Urasuunnittelu

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.08.2022 9:41 Mitä entiselle työlle tapahtui?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kuka tahansa normaalijärkinen (ainakin kitinämittakaavassa) voisi opella parissa kuukaudessa tietokantaosaajaksi. Jotenkin sitäkin mystifioidaan. Peruskoodarin hommakaan ei ole ainakaan vaativampi, mysteeri on vaan mihin niitä tarvitaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nokkaelain kirjoitti: 12.08.2022 10:35
sivustahuutaja kirjoitti: 12.08.2022 10:14 Mitä on weba-kehitys?
Väärin kirjotettu web. Siis sitä front endiä (käyttölliitymät) ja back endia (tietokannat ja muuta teknistä sälää.) Yhdessä näitä kutsutaan "full stacksi", joka on mainossana it-alan työpaikoille.
Eikös tuo kuitenkin ole aika bulkkia tänä päivänä? Joo, tarvetta on paljon, mutta paljon on tekijöitäkin.

Laita linkedin kuntoon ja viskaa viestiä firmoille: kiinnostaako?

NDA:sta: kukaan ei voi kieltää sinua kertomaan omasta osaamisestasi. Ei sinun tarvitse kertoa NDA:n alaisista tehtävistäsi tai mistään aiemman työpaikan asioista, mutta voit kertoa osaavasi käyttää vaikkapa Huawein kehitysympäristöä siinä tulevassa työpaikassa. Jos kyselevät jotain todisteita, niin sanot näyttäväsi pyydettäessä. Eli muutat vain osaamisessi muodosta "olen tehnyt X firmassa Y" => "pystyn firmassanne tekemään Y". Oletan, että NDA:n alaiset jutut eivät ole ihan perusbulkkia, jolloin pelkkä maininta osaamisesta herättää kiinnostuksen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nokkaelain kirjoitti: 12.08.2022 10:46 Kuka tahansa normaalijärkinen (ainakin kitinämittakaavassa) voisi opella parissa kuukaudessa tietokantaosaajaksi.
Ehkä tietokantapuuhastelijaksi pääsee parissa kuukaudessa. Jopa minä olen joskus jotain kantoja väsännyt. Mutta jos pitää joku tuotantokäytössä oleva raskaammalla kuormituksella oleva kanta suorituskykyinen pistää pystyyn, niin sitä osaamista oikeasti tarvitaan. Rahakkaimmat kehityshommat tähtäävät aina johonkin merkittävään tuotannolliseen käyttöön.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.08.2022 10:55 NDA:sta: kukaan ei voi kieltää sinua kertomaan omasta osaamisestasi. Ei sinun tarvitse kertoa NDA:n alaisista tehtävistäsi tai mistään aiemman työpaikan asioista, mutta voit kertoa osaavasi käyttää vaikkapa Huawein kehitysympäristöä siinä tulevassa työpaikassa. Jos kyselevät jotain todisteita, niin sanot näyttäväsi pyydettäessä. Eli muutat vain osaamisessi muodosta "olen tehnyt X firmassa Y" => "pystyn firmassanne tekemään Y". Oletan, että NDA:n alaiset jutut eivät ole ihan perusbulkkia, jolloin pelkkä maininta osaamisesta herättää kiinnostuksen.
NDA:sta TEK:in päälakimies sanoi 2016, että periaatteessa jo puhelinkeskustelumme rikkoi sitä. Hänen mukaan sopimus oli niin huonosti kirjoitettu, ettei se palvellut työnantajankaan etua. Kolme kertaa kuitenkin allekirjoitin sen, yksi oli kuulemma firman lakimiehen mukaan harjoittelua oikeita sopimuksia varten.

Huawei tuli mieleen siitä, että firma on maininnut olevansa kotimainen eikä ole ulkomaisia sidoksia tietoturvaratkaisujen osalta. Eikä sinänsä olekaan. Ei jokin Huawein rajapintojen kokeilu sitä muuta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Huono NDA ei kestä oikeudessa, jos et hölmöile. Jos osaat asian X, voit kertoa sen tulevalle työnantajallesi. Kannattaa opetella kertomaan omasta osaamisestaan muutenkin kuin "mä tein tätä ja tätä ja tätä".
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 12.08.2022 10:46 Kuka tahansa normaalijärkinen (ainakin kitinämittakaavassa) voisi opella parissa kuukaudessa tietokantaosaajaksi. Jotenkin sitäkin mystifioidaan. Peruskoodarin hommakaan ei ole ainakaan vaativampi, mysteeri on vaan mihin niitä tarvitaan.
Siitä vaan sitten jollekin työkkärin rahoittamalle kurssille niin saat siitä dokkarinkin. Miksi antaa moisen pikkujutun estää työllistymistä?
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 12.08.2022 12:42
nokkaelain kirjoitti: 12.08.2022 10:46 Kuka tahansa normaalijärkinen (ainakin kitinämittakaavassa) voisi opella parissa kuukaudessa tietokantaosaajaksi. Jotenkin sitäkin mystifioidaan. Peruskoodarin hommakaan ei ole ainakaan vaativampi, mysteeri on vaan mihin niitä tarvitaan.
Siitä vaan sitten jollekin työkkärin rahoittamalle kurssille niin saat siitä dokkarinkin. Miksi antaa moisen pikkujutun estää työllistymistä?
Operoin työmarkkinatuella, joten pienipalkkaisempikin duuni kiinnostaa enemmän kuin työkkärin rahoittama kurssi. (Oma juttunsa miten tähän päädyin.)

Toistaiseksi työkkäri on tarjonnut ruokapalvelu- ja siivousalan hommia. Kuukauden loppuun mennessä pitää ryhdistäytyä, lopulta on velvoite ottaa paikka vastaan. Homien kanssa samoilla apajilla.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mitä ihmettä nyt. Epäpäteviäkin koodareita palkataan. Täydennyskouluta itseäsi ja mene alan töihin.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Paloin kun menin epähuomiossa kirjoittamamaan facebookiin, että olen työtön. Vanhempani tietävät nyt.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

(Re: pakollinen aikuiskuolutuskeskuksen tilaisuus)

AKK:n tilaisuuden lopuksi olisi muuten saanut ottaa ilmaisen muoviämpärin. (Se oli jo kesäkuussa, en ottanut ämpäriä.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 07.09.2022 1:01

AKK:n tilaisuuden lopuksi olisi muuten saanut ottaa ilmaisen muoviämpärin.
Oikeesti? :o

Kuulostaa mustan huumorin sketsiltä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ huippu-amk:t kilpailevat opiskelijoista
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2022 9:01
nokkaelain kirjoitti: 07.09.2022 1:01

AKK:n tilaisuuden lopuksi olisi muuten saanut ottaa ilmaisen muoviämpärin.
Oikeesti? :o

Kuulostaa mustan huumorin sketsiltä..
Kuva
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

nokkaelain kirjoitti: 09.09.2022 4:49 Nyyh nyyh
Ja nyt tuonne hakemus:

Ohjelmistokehityksen rooleja, 12 paikkaa Varsinais-Suomessa

Tietenkin kannattaisi hakea suoraan firmoihin, mutta kun ilmeisesti päässä asuu ajatus ettei osaa mitään niin ehkä tuon kautta löytyy varmuus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bluntly kirjoitti: 09.09.2022 13:57
nokkaelain kirjoitti: 09.09.2022 4:49 Nyyh nyyh
Ja nyt tuonne hakemus:

Ohjelmistokehityksen rooleja, 12 paikkaa Varsinais-Suomessa

Tietenkin kannattaisi hakea suoraan firmoihin, mutta kun ilmeisesti päässä asuu ajatus ettei osaa mitään niin ehkä tuon kautta löytyy varmuus.
Vanhempani löysivät tuon, ja ovat koittaneet pari viikkoa saada minua hakemaan. Huono puoli on se, että tuota tehtäisiin työttömyyskorvauksella eli tässä tapauksessa työmarkkinatuella. (On oma tarinansa, miksi en saa ansioisidonnaista, vaan aikaraja tuli vastaan aiemmin kuin luulin. Jos olisin nostanut sitä heti kun mahdollista, saisin edelleen.)

En sinänsä kuvittele etten osaisi mitään (tosin valmiiksi sopivia paikkoja on rajallisesti), vaan epäilen muuta kykyä. Töissä ollessa oli pari työkaveria, jotka eivät koskaan saaneet mitään hyödyllistä aikaan - jälkimmäistäkin roikotettiin koko puolen vuoden koeaika.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Plus minimaalinen lisäkorvaus per päivä.

Mutta heti kun työnantaja näkee, että osaa niin voi pyytää vakinaistamista. Ei tarvitse odottaa koulutuksen loppuun.

Lisäksi voi samaan aikaan hakea muuta työtä ja lopettaa tuon jos saa paikan (tai kilpailuttaa).


Aina parempaa kuin istua kotona ryyppäämässä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 09.09.2022 4:49
James Potkukelkka kirjoitti: 07.09.2022 9:01
nokkaelain kirjoitti: 07.09.2022 1:01

AKK:n tilaisuuden lopuksi olisi muuten saanut ottaa ilmaisen muoviämpärin.
Oikeesti? :o

Kuulostaa mustan huumorin sketsiltä..
Kuva
Todellisuus matkii taidetta :o
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

9e / työpäivä taitaa olla se korvaus Kelalla.

Tuo koulutus on jotain FrontEnd/BackEnd/FullStack-kehittäjää ja vähän mobiilisovellusta. Eikö näitä valmistu nykyään joka tuutista ja itse pitäisi lähteä melkein nollasta. (Ok, olen vähän MySQL:n/SQLiten kanssa ollut tekemisissä ja Android Studiollakin tehnyt hyödyllisiäkin työhommia, vaikka Javaakin osaan vain sen verran kuin tarvitsi tehdessä opetella.)
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.09.2022 14:46 Todellisuus matkii taidetta :o
Tuo kuva lienee joltain AKK:n standilta, mutta työttömille järjestetyssä tilaisuudessa oli sivupöydällä ämpärit kahdessa rivissä, jotta kaikille riittää.

Ei se nyt vielä ole taidetta, että ämpäreitä on tarjolla, mutta kun loppukommenttina sanottiin, että voitte ottaa ämpärin tuolta pöydältä :)
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

nokkaelain kirjoitti: 09.09.2022 14:49 Tuo koulutus on jotain FrontEnd/BackEnd/FullStack-kehittäjää ja vähän mobiilisovellusta. Eikö näitä valmistu nykyään joka tuutista ja itse pitäisi lähteä melkein nollasta.
Katso esimerkkilistaa tehtävistä.

Tuo REKRYTOIVA koulutus. Ei koulutuksen loputtua olla työttömänä vaan työllistytään siihen firmaan missä on koulutusajan, toki järkevimmät tekee sopimuksen kesken kaiken. Ei ne turhaan hae.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kannattaa pistää laiskamatoilu heti poikki ennenkuin on kotona itkevä G-mies litkimässä karhua/lonkeroa.

Minä pistän huomenna hakupaperit kouluun, sinä pistät tuohon koulutukseen. Perkele!
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Soitin ex-työpaikalle ja maanantaihin mennessä kysellään, onko projekteihin tarvetta työntekijöille.

(Samalla hoidettiin asioita kuten puuttuva työtodistus ja heille kuuluva iLoq-avain, jota ei käytetty muutamaan vuoteen.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Minä kun en ymmärrä muusta kuin Oy-muodosta, sitä kun olen harrastanut yli 20 vuotta, niin kirjoitan siitä.

Onko mahdollista, että perustat oman oy:n ja kaikki sen kautta? Se on mun mielestäni yksinkertainen ja selkeä systeemi. Nykyään ei tarvitse lainkaan osakepääomaa ja kioskin voi perustaa yhdessä illassa netin kautta. PRH:n sivut neuvovat hyvin. Kirjanpito tietysti sitten täytyy ostaa, mutta senkin saa halvalla.

Kun perustin Oy:n nettikioskiani varten, tein sen itse netissä yhdessä illassa ja kirjanpidon ostin täältä. Koskaan en ole ko. kirjanpitofirmassa käynyt, kaikki hoituu netin kautta https://www.mst-yhtiot.fi/

Mun mielestäni Oy on hyvin selkeä systeemi, koska siinä automaattisesti omat ja firman rahat ovat erikseen. JOs tarkkaavainen lukija muistaa, niin mähän hypomaanisessa vaiheessani perustin toisenkin nettikioskin ja sen tein toiminimellä. Se on mun mielestäni hyvin sekava systeemi, koska omat ja toiminimen rahat ovat sumeasti erossa toisistaan (tarkalleen ottaenhan ne eivät edes ole, mutta varallisuus on).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Oy:n osakkuudesta luovuin joulukuussa (rahaa vastaan.) En ole kyllä hahmottanut, mikä olisi hyvä puoli muissa yritysmuodoissa.
Vastaa Viestiin