Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:05 Mut jossain menee toki raja. Mulla oli joku kesä lainassa Citroen Berlingo (ei ehkä niin erilainen kuin Nissan Note, mutta vähän isompi?), ja oikeasti autojen pitäisi olla sen mallisia. Mut silti jopa minulla olisi pieni kynnys ostaa sellainen koppi.
Liian lyhyt ja turhan korkea. Suburbanin muoto on hyvä.

Kuva

Sellasen kun sais eurooppalaisella tekniikalla ja alustalla sekä nelivedolla. Mieluusti toki kulutus alle 5L sadalla. Kiihtyvyys 8s paikkeilla ja hyvät kaarreominaisuudet tietenkin :lol:

EDIT: Hinta 100K ajettuna sinnä 10 000€ paikkeilla, että mä raaskin ostaa sen. Puuttuiko vielä jotain mahdottomia toiveita?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 13:29
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:05 Mut jossain menee toki raja. Mulla oli joku kesä lainassa Citroen Berlingo (ei ehkä niin erilainen kuin Nissan Note, mutta vähän isompi?), ja oikeasti autojen pitäisi olla sen mallisia. Mut silti jopa minulla olisi pieni kynnys ostaa sellainen koppi.
Liian lyhyt ja turhan korkea. Suburbanin muoto on hyvä.

Sellasen kun sais eurooppalaisella tekniikalla ja alustalla sekä nelivedolla. Mieluusti toki kulutus alle 5L sadalla. Kiihtyvyys 8s paikkeilla ja hyvät kaarreominaisuudet tietenkin :lol:

EDIT: Hinta 100K ajettuna sinnä 10 000€ paikkeilla, että mä raaskin ostaa sen. Puuttuiko vielä jotain mahdottomia toiveita?
Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:39 Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan. Paitsi ulos parkkiruudusta, kun keula ei mahdu koukkaamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 14:02
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:39 Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 14:38
Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 14:02
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:39 Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
Eikö :mrgreen:

Eihän toi oo oikeesti pakettiautoa kummenpi ajaa. Joskus pitää olla peränoikaisun kanssa tarkkana, mutta yleensä sen kuin huristelee.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 15:01
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 14:38
Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 14:02 Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
Eikö :mrgreen:

Eihän toi oo oikeesti pakettiautoa kummenpi ajaa. Joskus pitää olla peränoikaisun kanssa tarkkana, mutta yleensä sen kuin huristelee.
Joo, oikeastihan pakettiautokin on ihan oiva kaupunkiauto, kun laatikon ulottuvuudet on jotenkin aika helppo hallita moneen pienempään mutta mutoillumpaan design-ihmeeseen verrattuna. Sama varmaan tuolla. Ehkä jossain kanta-kaupungin kapeimmilla kaduilla voisi olla ahdasta, mutta eiköhän se hyvin kääntyisi.

Olenkohan tänne avautunut, miten joskus takavuosina koetin vuokrata Sisiliassa oliko nyt pientä Ford Focusta, mutta noudettaessa siinä olikin joku vika, ja antoivat minulle tilalle jonkun ruotsinlaivaa muistuttavan perhetila-auton. Ei sillä pärjännyt vuorenrinteillä olevien barokkikaupunkien kujilla ollenkaan, kun se ei vaan kääntynyt niistä risteyksistä. Jouduin jättämään parkkikentille kapunkien ulkopuolelle, mikä oli oikeastaan ihan hyvä vaihtoehto sekin. Paikalliset ajaa kaikki jollain Pikku-Fiateilla niissä kaupungeissa, ja hyvästä syystä. (Vastaavasti Kaliforniassa aikanaan yritin aina vuokrata jonkun pienen henkilöauton, mutta ei niillä niitä koskaan edes ollut, joten touduin tyytymään johonkin SUViin. Ne olivatkin oivia pelejä siihen kulttuuriin. Joitain erilaisia oli, suosikkini muistaakseni ehkä Nissan Armada.)

Edit. Ehkä tää eurooppalaisten kujien kestävyys on pian relevanttia Suomi-autoillekin - eikö se Angry Birds tunneli Tallinnaan aukea jouluaattona 2024 ja sitten sitä ajellaan ihan tosta vaan vanhoihin pikkukaupunkeihin kuin jotkut oikeat eurooppalaiset?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 15:29 Joo, oikeastihan pakettiautokin on ihan oiva kaupunkiauto, kun laatikon ulottuvuudet on jotenkin aika helppo hallita moneen pienempään mutta mutoillumpaan design-ihmeeseen verrattuna. Sama varmaan tuolla. Ehkä jossain kanta-kaupungin kapeimmilla kaduilla voisi olla ahdasta, mutta eiköhän se hyvin kääntyisi.

Edit. Ehkä tää eurooppalaisten kujien kestävyys on pian relevanttia Suomi-autoillekin - eikö se Angry Birds tunneli Tallinnaan aukea jouluaattona 2024 ja sitten sitä ajellaan ihan tosta vaan vanhoihin pikkukaupunkeihin kuin jotkut oikeat eurooppalaiset?
Sitä kantakaupunkia varten on taloudessa se pieni sähköinen kaupunkiauto. Mutta noissa isoissa laatikkomaisissa autoissa on yleensä myös huomattavasti isommat ja siten paremmat peilit, joilla näkee paljon paremmin missä se auton perä menee. Oon mä silti huolimattomuuttaani kolhinut yhden pakettiauton kapealle kadulle käännyttäessä, kun perä oikaisi hieman enemmän kuin oletin. Tai rehellisesti sanottuna unohdin ajavani pitkällä akselivälillä olevaa laatikkoa ja hurautin kuin normiautolla.

Mä oon muuten aina vierastanut via balticaa, kun tyypillisesti mulla on auto täynnä kamaa. En vieläkään oikein luota riittävästi alueen turvallisuuteen. Eikä se oikeasti ole ajomatkaltaan edes lyhyempi kuin johonkin Berliiniin asti. Lauttoja toki vähemmän, mutta nehän vaan tarjoaa luonnollisen ajotauon. Tämä siitä huolimatta, että ainoa kerta kun mun autoon on murtauduttu, niin se tapahtui Tukholman Djurgårdenissa, kun ajateltiin odotella puistossa odottamassa lauttaa. Oltiin vielä näköetäisyydellä ja varashälytin autossa, mutta ei se ammattilaisia haitannut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Minulla on Via Balticaa kohtaan myös todella sellainen asenne, että se on vaarallinen.

Esittäkää jokin todiste, että sinne uskaltaa ajaa!! Uskaltaako Saarenmaalle mennä omalla autolla?

JUHANNUSARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jopa minä jonka en aja missään koskaan olen ajanut Saarenmaalle omalla autolla. Siellä ei ole Tallinnan ulkopuolella muuta liikennettä, ihan rauhakseltaan sai painaa. Ainoa haaveri oli jossain sillalla, kun itsetuhoinen lokki päätti päivänsä mun rekisterikilpeen. Siihen jäi lokin pään muotoinen lommo.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Typerät ruotsalaiset tuhoavat maapalloa ja taloutta subventoimalla autoilua. Tekisivät niin kuin fiksut suomalaiset ja keräisivät enemmän maksuja.
https://www.ts.fi/uutiset/4446639

Hienoa Espoo! Metrosta huolimatta Keilaniemeen louhitaan 1800 auton pysäköintiluola. Tuonne olikin hankala mennä autolla. Oli Espoon häpeäpilkku.
https://www.is.fi/autot/art-2000008917092.html
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Pääsin testaamaan Teslan model S. Hieno peli, kiihtyy törkeen nopeesti ja ajamisen riemua on kuin istuis kotisohvalla katsomassa formulaa. Auto meni kuin itsekseen ja pysyi käytökseltään täysin neutraalina niin kiihdytyksissä kuin vauhdikkaissa kaarteissa. Ei mitään nykimisiä mihinkään suuntaan eikä minkäänlaista palautetta ratin kautta. Tietokone huolehtii, että auto käyttäytyy moitteita tilanteessa kuin tilanteessa. Niin helppoa, niin tylsää.

Varmasti hieno peli sellaiselle, joka tykkää tuollaisesta vaivattomasta ajoneuvolla siirtymisestä. Mä kaipaan enemmän ajamisen riemua.

EDIT: Kääntöympyrä tuntui tosi isolta. Ihan kuin eturenkaat ei kääntyisi niin paljon kuin oikeassa autossa.
EDIT2: Nopeella googlauksella kääntöympyrä on isompi kuin mun autoissa, mutta ei sen kummempi kuin muissakaan autoissa joita moitittu kankeudesta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.07.2022 10:40 Niin helppoa, niin tylsää.
Tohon koeajoelämykseen olisikin kuulunut vielä päälle Tesla-miehen villi kreisibailausilta: 6 heinekeniä kotiparvekkeella ja tunti tietokonepeliä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 21.07.2022 10:57
Vagabondo kirjoitti: 21.07.2022 10:40 Niin helppoa, niin tylsää.
Tohon koeajoelämykseen olisikin kuulunut vielä päälle Tesla-miehen villi kreisibailausilta: 6 heinekeniä kotiparvekkeella ja tunti tietokonepeliä.
Kyllä kreisibailausviikonloppuna syödään myös pussi perunalastuja!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.07.2022 10:59
urpiainen kirjoitti: 21.07.2022 10:57
Vagabondo kirjoitti: 21.07.2022 10:40 Niin helppoa, niin tylsää.
Tohon koeajoelämykseen olisikin kuulunut vielä päälle Tesla-miehen villi kreisibailausilta: 6 heinekeniä kotiparvekkeella ja tunti tietokonepeliä.
Kyllä kreisibailausviikonloppuna syödään myös pussi perunalastuja!
Ihan perussuolattuja vai saako ottaa ihan maustetun maalaisperunalastun?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 21.07.2022 11:25
James Potkukelkka kirjoitti: 21.07.2022 10:59
urpiainen kirjoitti: 21.07.2022 10:57
Tohon koeajoelämykseen olisikin kuulunut vielä päälle Tesla-miehen villi kreisibailausilta: 6 heinekeniä kotiparvekkeella ja tunti tietokonepeliä.
Kyllä kreisibailausviikonloppuna syödään myös pussi perunalastuja!
Ihan perussuolattuja vai saako ottaa ihan maustetun maalaisperunalastun?
Merisuola-balsamico Kartanon perunalastuja!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.07.2022 11:30 Merisuola-balsamico Kartanon perunalastuja!
Aika fiiniä! Toihan on suunnilleen hienostuneinta mitä sipsihyllystä löytyy.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Naapuri oli ostanut uuden Teslan. Sängyssä mietin, ettei hän vaan oo Potkukelkan James!

Sitten muistin, ettei James oo Stadista vaan maalta Espoosta. Sitten nukahdin.

Naapurin Tesla on valkoinen. Oli melkoisen ylpeä autostaan ja esitteli sitä kuin pikkupoika.
Mutta olin itsekin innostunut. Odotin jos veisi ajelulle tai jopa jos olisin ajanut. Ei kumpaakaan.
Vaimoke ei kuulemma aja ollenkaan eikä "erota trabanttia Teslasta". Heh.

Kummoinen muuten on Jameksen vaimon autosuhde ja ymmärrys?

HEINÄNEN- TESLAN NAAPURI
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 22.07.2022 11:16

Kummoinen muuten on Jameksen vaimon autosuhde ja ymmärrys?
Välillä hän innostuu autoista. Suurimman osan ajasta ei. Vanteet ovat vaimon fetissi. Niitä valitaan pitkään-
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.07.2022 11:24
Stadinarska kirjoitti: 22.07.2022 11:16

Kummoinen muuten on Jameksen vaimon autosuhde ja ymmärrys?
Välillä hän innostuu autoista. Suurimman osan ajasta ei. Vanteet ovat vaimon fetissi. Niitä valitaan pitkään-
Suuteleeko hän vanteita? Onneksi siinä pitää olla kyykyssä, ja ihminen yleensä on laiska kyykkäämään.
Pidä pintasi!

Priorisoiko vaimosi hyvin tiheitä kapeita vannetankoja vai pitääkö ne olla paksuja ja harvassa? Entä väri? (Musta, hopea, teräs, valkoinen?)

Oletan, että sinun mielipiteilläsi asiaan ei ole mitään merkitystä. Kysyn kuitenkin millaisista vanteista itse pitäisit?
Teslaan tuskin saadaankaan köyhien teräsvanteita vaan ne ovat aina kevytmetallia toki(?)

HEINÄ
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Näyttää, että Model Y Long range ostetaan. Kävimme la koeajamassa. Koeajoauto oli varustettu 19´´Gemini vanteilla. Niilläkin alusta oli aika pintakova verrattuna ilmajousitettuun Model S:ään, jolla nyt ajamme. Nuo Gemini vanteet ovat aerodynaamiset, eli niillä paras range.

Vaimo kuitenkin haluaa 20" Induction-vanteet, joilla tod. näk. vielä kovempi ajo ja tod näk myös suurempi uraherkkyys ja range myös huonompi. Esitin em. argumentit, mutta vaimo totesi, että kauneuden vuoksi täytyy kärsiä. Ovathan ne toki paremman näköiset. Otamme siis ne. Talvirenkaat sitten kuitenkin 19´´ vanteilla.

https://www.tesla.com/fi_fi/modely/design#overview
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Eikö vaimo voi ostaa vittu omaa autoa?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vaimolla on oma auto, mutta hän on perheyksikkömme vannepäällikkö.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ ok. Vakaumuksellisella peltivannemiehellä meni hieman tunteisiin kommentin absurdius. Estetiikan voi tunkea samaan pulloon etiikan kanssa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vannefetissi on kyl jännä. Kaikki on kalliimpaa ja epämukavampaa, mutta isoo pitää saada.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Peltivanteen voittanutta ei ole.

Nuo uudet hiilikuituvanteet voisi muuten olla kova haastaja, mutta heikkoja ja kalliita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin