Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslan killeriominaisuus taitaa tällä hetkellä tosiaan olla se, että sellaisen voi ostaa. Pari päivää sitten just katsoin Suomen Teslan sivuilta. Jos nyt tilaisi Model Y:n, saisi loka-joulukuussa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 9:03 Teslan killeriominaisuus taitaa tällä hetkellä tosiaan olla se, että sellaisen voi ostaa. Pari päivää sitten just katsoin Suomen Teslan sivuilta. Jos nyt tilaisi Model Y:n, saisi loka-joulukuussa.
Arvostelujen perusteella se onkin abouts ainoa killeriominaisuus. Ruma kuin fan. (*makuasiadisclaimer)
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 07.06.2022 13:33
James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 9:03 Teslan killeriominaisuus taitaa tällä hetkellä tosiaan olla se, että sellaisen voi ostaa. Pari päivää sitten just katsoin Suomen Teslan sivuilta. Jos nyt tilaisi Model Y:n, saisi loka-joulukuussa.
Arvostelujen perusteella se onkin abouts ainoa killeriominaisuus. Ruma kuin fan. (*makuasiadisclaimer)
Ruma se on (joistain kulmista), mutta tuskin aivan paska, kun myy kuin saippua. Suomessa olen nähnyt moitittavan alustan kovuutta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 13:35 Suomessa olen nähnyt moitittavan alustan kovuutta.
Joo, kuulemma rytyyttää kuin wanha lada. En ole itse koeajanut toki.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 13:35 Ruma se on (joistain kulmista), mutta tuskin aivan paska, kun myy kuin saippua. Suomessa olen nähnyt moitittavan alustan kovuutta.
Lahkolaiset ostaa vaikka maalit tippuisi sateessa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 07.06.2022 13:44
James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 13:35 Ruma se on (joistain kulmista), mutta tuskin aivan paska, kun myy kuin saippua. Suomessa olen nähnyt moitittavan alustan kovuutta.
Lahkolaiset ostaa vaikka maalit tippuisi sateessa.
Maaliongelma lienee korjattu, koska roiskeläpät ja alareuna muovia, kuten SUV:ssa yleensä.

Model 3 on paljon paremman näköinen, mutta juutalaisena tekisi mieli osaa isompi auto, kun saa melkein samaan hintaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 13:56Model 3 on paljon paremman näköinen, mutta juutalaisena tekisi mieli osaa isompi auto, kun saa melkein samaan hintaan.
Kuinka usein sä tarvit tuollaista takaronttia? Minusta Model 3 on ihan hirmuisesti paremman näköinen peli. Lisäksi takanäkyvyys on aikamoinen juttu.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Minä taas haluaisin pienemmän auton.


Tosin katselen: https://www.lexus.com/models/LX
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ilmeisesti kiinalaiset pitävät hillittömän kokoisista grilleistä. Uusissa bemareissakin on.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 14:46 ^Ilmeisesti kiinalaiset pitävät hillittömän kokoisista grilleistä. Uusissa bemareissakin on.
Katsoin juuri aiheeseen liittyvän tuubivideon. Jälkimarkkinoilla saa bemareihin asennettua ihmismäisen grillin peruskiinalaisen tilalle.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.06.2022 14:46 ^Ilmeisesti kiinalaiset pitävät hillittömän kokoisista grilleistä. Uusissa bemareissakin on.
Hold my sake!

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nuo jättiläisgrillit ovat kyllä outo villitys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2022 10:00 Nuo jättiläisgrillit ovat kyllä outo villitys.
Kuin valaan hetulat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onhan noita omituisia muoteja ollut autoissa aiemminkin. En tiedä sitten, johtuuko tottumisesta, mutta kyllä nämä näyttävät paremmilta

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En tiedä teistä kuinka paljon olette polvillanne auton nokan edessä vetämässä käteen, mutta itse katselen vain tuulilasista eteenpäin jolloin nokka ei näy.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

McJanne kirjoitti: 08.06.2022 12:50
Bluntly kirjoitti: 08.06.2022 11:18 ..mutta itse katselen vain tuulilasista eteenpäin... runkatessa.
Vain kun isotissinen kyttä pysäyttää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Toyotan eka sähkoauto vaikuttaa olevan ihan ok:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a ... ec0f7d0d64

Veikkaan Toyotan kuuluvan sähköautokisan voittajiin. Sähköinen voimalinja parantaa juuri sitä aluetta, joka Toyotalla on ollut heikoin. Tosin etu voimalinjan luotettavuudessa taitaa vastaavasti hiipua. Karvalakkikuluttajalle sähköstä saa helposti riittävän ripeän ja mukavan ajattavan. Tuohon päälle maine pomminvarmasta luotettavuudesta, niin eiköhän tämä maistu suomalaisille. Toyotalla on myös riittävästi paukkuja panostaa sähköistymiseen. Malleja nähtäneen lisää ja niitä saanee kaupasta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Monellahan valmistajalla on ongelma, että kysyntää on, mutta autoja ei. En tiedä, mikä on Toyotan tilanne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Toyota on tainnut kopsata Peugeotilta ratin yläpuolelta katsottavan näytön. Pitkään kestikin, että joku muukin otti hyvän ratkaisun käyttöön.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Yksityisautoilun suosio ainakin Helsingissä ihmetyttää. Julkisilla kulkeminen kun tulee_paljon_halvemmaksi. Ja julkinen liikenne myös toimii täällä erittäin hyvin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 10.06.2022 12:50 Yksityisautoilun suosio ainakin Helsingissä ihmetyttää. Julkisilla kulkeminen kun tulee_paljon_halvemmaksi. Ja julkinen liikenne myös toimii täällä erittäin hyvin.
Kai se nyt tulee, kun sitä subventoidaan verovaroista. Olisi kohtuullista, että julkisen liikenteen käyttäjät maksaisi edes omat kulunsa, kun yksityisautoilijoilta kerätään miljardeja yhteiskunnan kassaan :kele:

Ja siitä omasta autosta maksetaan just siksi ettei tarvitsisi kulkea julkisilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 10.06.2022 12:50 Yksityisautoilun suosio ainakin Helsingissä ihmetyttää. Julkisilla kulkeminen kun tulee_paljon_halvemmaksi. Ja julkinen liikenne myös toimii täällä erittäin hyvin.
Työssäkäyvältä voi loppua vuorokaudesta tunnit, jos pitää tehdä esim harrastereissuja iltaisin julkisilla. Joskus työmatkakin on huimasti pitempi julkisilla.

Itselläni julkisilla konttorille Pasilaan kestää 45-60 min. Autolla 20-30 min. Pyörällä 32 min. Julkisilla menee siis tunti ylimääräistä päivässä. Polttoaine maksaa tuolle matkalle 120€/kk ja siihen vaikka 30€ kulutusosia päälle, niin 150 hinnalla säästää 20h = 7,5€/h. Minusta tuo on ihan järkevä diili. Meillä autoa tarvitaan kuitenkin muihin reissuihin, joten pääomakustannusta ja arvonalenemaa ei voi laittaa kuluina työmatkaliikenteelle. EDIT: kuljen siis itse pyörällä, mutta näen hyvin miksi joku toinen kulkisi autolla.

Helposti saatava yhteiskäyttöauto/vuokraauto/taksi kyllä kiinnostaisi, mutta en vielä ole nähnyt sellaista palvelua, jossa esim. kesälomareissut heittäisi edullisesti. Esim. täällä farkku-corolla on 1182€/kk: https://autokuukaudeksi.fi/?gclid=CjwKC ... 1cQAvD_BwE. Tuollainen kolmeksi kuukaudeksi kesällä ja sitten satunnaisesti talvella tuntuu aika tyyriiltä kun pihassa kummiskin on autolle paikka.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 10.06.2022 13:00
Homeboy65 kirjoitti: 10.06.2022 12:50 Yksityisautoilun suosio ainakin Helsingissä ihmetyttää. Julkisilla kulkeminen kun tulee_paljon_halvemmaksi. Ja julkinen liikenne myös toimii täällä erittäin hyvin.
Kai se nyt tulee, kun sitä subventoidaan verovaroista. Olisi kohtuullista, että julkisen liikenteen käyttäjät maksaisi edes omat kulunsa, kun yksityisautoilijoilta kerätään miljardeja yhteiskunnan kassaan :kele:

Ja siitä omasta autosta maksetaan just siksi ettei tarvitsisi kulkea julkisilla.
Kaikilla työssä käyvillä ei ole varaa autoon, joten lienee järkevää subventoida? Eikä eläkeläisillä tms. ryhmillä.
Siis julkisilla kulkeminen on niin vastenmielistä? :?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 10.06.2022 15:26 Kaikilla työssä käyvillä ei ole varaa autoon, joten lienee järkevää subventoida? Eikä eläkeläisillä tms. ryhmillä.
Siis julkisilla kulkeminen on niin vastenmielistä? :?
Todellakin. Vain äärimmäisessä hädässä julkisilla ja silloinkin aina tajuaa miksi sitä on valmis maksamaan omasta autosta. Pitkän matkan junat ja lentokoneet on ok, mutta tää paikallisliikenne on niin hidasta ja hankalaa, ettei mitään tolkkua.

Sun lauserakenne on perseestä, mutta mä nyt päätän ymmärtää mitä sä tarkoitat, enkä sitä mitä kirjoitit. Subventointi on tietysti aina järkevää sen mielestä joka siitä hyötyy. Mä hyötyisin enemmän, jos julkisen liikenteen tuki lopetettaisiin ja leikattaisiin autoilun verotusta vastaavasti, joten tietenkään en kannata julkisen liikenteen subventointia, kun en sitä myöskään käytä. Mun mielestä kaikki sais maksaa oman liikkumisensa, niin ymmärtäisivät mitä mikäkin oikeasti maksaa. Määrittävät sitten liikkumistarpeensa todellisen kustannustason mukaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 10.06.2022 23:26
Homeboy65 kirjoitti: 10.06.2022 15:26 Kaikilla työssä käyvillä ei ole varaa autoon, joten lienee järkevää subventoida? Eikä eläkeläisillä tms. ryhmillä.
Siis julkisilla kulkeminen on niin vastenmielistä? :?
Todellakin. Vain äärimmäisessä hädässä julkisilla ja silloinkin aina tajuaa miksi sitä on valmis maksamaan omasta autosta. Pitkän matkan junat ja lentokoneet on ok, mutta tää paikallisliikenne on niin hidasta ja hankalaa, ettei mitään tolkkua.

Sun lauserakenne on perseestä, mutta mä nyt päätän ymmärtää mitä sä tarkoitat, enkä sitä mitä kirjoitit. Subventointi on tietysti aina järkevää sen mielestä joka siitä hyötyy. Mä hyötyisin enemmän, jos julkisen liikenteen tuki lopetettaisiin ja leikattaisiin autoilun verotusta vastaavasti, joten tietenkään en kannata julkisen liikenteen subventointia, kun en sitä myöskään käytä. Mun mielestä kaikki sais maksaa oman liikkumisensa, niin ymmärtäisivät mitä mikäkin oikeasti maksaa. Määrittävät sitten liikkumistarpeensa todellisen kustannustason mukaan.
"Kaikki sais maksaa..." Jos vaan yksinkertaisesti ei ole varaa?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin