Suomen Nato-jäsenyys

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Uskon Suomen hakevan Nato-jäsenyyttä

Marinin hallituksen aikana
6
40%
Seuraavan hallituksen aikana
7
47%
Myöhemmin
0
Ei ääniä
Ei koskaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa
1
7%
En tiedä asiasta riittävästi vastatakseni tähän kysymykseen (tämä vaihtoehto ei kitinäläisille)
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 15

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mun mielestä on ylipäätään vaikea aidosti tietää, mitä mieltä Niinistö oikeasti ulkopolitiikan asioista on. Omanlaistaan diplomaattista teatteria ja kustomoitua viestintää sisältyy aina varsinkin isoihin kysymyksiin. Minua ei itse asiassa kovin paljon kiinnosta, mikä Saulin julkinen reaktio on Turkin hiekoitusasiassa, koska emme tiedä kuitenkaan mikä on aitoa ja mikä ei. Tottakai Saulin tulisi esiintyä valtionmiehen tavoin, linjakkaasti ja viisaasti. Turkin tapauksessakin kävi niin, että hän oli aiemmin ehtinyt viestiä julkisesti, ettei Nato-junaa mikään uhkaa. Nyt kun tilanne ei mennytkään suotuisasti, Saulin on mielestäni vähän niinku pakko yllättyä asiasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen jo 1300-luvulta ollut sitä mieltä, että jos joku edes ehdottaa Suomen lakeja muutettavan vastaamaan Erdoganin näkemyksiä, niin vedetään Nato-hakemus pois.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 13:24 Mä olen jo 1300-luvulta ollut sitä mieltä, että jos joku edes ehdottaa Suomen lakeja muutettavan vastaamaan Erdoganin näkemyksiä, niin vedetään Nato-hakemus pois.
Kysymykseksi jää, että mitä lakeja muutettaisiin. KKO ihmisoikeussopimukseen perustuvaa linjausta ei voi kotimaisella lailla muuttaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olisko vitunsuolaajalla kuitenkin intressit pääasiassa Yhdysvaltoihin (ja jossain määrin Ruotsiin) ja muu on vain tinkimistaktiikkaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2022 14:27 Olisko vitunsuolaajalla kuitenkin intressit pääasiassa Yhdysvaltoihin (ja jossain määrin Ruotsiin) ja muu on vain tinkimistaktiikkaa?
No näin vähän ajattelin, eli että ei nyt ihan suomettuneina mennä ainakaan heti nöyristelemään sotarikollista diktaattoria omaa oikeustajua loukaten, kun kyse on vähän laajemmasta asiasta Turkin ja Lännen välillä.

Naton avoimien ovien politiikan pysäyttäminen, tai ainakin alistaminen muulle politikoinnille, on aika iso isku Naton ytimeen, erityisesti kun tässä tilanteessa se de facto merkitsisi Putinin toivomaan Naton itälaajentumiskieltoon alistumista. Muut Nato-maat ovat antaneet aika erilaista viestiä, ja Suomi ja Ruotsi ovat tärkeitä Naton Koillis-Euroopan intresseille. Ajattelen edelleen, että Venäjä ei akuutisti uhkaa sotilaallisesti Suomea tai Ruotsia, jolloin Suomella olisi ihan hyvin mahdollisuus pidättäytyä näistä kahdenvälisistä (tai Ruotsin kanssa kolmenvälisistä) neuvotteluista Turkin kanssa ja sanoa suurille Nato-maille, että hakemuksemme on sisällä, jos kiinnostaa, niin laittakaa talonne järjestykseen älkääkä antako Turkin käyttää meitä pelinappulana isommassa pelissä tai edellytä meidän nöyristelevän diktaattoria etiikkamme vastaisesti, koska juuri sellaisia juttuja välttääksemme nimenomaan haimme Natoon.

Edit. Tätä se kai haluaa touhuilla rauhassa: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008857668.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.06.2022 15:51

Edit. Tätä se kai haluaa touhuilla rauhassa: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008857668.html
"Katsotaan, kuka tukee näitä Turkin laillisia toimia ja kuka pyrkii estelemään niitä", Erdoğan lisäsi.
Erdoğan sanoi, että Turkki ei aio odottaa Yhdysvalloilta lupaa operaation aloittamiseen.
Ikävä myöntää, mutta Erdoğan on ilmeisen ovelan fiksu mies.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Musta on alkanut tuntumaan, että tää Turkki vs PKK on vähän niinkuin Israel vs Hamas. Israelia nyppii kun toinen ammuskelee raketteja säännöllisen epäsäännöllisesti siviiliväestön suojista ja sitten jossain vaiheessa yrittää pommittaa terroristit maan tasalle ja samalla saattaa mennä jokunen terroristejä tukeva ja piilotteleva siviili samalla.

Mä en enää tiedä voinko mä kovin rankasti tuomita Turkin toimia, kun olen tajunnut PKKn tappaneen myös kurdeja ihan vaan kun eivät ole tukeneet heidän toimintaa. Toisaalta mä en tiedä myöskään tarpeeksi tukeakseni Turkin toimia. PKK ilmeisesti kuitenkin on paskalafka niin kuin nämä aseelliset vasemmistoliikkeet tuppaa olemaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^En tiedä asiasta juuri mitään, joten en voi ottaa kantaa.

*tarjoaa arvokkaan kommentin*
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä olen aina tiennyt, että Turkin tilannetta on vaikea kommentoida.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.06.2022 9:01 ^En tiedä asiasta juuri mitään, joten en voi ottaa kantaa.
Just tota mä yritin sanoa. Ehkä pieni painotus siihen, että asiasta selvää ottaminen vaikuttaa aivan liian työläältä. Joku valmis mielipide, joka ei tue vasemmiston aseellista toimintaa, mutta olisi kuitenkin sopivan humaani, olisi kätevä. Vielä jos se tarjoiltaisiis sopivan tiiviinä sloganina, niin olisi helpompi muistaa. Tyyliin; Make love, not peace! :?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 02.06.2022 8:53 Musta on alkanut tuntumaan, että tää Turkki vs PKK on vähän niinkuin Israel vs Hamas. Israelia nyppii kun toinen ammuskelee raketteja säännöllisen epäsäännöllisesti siviiliväestön suojista ja sitten jossain vaiheessa yrittää pommittaa terroristit maan tasalle ja samalla saattaa mennä jokunen terroristejä tukeva ja piilotteleva siviili samalla.

Mä en enää tiedä voinko mä kovin rankasti tuomita Turkin toimia, kun olen tajunnut PKKn tappaneen myös kurdeja ihan vaan kun eivät ole tukeneet heidän toimintaa. Toisaalta mä en tiedä myöskään tarpeeksi tukeakseni Turkin toimia. PKK ilmeisesti kuitenkin on paskalafka niin kuin nämä aseelliset vasemmistoliikkeet tuppaa olemaan.
Mä luulen, että sun haluttomuutesi ottaa selvää asioista saa sut nielaisemaan koukkuineen päivineen Erdoganin jäsennyksen tilanteesta. EU luokittelee PKK:n terroristijärjestöksi, ja Erdogan haluaisi ymmärryksen olevan, että koko sopassa kyseessä tosiaan on Turkki v. PKK, kuten kirjoitat. Näinhän ei kuitenkaan ole, vaan kyseessä on paljon laajempi tilanne, jossa Erdoganin vanhoillinen ja autoritaarinen hallinto hyökkää liberaalin demokratian peruspilareita vastaan kurdien turkkilaisista järjestöistä aina oppositiopuolueisiin, yliopistoihin, Syyrian ISISiä vastaan taisteleviin joukkoihin ja ties mihin. Ei tässä pidä tehdä jotain valintaa Turkin tai PKK:n aseellisen siiven yksisilmäisen tuen välillä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.perussuomalaiset.fi/tule-mu ... ksi-liity/

Kai tämän tähän ketjuun voi laittaa. Naapurimaassa valtapuolue demareiden kannatus koki yllättävän ison kohennuksen samaan aikaan, kun Nato- jäsenyydestä päätettiin. Kertokaas viisaat, miksi paikallinen maltillinen kokoomus ei hyöytynyt tästä, kuten Suomessa?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 02.06.2022 10:44 Kai tämän tähän ketjuun voi laittaa. Naapurimaassa valtapuolue demareiden kannatus koki yllättävän ison kohennuksen samaan aikaan, kun Nato- jäsenyydestä päätettiin. Kertokaas viisaat, miksi paikallinen maltillinen kokoomus ei hyöytynyt tästä, kuten Suomessa?
Turvallisuuspolitiikka ei kiinnosta ruotsalaisia samalla tavalla kuin suomalaisia. Heillä on Suomi ja Itämeri puskureina. Täällä lisäksi kepu voi saada penalttia perinteisistä venäjä-kytköksistään, mikä ehkä siirtyy Kokoomukselle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 02.06.2022 10:22 Mä luulen, että sun haluttomuutesi ottaa selvää asioista saa sut nielaisemaan koukkuineen päivineen Erdoganin jäsennyksen tilanteesta.
Mä en ole itseasiassa lukenut Erdoganin jäsennystä, mutta olikohan se hesarissa ollut juttu PKK:sta, mitä lueskelin. Tätä ennen tiesin järjestöstä vain nimen, mutta kun luki järjestön historiasta ja toiminnasta, niin mun sympatiat katos ja koko juttu alko tosiaan haiskahtaa samalta kuin Israelin soppa. Ei siinäkään tilanne ole mitenkään selkeä ja rauhanomaisen ratkaisun löytyminen on muodostunut äärimmäisen vaikeaksi. Vaikka jotkut yrittää sopia rauhaa, niin jostain tulee se seuraava porukka joka räjäyttää jotain jossain ja taas mennään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 17.05.2022 15:41 Kiinnostavaa, että torstaina Bidenin luo menevät Sauli ja Magdalena. Kai tässä on jonkinlainen perisuomalainen lautaskiista taas tulossa. Ehkä seuraava askel vapautumisessa 1900-luvun historian kummallisuuksista voisi olla pressainstituution purkaminen tai ainakin lopullinen seremoniallistaminen. Yleinen tunnelma toki vaikuttaisi olevan päinvastainen. :roll:

Jep. Lautastaistelu heti alkuun 1-0 presidentille. Eiköhän tässä käy niin, että auktoriteettihakuiset suomalaiset saavat mitä haluavat, ja semi-kuninkaallisen presidentin valta-asema vahvistuu parlamentarismin kehittymisen sijaan. No, houkuttelee varmaan vakavampia ehdokkaita Salen seuraajaksi.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008901689.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Buu-buu-buumeri!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hesarin uutisoiman Nato-gallupin mukaan valmius tehdä kompromisseja Turkin vaatimusten suhteen on korkeinta persujen kannattajien keskuudessa ja matalinta vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajien keskuudessa. Hassua, miten identiteettipolitiikka menee tässä kuviossa. Erdogan kun kuitenkin on islamistipoliitikko, ja kai jonkun toistellun kliseen mukaan just vihervasemmiston pitäisi olla aivan polvillaan tällaisen edessä, kun taas persut seisovat tuimina Wienin porteilla. Mut kai tässä identiteetit kiepahtavat niin päin, että persuilla Suomi Ensin -politiikka ajaa ohi kaikenlaisten moraalisten tarkastelujen, ja vihervasemmistolla vähän toisinpäin.

Mietin myös suomettumisen analyysia ennen ja nyt. Varmaan neuvostosuomettumisen aikana oli pieni vähemmistön vähemmistö, joka tunsi ideologista yhteyttä Neuvostoliittoon, ja sitä kautta oli valmis myönnytyksiin ja kompromisseihin, jotka muuten näyttivät kyseenalaisilta. Varmaan persuissa on vähän analogisesti piirejä, jotka tuntevat aateveljeyttä Turkin, Unkarin ja Puolan uskonnollissävytteisiin kansalliskonservatiiveihin, ja ovat sitä kautta ihan valmiita muutoksiin, jotka jurppivat "vastapuolta", liberaaleja SJW:eitä. Mutta molemmissa tapauksissa valmius katsella läpi sormien muualla tapahtuvia epäoikeudenmukaisuuksia ja liberaalidemokratian vastaista toimintaa perustuu pääasiassa puhtaaseen opportunismiin, joko ylevöitettyyn Suomi Ensin -kamaan tai sitten sisäpoliittisiin peleihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^Hyvää analyysiä taas kerran.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 27.06.2022 11:43
Mietin myös suomettumisen analyysia ennen ja nyt. Varmaan neuvostosuomettumisen aikana oli pieni vähemmistön vähemmistö, joka tunsi ideologista yhteyttä Neuvostoliittoon, ja sitä kautta oli valmis myönnytyksiin ja kompromisseihin, jotka muuten näyttivät kyseenalaisilta.
SKP:n suosio ei ollut 70-luvulla aivan pieni. On kuitenkin muistettava konteksti. Reaalisosialismin voittoon ajan myötä uskottiin aika yleisesti, jopa ne uskoivat jotka eivät ajatuksesta pitäneet. Tuohon uskoon (ja viehätykseen) vaikutti myös sen aikainen itsesensuuri (vaikka esim. Solzhenitsynin kirjoja julkaistiin). Itäistä naapuria myös mielisteltiin ja käytettiin erilaisia (Neuvostoliitossa on vain erilainen demokratia kuin lännessä jne.) eufemismeja. Esitettiin myös neukkuja positiivisesti kuvaavia radio-ohjelmia ja TV-ohjelmia, Neuvostoliitto on naapuri, Naapuri on Neuvostoliitto, Näin naapurissa jne.

Kuvaan kuului myös että vertailtiin lähinnä talousjärjestelmiä. Yhteiskunnallinen vertailu olisi tuonut kiusallisesti esiin että idässä ei faktisesti ollut demokratiaa, ihmisoikeuksia, kansalaisoikeuksia jne.

Eikä työväenluokkakaan ollut vielä kamalan hyvin vaurastunut.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 27.06.2022 15:01
urpiainen kirjoitti: 27.06.2022 11:43 Mietin myös suomettumisen analyysia ennen ja nyt. Varmaan neuvostosuomettumisen aikana oli pieni vähemmistön vähemmistö, joka tunsi ideologista yhteyttä Neuvostoliittoon, ja sitä kautta oli valmis myönnytyksiin ja kompromisseihin, jotka muuten näyttivät kyseenalaisilta.
SKP:n suosio ei ollut 70-luvulla aivan pieni.
Ei. Mutta avoimesti Neuvostoliittoa ihannoivat lähinnä taistolaiset, jotka olivat SKP:n vähemmistö ja jopa myöhemmin erotettiin puolueesta. SKP:n enemmistö taas esimerkiksi osallistui vaaleihin SKDL:n osana, ja kuten muistamme, SKP ja SKDL olivat ainoat suomalaiset puolueet, jotka tuomitsivat julkisesti Tsekkosslovakian miehityksen 1968, kun muut olivat suomettuneisuuttaan hiljaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 27.06.2022 15:41
Homeboy65 kirjoitti: 27.06.2022 15:01
urpiainen kirjoitti: 27.06.2022 11:43 Mietin myös suomettumisen analyysia ennen ja nyt. Varmaan neuvostosuomettumisen aikana oli pieni vähemmistön vähemmistö, joka tunsi ideologista yhteyttä Neuvostoliittoon, ja sitä kautta oli valmis myönnytyksiin ja kompromisseihin, jotka muuten näyttivät kyseenalaisilta.
SKP:n suosio ei ollut 70-luvulla aivan pieni.
Ei. Mutta avoimesti Neuvostoliittoa ihannoivat lähinnä taistolaiset, jotka olivat SKP:n vähemmistö ja jopa myöhemmin erotettiin puolueesta. SKP:n enemmistö taas esimerkiksi osallistui vaaleihin SKDL:n osana, ja kuten muistamme, SKP ja SKDL olivat ainoat suomalaiset puolueet, jotka tuomitsivat julkisesti Tsekkosslovakian miehityksen 1968, kun muut olivat suomettuneisuuttaan hiljaa.
Väärin. Kyllä SKP:n enemmistökin ihannoi Neuvostoliittoa. Kyse oli vain aste-erosta. Enemmistö pyrki myös pääpiirteittäin samanlaiseen yhteiskuntaan kuin N-liitto, tosin huomioiden tietyt kansalliset erot. Vähemmistö pyrki olemaan paavillisempi kuin paavi, mahdollisimman puhdasoppinen.

Tsekkoslovakian miehitys saattoi olla btw a i n o a kerta kun enemmistö arvosteli neukkuja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 27.06.2022 15:50
urpiainen kirjoitti: 27.06.2022 15:41
Homeboy65 kirjoitti: 27.06.2022 15:01
SKP:n suosio ei ollut 70-luvulla aivan pieni.
Ei. Mutta avoimesti Neuvostoliittoa ihannoivat lähinnä taistolaiset, jotka olivat SKP:n vähemmistö ja jopa myöhemmin erotettiin puolueesta. SKP:n enemmistö taas esimerkiksi osallistui vaaleihin SKDL:n osana, ja kuten muistamme, SKP ja SKDL olivat ainoat suomalaiset puolueet, jotka tuomitsivat julkisesti Tsekkosslovakian miehityksen 1968, kun muut olivat suomettuneisuuttaan hiljaa.
Väärin. Kyllä SKP:n enemmistökin ihannoi Neuvostoliittoa. Kyse oli vain aste-erosta. Enemmistö pyrki myös pääpiirteittäin samanlaiseen yhteiskuntaan kuin N-liitto, tosin huomioiden tietyt kansalliset erot. Vähemmistö pyrki olemaan paavillisempi kuin paavi, mahdollisimman puhdasoppinen.

Tsekkoslovakian miehitys saattoi olla btw a i n o a kerta kun enemmistö arvosteli neukkuja.
No osin noin, mutta puhuit nimenomaan 70-luvusta (semisti kyllä ärsyttäviä noi sun "Väärin" -ilmoitukset).

Aiemmin historiassaan SKP oli ollut suoraan NKP:n johtama pumppu, ja ideologia oli Neuvostomyönteisyyttä. 60-luvun lopulla SKP:n uusi ohjelma ei enää ollut puhdasoppista marksismi-leninismiä, vallankumouksellisuus haudattiin, ja mitä näitä neuvostokommunismin kulmakiviä nyt oli. Just tämä johti Tsekkosslovakian miehityksen tuomitsemiseen sekä siitä sitten 70-luvun kahtiajakoon ja hajaannukseen, kun vähemmistö olisi halunnut pysyä uskollisena neuvostoideologialle.

Lisäksi SKP toimi vaaleissa nimenomaan SKDL:n kautta, ja 60-luvun lopussa SKP:n vanhan koulun kommunisti Hertta Kuusinen hävisi taistelun SKDL:n johdosta ei-kommunistiselle Ele Aleniukselle. 70-luvulla SKDL taisikin olla aika vakiotekijä hallituksissa, ja linja oli aika pohjoismaista sosialidemokratiaa. SKP:n kahtiajako enemmistön ja neuvostomyönteisen vähemmistön tai opposition välillä levisi toki SKDL:äänkin, mutta valtavirta oli aika maltillista.

Toki neukkuja myötäiltiin ja arvostelusta pidättäydyttiin aika lailla läpi poliittisen kentän, ja SKP:n yhteys Moskovan sisäpiiriin antoi sille kokoaan suuremman painoarvon. Ja toki ulkopolitiikassa, tai ainakin ulkopoliittisessa retoriikassa, koko SKP/SKDL seurasi NL:n jargonia aika suoraan (USAn imperialistit ja sen sellaiset). Mutta kyllä mun mielestä voi sanoa aika perustellusti, kuten sanoin siinä viestissäni, että sisällöllinen neuvostoideologia ja halu muuttaa Suomi Neuvostoliiton kaltaiseksi kommunistiseksi maaksi alkoi 70-luvulla olla aika lailla vähemmistön (kommunistit) vähemmistön (taistolaisoppositio) hommia. Toki muutkin myötäilivät Neuvostoliittoa ja olivat läpeensä suomettuneita, mutta pääasiassa opportunistisista syistä, eivät sen takia, että olisivat halunneet Suomesta Neuvostoliiton.

Musta tuntuu, että mun alkuperäinen arvioni oli aika oikein, ja sun tulkinta se "Väärin". Ainakin jos puhutaan 70-luvusta. Aiemmin ehkä ei.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vielä vaan tästä enemmistön ja vähemmistön eroista. Toistan että kyse oli vain aste-eroista. Kun Aarne Saarinen nousi puolueen johtoon hän alkoi modernisoida puoluetta. Tavoitteena oli sosialismi kansanvaltaisin ja rauhanomaisin keinoin. Vähemmistö hyväksyi myös väkivallan. Siis eri taktiikka mutta (jokseenkin) sama tavoite. Eli tavoitteena neuvostomallinen sosialismi. Vähemmistö vaan oli mahdollisimman puhdasoppinen ja enemmistö vähemmän puhdasoppinen joka halusi sosialismiin kansallista tietä.

Samanlaisia eroja oli myös Itä-Euroopan sosialistisissa maissa. Unkari esim. ryhtyi liberalisoimaan talouttaan mutta ei luopunut sosialismista, Romania harjoitti itsenäistä ulkopolitiikkaa, Jugoslavia oli Varsovan liiton ja SEV:in ulkopuolella jne.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 28.06.2022 10:11 Vielä vaan tästä enemmistön ja vähemmistön eroista. Toistan että kyse oli vain aste-eroista. Kun Aarne Saarinen nousi puolueen johtoon hän alkoi modernisoida puoluetta. Tavoitteena oli sosialismi kansanvaltaisin ja rauhanomaisin keinoin. Vähemmistö hyväksyi myös väkivallan. Siis eri taktiikka mutta (jokseenkin) sama tavoite. Eli tavoitteena neuvostomallinen sosialismi. Vähemmistö vaan oli mahdollisimman puhdasoppinen ja enemmistö vähemmän puhdasoppinen joka halusi sosialismiin kansallista tietä.

Samanlaisia eroja oli myös Itä-Euroopan sosialistisissa maissa. Unkari esim. ryhtyi liberalisoimaan talouttaan mutta ei luopunut sosialismista, Romania harjoitti itsenäistä ulkopolitiikkaa, Jugoslavia oli Varsovan liiton ja SEV:in ulkopuolella jne.
No mun mielestä aiheena oli nimenomaan, että mikä on ollut motivaationa siinä, kun on katsottu läpi sormien väkivaltaa, ihmisoikeuksien polkemista ja totalitarismia. Väitteeni oli, että aika pieni vähemmistön vähemmistö on hväksynyt sen ideologisista syistä, valtaosa laajasta suomettumisesta, jossa pidättäydyttiin kritisoimasta näitä vastenmielisiä ilmiöitä, oli pikemminkin opportunistista. Minusta kuulostaa, että alat nyt tulla kannalleni.

Ehkä ero siinä, että kaksiarvoinen suhtautuminen ei/kyllä väkivaltaan (ja sitä kautta vallankumous ja proletariaatin diktatuuri v. demokraattinen rauhanomainen muutos) ei ole minulle "vain aste-ero", vaan aika merkittävä vedenjakaja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

No. Tuolla aste-erolla tarkoitin millaiseen yhteiskuntaan pyrittiin. Eli taistolaiset olivat mahdollisimman puhdasoppisia joille kaikenlainen revisionismi, omaperäisyys ja liberalismi (sekä taloudellinen että yhteiskunnallinen) oli kauhistus. Enemmistö ei ollut yhtä puhdasoppista mutta aikalailla samanlaiseen yhteiskuntaan pyrittiin. Eli sosialismi (ei markkinatalous) ja yhden puolueen valta.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin