HS 100 parasta laulua

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 02.02.2022 9:57
urpiainen kirjoitti: 02.02.2022 9:33
Vagabondo kirjoitti: 01.02.2022 16:53 Keskiolutjazzia
Mä kuuntelin 90-luvun ensimmäisellä puoliskolla aika paljon tätä. En ymmärrä, miten tästä ei tullut kuitenkaan isompaa juttua. Tosin itseltänikin jotenkin katosi havaintopiiristä joskus 1995-96, enkä ole kuunnellut sitä uudempaa tuotantoa oikeastaan ollenkaan.
Eikö Elwood muka ollut iso juttu? Mun tuttujen joukossa hyvinkin suosittu.

Mä hankin levyjä sitä mukaa kuin ilmestyi kunnes se yksi alkuperäisjäsen kuoli ja bändi oli vähän aikaa telakalla. Wikipedia tietää kertoa, että kyseessä oli basisti vuonna 2004. Sen jälkeen on tainnut tulla 2 studiolevyä uutta musiikkia, joista ensimmäinen ei oikein myynyt. 2020 julkaistua en ole kuunnellut, mutta kaveri väitti sen olevan ihan hyvä. En kuitenkaan tiedä haluanko lähteä siihen vai haluanko pitää kiinni näiden vanhojen tuttujen levyjen nostalgiasta.
Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu. Nimittäin. Kuuntelin tuossa aiemmin Muistojen Bulevardia YLEn radio 1:ltä. Kuinka boomer voi ihminen olla. No, sieltä tuli Tapio Rautavaaran alkuperäinen(?) Kulkuriveljeni Jan. Se oli jotenkin tosi korni, pateettinen ja paljon huonompi kuin muistin. Käsittääkseni Chisu esitti tästä jotain uutta versiota jokin aika sitten, ja vaikka vastuskykyni hänen charmilleen on kovin puutteellinen, niin kyllä se on tästä biisistä keskiolutjazz-versio, joka on minulle oikea. Pitäisi kyllä taas alkaa kuunnella Elwoodia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 9:49 pateettinen
:kele:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2022 10:17
urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 9:49 pateettinen
:kele:
urpiainen kirjoitti: 14.01.2020 17:13 Vastustan kuitenkin tulkintaa, jonka mukaan kieliyhteisö voisi käyttää sanaa jotenkin laajamittaisesti väärin. Pikemminkin tällä(kin) sanalla on useita käyttötapoja ja useita merkityksiä. Tämä voi toki joskus olla hankalaa, mutta sellaista se on luonnollisten kielten kanssa.

Sama koskee osin "pateettista". Useimmille se tarkoittanee tosiaan suurin piirtein "säälittävää", johtuen englannin "pathetic"-sanan arkimerkityksestä. Mutta mikä oli mielessäsi "oikeana" merkityksenä? Jotkut kai ajattelevat oikean merkityksen olevan kutakuinkin "mahtipontinen". Se on kuitenkin esim. minulle aika vieras käyttötapa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 9:49 Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu. Nimittäin. Kuuntelin tuossa aiemmin Muistojen Bulevardia YLEn radio 1:ltä. Kuinka boomer voi ihminen olla. No, sieltä tuli Tapio Rautavaaran alkuperäinen(?) Kulkuriveljeni Jan. Se oli jotenkin tosi korni, pateettinen ja paljon huonompi kuin muistin. Käsittääkseni Chisu esitti tästä jotain uutta versiota jokin aika sitten, ja vaikka vastuskykyni hänen charmilleen on kovin puutteellinen, niin kyllä se on tästä biisistä keskiolutjazz-versio, joka on minulle oikea. Pitäisi kyllä taas alkaa kuunnella Elwoodia.
Kuunteleeko joku vielä radiota :?: :shock:

Youtubesta näkyy löytyvän aika monta versiota kappaleesta. Käsittämättömän huonoja versioita Elwoodin iloisesti svengaavaan soundiin verrattuna. Niin synkkiä, surullisia ja tylsiä. Hämmentävää. Ja kommenttiosioon löytyy aina joku kehumaan kuinka hieno veto oli ja paras versio kappaleesta :roll:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 01.06.2022 10:26
urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 9:49 Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu. Nimittäin. Kuuntelin tuossa aiemmin Muistojen Bulevardia YLEn radio 1:ltä. Kuinka boomer voi ihminen olla. No, sieltä tuli Tapio Rautavaaran alkuperäinen(?) Kulkuriveljeni Jan. Se oli jotenkin tosi korni, pateettinen ja paljon huonompi kuin muistin. Käsittääkseni Chisu esitti tästä jotain uutta versiota jokin aika sitten, ja vaikka vastuskykyni hänen charmilleen on kovin puutteellinen, niin kyllä se on tästä biisistä keskiolutjazz-versio, joka on minulle oikea. Pitäisi kyllä taas alkaa kuunnella Elwoodia.
Kuunteleeko joku vielä radiota :?: :shock:
Meidän koira. Kun lähdetään töihin, laitetaan radio soimaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 10:19
James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2022 10:17
urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 9:49 pateettinen
:kele:
urpiainen kirjoitti: 14.01.2020 17:13 Vastustan kuitenkin tulkintaa, jonka mukaan kieliyhteisö voisi käyttää sanaa jotenkin laajamittaisesti väärin. Pikemminkin tällä(kin) sanalla on useita käyttötapoja ja useita merkityksiä. Tämä voi toki joskus olla hankalaa, mutta sellaista se on luonnollisten kielten kanssa.

Sama koskee osin "pateettista". Useimmille se tarkoittanee tosiaan suurin piirtein "säälittävää", johtuen englannin "pathetic"-sanan arkimerkityksestä. Mutta mikä oli mielessäsi "oikeana" merkityksenä? Jotkut kai ajattelevat oikean merkityksen olevan kutakuinkin "mahtipontinen". Se on kuitenkin esim. minulle aika vieras käyttötapa.
James Potkukelkka kirjoitti: 14.01.2020 18:43 ^"Pateettinen. Sana on aikaisemmin tarkoittanut paatoksellista, mahtipontista tai korkealentoista. Esimerkiksi pateettinen runo tai sävellys. Arkikieleen rinnalle on tullut uusi merkitys, joka on 'säälittävä' tai 'surkea'. Alkuperä uudelle merkitykselle on luultavasti englannin kielessä"

Kyllä ei kekkosen aikana olisi tällaista suvaittu!1 Täytyy äänestää persuja, jos lupaavat, että uusia sanoja ja merkityksiä ei sanakirjaan oteta 1980-luvun jälkeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä huomaan, että olen paljon vastaanottavaisempi argumentaatiollesi nyt, kuin pari vuotta sitten. Ilmeisesti viestisi on jäänyt muhimaan alitajuntaan ja vaikuttanut ajatteluuni. :think:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oppe nyt wanha, ia noori, iotca taidhat Somen kielen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2022 10:48 ^"Pateettinen. Sana on aikaisemmin tarkoittanut paatoksellista, mahtipontista tai korkealentoista. Esimerkiksi pateettinen runo tai sävellys. Arkikieleen rinnalle on tullut uusi merkitys, joka on 'säälittävä' tai 'surkea'. Alkuperä uudelle merkitykselle on luultavasti englannin kielessä"

Kyllä ei kekkosen aikana olisi tällaista suvaittu!1 Täytyy äänestää persuja, jos lupaavat, että uusia sanoja ja merkityksiä ei sanakirjaan oteta 1980-luvun jälkeen.

Näin böndenä sanoisin, että jos käyttää pateettista vanhassa merkityksessään, niin ottaa ihan tietoisen väärinymmärryksen riskin. Ainakaan minulla sana ei yhdisty mihinkään positiiviseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin