urpiainen kirjoitti: ↑23.06.2022 13:05
Mut jossain menee toki raja. Mulla oli joku kesä lainassa Citroen Berlingo (ei ehkä niin erilainen kuin Nissan Note, mutta vähän isompi?), ja oikeasti autojen pitäisi olla sen mallisia. Mut silti jopa minulla olisi pieni kynnys ostaa sellainen koppi.
Liian lyhyt ja turhan korkea. Suburbanin muoto on hyvä.
Sellasen kun sais eurooppalaisella tekniikalla ja alustalla sekä nelivedolla. Mieluusti toki kulutus alle 5L sadalla. Kiihtyvyys 8s paikkeilla ja hyvät kaarreominaisuudet tietenkin
EDIT: Hinta 100K ajettuna sinnä 10 000€ paikkeilla, että mä raaskin ostaa sen. Puuttuiko vielä jotain mahdottomia toiveita?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen kirjoitti: ↑23.06.2022 13:05
Mut jossain menee toki raja. Mulla oli joku kesä lainassa Citroen Berlingo (ei ehkä niin erilainen kuin Nissan Note, mutta vähän isompi?), ja oikeasti autojen pitäisi olla sen mallisia. Mut silti jopa minulla olisi pieni kynnys ostaa sellainen koppi.
Liian lyhyt ja turhan korkea. Suburbanin muoto on hyvä.
Sellasen kun sais eurooppalaisella tekniikalla ja alustalla sekä nelivedolla. Mieluusti toki kulutus alle 5L sadalla. Kiihtyvyys 8s paikkeilla ja hyvät kaarreominaisuudet tietenkin
EDIT: Hinta 100K ajettuna sinnä 10 000€ paikkeilla, että mä raaskin ostaa sen. Puuttuiko vielä jotain mahdottomia toiveita?
Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: ↑23.06.2022 13:39
Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan. Paitsi ulos parkkiruudusta, kun keula ei mahdu koukkaamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen kirjoitti: ↑23.06.2022 13:39
Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: ↑23.06.2022 13:39
Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
Eikö
Eihän toi oo oikeesti pakettiautoa kummenpi ajaa. Joskus pitää olla peränoikaisun kanssa tarkkana, mutta yleensä sen kuin huristelee.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: ↑23.06.2022 14:02
Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
Eikö
Eihän toi oo oikeesti pakettiautoa kummenpi ajaa. Joskus pitää olla peränoikaisun kanssa tarkkana, mutta yleensä sen kuin huristelee.
Joo, oikeastihan pakettiautokin on ihan oiva kaupunkiauto, kun laatikon ulottuvuudet on jotenkin aika helppo hallita moneen pienempään mutta mutoillumpaan design-ihmeeseen verrattuna. Sama varmaan tuolla. Ehkä jossain kanta-kaupungin kapeimmilla kaduilla voisi olla ahdasta, mutta eiköhän se hyvin kääntyisi.
Olenkohan tänne avautunut, miten joskus takavuosina koetin vuokrata Sisiliassa oliko nyt pientä Ford Focusta, mutta noudettaessa siinä olikin joku vika, ja antoivat minulle tilalle jonkun ruotsinlaivaa muistuttavan perhetila-auton. Ei sillä pärjännyt vuorenrinteillä olevien barokkikaupunkien kujilla ollenkaan, kun se ei vaan kääntynyt niistä risteyksistä. Jouduin jättämään parkkikentille kapunkien ulkopuolelle, mikä oli oikeastaan ihan hyvä vaihtoehto sekin. Paikalliset ajaa kaikki jollain Pikku-Fiateilla niissä kaupungeissa, ja hyvästä syystä. (Vastaavasti Kaliforniassa aikanaan yritin aina vuokrata jonkun pienen henkilöauton, mutta ei niillä niitä koskaan edes ollut, joten touduin tyytymään johonkin SUViin. Ne olivatkin oivia pelejä siihen kulttuuriin. Joitain erilaisia oli, suosikkini muistaakseni ehkä Nissan Armada.)
Edit. Ehkä tää eurooppalaisten kujien kestävyys on pian relevanttia Suomi-autoillekin - eikö se Angry Birds tunneli Tallinnaan aukea jouluaattona 2024 ja sitten sitä ajellaan ihan tosta vaan vanhoihin pikkukaupunkeihin kuin jotkut oikeat eurooppalaiset?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: ↑23.06.2022 15:29
Joo, oikeastihan pakettiautokin on ihan oiva kaupunkiauto, kun laatikon ulottuvuudet on jotenkin aika helppo hallita moneen pienempään mutta mutoillumpaan design-ihmeeseen verrattuna. Sama varmaan tuolla. Ehkä jossain kanta-kaupungin kapeimmilla kaduilla voisi olla ahdasta, mutta eiköhän se hyvin kääntyisi.
Edit. Ehkä tää eurooppalaisten kujien kestävyys on pian relevanttia Suomi-autoillekin - eikö se Angry Birds tunneli Tallinnaan aukea jouluaattona 2024 ja sitten sitä ajellaan ihan tosta vaan vanhoihin pikkukaupunkeihin kuin jotkut oikeat eurooppalaiset?
Sitä kantakaupunkia varten on taloudessa se pieni sähköinen kaupunkiauto. Mutta noissa isoissa laatikkomaisissa autoissa on yleensä myös huomattavasti isommat ja siten paremmat peilit, joilla näkee paljon paremmin missä se auton perä menee. Oon mä silti huolimattomuuttaani kolhinut yhden pakettiauton kapealle kadulle käännyttäessä, kun perä oikaisi hieman enemmän kuin oletin. Tai rehellisesti sanottuna unohdin ajavani pitkällä akselivälillä olevaa laatikkoa ja hurautin kuin normiautolla.
Mä oon muuten aina vierastanut via balticaa, kun tyypillisesti mulla on auto täynnä kamaa. En vieläkään oikein luota riittävästi alueen turvallisuuteen. Eikä se oikeasti ole ajomatkaltaan edes lyhyempi kuin johonkin Berliiniin asti. Lauttoja toki vähemmän, mutta nehän vaan tarjoaa luonnollisen ajotauon. Tämä siitä huolimatta, että ainoa kerta kun mun autoon on murtauduttu, niin se tapahtui Tukholman Djurgårdenissa, kun ajateltiin odotella puistossa odottamassa lauttaa. Oltiin vielä näköetäisyydellä ja varashälytin autossa, mutta ei se ammattilaisia haitannut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Jopa minä jonka en aja missään koskaan olen ajanut Saarenmaalle omalla autolla. Siellä ei ole Tallinnan ulkopuolella muuta liikennettä, ihan rauhakseltaan sai painaa. Ainoa haaveri oli jossain sillalla, kun itsetuhoinen lokki päätti päivänsä mun rekisterikilpeen. Siihen jäi lokin pään muotoinen lommo.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Typerät ruotsalaiset tuhoavat maapalloa ja taloutta subventoimalla autoilua. Tekisivät niin kuin fiksut suomalaiset ja keräisivät enemmän maksuja. https://www.ts.fi/uutiset/4446639
Hienoa Espoo! Metrosta huolimatta Keilaniemeen louhitaan 1800 auton pysäköintiluola. Tuonne olikin hankala mennä autolla. Oli Espoon häpeäpilkku. https://www.is.fi/autot/art-2000008917092.html
Pääsin testaamaan Teslan model S. Hieno peli, kiihtyy törkeen nopeesti ja ajamisen riemua on kuin istuis kotisohvalla katsomassa formulaa. Auto meni kuin itsekseen ja pysyi käytökseltään täysin neutraalina niin kiihdytyksissä kuin vauhdikkaissa kaarteissa. Ei mitään nykimisiä mihinkään suuntaan eikä minkäänlaista palautetta ratin kautta. Tietokone huolehtii, että auto käyttäytyy moitteita tilanteessa kuin tilanteessa. Niin helppoa, niin tylsää.
Varmasti hieno peli sellaiselle, joka tykkää tuollaisesta vaivattomasta ajoneuvolla siirtymisestä. Mä kaipaan enemmän ajamisen riemua.
EDIT: Kääntöympyrä tuntui tosi isolta. Ihan kuin eturenkaat ei kääntyisi niin paljon kuin oikeassa autossa.
EDIT2: Nopeella googlauksella kääntöympyrä on isompi kuin mun autoissa, mutta ei sen kummempi kuin muissakaan autoissa joita moitittu kankeudesta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: ↑21.07.2022 10:40
Niin helppoa, niin tylsää.
Tohon koeajoelämykseen olisikin kuulunut vielä päälle Tesla-miehen villi kreisibailausilta: 6 heinekeniä kotiparvekkeella ja tunti tietokonepeliä.
Kyllä kreisibailausviikonloppuna syödään myös pussi perunalastuja!
Ihan perussuolattuja vai saako ottaa ihan maustetun maalaisperunalastun?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen kirjoitti: ↑21.07.2022 10:57
Tohon koeajoelämykseen olisikin kuulunut vielä päälle Tesla-miehen villi kreisibailausilta: 6 heinekeniä kotiparvekkeella ja tunti tietokonepeliä.
Kyllä kreisibailausviikonloppuna syödään myös pussi perunalastuja!
Ihan perussuolattuja vai saako ottaa ihan maustetun maalaisperunalastun?
James Potkukelkka kirjoitti: ↑21.07.2022 11:30
Merisuola-balsamico Kartanon perunalastuja!
Aika fiiniä! Toihan on suunnilleen hienostuneinta mitä sipsihyllystä löytyy.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Naapuri oli ostanut uuden Teslan. Sängyssä mietin, ettei hän vaan oo Potkukelkan James!
Sitten muistin, ettei James oo Stadista vaan maalta Espoosta. Sitten nukahdin.
Naapurin Tesla on valkoinen. Oli melkoisen ylpeä autostaan ja esitteli sitä kuin pikkupoika.
Mutta olin itsekin innostunut. Odotin jos veisi ajelulle tai jopa jos olisin ajanut. Ei kumpaakaan.
Vaimoke ei kuulemma aja ollenkaan eikä "erota trabanttia Teslasta". Heh.
Kummoinen muuten on Jameksen vaimon autosuhde ja ymmärrys?
Kummoinen muuten on Jameksen vaimon autosuhde ja ymmärrys?
Välillä hän innostuu autoista. Suurimman osan ajasta ei. Vanteet ovat vaimon fetissi. Niitä valitaan pitkään-
Suuteleeko hän vanteita? Onneksi siinä pitää olla kyykyssä, ja ihminen yleensä on laiska kyykkäämään.
Pidä pintasi!
Priorisoiko vaimosi hyvin tiheitä kapeita vannetankoja vai pitääkö ne olla paksuja ja harvassa? Entä väri? (Musta, hopea, teräs, valkoinen?)
Oletan, että sinun mielipiteilläsi asiaan ei ole mitään merkitystä. Kysyn kuitenkin millaisista vanteista itse pitäisit?
Teslaan tuskin saadaankaan köyhien teräsvanteita vaan ne ovat aina kevytmetallia toki(?)
^Näyttää, että Model Y Long range ostetaan. Kävimme la koeajamassa. Koeajoauto oli varustettu 19´´Gemini vanteilla. Niilläkin alusta oli aika pintakova verrattuna ilmajousitettuun Model S:ään, jolla nyt ajamme. Nuo Gemini vanteet ovat aerodynaamiset, eli niillä paras range.
Vaimo kuitenkin haluaa 20" Induction-vanteet, joilla tod. näk. vielä kovempi ajo ja tod näk myös suurempi uraherkkyys ja range myös huonompi. Esitin em. argumentit, mutta vaimo totesi, että kauneuden vuoksi täytyy kärsiä. Ovathan ne toki paremman näköiset. Otamme siis ne. Talvirenkaat sitten kuitenkin 19´´ vanteilla.
Vannefetissi on kyl jännä. Kaikki on kalliimpaa ja epämukavampaa, mutta isoo pitää saada.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.