Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Prepperillä on enduromoottoripyörä täyteen tankattuna aina valmiina niin ei haittaa ulosmenoteiden ruuhkat.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Persu is an innovative, environmentally-friendly vehicle company
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kovaa settiä nuo sähkövispilät:

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja aasi »

Bluntly kirjoitti: 20.04.2022 9:40 Kovaa settiä nuo sähkövispilät
Kaasuvispilä: https://www.fireworld.at/2022/04/18/ita ... menwerfer/
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No aika lähellä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 03.05.2022 11:22 Ei mun kilometreilla vispilä kannata.

Näin monta vuotta joudut ajamaan sähköautoa, jotta kuittaat sen kalliimman hinnan
Tuosta nyt ei taas ota mitään tolkku siitä mitä ja miten on vertailtu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No ei tuo taulukko nyt niin mahdoton ole.

https://www.vertaaensin.fi/blog/sahkoau ... ottoriauto
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei tuosta edelleenkään saanut mitään tolkkua?

Ilmeisesti huollot ja arvonalenema esim. on oletettu samaksi noilla autopareilla?

Kaikki autot ovat vertailumenetelmästä johtuen polttiskonversioita. Epäilisin puhtaiden sähköjen olevan kilpailukykyisempiä.

Myydyimmät täyssähköautot Suomessa vuonna 2021, top 10:

1. Volkswagen ID.4 (1428 kpl)
2. Tesla Model 3 (1082 kpl)
3. Skoda Enyaq (784 kpl)
4. Volkswagen ID.3 (746 kpl)
5. Nissan Leaf (569 kpl)
6. Hyundai Kona (501 kpl)
7. Tesla Model Y (434 kpl)
8. Seat Mii Electric (412 kpl)
9. Kia Niro (397 kpl)
10. Ford Mustang Mach-E (381 kpl)


Ei näytä siltä, että ostajat himoaisivat näitä polttiksista väännettyjä sähköautoja. Sähköauto muuttuu ihan eri tavalla kannattavaksi kun lasketaan mukaan kaikki elinkaarikustannukset (akku toki arvoitus...) ja verrataan vastaavaa varustelutasoon ja erityisesti tiloihin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 03.05.2022 11:39 No ei tuo taulukko nyt niin mahdoton ole.
Arvonaleneman oletuksista ei ole mitään infoa. Samoin olisi olennaista tietää verrokkipolttiksen suorituskyky ja varustelu verrattuna sähkömalliin. Näyttäisi että on verrattu halvinta karvalakkimallia sähköön joka ainakin PSAn malleissa on se malliston suorituskykyisin ja käsitelty taulukossa kuin nämä olisivat autoina samanarvoisia. Ehkä jollekin onkin, mutta ainakin minulla on tiettyjä vaatimuksia suorituskyvylle, jolloin niitä perusmalleja ei edes lasketa autoiksi :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos ajattelee uuden auton ostamista, polttiksen osto kyllä vaatii rohkeutta. Asia on tietysti eri, jos rahalla ei ole merkitystä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös käytetyt ole vähän kiven alla tuostakin syystä. Aika monelle auton tarvitsijalle riittävän hyvä käytetty voi olla hyvä välivaiheen ratkaisu.

Kun omassa naapuristossa katselee uusia autoja, niin kyllä ladattavien osuus on huima. Tosin suurin osa on edelleen lähinnä verotussyistä ostettuja plugareita.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Siinä mun käsin piirrustettu arvio hintakehityksestä.

arvio.jpg
arvio.jpg (24.24 KiB) Katsottu 521 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Koeajoin yhtä Ford Mondeon dieselautoa (käytetty) kun auto oli sopivasti ulosmeno-oven kohdalla. Hehheh. Mutta että oli erinomainen ajettava!
Ihastuin vallan...
Oletteko ikinä kukaan ajaneet Mondeota. Paljon parempi ajo-ominaisuus kuin esim. Skoda Octavialla!!

Eli tietääkö kukaan ollaanko dieselverosta luopumisesta ollut nyt vakavaa puhetta?
Eihän tämä mondeo edes kuluta paljon!!
Mutta on kolme vuotta vanha jo. Ja uutta ei vissiin ole.

Mut sitten enimmäkseen olen kiinnostunut ladattavista hybrideistä.

AUTOTOUKO
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 25.05.2022 9:45

Eli tietääkö kukaan ollaanko dieselverosta luopumisesta ollut nyt vakavaa puhetta?


Pitäisin hyvin epätodennäköisenä, että valtiovalta tekisi toimenpiteitä, jotka alentaisivat diesel-autoilun kustannuksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 9:46
Stadinarska kirjoitti: 25.05.2022 9:45 Eli tietääkö kukaan ollaanko dieselverosta luopumisesta ollut nyt vakavaa puhetta?
Pitäisin hyvin epätodennäköisenä, että valtiovalta tekisi toimenpiteitä, jotka alentaisivat diesel-autoilun kustannuksia.
Kun katsoo esim. tämän twiitin saamia kommentteja, tulee kyllä mieleen, että polttoaineverojen lasku voi hyvinkin olla pölhöpopulistien keskeisiä vaaliteemoja ensi talvena. Autot kuuluvat teille!

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Varmasti vaaliteema on, mutta ei se polttoainevero silti laske. Tai noh.. jos persut ovat hallituksessa ja kokevat tuon riittävän tärkeäksi, on mahdollisuuksien rajoissa, että haluavat tinkiä tuon kynnyskysymykseksi.

Persujen olisi erittäin fiksua kyllä nostaa tuo vaalien pääteemaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ helposti se hinta laskee, jos se on hallituksen hinta. Pitää vaan näpytellä laskimesta oikea luku. Veron pienentäminen on helppoa ja nopeaa, mutta niin on nostaminenkin. Kallista sotea taas ei saa kumottua kuukaudessa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 9:59 ^Varmasti vaaliteema on, mutta ei se polttoainevero silti laske. Tai noh.. jos persut ovat hallituksessa ja kokevat tuon riittävän tärkeäksi, on mahdollisuuksien rajoissa, että haluavat tinkiä tuon kynnyskysymykseksi.

Persujen olisi erittäin fiksua kyllä nostaa tuo vaalien pääteemaksi.
Käyttövoimaveron poistaminen olisi järkevämpää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Model S ollut nyt 7 vuotta ja ensi kesänä 8 vuoden kohdalla loppuu akku- ja voimalinjatakuu, jolloin täytyy vaihtaa. Olen odotellut Teslan autopilot 4:sta, joka jossain vaiheessa tulee, mutta nyt eniveis viimeistään vuoden kuluttua täytyy auto vaihtaa, oli AP 4 tullut tai ei.

Hyvin tod. näk. seuraava auto on Model 3 tai Model Y. Molemmissa toimitusaika n puoli vuotta. Eli sen aikaa vielä on aikaa fundeerata.
Model 3:n ja Y:n hintaero on yllättävän pieni ( n 3t), niin saitana miettii, pitäisikö ottaa Y, kun saa enemmän rautaa melkein samalla hinnalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.06.2022 14:47 Model S ollut nyt 7 vuotta ja ensi kesänä 8 vuoden kohdalla loppuu akku- ja voimalinjatakuu, jolloin täytyy vaihtaa. Olen odotellut Teslan autopilot 4:sta, joka jossain vaiheessa tulee, mutta nyt eniveis viimeistään vuoden kuluttua täytyy auto vaihtaa, oli AP 4 tullut tai ei.

Hyvin tod. näk. seuraava auto on Model 3 tai Model Y. Molemmissa toimitusaika n puoli vuotta. Eli sen aikaa vielä on aikaa fundeerata.
Model 3:n ja Y:n hintaero on yllättävän pieni ( n 3t), niin saitana miettii, pitäisikö ottaa Y, kun saa enemmän rautaa melkein samalla hinnalla.
Mikset vaihtaisi autoa johonkin muuhun sähköautoon? Esim. Huyndai Ionic 5. Johonkin Mersuun tai Bemariin?
Nissan Leaf ei sulle kelpaa, mut ehkä se uusi Kia joka palkittu?

Eli miksi juuri Tesla? Onko se rahan väärti ja miksi???

En siis epäile rahan väärtiyttä vaan kysyn mitä ne piirteet ovat

Ystävällisesti

KESÄARSKIS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 06.06.2022 22:26
James Potkukelkka kirjoitti: 05.06.2022 14:47 Model S ollut nyt 7 vuotta ja ensi kesänä 8 vuoden kohdalla loppuu akku- ja voimalinjatakuu, jolloin täytyy vaihtaa. Olen odotellut Teslan autopilot 4:sta, joka jossain vaiheessa tulee, mutta nyt eniveis viimeistään vuoden kuluttua täytyy auto vaihtaa, oli AP 4 tullut tai ei.

Hyvin tod. näk. seuraava auto on Model 3 tai Model Y. Molemmissa toimitusaika n puoli vuotta. Eli sen aikaa vielä on aikaa fundeerata.
Model 3:n ja Y:n hintaero on yllättävän pieni ( n 3t), niin saitana miettii, pitäisikö ottaa Y, kun saa enemmän rautaa melkein samalla hinnalla.
Mikset vaihtaisi autoa johonkin muuhun sähköautoon? Esim. Huyndai Ionic 5. Johonkin Mersuun tai Bemariin?
Nissan Leaf ei sulle kelpaa, mut ehkä se uusi Kia joka palkittu?

Eli miksi juuri Tesla? Onko se rahan väärti ja miksi???

En siis epäile rahan väärtiyttä vaan kysyn mitä ne piirteet ovat

Ystävällisesti

KESÄARSKIS
Teslalla on tavoite itsestään ajavasta autosta nykyisellä raudalla. Se ehkä toteutuu tai sitten ei. Mutta millään muulla autolla ei kyseistä tavoitetta ole. Eli kyseessä on arpa, jota muilta ei saa. Lisäksi Teslalla on ylivoimainen latausverkosto. Teslalla voi ladata Teslan omilla latausasemilla ja lisäksi kaikilla muillakin asemilla.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 07.06.2022 9:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Sähköautojen väliaikainen jarrupölyvero?
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1 ... 264b6c8768

En ihan ymmärrä. Sähköissä on mahdollisuus regenoroivaan jarrutukseen ja siitä luultavasti tulee normi kunhan tekniikka kehittyy ja autoilijat tottuvat. Miksi säätää joku nippelivero muutamaksi vuodeksi? Jos päädytään verottamaan, niin toivottavasti vero edes kohdistuu jarrujen kuluviin osiin, eikä autoon.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tesla Model Y on ylivoimaisesti myydyin sähköauto maailmassa
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8 ... fe83012fbc

Oma fiilis on, että esim. arvosteluissa hyvin menestyneen Ioniq 5:sen saatavuus voi todellisuudessa olla rajallista.

Teslan strategia näyttäisi toimivan. Ensin tehtiin sähköistä kiinnostavia ja houkutteleviä keskittymällä suorituskykyiseen premiumiin, sitten vallataan keskiluokka ihan vaan saatavuudella. Finaalivaiheessa sitten osataan tehdä jo kilpailukykyisiä autoja kaikissa segmenteissä.
Vastaa Viestiin