytetestiin. Vittu että oli kallista. Jatkoa ajatellen pitää hankkia joku diapam-resepti, että voi sitten mennä iloisena ja rentona nenää ronkituttaan.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ja mä kun just olin ajatellut, että jos muu ei auta, niin lähden koronaa pakoon etelänavalle!
https://www.bbc.com/news/world-europe-59848160?s=09
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21487
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2022 23:37 Ja mä kun just olin ajatellut, että jos muu ei auta, niin lähden koronaa pakoon etelänavalle!
https://www.bbc.com/news/world-europe-59848160?s=09
On ihan perätön huhu, että Blofeld asuisi etelänavalla:

Kuva
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2022 23:37 Ja mä kun just olin ajatellut, että jos muu ei auta, niin lähden koronaa pakoon etelänavalle!
Eikös Sahara olisi paljon parempi, pöpö ei tykkää kuumasta ja aika harvoin ketään tulee vastaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

annepa kirjoitti: 04.01.2022 19:04

Kumpaa ohjetta noudattaa? Sitä joka usuttaa kaikkia oireisia tässä nykytilanteessa testiin vai sitä joka rajaa testiin usutettavaa porukkaa? Nykytilanteessa jäljitys sakkaa, karanteenimääräyksiä ei saa ja odotetaan, että omikron käy koko väestön läpi.
Viranomaisiltakin tulee eri ohjeita, eli hallintoalamainen voi vapaasti valita, kumpaa noudattaa.

Itse henk. koht. tekisin ensin kotitestin ja jos se positiivinen, menisin viralliseen, jotta saisin tartuntatautipäivärahan ja merkinnän Kantaan. Eo. itse itselleni antamaa ohjetta olen nyt noudattanut yhden kotitestin (neg) verran.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-200000 ... 9c349715be

Minkähänlaista hyödyllistä virka-apua armeija voisi 5000:n henkilön verran antaa??
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21487
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.01.2022 10:23 https://www.hs.fi/politiikka/art-200000 ... 9c349715be

Minkähänlaista hyödyllistä virka-apua armeija voisi 5000:n henkilön verran antaa??
Ennustin, että tähän mennään ennen kuin työterveyttä aletaan hyödyntää. Seuraavaksi pyydetään YK:ta apuun.

EDIT:

PV:n käyttö esim. jäljitykseen on ihan naurettavaa. Olen koko ajan hokenut, että jäljitykseen ei saa käyttää terveydenhuollon ammattilaisia, vaan siihen pitää velkarahalla kouluttaa työttömiä ja lomautettuja. Näin terveydenhuolto ei kuormitu ja saadaan stimuloitua taloutta ihan fiksulla toiminnalla, joka ei luo pysyviä rakenteita tai jatkuvia kustannuksia.

PV:n ammattijengi on kiinni operatiivisessa toiminnassa, joten rokotteiden pistelyyn liikenisi lähinnä varusmiehiä. Käytännössä lääkintämiehet olisivat ainoa realistinen ryhmä. Reserviläisten mobilisointi olisi todella kallista, joten pistelyyn on tarjolla vain tällä hetkell palveluksessa olevat läkintämiehet, jotka ovat saaneet riittävän koulutuksen. Onkohan noita sitten jokunen sata tarjolla?
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 05.01.2022 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.01.2022 10:02
annepa kirjoitti: 04.01.2022 19:04

Kumpaa ohjetta noudattaa?
Viranomaisiltakin tulee eri ohjeita, eli hallintoalamainen voi vapaasti valita, kumpaa noudattaa.

Itse henk. koht. tekisin ensin kotitestin ja jos se positiivinen, menisin viralliseen, jotta saisin tartuntatautipäivärahan ja merkinnän Kantaan. Eo. itse itselleni antamaa ohjetta olen nyt noudattanut yhden kotitestin (neg) verran.
Niin, viranomaisiahan nuo onkin. Minä en välttämättä tarvi tartuntatautipäivärahaa, koska voin eristyksessä tehdä etätöitä. Jos olen niin sairas, että en voi tehdä töitä, olen tietysti sairaslomalla ja saan sairasajan palkkaa. Tuo kantamerkintä on kuitenkin sellainen, että sen takia kannattaa mennä viralliseen testiin ja sen myötä sitten hoituvat tartuntatautipäivärahatkin tarvittaessa. Pitää vissin joka tapauksessa käydä ostamassa varalta niitä kotitestejä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

annepa kirjoitti: 05.01.2022 15:35
James Potkukelkka kirjoitti: 05.01.2022 10:02
annepa kirjoitti: 04.01.2022 19:04

Kumpaa ohjetta noudattaa?
Viranomaisiltakin tulee eri ohjeita, eli hallintoalamainen voi vapaasti valita, kumpaa noudattaa.

Itse henk. koht. tekisin ensin kotitestin ja jos se positiivinen, menisin viralliseen, jotta saisin tartuntatautipäivärahan ja merkinnän Kantaan. Eo. itse itselleni antamaa ohjetta olen nyt noudattanut yhden kotitestin (neg) verran.
Niin, viranomaisiahan nuo onkin.
Joo, jäi konjunktio pois lauseen alusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21487
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomalainen asiantuntijaryhmä: Joka toinen sairastunut aikuinen saa pitkäkestoisen koronan
https://www.talouselama.fi/uutiset/suom ... f90865c73f

WUT!?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Täytyy toivoa, että ei pidä paikkaansa. Tähän ketjuun linkkasin aiemmin tutkimustuloksen, jonka mukaan kotonakin sairastettu korona heikensi älykkyystestin tulosta.

Tuon takia pelkään nykyään koronaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ymmärsin, että tiedotustilaisuudessa erityisesti Puumalainen korosti tästä syystä myös 5-11-vuotiaiden rokotuksia. Ilmeisesti rokotus on parhaita keinojamme välttää vakavaa ja pitkittynyttä koronaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21487
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.01.2022 13:34 Tuon takia pelkään nykyään koronaa.
Jos sairastut pitkään koronaan, niin sitten et enää pelkää!

Ihan järjettömiä lukuja oli tuossa jutussa. Pianhan se selviää, ovatko nuo ihan puppua muiden asiantuntijoiden mielestä. Jos luvut ovat edes tuolla suunnalla, niin tämä epidemia on kaikkea muuta kuin ohi.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Eiks näissä ole yleensä aika inklusiivinen pitkän koronan tulkinta? Siis että jalkapalloilijan alentunut fyysinen suorituskyky vielä 3 kk sairastumisesta kelpaa siinä missä pysyvä kognitiivinen haittakin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 07.01.2022 13:58 Eiks näissä ole yleensä aika inklusiivinen pitkän koronan tulkinta? Siis että jalkapalloilijan alentunut fyysinen suorituskyky vielä 3 kk sairastumisesta kelpaa siinä missä pysyvä kognitiivinen haittakin.
Juu. Mikä tahansa sairauden oire suunnilleen on pitkä korona määritelmän mukaan. Yritin sanoa, että mua juuri pelottavat ne kognitiiviset haitat. Ei se, jos hengästyttää portaissa.
Post COVID-19 condition occurs in individuals with a history of probable or confirmed SARS CoV-2 infection, usually 3 months from the onset of COVID-19 with symptoms and that last for at least 2 months and cannot be explained by an alternative diagnosis. Common symptoms include fatigue, shortness of breath, cognitive dysfunction but also others and generally have an impact on everyday functioning. Symptoms may be new onset following initial recovery from an acute COVID-19 episode or persist from the initial illness. Symptoms may also fluctuate or relapse over time
https://www.who.int/publications/i/item ... ion-2021.1

Vielä siitä, että kotona sairastettu korona aiheuttaa tilastollisesti havaittavan laskun älykkyystestissä. Ei toki tarkoita sitä, että jokaiselle tulee, mutta tulee kuitenkin siinä määrin usealle, että näkyy testissä.

edit: tiedot yleisyydestä ovat ajalta ennen omicronia, koska kenelläkään ei voi vielä olla omicronin aiheuttamaa pitkää koronaa. Toivotaan, että omicron on kiltimpi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21487
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.01.2022 14:08 Toivotaan, että omicron on kiltimpi.
Tai sitten omikron pyrkii siihen, että sitä vastaan ei enää rokotteita kehitellä. Apinoiden Planeetta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.01.2022 14:08
urpiainen kirjoitti: 07.01.2022 13:58 Eiks näissä ole yleensä aika inklusiivinen pitkän koronan tulkinta? Siis että jalkapalloilijan alentunut fyysinen suorituskyky vielä 3 kk sairastumisesta kelpaa siinä missä pysyvä kognitiivinen haittakin.
Juu. Mikä tahansa sairauden oire suunnilleen on pitkä korona määritelmän mukaan. Yritin sanoa, että mua juuri pelottavat ne kognitiiviset haitat. Ei se, jos hengästyttää portaissa.
Joo, ymmärsin kyllä. Viittasin enemmän tuohon Sivustahuutajan hämmenykseen lukujen edessä. Minusta näyttää, että tässä ollaan kuitenkin vähän harhaanjohtavallakin pelottelulinjalla, vaikka ongelma aito onkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Duodecimin ylläpitämä Terveysportti sanoo "Toimintakykyä merkittävästi haittaavia oireita on 1–5 %:lla potilaista 3 kk:n jälkeen sairastumisesta."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.01.2022 14:27 Duodecimin ylläpitämä Terveysportti sanoo "Toimintakykyä merkittävästi haittaavia oireita on 1–5 %:lla potilaista 3 kk:n jälkeen sairastumisesta."
Kiitos. Vähän eri viesti kuin tuo puolet, vaikka toki tämäkin vakava juttu on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21487
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suuruusluokka on tosiaan ihan eri. Jos luku on 1-5%, niin pidän aika odennäköisenä, että noille henkilöillä voi olla jotain terveydelisiä rasitteita alla ennestään. Puolella suomalaisista ei ole, joten sellainen 50% long covid luku olisi tarkoittanut, että kuka tahansa voi suurella prosentilla saada pitemmän tai jopa pysyvän haitan.

Toivottavasti joku nyt selventää nämä luvut. Hallituksella pitäisi olla pelottelua paremmat keinot kriisinhallintaan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.01.2022 14:08Yritin sanoa, että mua juuri pelottavat ne kognitiiviset haitat. Ei se, jos hengästyttää portaissa.
Mulla päinvastoin. Astmaatikkona ei olis oikein varaa antaa yhtään enempää keuhkoista pois, jos meinaa vielä urheilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.