Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25641
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 08.09.2022 12:26
James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2022 8:27
Homeboy65 kirjoitti: 07.09.2022 17:16

Minusta tuntuu (oikaise toki jos olen väärässä) että yrität puolustaa yhtä vääryyttä toisella vääryydellä. Mikä on kovin alkeellista logiikkaa. Ei lihan syönti ole mitenkään väärin jos ko. eläimiä kohdellaan eettisesti.
Onko turkistarhaus väärin, jos eläimiä kohdellaan eettisesti?
Maatalousministeri muuten todisti, että turkiseläimiä kohdellaan yhtä hyvin, kuin muitakin tuotantoeläimiä

Sinä uskot että minimaaliset tilat + olosuhteet joissa ei ole minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta= onnellinen elämä. Koska maatalousministeri sanoo niin?
Reality check: mitä tahansa voi sanoa.

Lehmät lentävät.
Uskotko sinä, että syötäväksi kasvatettavia eläimiä kohdellaan eettisesti?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25641
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä uskon, että kaikkia tuotantoeläimiä kohdellaan yhtä hyvin tai yhtä huonosti. Siten lihansyönti ei ole sen eettisempää kuin turkiksen ostaminen. Sama pätee tuottajaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2022 12:32 Mä uskon, että kaikkia tuotantoeläimiä kohdellaan yhtä hyvin tai yhtä huonosti. Siten lihansyönti ei ole sen eettisempää kuin turkiksen ostaminen.
Mä en oikein tiedä, pitääkö tämä paikkansa. Toki löytyy keissejä, joissa syötäväksi kasvatettujen olot ovat vähintään yhtä huonot. Joku tehobroilerinkasvatus on varmaan paraatiesimerkki. Mutta jos ajatellaan nisäkkäitä, niin käsittääkseni voidaan myös argumentoida, että turkiseläimet ovat jalostusasteeltaan paljon vähemmän sopeutuneita häkkielämään ihmisen pitämänä kuin tuhansia vuosina ihmisen kumppaneiksi jalostetut elukat. Tarhakettu tai -naali eroaa villistä lajitoveristaan tarpeiltaan paljon vähemmän kuin koira sudesta, lehmä alkuhärästä tai nykypossu villistä siasta. Tämä kai näkyy ihan todennetusti eläimissä; turkiseläimissä huonovointisuus ja kärsimys näkyy aika hyvin päälle.

Mut joo, kyllä kai suurin ero suhtautumisessa on kuitenkin turkisten erilainen rooli kulttuurissamme jauhelihaan verrattuna.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kyllähän eettisyyttä voi tarkastella myös ihmisen toiminnan kautta, eikä eläimen. Eläimen tappaminen huvikseen on yleisesti tuomittavaa ja äskettäin jotkut lensivät RUK:n kurssilta sammakon takia. Mutta samat henkilöt kouluttautuivat tappamaan ryssiä. Toki voihan sitä ajatella, että kappaleiksi räjähtäminen on ryssälle luontaista käytöstä, muttei sammakolle.

Minusta juuri turkiksen turhuus tekee toiminnasta tuomittavampaa kuin lihantuotannosta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25641
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2022 14:17

Minusta juuri turkiksen turhuus tekee toiminnasta tuomittavampaa kuin lihantuotannosta.
Toitkin tätä jo aiemmin esiin, mutta miksi naudan sisäfilepihvi ei olisi yhtä turha kuin turkis?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23492
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2022 14:24 Toitkin tätä jo aiemmin esiin, mutta miksi naudan sisäfilepihvi ei olisi yhtä turha kuin turkis?
Keinokuidut korvaa turkin, pihviä ei mikään soijapaska korvaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 08.09.2022 14:34 Keinokuidut korvaa turkin, pihviä ei mikään soijapaska korvaa.
Just noin. Suhteellisuus pitää myös muistaa. 93% suomalaisista syö lihaa, joten lihan väittäminen turhaksi pitäisi perustella aika hyvin. Kahden sadan miljoonan bisnes vs 5-10 miljardin bisnes.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25641
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2022 14:54
Bluntly kirjoitti: 08.09.2022 14:34 Keinokuidut korvaa turkin, pihviä ei mikään soijapaska korvaa.
Just noin. Suhteellisuus pitää myös muistaa. 93% suomalaisista syö lihaa, joten lihan väittäminen turhaksi pitäisi perustella aika hyvin. Kahden sadan miljoonan bisnes vs 5-10 miljardin bisnes.
No ought from is.

Väitän, että lihansyönti ja turkisten käyttö ovat yhtä tarpeellisia. Molemmat ovat täysin tarpeetonta luksusta.

Itse haluaisin luonnollisesti näyttää tältä
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Jokuhan jo kirjoitti, että kielletään turkistarhaus ja pistetään turkistarhaajat kasvattamaan kannabista Alkossa myytäväksi. Kaikki voittaa, paitsi rikolliset!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Minua kiinnostaa, syödäänkö turkiseläimet, vai meneekö liha hukkaan?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23492
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bhven kirjoitti: 08.09.2022 17:07 Minua kiinnostaa, syödäänkö turkiseläimet, vai meneekö liha hukkaan?
Ei mene liha hukkaan. Jauhetaan ja syötetään suraavalle sukupolvelle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2022 12:29

Uskotko sinä, että syötäväksi kasvatettavia eläimiä kohdellaan eettisesti?
En. Voisitko sinä vastata minun kysymykseeni?
Ja ei voi mitään tuntuu siltä että yrität puolustaa yhtä vääryyttä toisella vääryydellä. Olenko oikeassa?

Turkiseläinten vertailu lehmiin ym. on falskia koska
1) meidän täytyy syödä mutta turkiksia ei tarvitse ketään, ne ovat nykyään vain koriste, luksustuote, statussymboli
2) turkiseläimet eivät ole domestikoituneita kuten muut tuotantoläimet. Niillä on lajinmukaisia käyttäytymistarpeita joita ne eivät pysty häkkioloissa toteuttamaan.

Tuotantoeläinten pidossa ei ole väärää jos eläimiä kohdellaan eettisesti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James. Loppuiko data ja argumentit?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25641
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 08.09.2022 20:18
James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2022 12:29

Uskotko sinä, että syötäväksi kasvatettavia eläimiä kohdellaan eettisesti?
En. Voisitko sinä vastata minun kysymykseeni?
Ja ei voi mitään tuntuu siltä että yrität puolustaa yhtä vääryyttä toisella vääryydellä. Olenko oikeassa?

Turkiseläinten vertailu lehmiin ym. on falskia koska
1) meidän täytyy syödä mutta turkiksia ei tarvitse ketään, ne ovat nykyään vain koriste, luksustuote, statussymboli
2) turkiseläimet eivät ole domestikoituneita kuten muut tuotantoläimet. Niillä on lajinmukaisia käyttäytymistarpeita joita ne eivät pysty häkkioloissa toteuttamaan.

Tuotantoeläinten pidossa ei ole väärää jos eläimiä kohdellaan eettisesti.
Yhdellä vääryydellä ei voi puolustaa toista vääryyttä. Yritän saada selvyyttä, onko teollinen lihantuotanto mielestäsi väärin
meidän täytyy syödä mutta turkiksia ei tarvitse ketään, ne ovat nykyään vain koriste, luksustuote, statussymboli
Tämähän on sama, kuin jos perustelisi turkisten käyttöä sillä, että meidän pitää pukeutua. Eli toki meidän pitää syödä, mutta lihan syönti ei ole välttämätöntä
turkiseläimet eivät ole domestikoituneita kuten muut tuotantoläimet. Niillä on lajinmukaisia käyttäytymistarpeita joita ne eivät pysty häkkioloissa toteuttamaan.
Saattaa olla validi pointti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2022 15:47 Jokuhan jo kirjoitti, että kielletään turkistarhaus ja pistetään turkistarhaajat kasvattamaan kannabista Alkossa myytäväksi. Kaikki voittaa, paitsi rikolliset!
Kannabista saa sitten kasvattaa vain erikoiskannabisalueilla. Ensimmäisen arvonnan voittivat Lieksa, Suomussalmi, Ylä-Jönsteri ja Ala-Jönsteri.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Teollinen lihantuotanto ei ole väärin jos eläimiä kohdellaan eettisesti. Miten tähän päästään ja onko se ylipäänsä mahdollista on kysymys johon en osaa vastata.
Mutta ihmettelen vaan: kun aiheena on turkistarhaus niin miksi tuot lihan syönnin tähän ketjuun? Se on vähän sama kun kritisoin turhaa/vahingollista työtä niin ruvetaan vänkäämään mutta onhan alkoholikin vahingollista jne.

Voisitko yksinkertaisesti nyt vastata tähän kysymykseen: sinä uskot että minimaaliset tilat + olosuhteet jossa ei ole minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta + ruoka= eläimen onnellinen elämä? Vastaa nyt vaan äläkä enää venkoile.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2813
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2022 14:24
sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2022 14:17
Minusta juuri turkiksen turhuus tekee toiminnasta tuomittavampaa kuin lihantuotannosta.
Toitkin tätä jo aiemmin esiin, mutta miksi naudan sisäfilepihvi ei olisi yhtä turha kuin turkis?
Vastasit jo Homien kommenttiin monikohtaisesti, mutta tähän on helpompi vastata.

Ihminen haluaa yleensä selkeän vastauksen, onko jokin oikein. Vähän naaivisti haluan aina vedota matematiikan syventävien opintojen kurssiin "sumea päätöksenteko."

Kärsiikö eläin: Astumme matojen päälle. Kanat ovat suhteellisen tyytyväisiä pieneen pihaan, jossa saa nokkia. Häkissä olevat ketut ovat stressaantuneita. Pitäisikö asettaa jokin tietty tarkka raja - ja toisaalta on pakko, että voidaan sanoa, mikä on sallittua.

Joudumme tekemään päätöksiä epätäydellisellä tiedolla ja vaikka olisi kaikki tieto, haluamme selkeitä vastauksia. Haluamme selkeän vastauksen että tehotuotanto on ok mutta turkistarhaus on paha.

Ihminen on ainakin ennen tarvinnut jonkin pienen määrän lihaa syötynä. Nykyään puutteet voidaan korvata pillereillä (yläasteen biologian opettaja suuttui tästä kommentista ysärillä.) Ei ole kovin monta juttua, mitä lihasta ei saisi. Turkiksia ei käytetä enää siksi että tarvitsisi.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2813
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Lisäyksenä vielä, tuo matikan kurssi edusti vain sitä miten tehdään päätöksiä, vaikkapa säätötekniikssa. Pitäisi olla varmaan itsestään selvää, ettei useimmiten voida jakaa kaikkia ihmisten tekemiä asioita yksiselitteisesti hyviin ja pahoihin.

(Jollakulla sulaisellani on kettutarha Pohjanmaalla. En ole lähdössä kettutytöksi.)
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Koska James ei halua vastata tuohon em. kysymykseeni niin voisiko joku muu vastata?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25641
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 09.09.2022 20:56

Voisitko yksinkertaisesti nyt vastata tähän kysymykseen: sinä uskot että minimaaliset tilat + olosuhteet jossa ei ole minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta + ruoka= eläimen onnellinen elämä? Vastaa nyt vaan äläkä enää venkoile.
En usko, että eläin elää tuossa optimaalisissa tiloissa. Otan tähän nyt sotaveteraaniargumentin, eli meillä on paljon suurempiakin ongelmia. Esim. huonoissa oloissa elävät ihmiset.

Mun näkemykseen ehkä vaikuttaa se, että minkki puri mua 1984 keskisormeen.

Pahoittelen, että en ole 24/7/365 valmiudessa vastaamaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homeboy65 kirjoitti: 10.09.2022 13:00 Koska James ei halua vastata tuohon em. kysymykseeni niin voisiko joku muu vastata?
Kunnioitin prosessia, käytöstapoja ja sotaveteraaneja. Onneksi James vastasi, kuten kuului. Pahoittelut täältä myös.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 09.09.2022 20:56 Voisitko yksinkertaisesti nyt vastata tähän kysymykseen: sinä uskot että minimaaliset tilat + olosuhteet jossa ei ole minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta + ruoka= eläimen onnellinen elämä? Vastaa nyt vaan äläkä enää venkoile.
Miksi teurastuotteeksi kasvatettavan eläimen pitäisi elää onnellinen elämä? Mielestäni riittää kun ei kärsi kohtuuttomasti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 12.09.2022 8:39
Homeboy65 kirjoitti: 09.09.2022 20:56 Voisitko yksinkertaisesti nyt vastata tähän kysymykseen: sinä uskot että minimaaliset tilat + olosuhteet jossa ei ole minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta + ruoka= eläimen onnellinen elämä? Vastaa nyt vaan äläkä enää venkoile.
Miksi teurastuotteeksi kasvatettavan eläimen pitäisi elää onnellinen elämä? Mielestäni riittää kun ei kärsi kohtuuttomasti.
Nuo em. olosuhteet tarkoittavat että kyllä eläin kärsii kohtuuttomasti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.09.2022 8:31
Homeboy65 kirjoitti: 09.09.2022 20:56

Voisitko yksinkertaisesti nyt vastata tähän kysymykseen: sinä uskot että minimaaliset tilat + olosuhteet jossa ei ole minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta + ruoka= eläimen onnellinen elämä? Vastaa nyt vaan äläkä enää venkoile.
En usko, että eläin elää tuossa optimaalisissa tiloissa. Otan tähän nyt sotaveteraaniargumentin, eli meillä on paljon suurempiakin ongelmia. Esim. huonoissa oloissa elävät ihmiset.

Mun näkemykseen ehkä vaikuttaa se, että minkki puri mua 1984 keskisormeen.

Pahoittelen, että en ole 24/7/365 valmiudessa vastaamaan.
Vähän liukasta tekstiä tuo "optimaalisesti". Implikoi että vähän huonot olosuhteet mutta ei kovin pahat. Eufemismia.
Kaikkein huonoimmissa oloissakaan elävät ihmiset eivät elä samalla lailla kuin turkiseläimet. Hillitöntä eläinrääkkäystä, yhtään liioittelematta.
Ja jotenkin taas tuntuu että yrität puolustaa yhtä vääryyttä toisella vääryydellä...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 12.09.2022 11:58 Nuo em. olosuhteet tarkoittavat että kyllä eläin kärsii kohtuuttomasti.
Mulla ei missään nimessä ole tietotaitoa asian arvioimiseksi ja epäilen vahvasti sinunkin vain mutuilevan ilman asian objektiiviseen arvioimiseen vaadittavaa asiantuntijuutta. Epäilen jopa vahvasti sinun olevan luonnosta vieraantunut kaupunkilainen jolla on taipumus inhimillistää eläimiä, joten tulkitsen kommenttisi siinä valossa eli pidän niitä turhana vouhottamisena.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin