Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.07.2022 12:04 Vaimolla on oma auto, mutta hän on perheyksikkömme vannepäällikkö.
Arvelin näin. Vannekeskustelu tulee yhä kuumemmaksi.

Mutta kunhan katsot, etteivät fetissivanteet siirry peiton alle. Sen verran miehellä pitää olla valtaa sanoa.

Mulla on tehdasvarusteiset kevytmetallivanteet. Olen tyhmäntyytyväinen niihin. Ihan hyvännäköiset, mutta ei ne silti säväytä sillee tissimiestä.

HEINÄVANNE
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.07.2022 11:45 ^Näyttää, että Model Y Long range ostetaan. Kävimme la koeajamassa. Koeajoauto oli varustettu 19´´Gemini vanteilla. Niilläkin alusta oli aika pintakova verrattuna ilmajousitettuun Model S:ään, jolla nyt ajamme. Nuo Gemini vanteet ovat aerodynaamiset, eli niillä paras range.

Vaimo kuitenkin haluaa 20" Induction-vanteet, joilla tod. näk. vielä kovempi ajo ja tod näk myös suurempi uraherkkyys ja range myös huonompi. Esitin em. argumentit, mutta vaimo totesi, että kauneuden vuoksi täytyy kärsiä. Ovathan ne toki paremman näköiset. Otamme siis ne. Talvirenkaat sitten kuitenkin 19´´ vanteilla.

https://www.tesla.com/fi_fi/modely/design#overview
Makuasioita, mutta nuo 20" Inductionit näyttää ihan jonkun teinin bemarin vanteilta. Parhaan näköinen omaan silmään on midnight silver ja 19" kiekot. Ainoa väri missä nuo 20" näyttää edes jotekin hyvältä (?) on punainen.

Naapuriin tuli Model X.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Nyt on 11kW:n latauslaite seinässä ja hyvin tuntuu toimivan. Ei tartte enää olla auton koko aikaa seinässä kiinni.

Viikonloppuna tuli myös käytyä huviajelulla ja testaamassa pikalatausta. Auto ei käsittääkseni ota maksimissaan kuin 100kW sisään, niin 250kW latausasemassa oli tehoa enemmän kuin tarpeeksi. Kahvitauon aikana tuli noin 30kwh sisään. Paikallisajossa sähkö ollut tosi kiva, mutta tuollaiseen matka-ajoon aiheuttaa turhaa suunnitelmallisuuden tarvetta ja ennen kaikkea nyppii, kun hidastaa ajonopeutta. Lisääntyvä lataustarve vie matka-ajossa täyden moottoritienopeuden (128km/h) ajamisesta kaiken hyödyn pois ja vähän hitaammalla nopeudella pääsee nopeammin määränpäähän. Sähköautojen tukeminen on selkeesti joku hallituksen salajuoni ajonopeuksien laskemiseksi :9mm:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ootko sä ostanut sähkövispilän? Minkä?

Ps. miksi ajat 128 km/h? Oikea nopeus on 129 km/h, josta poliisi vähentää 3 km/h, jolloin nopeudeksi tulee 126 km/h. Vakkari sitten säädetään mittarivirheen mukaan. Itse säädän vakkarin näyttämään 130 km/h. Oops, nyt huomaan, että mähän ajan myös 128km/h :oops:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.07.2022 9:42 Ootko sä ostanut sähkövispilän? Minkä?
Joo. Alunperinhän tätä suunniteltiin jo ennen koronaa, mutta silloin se lykkääntyi. Oikeesti olis pitänyt toteuttaa jo vuosi sitten ennen kytkinremonttia, mutta vaimo halusi vielä silloin pitää Volvosta kiinni. Tää viimeinen vuosi vanhan auton kanssa oli jo turhan kallis ja nyt alkoi näyttää, että seuraavana olisi pitänyt alkaa vaihdelaatikkoa remppaamaan, niin vaimokin kääntyi auton vaihdon kannalle.

Ei mitään yllättävää, vaan e208 tuli hankittua. Hauska auto ajaa kaupungissa ja mutkaisilla teillä. Hämmästyttävää kuinka paljon parempi ajettava kuin sama polttomoottoriversiona. Suurempi massa ja matala painopiste saa sen istumaan tosi nätisti tiehen. Sähkössä myös automaattilaatikon edut ilman sen haittoja, mikä myös on oikein hauska kaupunkiolosuhteissa. Tykkään.

Toi on meillä sellainen kauppakassi, jolla ajellaan tässä lähialueella silloin kun liikutetaan lähinnä ihmisiä. Sitten kun autolla pitäisi saada jotain merkittävää tehtyä, niin mennään mun katumaasturilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.07.2022 9:42 Ps. miksi ajat 128 km/h? Oikea nopeus on 129 km/h, josta poliisi vähentää 3 km/h, jolloin nopeudeksi tulee 126 km/h. Vakkari sitten säädetään mittarivirheen mukaan. Itse säädän vakkarin näyttämään 130 km/h. Oops, nyt huomaan, että mähän ajan myös 128km/h :oops:
Vakkari ei pidä nopeutta täysin vakaana, joten mä jätän sen kilsan puskuria siltä varalta, että vauhti vähän nousee alamäessä. GPS nopeutta käytän nopeuden määrittämiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 27.07.2022 10:14
James Potkukelkka kirjoitti: 27.07.2022 9:42 Ootko sä ostanut sähkövispilän? Minkä?
Joo. Alunperinhän tätä suunniteltiin jo ennen koronaa, mutta silloin se lykkääntyi. Oikeesti olis pitänyt toteuttaa jo vuosi sitten ennen kytkinremonttia, mutta vaimo halusi vielä silloin pitää Volvosta kiinni. Tää viimeinen vuosi vanhan auton kanssa oli jo turhan kallis ja nyt alkoi näyttää, että seuraavana olisi pitänyt alkaa vaihdelaatikkoa remppaamaan, niin vaimokin kääntyi auton vaihdon kannalle.

Ei mitään yllättävää, vaan e208 tuli hankittua. Hauska auto ajaa kaupungissa ja mutkaisilla teillä. Hämmästyttävää kuinka paljon parempi ajettava kuin sama polttomoottoriversiona. Suurempi massa ja matala painopiste saa sen istumaan tosi nätisti tiehen. Sähkössä myös automaattilaatikon edut ilman sen haittoja, mikä myös on oikein hauska kaupunkiolosuhteissa. Tykkään.

Toi on meillä sellainen kauppakassi, jolla ajellaan tässä lähialueella silloin kun liikutetaan lähinnä ihmisiä. Sitten kun autolla pitäisi saada jotain merkittävää tehtyä, niin mennään mun katumaasturilla.
Onnea koko perheelle!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.07.2022 10:32 Onnea koko perheelle!
Kiitos :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslan vakkari menee 5 km/h portain joka napsulla (saa kyllä säädettyä km:n tarkuudellakin, mutta ei mee yhdellä klikkauksella). Olen kehällä ajanut peltipoliisien kohdalla vakkarin säädöllä 5 yli, koska olen ajatellut, että en halua huomautusvälähdyksiä turhaan, vaikka sakkoja ei tulisikaan. Nyt kuitenkin luin, että ruuhkan takia poliisi ei enää ota huomautuskuvia, vaan kuvaa vain ylinopeuksia. Pitäisiköhän säätää vakkari 10 yli? :think:

edit:
https://yle.fi/uutiset/3-12478469

Juttu on kirjoitettu perinteisen sekavasti. Toisaalla puhutaan välähdyskynnyksen nostosta, toisaalta sanotaan "Nyt huomautukseksi pienestä ylinopeudesta jää peltipoliisin silmänisku eli tolppakameran välähdys."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.07.2022 10:42 Teslan vakkari menee 5 km/h portain joka napsulla (saa kyllä säädettyä km:n tarkuudellakin, mutta ei mee yhdellä klikkauksella). Olen kehällä ajanut peltipoliisien kohdalla vakkarin säädöllä 5 yli, koska olen ajatellut, että en halua huomautusvälähdyksiä turhaan, vaikka sakkoja ei tulisikaan. Nyt kuitenkin luin, että ruuhkan takia poliisi ei enää ota huomautuskuvia, vaan kuvaa vain ylinopeuksia. Pitäisiköhän säätää vakkari 10 yli? :think:
Tuohan on mielenkiintoinen tieto. Mä oon kanssa vältellyt noita huomautuksia, kun siitä turhasta paperinpyörityksestä kuitenkin aiheutuu kuluja valtiolle, mutta nyt siis vois huoletta mennä siinä sakkorajan alapuolella. Ehkä mä lopetan kameralle hidastamisen ainakin kunnes seuraavan kerran välähtää :think:

EDIT: Mun mielestä olisi järkevämpää ja rehellisempää nostaa maantienopeuksia kympillä ja ottaa käyttöön nollatoleranssi. Toki tekninen vähennys pitää säilyttää, mutta sakot tulisi siis heti kun tutka näyttää +4. Olisi selkeämpää kaikille tienkäyttäjille, kun ei tarvitsisi itse laskeskella sallittuja nopeuksia kryptisten uutisten perusteella. Voisi myös tasoittaa nopeuksia liikennevirrassa. Tosin tuossa pitäis varmaan sallia myös rekoille 90km/h nopeus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 27.07.2022 10:50 Mä oon kanssa vältellyt noita huomautuksia, kun siitä turhasta paperinpyörityksestä kuitenkin aiheutuu kuluja valtiolle,
Oikeasti?

Mä olen vältellyt huomautusvälähdyksiä, koska niistä tulisi kuitenkin pieni stressi odottaessa, tuleeko sakko kuitenkin
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.07.2022 11:00
Vagabondo kirjoitti: 27.07.2022 10:50 Mä oon kanssa vältellyt noita huomautuksia, kun siitä turhasta paperinpyörityksestä kuitenkin aiheutuu kuluja valtiolle,
Oikeasti?

Mä olen vältellyt huomautusvälähdyksiä, koska niistä tulisi kuitenkin pieni stressi odottaessa, tuleeko sakko kuitenkin
Joo. Ei mua noi huomautusnopeusvälähdykset haittaa. Ärsyttää vaan tuollainen turhanpäiväinen paperinpyöritys.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Rento projekti

Rich Rebuilds Built a V8 Tesla
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bhven kirjoitti: 29.07.2022 19:02 Rento projekti

Rich Rebuilds Built a V8 Tesla
Joo. Hauska idea ja ihan tyylikkäästi toteutettu. Katselin tuosta joskus jonkun pätkän, missä näytettiin sitä itse autoakin ja sen rakentamista. Runko taisi tulla jostain tulva-autosta ja elektroniikka jostain kolariautosta, josta akut rikki. Moottori taisi olla Camarosta, mutta en muista oliko se jostain kolarivehkeestä vai mistä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Kyborgi-tekniikkaa odotellessa... Joskus tulevaisuudessa joku cyberpunkkari asentaa hevoseen höytymoottorin ja vaihtaa kaviot pyöriksi.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yhdysvallat tod. näk. seuraavat 10 vuotta tukee sähköautojen ja plugareiden hankintaa 7500 dollarin verohelpotuksella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tämä uusin päätös siis jatkaa aiempaa $7500 hyvitystä ja osin laajentaa sitä.

Iso juttu kuitenkin sen takia, että tarjontaa alkaa olla eri malliin kuin vielä muutamia vuosia sitten. Teslan seuraajaa tietty kiinnostaa se, että Teslalla on mahdollisuus päästä takaisin hyvityksen piiriin. Aiemmin oli 200.000 auton raja, jonka jälkeen hyvitystä ei enää saanut.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.08.2022 8:57 ^ tämä uusin päätös siis jatkaa aiempaa $7500 hyvitystä ja osin laajentaa sitä.

Iso juttu kuitenkin sen takia, että tarjontaa alkaa olla eri malliin kuin vielä muutamia vuosia sitten. Teslan seuraajaa tietty kiinnostaa se, että Teslalla on mahdollisuus päästä takaisin hyvityksen piiriin. Aiemmin oli 200.000 auton raja, jonka jälkeen hyvitystä ei enää saanut.
Juu. Kun Tesla on ylivoimaisesti myydyin sähköauto Yhdysvalloissa ja se ei enää vanhaa hyvitystä saanut, niin käytännössä hyvitys oli tauolla.

Mutta nyt siis lupaillaan 10 vuodeksi ilman valmistajan kappalerajaa. Hintarajat $55,000 sedan ja $80,000 SUV/truck. Miten eri luokat määritellään, menee kait EPA:n sääntöjen mukaan.

Kaikkiaan tämä on voimakas sysäys sähköistymiseen.

Museoautovalmistajille kädenojennus siinä, että myös plugarit saavat tuen. Plugarit tod. näk. häviävät kyllä valikoimista muutamassa vuodessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2022 9:02 Mutta nyt siis lupaillaan 10 vuodeksi ilman valmistajan kappalerajaa. Hintarajat $55,000 sedan ja $80,000 SUV/truck.
Nuo hintarajat ovat kai vain hybrideille. Sähköjen kohdalla Bentleyt ja Porschet saavat täyden vähennyksen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bentleyn ostajalla 7,5k on varmaan se ja sama, mutta 45k ioniq 5 muuttuu ihan eri diiliksi jos hinnasta lähtee 7,5k pois.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Koskeekos jenkkien lava-autojen verovapaus sähkövispiläversioitakin?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.08.2022 9:35
James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2022 9:02 Mutta nyt siis lupaillaan 10 vuodeksi ilman valmistajan kappalerajaa. Hintarajat $55,000 sedan ja $80,000 SUV/truck.
Nuo hintarajat ovat kai vain hybrideille. Sähköjen kohdalla Bentleyt ja Porschet saavat täyden vähennyksen.
Kaiken sen mukaan, mitä olen lukenut, koskevat myös täyssähköisiä. Ellei sitten aivan eilen ole muuttunut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ No niinpäs olikin. Monessa paikassa hieman sekaisin vanhaa ja uutta tuon rajan osalta.

On kyllä erikoinen raja, että 80k SUV on ok, mutta normiauto saa maksaa vain 55k? Äkkiähän sitä koria nostaa sähkössä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu. Voimakas insentiivi valmistajilla laittaa kalliimmat autot Suveiksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sivuhuomiona, että https://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Manchin

on yllättäen yksi maailman vaikutusvaltaisimmista miehistä. Aika veijari sinänsä. Myy poltettavaksi hiilikaivosteollisuuden vielä tavallista hiiltäkin saastuttavampaa jätettä ja tienannut sillä hyvät rahat. Tehokkaasti lobannut omaa asiaansa.

Mulla ei pokka riittäisi pyörittää koko Yhdysvaltoja oman asiani ympärillä, mutta enpä mä olekaan vaikusvaltainen senaattori.

Joe näyttää kyllä juuri sellaiselta, että pokkaa riittää...

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin