James Potkukelkka kirjoitti: ↑26.07.2022 11:45
^Näyttää, että Model Y Long range ostetaan. Kävimme la koeajamassa. Koeajoauto oli varustettu 19´´Gemini vanteilla. Niilläkin alusta oli aika pintakova verrattuna ilmajousitettuun Model S:ään, jolla nyt ajamme. Nuo Gemini vanteet ovat aerodynaamiset, eli niillä paras range.
Vaimo kuitenkin haluaa 20" Induction-vanteet, joilla tod. näk. vielä kovempi ajo ja tod näk myös suurempi uraherkkyys ja range myös huonompi. Esitin em. argumentit, mutta vaimo totesi, että kauneuden vuoksi täytyy kärsiä. Ovathan ne toki paremman näköiset. Otamme siis ne. Talvirenkaat sitten kuitenkin 19´´ vanteilla.
Makuasioita, mutta nuo 20" Inductionit näyttää ihan jonkun teinin bemarin vanteilta. Parhaan näköinen omaan silmään on midnight silver ja 19" kiekot. Ainoa väri missä nuo 20" näyttää edes jotekin hyvältä (?) on punainen.
Nyt on 11kW:n latauslaite seinässä ja hyvin tuntuu toimivan. Ei tartte enää olla auton koko aikaa seinässä kiinni.
Viikonloppuna tuli myös käytyä huviajelulla ja testaamassa pikalatausta. Auto ei käsittääkseni ota maksimissaan kuin 100kW sisään, niin 250kW latausasemassa oli tehoa enemmän kuin tarpeeksi. Kahvitauon aikana tuli noin 30kwh sisään. Paikallisajossa sähkö ollut tosi kiva, mutta tuollaiseen matka-ajoon aiheuttaa turhaa suunnitelmallisuuden tarvetta ja ennen kaikkea nyppii, kun hidastaa ajonopeutta. Lisääntyvä lataustarve vie matka-ajossa täyden moottoritienopeuden (128km/h) ajamisesta kaiken hyödyn pois ja vähän hitaammalla nopeudella pääsee nopeammin määränpäähän. Sähköautojen tukeminen on selkeesti joku hallituksen salajuoni ajonopeuksien laskemiseksi
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ps. miksi ajat 128 km/h? Oikea nopeus on 129 km/h, josta poliisi vähentää 3 km/h, jolloin nopeudeksi tulee 126 km/h. Vakkari sitten säädetään mittarivirheen mukaan. Itse säädän vakkarin näyttämään 130 km/h. Oops, nyt huomaan, että mähän ajan myös 128km/h
James Potkukelkka kirjoitti: ↑27.07.2022 9:42
Ootko sä ostanut sähkövispilän? Minkä?
Joo. Alunperinhän tätä suunniteltiin jo ennen koronaa, mutta silloin se lykkääntyi. Oikeesti olis pitänyt toteuttaa jo vuosi sitten ennen kytkinremonttia, mutta vaimo halusi vielä silloin pitää Volvosta kiinni. Tää viimeinen vuosi vanhan auton kanssa oli jo turhan kallis ja nyt alkoi näyttää, että seuraavana olisi pitänyt alkaa vaihdelaatikkoa remppaamaan, niin vaimokin kääntyi auton vaihdon kannalle.
Ei mitään yllättävää, vaan e208 tuli hankittua. Hauska auto ajaa kaupungissa ja mutkaisilla teillä. Hämmästyttävää kuinka paljon parempi ajettava kuin sama polttomoottoriversiona. Suurempi massa ja matala painopiste saa sen istumaan tosi nätisti tiehen. Sähkössä myös automaattilaatikon edut ilman sen haittoja, mikä myös on oikein hauska kaupunkiolosuhteissa. Tykkään.
Toi on meillä sellainen kauppakassi, jolla ajellaan tässä lähialueella silloin kun liikutetaan lähinnä ihmisiä. Sitten kun autolla pitäisi saada jotain merkittävää tehtyä, niin mennään mun katumaasturilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑27.07.2022 9:42
Ps. miksi ajat 128 km/h? Oikea nopeus on 129 km/h, josta poliisi vähentää 3 km/h, jolloin nopeudeksi tulee 126 km/h. Vakkari sitten säädetään mittarivirheen mukaan. Itse säädän vakkarin näyttämään 130 km/h. Oops, nyt huomaan, että mähän ajan myös 128km/h
Vakkari ei pidä nopeutta täysin vakaana, joten mä jätän sen kilsan puskuria siltä varalta, että vauhti vähän nousee alamäessä. GPS nopeutta käytän nopeuden määrittämiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑27.07.2022 9:42
Ootko sä ostanut sähkövispilän? Minkä?
Joo. Alunperinhän tätä suunniteltiin jo ennen koronaa, mutta silloin se lykkääntyi. Oikeesti olis pitänyt toteuttaa jo vuosi sitten ennen kytkinremonttia, mutta vaimo halusi vielä silloin pitää Volvosta kiinni. Tää viimeinen vuosi vanhan auton kanssa oli jo turhan kallis ja nyt alkoi näyttää, että seuraavana olisi pitänyt alkaa vaihdelaatikkoa remppaamaan, niin vaimokin kääntyi auton vaihdon kannalle.
Ei mitään yllättävää, vaan e208 tuli hankittua. Hauska auto ajaa kaupungissa ja mutkaisilla teillä. Hämmästyttävää kuinka paljon parempi ajettava kuin sama polttomoottoriversiona. Suurempi massa ja matala painopiste saa sen istumaan tosi nätisti tiehen. Sähkössä myös automaattilaatikon edut ilman sen haittoja, mikä myös on oikein hauska kaupunkiolosuhteissa. Tykkään.
Toi on meillä sellainen kauppakassi, jolla ajellaan tässä lähialueella silloin kun liikutetaan lähinnä ihmisiä. Sitten kun autolla pitäisi saada jotain merkittävää tehtyä, niin mennään mun katumaasturilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Teslan vakkari menee 5 km/h portain joka napsulla (saa kyllä säädettyä km:n tarkuudellakin, mutta ei mee yhdellä klikkauksella). Olen kehällä ajanut peltipoliisien kohdalla vakkarin säädöllä 5 yli, koska olen ajatellut, että en halua huomautusvälähdyksiä turhaan, vaikka sakkoja ei tulisikaan. Nyt kuitenkin luin, että ruuhkan takia poliisi ei enää ota huomautuskuvia, vaan kuvaa vain ylinopeuksia. Pitäisiköhän säätää vakkari 10 yli?
Juttu on kirjoitettu perinteisen sekavasti. Toisaalla puhutaan välähdyskynnyksen nostosta, toisaalta sanotaan "Nyt huomautukseksi pienestä ylinopeudesta jää peltipoliisin silmänisku eli tolppakameran välähdys."
James Potkukelkka kirjoitti: ↑27.07.2022 10:42
Teslan vakkari menee 5 km/h portain joka napsulla (saa kyllä säädettyä km:n tarkuudellakin, mutta ei mee yhdellä klikkauksella). Olen kehällä ajanut peltipoliisien kohdalla vakkarin säädöllä 5 yli, koska olen ajatellut, että en halua huomautusvälähdyksiä turhaan, vaikka sakkoja ei tulisikaan. Nyt kuitenkin luin, että ruuhkan takia poliisi ei enää ota huomautuskuvia, vaan kuvaa vain ylinopeuksia. Pitäisiköhän säätää vakkari 10 yli?
Tuohan on mielenkiintoinen tieto. Mä oon kanssa vältellyt noita huomautuksia, kun siitä turhasta paperinpyörityksestä kuitenkin aiheutuu kuluja valtiolle, mutta nyt siis vois huoletta mennä siinä sakkorajan alapuolella. Ehkä mä lopetan kameralle hidastamisen ainakin kunnes seuraavan kerran välähtää
EDIT: Mun mielestä olisi järkevämpää ja rehellisempää nostaa maantienopeuksia kympillä ja ottaa käyttöön nollatoleranssi. Toki tekninen vähennys pitää säilyttää, mutta sakot tulisi siis heti kun tutka näyttää +4. Olisi selkeämpää kaikille tienkäyttäjille, kun ei tarvitsisi itse laskeskella sallittuja nopeuksia kryptisten uutisten perusteella. Voisi myös tasoittaa nopeuksia liikennevirrassa. Tosin tuossa pitäis varmaan sallia myös rekoille 90km/h nopeus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: ↑27.07.2022 10:50
Mä oon kanssa vältellyt noita huomautuksia, kun siitä turhasta paperinpyörityksestä kuitenkin aiheutuu kuluja valtiolle,
Oikeasti?
Mä olen vältellyt huomautusvälähdyksiä, koska niistä tulisi kuitenkin pieni stressi odottaessa, tuleeko sakko kuitenkin
Vagabondo kirjoitti: ↑27.07.2022 10:50
Mä oon kanssa vältellyt noita huomautuksia, kun siitä turhasta paperinpyörityksestä kuitenkin aiheutuu kuluja valtiolle,
Oikeasti?
Mä olen vältellyt huomautusvälähdyksiä, koska niistä tulisi kuitenkin pieni stressi odottaessa, tuleeko sakko kuitenkin
Joo. Ei mua noi huomautusnopeusvälähdykset haittaa. Ärsyttää vaan tuollainen turhanpäiväinen paperinpyöritys.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Joo. Hauska idea ja ihan tyylikkäästi toteutettu. Katselin tuosta joskus jonkun pätkän, missä näytettiin sitä itse autoakin ja sen rakentamista. Runko taisi tulla jostain tulva-autosta ja elektroniikka jostain kolariautosta, josta akut rikki. Moottori taisi olla Camarosta, mutta en muista oliko se jostain kolarivehkeestä vai mistä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^ tämä uusin päätös siis jatkaa aiempaa $7500 hyvitystä ja osin laajentaa sitä.
Iso juttu kuitenkin sen takia, että tarjontaa alkaa olla eri malliin kuin vielä muutamia vuosia sitten. Teslan seuraajaa tietty kiinnostaa se, että Teslalla on mahdollisuus päästä takaisin hyvityksen piiriin. Aiemmin oli 200.000 auton raja, jonka jälkeen hyvitystä ei enää saanut.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑03.08.2022 8:57
^ tämä uusin päätös siis jatkaa aiempaa $7500 hyvitystä ja osin laajentaa sitä.
Iso juttu kuitenkin sen takia, että tarjontaa alkaa olla eri malliin kuin vielä muutamia vuosia sitten. Teslan seuraajaa tietty kiinnostaa se, että Teslalla on mahdollisuus päästä takaisin hyvityksen piiriin. Aiemmin oli 200.000 auton raja, jonka jälkeen hyvitystä ei enää saanut.
Juu. Kun Tesla on ylivoimaisesti myydyin sähköauto Yhdysvalloissa ja se ei enää vanhaa hyvitystä saanut, niin käytännössä hyvitys oli tauolla.
Mutta nyt siis lupaillaan 10 vuodeksi ilman valmistajan kappalerajaa. Hintarajat $55,000 sedan ja $80,000 SUV/truck. Miten eri luokat määritellään, menee kait EPA:n sääntöjen mukaan.
Kaikkiaan tämä on voimakas sysäys sähköistymiseen.
Museoautovalmistajille kädenojennus siinä, että myös plugarit saavat tuen. Plugarit tod. näk. häviävät kyllä valikoimista muutamassa vuodessa.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑03.08.2022 9:02
Mutta nyt siis lupaillaan 10 vuodeksi ilman valmistajan kappalerajaa. Hintarajat $55,000 sedan ja $80,000 SUV/truck.
Nuo hintarajat ovat kai vain hybrideille. Sähköjen kohdalla Bentleyt ja Porschet saavat täyden vähennyksen.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑03.08.2022 9:02
Mutta nyt siis lupaillaan 10 vuodeksi ilman valmistajan kappalerajaa. Hintarajat $55,000 sedan ja $80,000 SUV/truck.
Nuo hintarajat ovat kai vain hybrideille. Sähköjen kohdalla Bentleyt ja Porschet saavat täyden vähennyksen.
Kaiken sen mukaan, mitä olen lukenut, koskevat myös täyssähköisiä. Ellei sitten aivan eilen ole muuttunut.
on yllättäen yksi maailman vaikutusvaltaisimmista miehistä. Aika veijari sinänsä. Myy poltettavaksi hiilikaivosteollisuuden vielä tavallista hiiltäkin saastuttavampaa jätettä ja tienannut sillä hyvät rahat. Tehokkaasti lobannut omaa asiaansa.
Mulla ei pokka riittäisi pyörittää koko Yhdysvaltoja oman asiani ympärillä, mutta enpä mä olekaan vaikusvaltainen senaattori.
Joe näyttää kyllä juuri sellaiselta, että pokkaa riittää...