Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
-
- Kitisijä
- Viestit: 4306
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Battery-electric "Infinity Train" will charge itself using gravity
"for one or more of Fortescue's mining sites, the team has calculated that there's enough downhill slope and braking opportunities in the loaded direction to charge up the battery regeneratively, and the train is so much lighter when it's unloaded that the battery can take it all the way back to the mine and start the journey again without needing a charge. "
https://newatlas.com/transport/fortescu ... -electric/
"for one or more of Fortescue's mining sites, the team has calculated that there's enough downhill slope and braking opportunities in the loaded direction to charge up the battery regeneratively, and the train is so much lighter when it's unloaded that the battery can take it all the way back to the mine and start the journey again without needing a charge. "
https://newatlas.com/transport/fortescu ... -electric/
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
^Ensimmäinen ajatus oli, että kyseessä on ikiliikkuja ja vitsi. Sitten tajusin, että kyseessä ei ole ikiliikkuja, koska siihen ladataan energiaa lastaamalla siihen mäen huipulla painavaa malmia, eli lisätään sen potentiaalienergiaa. Eli laite ei siis ole ikiliikkuja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 6691
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Eikö nuo Ruotsin malmijunat jo tee tuota? Tuottavat enemmän sähköä kuin kuluttavat.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Osittain samaa kuin ketjun aloittanut postaus, eli miten suunnattu räjähdysvaikutus toimii. Tällä kertaa ajankohtaiseen asiaan, eli ontelokranaattiin liittyen
Tuloksena on ohut sulan metallin erittäin tiheä suurella nopeudella etenenä ohut massa, joka menee teräksen läpi kineettisellä energialla
Voi ajatella, että mitä sitten, jos tuo ohut suihku ei osu sisällä olijaan, selviääkö hän?
Ei selviä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Behind-armor_debris
Ensi jaksossa käsittelemme vastakeinoja ontelokranaateja vastaan.
Tuloksena on ohut sulan metallin erittäin tiheä suurella nopeudella etenenä ohut massa, joka menee teräksen läpi kineettisellä energialla
Voi ajatella, että mitä sitten, jos tuo ohut suihku ei osu sisällä olijaan, selviääkö hän?
Ei selviä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Behind-armor_debris
Ensi jaksossa käsittelemme vastakeinoja ontelokranaateja vastaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21495
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
^
Ontelopanoksen fysiikkaa voi maallikkona ymmärtää näin: Räjähdys muodostaa metallisuihkun, jonka nopeus on suurempi kuin äänennopeus suihkun materiaalissa => metalli käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa lyötäessä naulaa alasimeen, suihkussa perässä tuleva metalli ei tiedä, että etupää on törmännyt panssariin. Läpäisyy muistuttaa hydrodynaamista virtausta.
Nuoliammukset käyttäytyvät samankaltaisesti, vaikka niiden nopeus on huomattavasti pienempi.
Ontelopanoksen fysiikkaa voi maallikkona ymmärtää näin: Räjähdys muodostaa metallisuihkun, jonka nopeus on suurempi kuin äänennopeus suihkun materiaalissa => metalli käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa lyötäessä naulaa alasimeen, suihkussa perässä tuleva metalli ei tiedä, että etupää on törmännyt panssariin. Läpäisyy muistuttaa hydrodynaamista virtausta.
Nuoliammukset käyttäytyvät samankaltaisesti, vaikka niiden nopeus on huomattavasti pienempi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
joo. Tarkennuksena vielä, että koska suihkun nopeus ylittää äänennopeuden myös kohdemateriaalissa, ei kohdemateriaalissakaan energiaa pääse siirtymään suihkusta pois. Ja monilla on väärinkäsitys, että ontelepanos sulattaisi itsensä läpi. Ei sulata. Se on puhtaasti kineettinen vaikutus.sivustahuutaja kirjoitti: ↑07.03.2022 10:41 ^
Ontelopanoksen fysiikkaa voi maallikkona ymmärtää näin: Räjähdys muodostaa metallisuihkun, jonka nopeus on suurempi kuin äänennopeus suihkun materiaalissa => metalli käyttäytyy eri tavalla kuin vaikkapa lyötäessä naulaa alasimeen, suihkussa perässä tuleva metalli ei tiedä, että etupää on törmännyt panssariin. Läpäisyy muistuttaa hydrodynaamista virtausta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9501
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Joskus harjoituksissa ammuttiin pohjamiina 3 teräslevyn läpi. Eka reikä oli tollanen siisti, mutta seuraavat repi sitten jo enemmän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Tässä vielä kuva räjähdyksen synnyttämästä virtauksesta
Tuossa miehistönkuljetusvaunun rei'issä näkyy hyvin, miten keskellä oleva nopea jetti tekee sen siistin reiän ja hitaat myöhemmin tulevat roiskeet tekevät pieniä jälkiä reiän ympärille.
Tuossa miehistönkuljetusvaunun rei'issä näkyy hyvin, miten keskellä oleva nopea jetti tekee sen siistin reiän ja hitaat myöhemmin tulevat roiskeet tekevät pieniä jälkiä reiän ympärille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Aivan ei ylety toimitusmatka hoodeille, mutta kun tulee, niin tilaan heti pullon kokista Matin ja Tepon tuomana!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 16749
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Pyöräilin päästäisenä Otaniemen läpi, ja noita tuli vastaan useampi. En kuullut Mattia ja Teppoa, mutta yksi toivotti hauskaa päivää, tosin englanniksi. Käsittääkseni tällä viikolla pitäisi laajeta muihin Espoon Alepoihin, saatan kokeilla, jos asun vaikutusalueella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Kai se on testattava. Tilaan heti 10 pakettia hookoon blååta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4306
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Paluupostissa voi varmaan laittaa käytetyt paristot?
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Titanic 2.0
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Toisin kuin Titanic, tuota ei tulla koskaan rakentamaan.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Taisi se Titanic 2.0 paattikin jäädä rakentamatta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9501
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Kyllä se rakennettiin. Titanicilla oli 2 sisaralusta ja Titanic oli aluksista keskimmäinen. HMHS Britannicin suunnitelmia muokattiin hiukan Titanicin onnettomuuden jälkeen. Aluksen runkoa esim levennettiin, jotta se kestäisi paremmin jäävuoria. No ei tuo silti ollut pitkäikäinen alus tuokaan, vaan upposi 2,5 vuotta vesillelaskun jälkeen ajettuaan merimiinaan ensimmäisessä maailmansodassa vuonna 1916.
Pisimpään palveli sisaruksista vanhin RMS Olympic, joka oli hieman Titanicia lyhyempi ja oli ainoa joka ei uponnut, vaikka sekin onnistui merellä törmäilemään itsensä telakointikuntoon. Wikipedia tiesi kertoa, että muuan Violet Jessop onnistui olemaan mukana kaikkien kolmen aluksen onnettomuuksissa ja selvisi hengissä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9501
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Jaa, tollanen. Mutta toi on siis sitten oikeesti Olympic 4.0
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2463
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Vetymoottori, 25K rpm, 16 kg, 160hp ja vääntöä hulvattomasti.
Speksin perusteella lupaava, mutta mitenkähän kesto ja voitelu? Mietin samaten että minkälaisen kytkimen-vaihteiston vaatisi taakseen?
Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, mutta sen tuottaminen vaatii kai aika hulvattomasti sähköenergiaa, joten panos-tuotos-suhde voipi jäädä kyseenalaiseksi.
Mielenkiintoinen kapistus silti.
Speksin perusteella lupaava, mutta mitenkähän kesto ja voitelu? Mietin samaten että minkälaisen kytkimen-vaihteiston vaatisi taakseen?
Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, mutta sen tuottaminen vaatii kai aika hulvattomasti sähköenergiaa, joten panos-tuotos-suhde voipi jäädä kyseenalaiseksi.
Mielenkiintoinen kapistus silti.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Lueskelin tuossa, että Formula1:ssä 100% jarrutuksen tekeminen vaatii noin 160kg:n voiman jarrupolkimeen. Ajattelin ettei vastaavia ole saatavissa kotiformuloitsikoille. Firman nörtit osoittivat, että olen väärässä:
Invicta™ Sim Racing Pedals Brake and Throttle
Lisäksi vähän paremman luokan ratteja:
Fanatec
Invicta™ Sim Racing Pedals Brake and Throttle
Lisäksi vähän paremman luokan ratteja:
Fanatec
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25830
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
"200 kilogram of mechanical pedal pressure."
Siinä vaimo hymyilee kannustavasti kun alkaa pultata tuota lattirakenteisiin..
Siinä vaimo hymyilee kannustavasti kun alkaa pultata tuota lattirakenteisiin..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Niin. Hellasärö on rasite kaikelle kivalle.James Potkukelkka kirjoitti: ↑24.08.2022 11:40 Siinä vaimo hymyilee kannustavasti kun alkaa pultata tuota lattirakenteisiin..
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23551
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Tuolla ei Tallinnan kaljatunnelissa kauaa nokka tuhisisi.
Nerokas robotti ampuu 27 000 °C plasmasäteitä maan alla
Nerokas robotti ampuu 27 000 °C plasmasäteitä maan alla
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.