Typerimmät uutiset

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

QALY ei erityisesti katso sitä, mikä on kenenkin syytä. Ainoastaan sitä, mitä hyötyä jollakin tempulla saadaan tai ei saada.

Esim. jos henkilöllä on maksakirroosi, ei ole väliä, miten hän on sen hankkinut. Esim. juomisen lopettanut alkoholisti on aivan yhtä hyvä maksansiirtokandidaatti kuin maksakirroosin muusta syystä saanut saman ikäinen ja samassa kunnossa oleva henkilö. Nunna ja narkkari ovat samassa asemassa.

Eli mielestäni QALY ei sovi tähän keskusteluun ollenkaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 08.06.2022 8:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 07.06.2022 15:47

Äkkiseltään ei tule mieleen muita lajissaan neliraajahalvaantuneita suomalaisurheilijoita kuin se yksi voimistelija. Google varmisti nimeksi Mönkkönen. Kuolleita olisi helpompi luetella.
Kuten jo mainitsinkin, tuo moottoripyöräkisa taitaa tosiaan olla siitä hyvä, että virheen tehneet voidaan siivota lapiolla ruumispussiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.06.2022 16:48

Veneilijät saavat veneilytutkinnosta alennusta vakuutusmaksuihinsa. En pidä ollenkaan perusteettomana, että esim. sairasvakuutusmaksuihin vaikuttaisivat elintavat. Nythän tilanne on oikeastaan aika hassu, koska sairasvakuutusmaksujen absoluuttinen summa kasvaa palkan myötä = elinaikanaan terveet luultavasti tienaavat enemmän kuin sairaat ja maksavat näin enemmän vakuutusmaksua kuin sairaat.
Eläkkeissä toisaalta on niin, että epäterveesti elävät kuolevat nopeasti eläköityessään. Koulutettu ja hyvätuloinen on keskimäärin myös terveempi ja elää pidempään.

Väittelin tästä joskus Hesarin toimittajan kanssa joka toi esiin sen, että esim. Yhdysvalloissa johtavassa asemassa olevien on huomattavasti kalliimpaa maksaa itselleen vanhuuseläkettä kuin Suomessa (jossa maksu on kaikille sama), koska yhdysvaltalaiset vak. yhtiöt tietävät heidän elävän harmillisen pitkään. Korkeammat vakuutusmaksut koskevat jopa johtajien puolisoita, koska nekin penteleet elävät pitkään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2022 8:30 QALY ei erityisesti katso sitä, mikä on kenenkin syytä. Ainoastaan sitä, mitä hyötyä jollakin tempulla saadaan tai ei saada.

...

Eli mielestäni QALY ei sovi tähän keskusteluun ollenkaan.
Kuitenkin huippukuntoisen yksilön OALY on monesti korkeampi kuin monisairaan ja hänelle kannattaa antaa hoitoja, joita monisairaalle ei kannata.

Jos oikein ymmärrän, niin haet vahvempaa moralisointia yhteisön puolelta? Minusta ei ole fiksua, että yhteiskunta vie moralisoinnin tapaustasolle. Pitäisi pystyä tekemään ne moraalivalinnat yhteisötasolla. Meillä on liikenteessä pakollinen vakuutus. Ihan samoin vakuutuksia voisi vaatia muillakin elämänalueilla. Sitä vakuutusyhtiötä ei sitten enää kiinnosta moralisointia, vaan matikka.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.06.2022 8:47
James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2022 8:30 QALY ei erityisesti katso sitä, mikä on kenenkin syytä. Ainoastaan sitä, mitä hyötyä jollakin tempulla saadaan tai ei saada.

...

Eli mielestäni QALY ei sovi tähän keskusteluun ollenkaan.
Kuitenkin huippukuntoisen yksilön OALY on monesti korkeampi kuin monisairaan ja hänelle kannattaa antaa hoitoja, joita monisairaalle ei kannata.

Kyllä. Mutta ei siinä katsota, miksi toinen on paremmassa kunnossa kuin toineen. Toki jos alkoholisti jatkaa edelleen juomista, maksansiirtoa ei tehdä. Mutta jos hän on lopettanut juomisen, historialla ei ole merkitystä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2022 8:31
Vagabondo kirjoitti: 07.06.2022 15:47

Äkkiseltään ei tule mieleen muita lajissaan neliraajahalvaantuneita suomalaisurheilijoita kuin se yksi voimistelija. Google varmisti nimeksi Mönkkönen. Kuolleita olisi helpompi luetella.
Kuten jo mainitsinkin, tuo moottoripyöräkisa taitaa tosiaan olla siitä hyvä, että virheen tehneet voidaan siivota lapiolla ruumispussiin.
Just olin tulossa linkkaamaan maikkarin juttua aiheesta, jossa kahden suomalaisen kisassa ajaneen kommentteja: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuo ... aa/8446316

"Itse asiassa ei ole suurta loukkaantumismäärää. Ne harvat loukkaantumiset tapahtuvat niin suurista vauhdeista, että se on automaattisesti todella vakavaa, Korhonen kertoo."

Tuossa oli myös mielenkiintoisia kommentteja: "Kovalla riskitasolla ei pysty ajamaan ja omat rajat pitää ymmärtää. Jos radalla pystyy ajamaan 120-prosenttisesti, eli vähän kovempaa kuin taidot antaa myöden, on tuolla pakko pitää 90 prosentissa, että pysyy homma kasassa. Ei huvita turhanpäiväisiä riskejä ottaa."

Toi ei mitenkään yllätä, kun katsoo kisan luonnetta. Tää on oma ihmistyyppinsä joka nauttii tämäntapaisista haasteista. Mä itse olin nuorempana tuollainen 120% luonteinen. Ikä on tehnyt tehtävänsä ja yritys ei enää ole ihan tapissa, mutta mä en ole koskaan tykännyt mennä noihin juttuihin missä on pakka varmistella, koska virhe tarkoittaa helposti kuolemaa. Oon koittanut aina valita olosuhteet, joissa voi puristaa täysillä.

Poimitaan tähän vielä kisaan osallistuneen näkemys radan turvallisuuteen: "Se on osa sitä haastetta ja osa sitä viehätystä. Jos siitä ottaisi riskielementin pois, se ei olisi enää sama juttu, Korhonen sanoo."
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2022 8:42
Eläkkeissä toisaalta on niin, että epäterveesti elävät kuolevat nopeasti eläköityessään. Koulutettu ja hyvätuloinen on keskimäärin myös terveempi ja elää pidempään.
Vakuutusyhtiötä.kiinnostaa matikka, ei moralisointia. Ne eivät välitä, että.jonkun mielestä pitkän ennusteen henkilön suuremmat eläkemaksut ovat "epäreilua".

Miksi Suomessa miehet maksavat yhtä suurta eläkevakuutus maksua kuin naiset? Mihin unohtui tasa-arvo? Eläkää pitempään?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2022 8:48 Kyllä. Mutta ei siinä katsota, miksi toinen on paremmassa kunnossa kuin toineen. Toki jos alkoholisti jatkaa edelleen juomista, maksansiirtoa ei tehdä. Mutta jos hän on lopettanut juomisen, historialla ei ole merkitystä.
Eihän yhteiskunnan tarvitse selvitellä noita "miksi"-kysymyksiä, jos lisätään yksilön vastuuta omasta elämästään? Jos yksilö haluaa sitten parempaa turvaa kuin mitä yhteiskunta tarjoaa, niin hän voi hankkia sitä muualta. Toki vaihtehtona on myös omien elintapojen ja riskinoton sääntely.

Yksilön vastuu toimii hienosti esim. sellaisissa lajeissa, joissa on loukkaantumisvaara ulkomailla. Jos vuorikiipeilijä tietää, että siitä helikopterikyydistä tulee iso lasku, niin hän ottaa sen vakuutuksen, vaikka voisikin onnistua kiipeämään riskillä ilman vakuutusta. Sukeltajat ottavat myös ymmärtääkseni kiltisti vakuutuksia, koska lasku kaukokohteessa voi olla suolainen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.06.2022 8:50
James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2022 8:42
Eläkkeissä toisaalta on niin, että epäterveesti elävät kuolevat nopeasti eläköityessään. Koulutettu ja hyvätuloinen on keskimäärin myös terveempi ja elää pidempään.
Vakuutusyhtiötä.kiinnostaa matikka, ei moralisointia. Ne eivät välitä, että.jonkun mielestä pitkän ennusteen henkilön suuremmat eläkemaksut ovat "epäreilua".

Miksi Suomessa miehet maksavat yhtä suurta eläkevakuutus maksua kuin naiset? Mihin unohtui tasa-arvo? Eläkää pitempään?
Kannattaa vittuilumielessä elää pitkään! Tod. näk. sinä ja minä kuitenkin olemme tämän systeemin voittajia, koska prosentuaalinen vakuutusmaksu on sama kuin kouluttamattomalla pienituloisella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.06.2022 8:50 Miksi Suomessa miehet maksavat yhtä suurta eläkevakuutus maksua kuin naiset? Mihin unohtui tasa-arvo? Eläkää pitempään?
Eläkevakuutuksissa ehkä, en tiedä. Henkivakuutuksissa ei maksa. Paitsi niissä, jotka on otettu sukupuolineutraalin laskutuspakon alkamisen jälkeen,
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 08.06.2022 9:51 Paitsi niissä, jotka on otettu sukupuolineutraalin laskutuspakon alkamisen jälkeen,
Tuo oli kyllä pöljä päätös EU:lta. Miksi naisten pitää maksaa miesten ottamista riskeistä?

Väärin hinnoitellut vakuutukset tuottavat hyvinvointitappion, koska pieniriskiset jäävät kalliiden maksujen takia ilman kaipaamaansa turvaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Frendien luoja lahjoittaa miljoonia anteeksipyyntönä kokovalkoisesta roolituksesta: "Olen häpeissäni"

https://www.voice.fi/viihde/a-216942

Olisi todennut vaan: I don't see color.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mites kun kaikki taisi olla heteroitakin?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008978132.html

"Valtakunnallinen palkkasopiminen estää Louhijan mukaan palkoilla kilpailun, "

:dumb:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei kai tuo pidä paikkaansa? Ymmärtääkseni TES määrittää vain minimin. Firmoissahan maksetaan ihan yleisesti yli TES:in, jos tarve on. Ei taida persjönsteriin lääkäriäkään saada "valtakunnallisen sopimuksen" mukaisesti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Arvon ylilääkäri puhuu täyttä paskaa (ammattitermi). TES luonnollisesti määrittää minimin. Aina saa maksaa enemmän. Helsinkikin on esim varhaiskasvatuksen ja lääkäreiden palkkoja nostanut yli TES:n. En tiedä, voiko johtaja oikeasti olla noin tietämätön, vai luottaako hän lukijoiden tietämättömyyteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tosin eikös varhaiskasvatuksessa ollut tämä salainen sopimus pk-seudun kaupunkien kesken, että palkkakisaan ei lähdetä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.08.2022 11:30 ^ tosin eikös varhaiskasvatuksessa ollut tämä salainen sopimus pk-seudun kaupunkien kesken, että palkkakisaan ei lähdetä?
Juu. Aina on tietysti mahd. että ylilääkäri puhui sivu suunsa ja paljasti salaisen sopimuksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Helsinki rajoittaa työntekijöidensä kykyä siirtyä muualle sisällyttämällä rekrykiellon firmojen kanssa tekemiinsä sopimuksiin:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008243203.html

Tuo on nerokas tapa houkutella lisää työntekijöitä työvoimapulasta kärsivälle alalle!

Mitäs jos dave käväisisit vähän lääkäröimässä HUS:issa ja sitten kuulisit ettei yhdeltäkään yksityiseltä tule keikkaa 6 kuukauteen, koska karenssi? Olisit varmaan heti kaasuttamassa Mailahteen? Pula kato ja kaikkee.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.08.2022 10:54 ^ Ei kai tuo pidä paikkaansa? Ymmärtääkseni TES määrittää vain minimin. Firmoissahan maksetaan ihan yleisesti yli TES:in, jos tarve on. Ei taida persjönsteriin lääkäriäkään saada "valtakunnallisen sopimuksen" mukaisesti.
Turussa mainostetaan lehdissä ykistyisellä sairaanhoitajan paikkoja, palkka alkaen 3300e/kk, pelkkää aamuvuoroa. (Itse olen IT-alalla korkeakoulutettuna saanut parhaimmillaan muutaman satasen enemmän.)

Itse uutiseeen liittyen, TYKS Akuutissa on ilmeisesti ollut jo alkuvuodesta lähes katastrofaalinen tilanne. Kymmeniä hoitajia on irtisanoutunut johdon kanssa olevien riitojen takia. Vaikea sanoa mikä on totuus, mutta kuulemma on sanottu irtisanoutuville, että" kyllä tulijoita riittää".
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^ Ei G-mies olisi tehnyt tuollaista. Olisi korkeintaan valittanut uutisen luettuettuaan, että joku muu oli nähnyt naisen alasti, mikä on väärin. Alaston nainen on myyttinen objekti, jonka vain eri lajiin kuuluva voi kohdata.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Joo. Mä näen keissin niin, että G-man ei olisi nähnyt noin paljon vaivaa tirkistelyyn. Ja hänen tuurillaan koppiin olisi tullut pelkkiä ikäloppuja kolmekymppisiä lotkoja.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 09.08.2022 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ No se on tienraivaajan ja marttyyrin osa. Näyttää suunnan, mutta vasta kulttijohtajan seuraajat toteuttavat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Onko jo liian aikaista perustaa uskonto?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin