Universumi vai multiversumi

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Universumi vai multiversumi

Viesti Kirjoittaja KKK »

Multiverseet olalla olen makaillut useimmat iltani viime aikoina. Tuijotellut tiededokumenttejä. Yrittänyt omaksua Einsteinin yleistä suhteellisuusteoriaa. Nyrjäyttänyt pääni Brian Greenen luennoidessa siitä että ulottuvuuksia on kolmen sijasta todennäköisesti 10+1.

Mitä mielipuolta vai onks tietoo?

Onko maailmoja vain yksi?
Kulkeeko aika kuin nuoli eikä sitä ole mahdollista siirtyä menneeseen tai tulevaisuudeen?

Voisiko joku vääntää sedälle rautalangasta, miten mustan aukon gravitaatio tai 50% valonnopeudesta vaikuttaa ajan kulumiseen?
Amazing shit happens!
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Universumi vai multiversumi

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Katsoin juuri Luc Bessonin Lucyn. Siitä on tulossa kakkonen jossain vaiheessa. Ehkä vastaavat jokaiseen kysymykseesi.
https://www.imdb.com/title/tt4809774/?ref_=nm_flmg_wr_2
Ei omaa mielipidettä. Einsteinin teoriat ovat rasistista valkoisen miehen ylivaltaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Universumi vai multiversumi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti: 25.01.2022 21:19

Voisiko joku vääntää sedälle rautalangasta, miten mustan aukon gravitaatio tai 50% valonnopeudesta vaikuttaa ajan kulumiseen?
JOs muistan oikein, se johtuu siitä, että jos valonnopeus on kaikille havaitsijoille sama, muita arvoja joudutaan säätämään, jotta kirjanpito toimii.

Esim ajatellaan että minä olen paikoillani ja sinä liikut lähes valonnopeudella minusta poispäin. Jos minä laitan taskulampun päälle sinun suuntaasi ja mittaan siitä lähtevän fotonin nopeuden ja sinä mittaat saman fotonin nopeuden, saamme molemmat saman tuloksen valonnopeudelle. Tämä siitä huolimatta, että mun näkökulmasta sinä ja fotoni liikutte lähes samalla nopeudella musta pois päin.

Tämä ristiriita voidaan ratkaista niin, että sulla aika kuluu hitaammin. Eli vaikka mun näkökulmasta mun valonsäteen fotonin nopeus on lähes sama kuin sinun nopeutesi (fotoni liikkuu valonnopeudella ja sinä lähes valonnopeudella), koska sulla aika kuluu hitaammin, susta näyttää, että fotoni lähestyy sua valonnopeudella.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 26.01.2022 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Universumi vai multiversumi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti: 25.01.2022 21:19

Onko maailmoja vain yksi?
Tätä ei tiedä kukaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Universumi vai multiversumi

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.01.2022 11:04
KKK kirjoitti: 25.01.2022 21:19

Onko maailmoja vain yksi?
Tätä ei tiedä kukaan.
Oikeistolla on fakeversumi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin