Onko sopivaa?

Yleinen lätinä jä kitinä

Onko sopivaa että presidentti Niinistö toivottaa puheissaan jumalan siunausta?

Kyllä
5
42%
Ei
6
50%
eos
0
Ei ääniä
Niba
1
8%
 
Ääniä yhteensä: 12

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 17.01.2022 14:26 Tuntuu siltä että suhtaudut tähän asiaan liian vakavasti.
Mä olen nyt kirjoittanut useamman kerran, että minusta tämä on tosi vähämerkityksellinen asia eikä ollenkaan vakava. En ymmärrä, mihin tämä tuntemuksesi perustuu. Vai onko niin, että mielipiteen perusteleminen on aina liian vakavasti suhtautumista? Pitäisi vain heitellä ranskalaisilla viivoilla perustelemattomia mielipiteitä?
Minusta on btw huono argumentti että presidentin tehtäviin ei kuulu ko. toivotukset. Kaikkia pressan tehtäviä ei luetella perustuslaissa.
En ymmärrä, miksi tuot tällaisen itsestäänselvyyden keskusteluun. Tässä on viitattu pitkään traditioon politiikan ja uskonnon sekoittumisesta/erottautumisesta sekä yhteiskunnan heterogeenisyyden nopeaan kasvuun, ei mihinkään tehtäväluetteloihin.
Mutta joo jos ahdistaa liikaa voi myös protestoida Paaville kun hän toivottaa siunausta koko ihmiskunnalle joka joulu ja pääsiäinen.
Huono analogia. Paavi on yhden uskontokunnan uskonnollinen johtaja, presidentti monikulttuurisen yhteiskunnan maallinen johtaja. Koko pointti on näiden sfäärien erosta kiinni pitäminen, ja rooleihin liittyvät erilaiset kommunikaationormit, eli analogiasi surkeus. Analogia voisi toimia jos ehdottaisi, että voisi myös protestoida, jos Paavi päättäisi uskonnolliset messunsa toivottaen menestystä Legalle.

Ahdistuksesta puhuminen on taas typerää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 17.01.2022 15:16 presidentti monikulttuurisen yhteiskunnan maallinen johtaja.
Eihän meidän pressa ole mikaan moku-pressa? Minä ainakin äänestin salea pressaksi sen takia, että hän ei ole mokuttaja, vaan tolkun ihminen, jonka mukaan suomessa on tietyt tavat ja tämä yhteiskunta viritetään enemmistölle mukavaksi paikaksi elää. Ei meillä kiinalaisena uutena vuotena ole palkallista vapaata, mutta jouluna on.

Kaikilla on tietenkin vapaus elää omaa elämäänsä lain puitteissa omilla rahoillaan ihan toisella tavalla kuin enemmistö. Ei kuitenkaan kannata loukaantua siitä, jos enemmistö kuuluu kirkkoon tai enemmistö haluaa erilliset naisten ja miesten vessat.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Urpiainen. Sinä olet nyt kirjoittanut aika monta postausta, tekstisi on ollut niin kuin yleensä kapulakieltä ja sivistysanoja ja kovin, kovin vakavaa tekstiä. Eli kyllä vaan jotenkin tuntuu että suhtaudut asiaan vähän liian vakavasti. Vakavaa ja asiallista tekstiä. Liian vakavaa, ottaen huomioon kuinka triviaalista asiasta on kyse.

Presidentin tehtävät sitten. Olen seurannut tätä keskustelua muuallakin netissä ja kovin moni on jankannut että pressan tehtäviin ei tällaiset toivotukset kuulu. Kuuluuko liikenneturvalisuus presidentin tehtäviin? Miksi Manu puuttui liikenneturvallisuuteen eräässä puheessaan? Olikohan siinä jotain pahaa että puuttui? Vaikka sellainen ei faktisesti presidentin tehtäviin kuulukaan?

Olen huomannut nettikeskusteluissa että todella moni aikuinen ihminen on saanut vakavan vamman sielulleen tuosta toivotuksesta. No. jos ihmisellä ei ole muita murheita hän osaa niitä kyllä jostain rakentaa. Katkeransuloisesti...

Minusta koko asian ydin on että tuollaisesta toivotuksesta ei ole mitään haittaa. Ei kenellekään, ei millekään. Se on niin helvetin yksinkertaista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Herran rauhaa!
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 17.01.2022 18:22 Urpiainen. Sinä olet nyt kirjoittanut aika monta postausta, tekstisi on ollut niin kuin yleensä kapulakieltä ja sivistysanoja ja kovin, kovin vakavaa tekstiä.
Mä en yllättyisi vaikka Urpiainen hekottelisi itsekseen näppäimistön ääressä täysin triviaalia aihetta monisyisesti analysoidessaan. Se mikä sulle näyttäytyy vakavana on esim. mun mielestä oikein viihdyttävää luettavaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kreitsu kirjoitti: 17.01.2022 18:55Herran rauhaa!
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 17.01.2022 19:08 Mä en yllättyisi vaikka Urpiainen hekottelisi itsekseen näppäimistön ääressä täysin triviaalia aihetta monisyisesti analysoidessaan. Se mikä sulle näyttäytyy vakavana on esim. mun mielestä oikein viihdyttävää luettavaa.
Juuri näin, kiva että joku ymmärtää! Mutta vaikka pyrinkin omilla viesteilläni huvittamaan ainakin itseäni, niin tässä nimenomaisessa debatissa Homie on kyllä se suurempi huumoriveikko. Tuorein viestinsä on absurdiudessaan aika messevä. Vastalauseena argumenteilleni hän esittää neljä pointtia: yhden, jonka mukaan kirjoitustyylini on hänen mielestään aiheeseen sopimaton, kaksi hyökkäystä jossain muualla internetissä jonkun muun esittämiä pointteja vastaan, ja neljänneksi julistuksen, että hänen omassa keskustelunaiheessaan ei vain yksinkertaisesti ole mitään keskusteltavaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2022 9:23
Vagabondo kirjoitti: 17.01.2022 19:08 Mä en yllättyisi vaikka Urpiainen hekottelisi itsekseen näppäimistön ääressä täysin triviaalia aihetta monisyisesti analysoidessaan. Se mikä sulle näyttäytyy vakavana on esim. mun mielestä oikein viihdyttävää luettavaa.
Juuri näin, kiva että joku ymmärtää! Mutta vaikka pyrinkin omilla viesteilläni huvittamaan ainakin itseäni, niin tässä nimenomaisessa debatissa Homie on kyllä se suurempi huumoriveikko. Tuorein viestinsä on absurdiudessaan aika messevä. Vastalauseena argumenteilleni hän esittää neljä pointtia: yhden, jonka mukaan kirjoitustyylini on hänen mielestään aiheeseen sopimaton, kaksi hyökkäystä jossain muualla internetissä jonkun muun esittämiä pointteja vastaan, ja neljänneksi julistuksen, että hänen omassa keskustelunaiheessaan ei vain yksinkertaisesti ole mitään keskusteltavaa.
No mä käytän itsekin tahallista asiallisuutta huumorikeinona Alivaltiosihteerin tyyliin, mutta monesti jää epäilys, että olen ainoa jota viestini naurattaa.

Mitä tähän keskusteluun tulee, niin olen samoilla linjoilla komediallisen analyysisi kanssa. Tähän oli jossain joku osuva lainauskin. Tarkemmin sanottuna tässä ketjussa neljä päivää sitten:
Homeboy65 kirjoitti: 14.01.2022 14:54 Jorma Ojaharjun sanoin: "Tahaton koomisuus, parasta koomisuutta:"
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Nyt on siteeraus paikallaan.

"Yksinkertaisia selityksiä ihminen karttaa kuin ruttoa...mikä saa tosiaan inhimillisen kulttuurin pursuamaan selittelyä, kaikilla aloilla, kaikissa viestinnän lajeissa - mitä koukeroisinta, hakemalla haettua, asiayhteydestä karkaavaa, todellisuutta pakenevaa, loppujen lopuksi mieletöntä ja väärää selittelyä?

Miksi ihminen selittelee? Selittely tarjoaa ihmisille mieleistä puuhaa, jonkinlaista älyllistä askartelua joka on työllistävämpää kuin ajattelu. Kun ajattelu etsii oikeita ja lopullisia vastauksia todellisuudesta ja tekee niitä löytäessään sitä mukaa itseään tarpeettomaksi selittely etääntyy mahdollisimman kauas todellisuudesta niin että sillä ei ole äärtä eikä rajaa. Toiseksi ihmisellä on vahva viettymys tehdä maailma mielenkiintoisemmaksi kuin se on. Todellisuushan on varsin yksinkertainen, äkkiä kartoitettu, luonnonlait, psykologiankin lait, banaaleja.Selittelyjen viidakko saa sen näyttämään hämärältä ja salaperäiseltä..."

Pentti Linkola: Johdatus 1990-luvun ajatteluun, WSOY 1989
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Bhven kirjoitti: 14.01.2022 16:50
Kreitsu kirjoitti: 14.01.2022 16:00 Valtiota ja kirkkoa ei ole Suomessa erotettu, joten kaipa on ihan sopivaa että maan päämies toivottelee siunauksia aina silloin tällöin. :paavi:
Jooh, kirkolla ja yleisradiolla on verotusoikeus, joten olisi voinut lopettaa puheen sanoilla "Jumalan siunausta ja hyvää Yleisradiota kaikille."
:lol: Juuri näin. Mun mielestä epäasiallista presidentin sotkea ammattiinsa uskonnollisuus.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minun on vaikea uskoa, että sale hakisi korkeammalta neuvoja Putinin kanssa käytäviin puhelinkeskusteluihin. En myöskään usko ydinvoimainssin rukoilevan pannujen toimivuuden puolesta, vaikka sanoikin joskus "perkele".
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kerberos I kirjoitti: 21.01.2022 16:54
Bhven kirjoitti: 14.01.2022 16:50
Kreitsu kirjoitti: 14.01.2022 16:00 Valtiota ja kirkkoa ei ole Suomessa erotettu, joten kaipa on ihan sopivaa että maan päämies toivottelee siunauksia aina silloin tällöin. :paavi:
Jooh, kirkolla ja yleisradiolla on verotusoikeus, joten olisi voinut lopettaa puheen sanoilla "Jumalan siunausta ja hyvää Yleisradiota kaikille."
:lol: Juuri näin. Mun mielestä epäasiallista presidentin sotkea ammattiinsa uskonnollisuus.
Minusta tuo toivotus pitää ymmärtää kontekstissaan. Se on (tietysti vain minun tulkintani joka VOI olla väärä) enemmänkin empaattinen kuin uskonnollinen toivotus.
Vertailen vähän. Matkallamme Ruotsissa kesällä 1975 tapasimme amerikkalaisia turisteja ja erotessamme perheen pää toivotti isälleni "So long". Isäukko ihmetteli missä me muka enää tapaisimme. Hän ei tajunnut että em. toivotus oli vain kohteliaat hyvästit, ei muuta.
Britanniassa suomalainen liikemies esittelee tuotteitaan ja kun britti lausuu kuivasti "Very nice" niin em. liikemies uskoo että engelsmanni on aivan ihastunut. Ei välttämättä ole. Se voi olla vain peribrittiläistä kohteliaisuutta.

Suomessa on se mentaliteetti että yleensä sanotaan mitä tarkoitetaan. Mutta ei aina.
Minusta on outoa sellainen tulkinta että pressa ei saisi "sotkea" ammattiinsa muuta kuin mitä perustuslaki sanoo.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Seuraavakin presidentti lupaa holhota alamaisiaan välittäjäpositiostaan rahvaan ja jumalan välissä: https://demokraatti.fi/alexander-stubb- ... nut-oikein
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Suomen valtionpäämies on viran puolesta myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon johtaja. Näin ollen voi kai tulkita että tuo em. toivotus jopa kuuluu pressalle - tai ei ainakaan ole sopimatonta.

Edelleen ihmetyttää tuo toivotukseen kohdistunut paheksunta. Vielä tiukkapipoisempaa kuin vaatimus Suvivirren kieltämisestä tai koulujen joulujuhlan puhdistaminen "kristillisistä elementeistä".
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 17.08.2023 9:02 Suomen valtionpäämies on viran puolesta myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon johtaja.
Onko?!

Edit: ei ole ainakaan enää.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.08.2023 9:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei ole.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.08.2023 9:09
Homeboy65 kirjoitti: 17.08.2023 9:02 Suomen valtionpäämies on viran puolesta myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon johtaja.
Onko?!

Edit: ei ole ainakaan enää.
Arkkipiispa? TP nimittää, muttei johda.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 17.08.2023 9:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.08.2023 9:09
Homeboy65 kirjoitti: 17.08.2023 9:02 Suomen valtionpäämies on viran puolesta myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon johtaja.
Onko?!

Edit: ei ole ainakaan enää.
OK, olin väärässä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.08.2023 9:12
James Potkukelkka kirjoitti: 17.08.2023 9:09
Homeboy65 kirjoitti: 17.08.2023 9:02 Suomen valtionpäämies on viran puolesta myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon johtaja.
Onko?!

Edit: ei ole ainakaan enää.
Arkkipiispa? TP nimittää, muttei johda.
Tasavallan presidentti nimitti pitkään Evankelis-luterilaisen valtionkirkon piispat. Tehtävä kuului perustuslakiin itsenäisyyden alusta alkaen (Suomen hallitusmuoto, 87 §), vaikka presidentin itse ei tarvinnut olla kirkon jäsen. Nykyiseen perustuslakiin ei säädöstä enää otettu, ja kirkkolakia muutettiin samalla niin, että piispan valintaan ei presidentti puutu enää mitenkään. Muutos astui voimaan 1.3.2000.
https://uskonnonvapaus.fi/hakusanat/presidentti.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kiitos yleissivistävästä viestistä!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:ohyeah:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Pointtini on miten jotkut voivat empaattisesta toivotuksesta pahastua tuolla lailla. Presidentin tehtäviin ei kuulu mennä Pori Jazziin ja jammailla James Brownin kanssa lavalla. Miksi Halonen teki niin?!

Sopisi tsekata perustuslakia mitä saa tehdä ja mitä ei. :leuhka:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko sopivaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kirkon ja valtion kesken ei ole vieläkään tehty pesäeroa. Tsaarin aikainen jäänne. Poikkeuksellista sivistysmaissa...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin