Suomen Nato-jäsenyys

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Uskon Suomen hakevan Nato-jäsenyyttä

Marinin hallituksen aikana
6
40%
Seuraavan hallituksen aikana
7
47%
Myöhemmin
0
Ei ääniä
Ei koskaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa
1
7%
En tiedä asiasta riittävästi vastatakseni tähän kysymykseen (tämä vaihtoehto ei kitinäläisille)
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 15

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16684
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ajattelen, että Suomi ei ole kärsinyt erityistä vahinkoa siitä, että ei liitytty Natoon aiemmin. Suomeen ei ole kohdistunut sotilaallista uhkaa. Nato haki aika epämääräisestikin uutta kylmänsodanjälkeistä rooliaan, ja voi olla, että sitä prosessia oli ihan hyvä katsoa sivusta. Ja oli olemassa ihan aito mahdollisuus, että Venäjä olisi kehittynyt demokraattiseen suuntaan. Ilmeisesti Nato katsoi Balttien liittyessä, että jos Suomi olisi tullut samalla Natoon, Baltian puolustus olisi rakentunut laajalti Suomen varaan, ehkä Ruotsin kanssa. Siihenkin oli ehkä hyvä pitää etäisyyttä, jos ei muuta niin Balttien takia: eivät ne halunneet Suomea, vaan USAn.

Eli lyhyesti, vaikka mä itse olen täälläkin ollut lähtökohtaisesti natojäsenyyden kannalla aika pitkään, mun mielestä moni nyt Naton kannalle voi ihan perustellusti sanoa, että tämä menee just kuten pitääkin ja he ovat olleet koko ajan oikeassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.04.2022 13:06 Eli lyhyesti, vaikka mä itse olen täälläkin ollut lähtökohtaisesti natojäsenyyden kannalla aika pitkään, mun mielestä moni nyt Naton kannalle voi ihan perustellusti sanoa, että tämä menee just kuten pitääkin ja he ovat olleet koko ajan oikeassa.
Tää valtionjohdon kiertely ja varovasti asetetut sanamuodot Venäjän kostotoimien pelossa kielii siitä, että olisi ollut järkevämpää liittyä hyvän sään aikaan. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin ja liittyminen tässä vaiheessa sujuu ongelmitta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 12.04.2022 13:34 Tää valtionjohdon kiertely ja varovasti asetetut sanamuodot Venäjän kostotoimien pelossa kielii siitä, että olisi ollut järkevämpää liittyä hyvän sään aikaan.
Just noin. "Turvallisuustilanteen muutoksen takia" kuukausi sitten mielensä muuttaneet poliitikot ovat joko saatanan tyhmiä tai selkärangattomia opportunisteja. Tavallinen suomalainen on hieman huonommin informoitu, joten mielensä muuttanut kansalainen on vain pikkuisen tyhmä tai joukon vietävissä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Klassinen persujenkin käyttämä menetelmä. Valitaan mikä tahansa syviä rivejä kiihottava uhkakuva. Sitten rummutetaan ja rummutetaan. Tässä pelissä et voi hävitä. Uhan toteutuessa olet profeetta, ja jos ei toteudu, voi aina sanoa, että kohta voi.

Voi tätä jälkiviisauden ja tekopyhyyden määrää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mihin viittaat? Natoon?

Olet aika saatanan tyhmä mies, jos et karttaa katsomalla ole tajunnut tähän asti Venäjän uhkaa ja ymmärtänyt Naton turvallisuutta lisäävää roolia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Jos sinä rintamakarkuri ja yökastelija et aina viisastelisi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En vaan tajua pointtiasi. Mutta olenkin tyhmä ja yksinkertainen mies.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Teillä kahdella on hassu pissimiskisa päällä nykyään. Mä en tiedä onko se teistä kivaa, mutta näin sivustaseuraajana se näyttää aika ankealta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Medvedev: Jos Suomi ja Ruotsi liittyvät Natoon, Venäjä ryhtyy toimiin Baltiassa
Venäjän entisen presidentin Dmitri Medvedevin mukaan Venäjä aikoo ryhtyä toimiin Baltiassa, mikäli Ruotsi ja Suomi liittyvät sotilasliitto Natoon. Medvedevin lausunnosta kertoo uutistoimisto Reuters.

Riikka Maukonen, toimittaja
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008740885.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2022 10:40
Medvedev: Jos Suomi ja Ruotsi liittyvät Natoon, Venäjä ryhtyy toimiin Baltiassa
Venäjän entisen presidentin Dmitri Medvedevin mukaan Venäjä aikoo ryhtyä toimiin Baltiassa, mikäli Ruotsi ja Suomi liittyvät sotilasliitto Natoon. Medvedevin lausunnosta kertoo uutistoimisto Reuters.

Riikka Maukonen, toimittaja
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008740885.html
Millä miehillä? Joukot ottaa pataan Ukrainassa ja vielä uhitellaan käytävän Natoa vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16684
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tarkoittaisiko tuo Venäjän ydinaseiden sijoittamista Kaliningradiin? Vai onko siellä niitä jo?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23490
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2022 10:53 Tarkoittaisiko tuo Venäjän ydinaseiden sijoittamista Kaliningradiin? Vai onko siellä niitä jo?
Onhan siellä. Iskandereihin saadaan nuke kiinni ja kärjet varmasti ovat varastossa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2022 10:53 Tarkoittaisiko tuo Venäjän ydinaseiden sijoittamista Kaliningradiin? Vai onko siellä niitä jo?
Ei tietoa ja toi nyt olisi ihan mahdollinen siirto. Toki täysin merkityksetön, koska ihan sama missä ydinaseet fyysisesti on, kun ei niitä kuitenkaan käytetä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16684
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 14.04.2022 10:58
urpiainen kirjoitti: 14.04.2022 10:53 Vai onko siellä niitä jo?
Satelliittikuvat paljastavat: Venäjä vahvistaa ydinbunkkereitaan Kaliningradissa
Tätä mä luulen, että Venäjä käytännössä tarkoittaa. Kaliningradin vahvistamista, ja melkoisia sotilassaattueita Itämerellä/Suomenlahdella Königsbergin ja Pietarin välillä (päheimmän näköiset vehkeet taitaa kuulua Venäjän pohjoiseen laivastoon, niitä varmaan siirretään Itämerelle) sekä diplomaattisia vaateita avata maayhteys (Valko-)Venäjälle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2449
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja KKK »

Jos minä olisin Putler niin tässä tilanteessa tyytyisin luomaan joko affenanmaalle tai jonnekin syrjäiselle rajaseudulle, esim itärajalle - jonkinlaisen jäätyneen rajaselkkauksen jossa pieni joukku jotain saatanan separaattori-sekoilijoita julistavat pienen pläntin "tää on nyt meidän, lällällää" vedoten johonkin täysin absurdiin seikkaan ja kieltäytyvät lähtemästä. Suomi kokee ettei pysty ajamaan niitä helvettiin väellä ja voimalla koska sitten siinä tuli ne "Mainilan laukaukset". Tuota pystytään halutessa pitkittämään niin pitkään kuin tarpeen ja siihen riittää minimaalinen määrä väkeä ja resursseja. Samaan aikaan Ukrainan "erikois-operaatiota" voidaan jatkaa.

Ensimmäinen tavoite iivanalla on nyt saada ennen Voitonpäivää aikaan jotain jota kehtaa Kremlin lehtereiltä voittona muille kilipäille esitellä.

Kauppamerenkulun häiriköinti Itämerellä on myös kustannustehokas tapa, koska suurin osa kulutustavaroistamme ja elintarvikkeistamme tuodaan Suomeen sitä kautta.
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

KKK kirjoitti: 18.04.2022 22:11 Suomi kokee ettei pysty ajamaan niitä helvettiin väellä ja voimalla koska
Missä vitun universumissa? Kai sinä nyt ymmärrät, että PV pystyy jauhamaan paskaksi jonkun vihreiden miesten sakin nanosekunnissa ja yksikään hallitus ei kovin montaa päivää tässä maassa istu jos se ei moiseen ryhdy.

Vihreät miehet yms. ovat kuvio niihin maihin joissa ei ole omia kunnollisia asevoimia. Sen takia kaikki venäjän liittolais-stanitkin ovat paraikaa veivaamassa puolustusbudjettejaan pää märkänä ylös.
Universaali disclaimer.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja aasi »

KKK kirjoitti: 18.04.2022 22:11 Suomi kokee ettei pysty ajamaan niitä helvettiin väellä ja voimalla koska sitten siinä tuli ne "Mainilan laukaukset".
Jos uudehkoa aluevalvontalakia tavaan, niin toiminta tilanteessa on taidettu jo päättää - Puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos voi välittömästi käyttää voimaa eikä tarvitse kuin ilmoittaa puolustusministeriölle.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 0755#L6P34
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

aasi kirjoitti: 19.04.2022 14:02
KKK kirjoitti: 18.04.2022 22:11 Suomi kokee ettei pysty ajamaan niitä helvettiin väellä ja voimalla koska sitten siinä tuli ne "Mainilan laukaukset".
Jos uudehkoa aluevalvontalakia tavaan, niin toiminta tilanteessa on taidettu jo päättää - Puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos voi välittömästi käyttää voimaa eikä tarvitse kuin ilmoittaa puolustusministeriölle.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 0755#L6P34
Njoo, kieltämättä tuo paitsi oikeuttaa myös suorastaan pakottaa toimimaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23490
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vihreitä miehiä taitaa olla niin vähän jäljellä, että Suomen poliisivoimatkin vetäisi nekkuun.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sale on hoitanut myös Orbanin niin että voi jo julkistaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pre ... ja/8407634
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Huh huh.

Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16684
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Huonosti tulee seurattua Saksan politiikkaa, mutta sen jälkeen, kun Saksa ilmoitti tekevänsä huiman muutoksen omassa sotilaspolitiikassaan, tämä nihkeily on melkein yllättävää. Ja kai se on niinkin, että käytännössä se on Saksa, joka torppaa EU:ssa tiukemmat pakotteet erityisesti energiakaupan alueella. Käsittääkseni jopa Italia, joka on yhtä riippuvainen venäläisestä energiasta, olisi valmis tiukennuksiin. Varmaan jossain Kreikassa ollaan jo vähemmän innoissaan, kun Saksan mukaan kreikkalaisten piti kiristää vyötä saksalaisten pankkien pelastamiseksi, mutta Saksa ei tunnu olevan valmis juuri mihinkään sotarikosten ja ehkä kansanmurhan estämiseksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 21.04.2022 8:21 Huonosti tulee seurattua Saksan politiikkaa, mutta sen jälkeen, kun Saksa ilmoitti tekevänsä huiman muutoksen omassa sotilaspolitiikassaan, tämä nihkeily on melkein yllättävää.
Minusta se mahtipontinen ilmoitus oli selvästi pelkkää savuverhoa jo ilmoitushetkellä? Kaikki Saksan "toimenpiteet" ovat olleet vain julistuksia jostain tulevasta muutoksesta.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23490
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Heti ensimmäisenä raaka totuus.

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin