Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Olen usein (jopa monien fiksujen ihmisten suusta/kynästä) törmännyt väitteeseen että "Pienipalkkaista työtä ei kannata tehdä eikä teettää". Mielestäni tuo on paikkansapitämätön väite. Koska:

- Niitä faktisesti tehdään ja paljon. Hampurilaispaikat, siivousfirmat, kahvilat, stevarit jne.
- Työnantajat tajuavat että heidän täytyy maksaa palkkoja joilla saavat työntekijöitä
- Edelliseen liittyy että tuo em. popula OSAA verrata paljonko yhteiskunnalta saa tukia ja kuinka paljon työstä saa palkkaa
- Edelliseen liittyy että tuo popula (eivät löydä työstään mitään elämän sisältöä vaan AINOA motiivi työntekoon on palkka) aina haluaa mieluummin vastikkeetonta rahaa kuin että pitäisi työtäkin tehdä jotta saisi paalua
- Aika moni (?) tajuaa että myös eläkettä kertyy enemmän kun tekee työtä
- Ylpeys ja vastuullisuus, ei haluta olla yhteiskunnan elätti
- Eivät nuo palkat ole niin huonoja kuin luullaan. Esimerkki tuntemani henkilö X. Hän teki työtä joka ei vaatinut koulutusta eikä ammattitaitoa. Liksa riitti pakollisten menojen jälkeen kapakoissa/bändien keikoilla rymyämiseen viikonloppuisin, levyostoksiin, kotimaan matkailuun, jopa ulkomaan matkailuun...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 25.05.2022 11:12 teettää
Kuka noin sanonut? Nimenomaan pienipalkkaisen työn teettäminenhän se kannattaa! Toki hyvää työntekijää voi olla vaikea saada, jos maksaa liian vähän, mutta sehän on kokonaan toinen juttu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 11:15
Homeboy65 kirjoitti: 25.05.2022 11:12 teettää
Kuka noin sanonut? Nimenomaan pienipalkkaisen työn teettäminenhän se kannattaa! Toki hyvää työntekijää voi olla vaikea saada, jos maksaa liian vähän, mutta sehän on kokonaan toinen juttu.
Minä EN ole tuollaista väittänyt vaan muut. Siteeraus.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oletko siis kuullut jonkun sanovan, että pienipalkkaista työtä ei kannata teettää? En ymmärrä, miksi joku niin ajattelesi.

JOs voisin valita, teetänkö siivoustyötä maksamalla 1500 vai 4000 kuussa, tietenkin ensin mainittu kannattaa paremmin.

Jos teettäisin vaativaa ohjelmointityötä maksamalla 1500 kuussa, se kannattaisi loistavasti!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 11:30 Oletko siis kuullut jonkun sanovan, että pienipalkkaista työtä ei kannata teettää? En ymmärrä, miksi joku niin ajattelesi.

JOs voisin valita, teetänkö siivoustyötä maksamalla 1500 vai 4000 kuussa, tietenkin ensin mainittu kannattaa paremmin.
No olen lukenut tuollaista aika paljon. Ei ole siis minun käsitykseni.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 25.05.2022 11:32
James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 11:30 Oletko siis kuullut jonkun sanovan, että pienipalkkaista työtä ei kannata teettää? En ymmärrä, miksi joku niin ajattelesi.

JOs voisin valita, teetänkö siivoustyötä maksamalla 1500 vai 4000 kuussa, tietenkin ensin mainittu kannattaa paremmin.
No olen lukenut tuollaista aika paljon. Ei ole siis minun käsitykseni.
Kummallista, kun mä en ole lukenut tuollaista ollenkaan. Siitä olen kyllä lukenut paljon, että huonolla palkalla on vaikea saada sitoutuneita osaavia työntekijöitä, mutta sehän on aivan eri juttu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Lähinnä siis tarkoitin vähätuottoista työtä josta ei makseta niin paljon. Koska se on niin vähätuottoista. Eikä vaadi kuin kädet ja jalat.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 25.05.2022 11:36 Lähinnä siis tarkoitin vähätuottoista työtä josta ei makseta niin paljon. Koska se on niin vähätuottoista. Eikä vaadi kuin kädet ja jalat.
Njoo, mutta siinäkin ongelma on, että siitä täytyy maksaa liikaa palkkaa, jotta joku suostuu sitä tekemään. Eli ongelma työnantajan näkökulmasta kannattavuuden kannalta ei ole palkan pienuus vaan suuruus :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Toivon että tämä keskustelu vähän laajenisi. :pliis:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 11:30 Oletko siis kuullut jonkun sanovan, että pienipalkkaista työtä ei kannata teettää? En ymmärrä, miksi joku niin ajattelesi.
Ehkä tässä on kyse nyt niistä heikon tuottavuuden hanttihommista, joille nykyinenkin palkkataso on liian korkea, jotta niitä kannattaisi teettää. Näitä mainoskyltin pystyssäpitäjiä jalkakäytävällä ja mitä muita ihmeitä tuolla maailmalla näkee.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 25.05.2022 11:52
James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 11:30 Oletko siis kuullut jonkun sanovan, että pienipalkkaista työtä ei kannata teettää? En ymmärrä, miksi joku niin ajattelesi.
Ehkä tässä on kyse nyt niistä heikon tuottavuuden hanttihommista, joille nykyinenkin palkkataso on liian korkea, jotta niitä kannattaisi teettää. Näitä mainoskyltin pystyssäpitäjiä jalkakäytävällä ja mitä muita ihmeitä tuolla maailmalla näkee.
Juu. Mutta tosiaan kuten homielle sanoin, siinähän ongelma teettämisen kannalta ei ole työn matala palkkataso vaan liian korkea palkkataso :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Pienipalkkaista työtä olisi tarjolla lähes rajattomasti. Mutta kun ei kukaan tee täyttä työpäivää 30 eurolla. En siivoaisi, kokkaisi, pyykkäisi, ajaisi autoa tai ajaisi nurmikkoa, jos joku tekisi sen tarpeeksi halvalla. Firmamme ei teettäisi aasiassa alihankintaa, jos joku tekisi saman halvemmalla Suomessa.

Monella alalla TES muodostaa minimipalkan. Useimmiten tuolla TES:in minimillä ei ole varaa palkata ihan ketä tahansa, vaan henkilön pitäisi siihen hintaan osata tehdä työtä ja työsuoritteen määrän pitäisi olla riittävä.

Toisessa ketjussa kerroin, kuinka joukolle ukrainalaisia löytyi heti töitä siivoushommissa. Kaikilla oli sellainen työhistoria, että sen perusteella pystyi päättelemään henkilöiden kykenevän tekemään riittävästi hommia TES:in minimiin nähden.

Pienipalkkaisen työn tekeminen kannattaa mielestäni aina, vaikka "laskennallisesti" se ei kannattaisikaan. Kyse on kammottavasta ansasta, jonka yhteiskuntamme on rakentanut. Jos joku liputtaa itsensä ulos työmarkkinasta, koska työ "ei kannata", niin 10v päästä tälläisen henkilön tilanne on luultavasti heikompi kuin sellaisen, joka säilyi töissä. Joutenolo luultavasti aiheuttaa isoja ongelmia ja pahentaa olemassaolevia ongelmia. Ja vaikka pieni osa onnistuisikin elämään toimeentulotuella mukavaa elämäntapaintiaanin elämää, niin haluammeko tosiaan yhteisönä tukea tuollaista?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mutta ketjun kysymykseen vastaan ettei todellakaan kannata tehdä pienipalkkaista työtä vaan hyväpalkkaista, helppoa ja mukavaa työtä :vihelt:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 11:54
Vagabondo kirjoitti: 25.05.2022 11:52
James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 11:30 Oletko siis kuullut jonkun sanovan, että pienipalkkaista työtä ei kannata teettää? En ymmärrä, miksi joku niin ajattelesi.
Ehkä tässä on kyse nyt niistä heikon tuottavuuden hanttihommista, joille nykyinenkin palkkataso on liian korkea, jotta niitä kannattaisi teettää. Näitä mainoskyltin pystyssäpitäjiä jalkakäytävällä ja mitä muita ihmeitä tuolla maailmalla näkee.
Juu. Mutta tosiaan kuten homielle sanoin, siinähän ongelma teettämisen kannalta ei ole työn matala palkkataso vaan liian korkea palkkataso :)
Juu, mutta tuo on se mitä sanotaan. Minimipalkatkin on liikaa, että kannattaisi teettää. Homie vaan hieman sotki asian, mutta ei anneta sen pilata lupaavaa ketjua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ihmetyttää tuo "ongelma teettämisen kanssa" koska kyllähän noita pienipalkkaisia ja vähätuottoisia töitä TEHDÄÄN. Ja paljon. Siivoojat, stevarit, hampurilaispaikat, kahvilat, kauppojen kassat jne.

Olenko väärässä?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 25.05.2022 12:02 Ihmetyttää tuo "ongelma teettämisen kanssa" koska kyllähän noita pienipalkkaisia ja vähätuottoisia töitä TEHDÄÄN. Ja paljon. Siivoojat, stevarit, hampurilaispaikat, kahvilat, kauppojen kassat jne.

Olenko väärässä?
Noi on niittä töitä joissa on riittävä tuottavuus palkanmaksuun. Ne mitä ei kannata teettää on noiden töiden tuottavuuden alapuolella. Monenlaiset apumiehet ja sihteerit on kadonneet työpaikoilta, kun ei niitä kannata pitää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Noita pienipalkkaisia olisi monia tarjolla lisääkin, jos sillä TES:in minimillä löytyisi lisää esim. sellaisia siivoojia, jotka siivoavat yhtä paljon kerrosneliöitä päivässä kuin nytkin töissä olevat siivoojat.

Ehkä ajattelet nyt asiaa niin että esim. tarvittavan siivoustyön määrä olisi jotenkin vakio ja koska nyt siivotaan, niin enempää ei tarvita? Asiahan ei ole noin, vaan esim. siivousta ja vaikkapa hoivatöitä olsii tarjolla paljon lisää nykyisillä palkoilla, jos olisi tarjolla sellaisia tekijöitä, jotka pystyisivät suunnilleen samaan kuin nyt töissä olevat.

Ja jos joku tulisi hommiin nykyistä halvemmalla, niin kaikenlaisia hommia voisi teettää. Meillähän esim. ruoka tulee netistä, eli ostamme ostosten keräilyn ja kuljetuksen palveluna = joku tekee sen meidän puolestamme.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Töitähän on tosiaan rajattomasti. Esim. joka perheellä olisi töitä omalle palvelijalle/keittäjälle/siivoojalle. Joka taloyhtiössä pitäisi olla useampi talonmies.

Kaikilla työpaikoilla olisi paljon sihteerin ja apumiehen hommia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 12:18 apumiehen hommia.
Kuka kutsui?! Olen juuri tuollainen apumies, titteli on analyytikko, mutta kukaan ei ymmärrä, mitä sellainen työpaikallani voi tehdä. Työelämä on rikki.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Minulla on btw kokemusta osa-aikatyön ja ns. sovitetun päivärahan yhdistämisestä. Kokonaisansiot nousi, se oli aivan kannattavaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 28.05.2022 14:24 Minulla on btw kokemusta osa-aikatyön ja ns. sovitetun päivärahan yhdistämisestä. Kokonaisansiot nousi, se oli aivan kannattavaa.
Hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.05.2022 12:29
James Potkukelkka kirjoitti: 25.05.2022 12:18 apumiehen hommia.
Kuka kutsui?! Olen juuri tuollainen apumies, titteli on analyytikko,
Oikeasti?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.05.2022 10:39 Oikeasti?
Juu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kannattaako pienipalkkaista työtä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 30.05.2022 11:00
James Potkukelkka kirjoitti: 30.05.2022 10:39 Oikeasti?
Juu.
Onko sulla kuitenkin virka-ase ja voitko pamputtaa hippejä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin