Suomen Nato-jäsenyys

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Uskon Suomen hakevan Nato-jäsenyyttä

Marinin hallituksen aikana
6
40%
Seuraavan hallituksen aikana
7
47%
Myöhemmin
0
Ei ääniä
Ei koskaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa
1
7%
En tiedä asiasta riittävästi vastatakseni tähän kysymykseen (tämä vaihtoehto ei kitinäläisille)
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 15

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 17.05.2022 12:34 Mikä mielestäsi Putinin puheissa on muuttunut?
Mielestäni on uhkaillut seuraamuksilla jos liitytään. Nyt liittyminen on ok, mutta tulee seuraamuksia jos sotilaallinen tasapaino muuttuu. Mun mielestä tuossa on selvä ero jäsenyyden hyväksyttävyyden suhteen.

Mä toki oon huonosti luettujen tai kuunneltujen suomenkielisten uutisten varassa. En oo kuunnellut alkuperäisiä venäjänkielisiä puheita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

3 poissa, 8 vastaan (Johannes Yrttiaho (vas), Merja Kyllönen (vas), Anna Kontula (vas), Markus Mustajärvi (vas), Mika Niikko (ps), Veronika Honkasalo (vas), Katja Hänninen (vas) ja Ano Turtiainen (vkk)) ja 188 puolesta. Aika selvä.

Kiinnostavaa, että torstaina Bidenin luo menevät Sauli ja Magdalena. Kai tässä on jonkinlainen perisuomalainen lautaskiista taas tulossa. Ehkä seuraava askel vapautumisessa 1900-luvun historian kummallisuuksista voisi olla pressainstituution purkaminen tai ainakin lopullinen seremoniallistaminen. Yleinen tunnelma toki vaikuttaisi olevan päinvastainen. :roll:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Meneeköhän TOP10:iin selvissä päätöksissä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No ni, pitihän se arvata, kyllä tää homma on Washingtonista saneltu, kirjaimellisesti. Euroopassa kirjoitetaan "honour", mutta niin vaan Peksin kirjeessä lukee jotta "honor".
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008824025.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Suomihan on aina ollut jenkkien 51. osavaltio, joten U:n voi tunkea uunilenkin kanssa hanuriin.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Nyt alkaa näyttämään, että tää Natoon liittyminen käy ihan kätevästi tässä kohtaa. Turkki esittää vaikeasti tavoiteltavaa, mutta vihjailee suostuvansa kunhan hinnasta sovitaan. Eiköhän tuosta päästä yhteisymmärrykseen. Venäjä tosiaan lopetti hangoittelun, kun useampi Nato valtio lupasi turvatakuut neuvottelun ajaksi. Jos tää tosiaan menee näin kätevästi, niin mä voin lopettaa mussutuksen siitä, että olisi pitänyt liittyä aikaisemmin, koska viivyttelystä ei näytä koituvan haittaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Aito Haaviston "kultainen" Nato-kynä 8€ (loppuunmyyty):
https://www.stockmann.com/hay-bullet-ku ... 763-1.html

Arvostan 8€ kynää, mutta dissaan wanna be kultailua. Tulee oligarkkivibat. Terrafamen mainoskynästä olisi saanut 10 pistettä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Antaa Turkin kiukutella tapansa mukaan ja tehdä politiikkaansa. Me rynnistämme Natoon kulli pystyssä!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2022 9:20 Jos tää tosiaan menee näin kätevästi, niin mä voin lopettaa mussutuksen siitä, että olisi pitänyt liittyä aikaisemmin, koska viivyttelystä ei näytä koituvan haittaa.
Turkin myötäily on ihan selkeä haitta. Kammottava valtio.

Ei tässä myöhäisessä reagoinnissa ole mitään muuta hyvää kuin se, että kansa heräsi ja pakotti uudelleenvalinnastaan kiinnostuneet poliitikot toimimaan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2022 9:25 Turkin myötäily on ihan selkeä haitta. Kammottava valtio.
Halvalla menee, jos muuta ei tarvita. Ja uutisten perusteella saattaa riittää, että USA myy vähän hävittäjiä heille ja Suomi luopuu asevientikiellosta.

Mutta joo, Turkki kuuluu listaan valtioista joihin matkustamista välttelen. Ei nyt total no go -osastoa, mutta sen verran korkeella etten ole vielä koskaan käynyt eikä ole suunnitelmissa mennä. Kreikka, Italia, Ranska ja Espanja on toistaiseksi riittänyt mulle välimereltä. Kroatiakin on toistaiseksi ollut liian eksoottinen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2022 9:39
sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2022 9:25 Turkin myötäily on ihan selkeä haitta. Kammottava valtio.
Halvalla menee, jos muuta ei tarvita. Ja uutisten perusteella saattaa riittää, että USA myy vähän hävittäjiä heille ja Suomi luopuu asevientikiellosta.

Mutta joo, Turkki kuuluu listaan valtioista joihin matkustamista välttelen. Ei nyt total no go -osastoa, mutta sen verran korkeella etten ole vielä koskaan käynyt eikä ole suunnitelmissa mennä. Kreikka, Italia, Ranska ja Espanja on toistaiseksi riittänyt mulle välimereltä. Kroatiakin on toistaiseksi ollut liian eksoottinen.
Eiköhän tuo USA-suhde ole pääasia, ja suomalainen asevienti kosmetiikkaa.

Mä olin reilu viikon Istanbulissa kesällä 2003. Se oli aika mahtavaa kyllä. Turkki oli hyväksytty Helsingissä EU-prosessiin ja kuljettiin kohti neuvotteluja. Turkin suuri lännettymishinku henkilöityi aika vahvasti suomalaisiin, joihin heillä on perinteisesti ollut kumma sukulaisuusfetissi. Ja Istanbulissa suomalainen tunsi olevansa pahainen juuri maakuopasta noussut metsäläinen. Sen jälkeen onkin sitten kehitys ollut aika moista takapakkia Turkissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 18.05.2022 9:58 Eiköhän tuo USA-suhde ole pääasia, ja suomalainen asevienti kosmetiikkaa.

Mä olin reilu viikon Istanbulissa kesällä 2003. Se oli aika mahtavaa kyllä. Turkki oli hyväksytty Helsingissä EU-prosessiin ja kuljettiin kohti neuvotteluja. Turkin suuri lännettymishinku henkilöityi aika vahvasti suomalaisiin, joihin heillä on perinteisesti ollut kumma sukulaisuusfetissi. Ja Istanbulissa suomalainen tunsi olevansa pahainen juuri maakuopasta noussut metsäläinen. Sen jälkeen onkin sitten kehitys ollut aika moista takapakkia Turkissa.
Juu, Suomi ja Ruotsi on ilmeisesti vaan pelinappuloita isompien maiden pelissä. Mä uskon, että Turkki tosiaan vaan ulosmittaa sen minkä pystyy ja sen jälkeen kiltisti hyväksyy Nato-jäsenyydet.

Turkilla tosiaan oli toivoa parikymmentä vuotta sitten ennenkuin uskonnollisten vastaisku alkoi. Missä uskonto, siellä ongelma :paavi:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.05.2022 9:58

Mä olin reilu viikon Istanbulissa kesällä 2003. . Sen jälkeen onkin sitten kehitys ollut aika moista takapakkia Turkissa.
Eiköhän alamäki alkanut Konstantinopolin valloituksesta 1453.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Itse asiassa alamäen laukaisi Constantinus Rex -miekkaa kantaneen suomalaisen varjagikaartilaisen paluu Suomeen. Oli pitänyt siellä järjestystä yllä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Yhteen fb-ryhmään joku linkkasi videon "Suomi ja Ruotsi on jättänyt NATO-hakemuksensa". Onkohan se se Ruotsi-Suomi, josta peruskuolun historiankirjat puhuivat.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

nokkaelain kirjoitti: 18.05.2022 13:57 Onkohan se se Ruotsi-Suomi, josta peruskuolun historiankirjat puhuivat.
Hesarin usein aika pinnallisesti sivistyneeltä vaikuttava pääkirjoitustoimitus kirjoitti eilen "keskiajan Ruotsi-Suomesta" hahmotellessaan Suomen lainsäädännön historiallisia juuria (https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 19521.html). Kyllä vähän tökkäsi silmään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4612827
"Linjakas ja leikkisä, tuntuu hyvältä kädessä" – tämä 16,5-senttimetrinen
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.05.2022 8:28 https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4612827
"Linjakas ja leikkisä, tuntuu hyvältä kädessä" – tämä 16,5-senttimetrinen
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.05.2022 9:24 Me rynnistämme Natoon kulli pystyssä!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.05.2022 8:35
James Potkukelkka kirjoitti: 19.05.2022 8:28 https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4612827
"Linjakas ja leikkisä, tuntuu hyvältä kädessä" – tämä 16,5-senttimetrinen
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.05.2022 9:24 Me rynnistämme Natoon kulli pystyssä!
Olenko oikeasti kirjoittanut noin :oops:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen koettanut edes vähän urkkia, mitä Ruotsissa keskustellaan Natosta. Siellähän prosessi ei ollut ehkä ihan yhtä laajasti edustuksellinen ja koko puoluekenttää osallistava ja sitouttava kuin tällä kertaa diskuteeraavammassa Suomessa. Ja sitten toisaalta, Nato-vastaisuus, ja puolueettomuuspolitiikka, ovat palmelaisessa Ruotsissa olleet kuitenkin paljon ideologisempia ja periaatteellisempia sitoumuksia kuin pragmaattisen opportunistisessa Suomessa.

Tätä taustaa vasten Erdoganin sooloilu melkein naurattaa (ainakin jos kyseessä ei olisi Suomenkin turvallisuus). Moderaatit ovat vähän vetäneet meidän kokoomuksemmekin linjaa ja korostaneet liittymistä läntisten demokratioiden joukkoon. Ja demaritkin puhuneet siitä, että ei se Nato ole mikään imperialistinen valtakoneisto, vaan turvallisuusratkaisu: Naton jäsenenä Ruotsi voi jatkaa eettistä ja ihmisoikeuksia ajavaa ulkopolitiikkaa kuten ennenkin. Ja nyt sitten yhtäkkiä näyttää, että jo jäsenyysneuvotteluihin pääsy edellyttää merkittäviä myönnytyksiä uskonnollis-konservatiiviselle semi-diktaattorille ja sotarikolliselle, ja jopa tämän tukemista sorretun vähemmistön kurittamisessa ja perusoikeuksien polkemisessa. Povaan ruotsalaiselle nato-keskustelulle kiintoisia aikoja myös sen jälkeen, kun Biden on saanut Turkin ruotuun ja jäsenyys on selvä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ on tosiaan mielenkiintoinen 'optio' tämä. Mutta ihan suunnitelman mukainen, koska optio on aina ollut.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kuten tännekin kirjoitin, niin vastoin Kitinäkonsensusta (ja ehkä myös sanomalehtien valtavirtaa), tutkijapuheenvuoroja lukemalla oli jo hyvissä ajoin aika selvää, että natohakemuksen suuret riskit liittyvät ensisijaisesti nimenomaan Turkkiin, ei esimerkiksi Unkariin.

Mutta ainakaan minä en onnistunut etukäteen lukemaan analyyseja, joiden mukaan riskiä nostaa merkittävästi se, että Suomen hakemus etenee yhtenä pakettina Ruotsin hakemuksen kanssa. Päinvastoin, melkein kaikki puheenvuorot korostivat yhteisen marssin erinomaista tärkeyttä. Nyt kuitenkin näyttää, että Suomi on tässä vähän tällainen sijaiskärsijä; Turkin vastustus ja performanssi kohdistuu nimenomaan Ruotsiin, ja Suomen prosessi pysäytetään siinä ikään kuin sivutuotteena. Kumma, että tätä riskiä ei ainakaan minun nähdäkseni esitetty etukäteen julkisuudessa. (Eri asia sitten tietysti on, että ehkä suomettumishistoriankin takia on ihan hyvä, että Suomi joutuu vähän vasten tahtoaankin diktaattorin sortovallan vastapooliksi Ruotsin siivellä, mutta kuitenkin.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^Luulen, että em. riski oli jollain tapaa tiedossa (ei kai päättäjät niin tyhmiä olleet), mutta ei vaan haluttu ripotella soraa Nato- junan raiteille. Tässä voi olla kyse myös tiedon sensitiivisyydestä eli ei ole voitu kertoa kaikkea julkisuuteen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.05.2022 10:29 ^Luulen, että em. riski oli jollain tapaa tiedossa (ei kai päättäjät niin tyhmiä olleet), mutta ei vaan haluttu ripotella soraa Nato- junan raiteille. Tässä voi olla kyse myös tiedon sensitiivisyydestä eli ei ole voitu kertoa kaikkea julkisuuteen.
No voi olla tietysti, että erilaisia skenaarioita on pyöritelty, mutta arvelen, että yllätys oli. Niinistö vaikuttaa vilpittömältä hämmenyksessään, kun Erdogan hiekoittaa yhteismarssia, vaikka aiemmin osoitti myötämielisyyttä Suomen pyrkimyksille. Jos päättäjät olisivat tienneet tai arvanneet, varmaan olisivat paremmin valmistelleet kansaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen aiemmin ihmetellyt, mitä tarkoittaa sanonta "käsi heiluu kuin turkkilaisella vitunsuolaajalla". Nyt taidan ymmärtää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin