Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.09.2022 10:40
urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 10:33 Totta kai on neuvotteluissa. Kepu ja RKP vastustavat jyrkästi, ja sitten tehdään lehmänkauppoja, ja lopputuloksena neuvotteluista ohjelmaan tulee (i) esitys lisätuista sille, että joku haluaisi kehittää tuotantoeläinten hyvinvointia tilallaan yli lain määräämän minimitason ja (ii) eläinasiamiehen sijoittaminen Seinäjoelle. Täähän on näiden pikkupuolueiden ongelma: eivät nee saa kovin montaa omaa kantaansa hallitusohjelmaan, ja sitten saa miettiä, kannattaako olla ortodoksina oppositiossa ilman vaikutusta, vai vesitetyllä ohjelmalla ja rajatulla vaikutusvallalla hallituksessa, jossa kuitenkin voi ehkä tehdä jotain.
Eli homma pelittää niin kuin demokratiassa kuuluukin ja asioilla on se painoarvo minkä ne ansaitsee :sir:
Turkistarhaus ei siis selvästikään ole kansalaisten enemmistön mielestä iso asia mihin tarvitsisi puuttua.
Melkein näin. Enemmistön mielestä siihen tarvitsisi puuttua, mutta asia on samaan aikaan enemmistölle sen verran marginaalinen, että eivät juurikaan pistä painetta poliitikoille tehdä aktiivisesti jotain.

Mut muuten sun asenteesi on jotenkin - toki sun pitkäaikaiseen taitailijakuvaasi erinomaisesti sopivasti - sellainen tahdottoman matkustajan asenne. Moni muu haluaisi olla enemmän aktiivinen ja vastuullinen toimija yhteiskunnassa, eikä vain heittäytyä hoivaajavaltion kannateltavaksi ulkoistamalla sun tapaasi eettinen ajattelu ja vastuu muille. Toki aktiivisuuden aste riippuu sitten kyvyistä ja resurseista; ehkä Homien kitinäsaarnaus on enin, mitä voidaan kohtuudella odottaa. On sekin jotain.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 10:50 . Toki aktiivisuuden aste riippuu sitten kyvyistä ja resurseista.
Sulla arvioni mukaan olisi kykyjä ja resursseja. Onko sulla jonkinlaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen aktiviteetteja?

Omat yhteiskunnallisen vaikuttamisen aktiviteettini;
-Äänestäminen
-Kitinöinti
-Twitteröinti
-Veronmaksajien keskusliiton jäsenyys

Hienoin hetkeni; huutaminen turkistarhauksen vastustajille auton ikkunasta.

Nuorempana kirjoittelin Hesarin mielipidepalstalle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 10:50 Mut muuten sun asenteesi on jotenkin - toki sun pitkäaikaiseen taitailijakuvaasi erinomaisesti sopivasti - sellainen tahdottoman matkustajan asenne. Moni muu haluaisi olla enemmän aktiivinen ja vastuullinen toimija yhteiskunnassa, eikä vain heittäytyä hoivaajavaltion kannateltavaksi ulkoistamalla sun tapaasi eettinen ajattelu ja vastuu muille. Toki aktiivisuuden aste riippuu sitten kyvyistä ja resurseista; ehkä Homien kitinäsaarnaus on enin, mitä voidaan kohtuudella odottaa. On sekin jotain.
Mitä hyötyä on voimakkaista mielipiteistä, jos käytännössä ei tee mitään niiden mielipiteittensä edistämiseen? Vähemmälläkin kouhkaamisella pystyy valitsemaan oman ehdokkaan vaaleissa, jos poliittinen aktiivisuus rajoittuu äänestämiseen, kuten se minulla rajoittuu. Voimakkaat mielipiteet vain sen takia että olisi jotain mieltä asiasta on mielestäni melkoista tuhlausta ja vähän sellaista paskanpuhujien valtakuntaa. Toteuttajat tekee jotain mielipiteitensä edistämiseksi. Mä käytän joka vuosi paljon omaa aikaa ja rahaa vapaaehtoistyöhön urheilun parissa. En erittele tarkemmin koska ingognito ja samasta syystä olen aiheesta aika hiljaa täällä. Sitä mä teen suurella sydämmellä ja tiedänkin jostain jotain.

Pelkkä puhe ilman tekoja ei ole paskankaan väärti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.09.2022 10:57
urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 10:50 . Toki aktiivisuuden aste riippuu sitten kyvyistä ja resurseista.
Sulla arvioni mukaan olisi kykyjä ja resursseja. Onko sulla jonkinlaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen aktiviteetteja?

Omat yhteiskunnallisen vaikuttamisen aktiviteettini;
-Äänestäminen
-Kitinöinti
-Twitteröinti
-Veronmaksajien keskusliiton jäsenyys

Hienoin hetkeni; huutaminen turkistarhauksen vastustajille auton ikkunasta.

Nuorempana kirjoittelin Hesarin mielipidepalstalle.
Mä en twitteröi enkä kuulu veronmaksajain keskusliittoon, en kirjoittele mielipidepalstoille enkä huutele hipeille auton ikkunasta. Mut mä teen yhteiskunnallista asiantuntijatyötä tosi pienessä Suomessa, jossa kaikkialle on lyhyt yhteys. Välillä itsekin yllätyn, missä kaikkialla mun tekstejä, argumentteja tai muotoiluja liikkuu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minäkin aina hämmästyn, kuinka moni kitinää lukeekaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 11:31
James Potkukelkka kirjoitti: 20.09.2022 10:57
urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 10:50 . Toki aktiivisuuden aste riippuu sitten kyvyistä ja resurseista.
Sulla arvioni mukaan olisi kykyjä ja resursseja. Onko sulla jonkinlaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen aktiviteetteja?

Omat yhteiskunnallisen vaikuttamisen aktiviteettini;
-Äänestäminen
-Kitinöinti
-Twitteröinti
-Veronmaksajien keskusliiton jäsenyys

Hienoin hetkeni; huutaminen turkistarhauksen vastustajille auton ikkunasta.

Nuorempana kirjoittelin Hesarin mielipidepalstalle.
Mä en twitteröi enkä kuulu veronmaksajain keskusliittoon, en kirjoittele mielipidepalstoille enkä huutele hipeille auton ikkunasta. Mut mä teen yhteiskunnallista asiantuntijatyötä tosi pienessä Suomessa, jossa kaikkialle on lyhyt yhteys. Välillä itsekin yllätyn, missä kaikkialla mun tekstejä, argumentteja tai muotoiluja liikkuu.
Tuo on merkittävää.

Varmaankin jokainen ymmärsi, että yritin itse sanoa, että en harrasta minkäänlaista vaikuttamista (paitsi äänestäminen). En kuitenkaan koe siitä huonoa omaatuntoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.09.2022 11:34 ^ Minäkin aina hämmästyn, kuinka moni kitinää lukeekaan.
:D :mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.09.2022 11:27
urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 10:50 Mut muuten sun asenteesi on jotenkin - toki sun pitkäaikaiseen taitailijakuvaasi erinomaisesti sopivasti - sellainen tahdottoman matkustajan asenne. Moni muu haluaisi olla enemmän aktiivinen ja vastuullinen toimija yhteiskunnassa, eikä vain heittäytyä hoivaajavaltion kannateltavaksi ulkoistamalla sun tapaasi eettinen ajattelu ja vastuu muille. Toki aktiivisuuden aste riippuu sitten kyvyistä ja resurseista; ehkä Homien kitinäsaarnaus on enin, mitä voidaan kohtuudella odottaa. On sekin jotain.
Mitä hyötyä on voimakkaista mielipiteistä, jos käytännössä ei tee mitään niiden mielipiteittensä edistämiseen? Vähemmälläkin kouhkaamisella pystyy valitsemaan oman ehdokkaan vaaleissa, jos poliittinen aktiivisuus rajoittuu äänestämiseen, kuten se minulla rajoittuu. Voimakkaat mielipiteet vain sen takia että olisi jotain mieltä asiasta on mielestäni melkoista tuhlausta ja vähän sellaista paskanpuhujien valtakuntaa. Toteuttajat tekee jotain mielipiteitensä edistämiseksi. Mä käytän joka vuosi paljon omaa aikaa ja rahaa vapaaehtoistyöhön urheilun parissa. En erittele tarkemmin koska ingognito ja samasta syystä olen aiheesta aika hiljaa täällä. Sitä mä teen suurella sydämmellä ja tiedänkin jostain jotain.

Pelkkä puhe ilman tekoja ei ole paskankaan väärti.
joo, en mä tietenkään voi puhua kuin siitä, mitä susta näkyy tälle palstalle. Ehkä arvostelmani onkin enemmän sekä esteettinen että Kitinä-universumin sisäinen: palstalla piirtyvä kuva ei ole sellainen, minkä esimerkiksi itsestäni haluaisin piirtää. Tuskin sillä sen kummempaa väliä on. Harmi toisaalta, että suojelet anonymiteettiäsi niinkin voimakkaasti; tuo vaikenemasi elämänalue voisi syventää taiteilijakuvaasi kiinnostavasti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.09.2022 11:35
sivustahuutaja kirjoitti: 20.09.2022 11:34 ^ Minäkin aina hämmästyn, kuinka moni kitinää lukeekaan.
:D :mrgreen:
:D 8)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 20.09.2022 9:35
Homeboy65 kirjoitti: 19.09.2022 20:15 Maltillisuus ei ole aina hyve. Joskus se on välinpitämättömyyttä ja vastuuttomuutta. Minä vierastan yletöntä moraalirelativismia. On olemassa parempia ja huonompia moraalikäsityksiä. Sitä paitsi näyttää siltä että turkistarhaajilla ja monilla heidän puolustajillaan on tähän asiaan puhtaasti utilitaristinen hyötynäkökulma...
Mä oon ihan tunnetusti välinpitämätön oman kuplani ulkopuolisten asioiden suhteen. Turkistarhaus ei oo mun business eikä turkis mun vaate. Mutta ainakin mä oon rehellisesti välinpitämätön, enkä tekopyhä moraaliposeeraaja :leuhka:

Tottakai tarhaajilla on hyötynäkökulma. Niillä on elanto siinä kiinni. Vaikka sä esität, että tää olisi joku fakta asia, niin todellisuudessa kyseessä on mielipideasia siitä kuinka paljon kärsimystä katsotaan kohtuulliseksi ja välttämättömäksi. Sä väität, että lainsäädäntö on pielessä, mutta todellisuudessa se on tämän hetken vallitseva kompromissi mielipiteistä. En muista (mulla on huono muisti!) esim. Vihreiltä minkäänlaista ulostuloa tarhauksen rajoittamiseksi tai kieltämiseksi. Saati sitten muilta puolueilta. Tää sun totaalinen vääryys ei vaikuta hirveesti kiinnostavan päättävällä tasolla. Sattuisitko keuhkoamaan ihan turhasta?
Tekopyhä? Toistan: sinähän et yhtään tiedä mitä minä teen IRL. Vai mitä? Elanto on kiinni joo. Ihan samalla lailla kuin 1800-luvun orjakauppiailla. Heillä on (oletkos huomannut) vaihtoehtoja. Eli 1) alan vaihto tai 2) sos.turva. Missään tapauksessa he eivät kuole nälkään vaikka turkistarhaus kiellettäisiin.
Ja kyseessä ei ole mielipideasia, vaan fakta. Toistan: vastapuolen ongelma ei ole tyhmyys/tietämättömyys vaan älyllinen epärehellisyys.Samalla lailla kuin tupakkateollisuuden tyypeillä. Röökihän on aivan vaaratonta...

Tuollainen lapsenusko viranomaisiin on oikeastaan liikuttavaa. Vai onko se oikeaa uskoa vai älyllistä epärehellisyyttä...?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 11:36 joo, en mä tietenkään voi puhua kuin siitä, mitä susta näkyy tälle palstalle. Ehkä arvostelmani onkin enemmän sekä esteettinen että Kitinä-universumin sisäinen: palstalla piirtyvä kuva ei ole sellainen, minkä esimerkiksi itsestäni haluaisin piirtää. Tuskin sillä sen kummempaa väliä on. Harmi toisaalta, että suojelet anonymiteettiäsi niinkin voimakkaasti; tuo vaikenemasi elämänalue voisi syventää taiteilijakuvaasi kiinnostavasti.
Joo, mä tiedostan, että palstalle ei piirry oikeaa kuvaa minusta, mutta koitan kuitenkin piirtää rehellistä kuvaa niiltä osin kuin palstakeskusteluihin osallistun ja nimimerkin takaa se on helpompaa.

Ketjun aiheeseen liittyen, niin ainoat hetket, kun edes etäisesti ajattelen turkistarhausta, on kun osallistun aiheeseen liittyvään keskusteluun Kitinässä. Mun omassa kuplassa ei ole turkistarhausta eikä turkiksia. Mä en mitenkään rehellisesti voi esittää välittäväni niistä elukoista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 20.09.2022 11:56 Tekopyhä?
Kyllä. Kitinässä olevan materiaalin valossa olet mielestäni erittäin tekopyhä persoona. Sellainen rasittava moraalipatsastelija. Tämäkin ketju vaan vahvistaa mielikuvaa. Sun tapasi viestiä eläinten oikeuksista aiheuttaa lähinnä vastareaktion olla täysin eri mieltä sun kanssa, eli hyvässä lykyssä saat käännytettyä mut yhdentekevästä turkistarhauksen kannattajaksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 11:31 Välillä itsekin yllätyn, missä kaikkialla mun tekstejä, argumentteja tai muotoiluja liikkuu.
Jäin miettimään tätä. Tarkoitatko useamman lauseen virkkeitä vai pelkkiä väitteitä/ehdotuksia?

Jos kyse on ensimmäisestä vaihtoehdosta, silloin niiden tunnistaminen varmastikin on luotettavaa, jos sen sijaan kyse on ideoista, väitteistä tai ehdotuksista, silloinhan ne ovat voineet lähteä liikkeelle myös muualta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.09.2022 13:45
urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 11:31 Välillä itsekin yllätyn, missä kaikkialla mun tekstejä, argumentteja tai muotoiluja liikkuu.
Jäin miettimään tätä. Tarkoitatko useamman lauseen virkkeitä vai pelkkiä väitteitä/ehdotuksia?

Jos kyse on ensimmäisestä vaihtoehdosta, silloin niiden tunnistaminen varmastikin on luotettavaa, jos sen sijaan kyse on ideoista, väitteistä tai ehdotuksista, silloinhan ne ovat voineet lähteä liikkeelle myös muualta?
Joo, totta kai on kyse myös tai ehkä jopa ennen muuta siitä, että itse vain omaksun julkisessa keskustelussa esiintyviä pointteja, ja kun toistelen niitä ihan samoja juttuja kuin kaikki muutkin, niin kuvittelen sitten olevani jokin suurikin vaikuttaja, vaikka kukaan ei ole mun juttuja edes lukenut. Siis just kuten Sivustahuutaja kirjoitti, kaikkihan lukevat Kitinää ja poimivat täältä juttuja, kuten toistuvasti huomaamme. Mutta tämän lisäksi kyllä varmaan kaikki tällaisissa asiantuntijatehtävissä työskentelevät kirjoittavat jonkin verran näkyvämmässä roolissa viihtyvien tyyppien puheita, vieraskyniä ja sen sellaisia (tai niiden osia), jolloin välillä voi huomata, miten johonkin omaan hommaan tartutaan. Ja jos kommentoi esimerkiksi julkisten tahojen lausuntopyyntöjä, niin usein saaduista lausunnoista kirjoitetaan julkinen muistio, josta sitten voi lukea siitä, otettiinko omaa pointtia huomioon ja miten. Ja kuten sanoin, Suomi on pieni ja byrokraattiset etäisyydet lyhyitä, esim. mun puolueaktiivisten tuttujen kautta olen joskus löytänyt omaa tekstiäni vaikkapa kansanedustajien kirjallisista kysymyksistä. Eri asia sitten, mikä niidenkään vaikutus on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämähän tarkoittaa sitä, että sun kautta pystyn syöttämään ajatuksia käytännössä suoraan ministereille!

Listaamattomien yritysten osinkojen verotusta on kevennettävä! Suomi tarvitsee ahkeria yrittäjiä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kyllä mä luulen, että sun kuuma linjasi Hesarin toimitukseen on edelleen tehokkaampi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Homeboy65 kirjoitti: 19.09.2022 20:05
James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2022 15:26
Homeboy65 kirjoitti: 18.09.2022 15:17

Ei pointti (asian ydin) olekaan se että se on turhaa vaan että se on eläinrääkkäystä. Sen LISÄKSI se on turhaa.
Ympäristöongelmat. Voi pyhä yksinkertaisuus googlaa.
Ulkomaiset mediat ovat kyllä raportoineet paljonkin Suomen turkistarhauksesta ja ko. olosuhteista. Usko huviksesi.
Mun mielestäni ainoa, millä on merkitystä on, kärsivätkö turkiseläimet kohtuuttomasti.
Niin. Sinusta kannibalismi, apatia, pelkotilat, virikkeettömyys, minimaaliset tilat, ei juuri suojaa luonnonvoimilta, sairaudet ym. EIVÄT OLE kohtuutonta kärsimystä?
Sinä sitten ignoroit tuon kysymyksen. Minkähän takia?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 20.09.2022 12:13
Homeboy65 kirjoitti: 20.09.2022 11:56 Tekopyhä?
Kyllä. Kitinässä olevan materiaalin valossa olet mielestäni erittäin tekopyhä persoona. Sellainen rasittava moraalipatsastelija. Tämäkin ketju vaan vahvistaa mielikuvaa. Sun tapasi viestiä eläinten oikeuksista aiheuttaa lähinnä vastareaktion olla täysin eri mieltä sun kanssa, eli hyvässä lykyssä saat käännytettyä mut yhdentekevästä turkistarhauksen kannattajaksi.
"Yksi suomalaisen keskustelun hienouksia on että ei puhuta asiasta vaan yritetään leimata asian esittäjä." - Jaakko Okker

Vähän laajemmin aiheesta eli eläinten oikeudet. Nykyään uskotaan että moraalikysymykset on hoidettu kuntoon, korjaamista ei enää ole. Näin ovat ihmiset aina ajatelleet. Eikä tajuta että eläinaktivistit suhtautuvat tähän asiaan samoin kuin esim. 1800-luvun orjuuden vastustajat.
Sosiaalipsykologiassa on termi absolutisointiharha eli jokainen ajattelee että hänen oman kulttuurinsa jutut ovat oikeita ja normaaleja. Samanlainen harha taitaa olla myös eri aikakausilla. Samat ihmiset jotka hyväksyvät eläinten hyväksikäytön olisivat pitäneet ajatusta naisille annettavista oikeuksista täysin naurettavana - jos olisivat eläneet 1800-luvulla. Jos he olisivat eläneet Antiikin Kreikassa tai Roomassa he olisivat hyväksyneet orjuuden ja pitäneet sitä vielä täysin luonnollisena.

Tästä analogiasta olen kirjoittanut ennenkin mutta kertaus on opintojen äiti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

McJanne kirjoitti: 20.09.2022 20:14
Homeboy65 kirjoitti: 20.09.2022 20:10
Homeboy65 kirjoitti: 19.09.2022 20:05

Niin. Sinusta kannibalismi, apatia, pelkotilat, virikkeettömyys, minimaaliset tilat, ei juuri suojaa luonnonvoimilta, sairaudet ym. EIVÄT OLE kohtuutonta kärsimystä?
Sinä sitten ignoroit tuon kysymyksen. Minkähän takia?
Myös sinä, muuttuuko liha maukkaammaksi tai nahka paremmaksi, jos eläimiä tarpeettomasti hyysätään kuolemaa varten?
Meillä on nyt vähän eri näkökulma. Eli todella tämä näkökulmaero oikein/väärin vai hyödyllistä/hyödytöntä.
Mutta mitä väliä onko nyt joku moraalisesti oikein. Busines and morals do not mix.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sä et nyt tainnut vastata kysymykseen, enkä muista nähneeni vastausta siihen eläimen suojaan luonnonvoimilta vapaudessakaan. Tää keskustelu ei nyt oikein toimi täältä sivuta katsoen, kun yks vaan paasaa ja syyttelee sieltä saippualaatikkonsa päältä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 20.09.2022 10:40
urpiainen kirjoitti: 20.09.2022 10:33 Totta kai on neuvotteluissa. Kepu ja RKP vastustavat jyrkästi, ja sitten tehdään lehmänkauppoja, ja lopputuloksena neuvotteluista ohjelmaan tulee (i) esitys lisätuista sille, että joku haluaisi kehittää tuotantoeläinten hyvinvointia tilallaan yli lain määräämän minimitason ja (ii) eläinasiamiehen sijoittaminen Seinäjoelle. Täähän on näiden pikkupuolueiden ongelma: eivät nee saa kovin montaa omaa kantaansa hallitusohjelmaan, ja sitten saa miettiä, kannattaako olla ortodoksina oppositiossa ilman vaikutusta, vai vesitetyllä ohjelmalla ja rajatulla vaikutusvallalla hallituksessa, jossa kuitenkin voi ehkä tehdä jotain.
Eli homma pelittää niin kuin demokratiassa kuuluukin ja asioilla on se painoarvo minkä ne ansaitsee :sir:
Turkistarhaus ei siis selvästikään ole kansalaisten enemmistön mielestä iso asia mihin tarvitsisi puuttua.
Enemmistö ei ole aina oikeassa. Kun sanotaan että demokratiassa enemmistö on oikeassa niin väärin. Enemmistö ja vähemmistö ovat e r i m i e l t ä asioista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Lolita kirjoitti: 20.09.2022 20:29 Sä et nyt tainnut vastata kysymykseen, enkä muista nähneeni vastausta siihen eläimen suojaan luonnonvoimilta vapaudessakaan.
Joku muu taisi vastata, jos muistan oikein...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 20.09.2022 20:31 Enemmistö ja vähemmistö ovat e r i m i e l t ä asioista.
Niinhän vapaassa demokratiassa on tarkoituskin olla. Mikä tässä on ongelma? Se että sä et pääse sanelemaan sääntöjä? Sun tuntuu olevan vaikea hyväksyä, että mä olen eri mieltä sun kanssa.

Mitä sä ajattelit tehdä sen eteen, että demokraattisesti päätettäisiin muuttaa lakeja? Nykylainsäädännön vallitessahan eläimet kärsii äärettömästi ja orjakauppa ja kaikkea, niin kai sä nyt aiot tehdä jotain asialle?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 21.09.2022 7:31
Homeboy65 kirjoitti: 20.09.2022 20:31 Enemmistö ja vähemmistö ovat e r i m i e l t ä asioista.
Niinhän vapaassa demokratiassa on tarkoituskin olla. Mikä tässä on ongelma? Se että sä et pääse sanelemaan sääntöjä? Sun tuntuu olevan vaikea hyväksyä, että mä olen eri mieltä sun kanssa.

Mitä sä ajattelit tehdä sen eteen, että demokraattisesti päätettäisiin muuttaa lakeja? Nykylainsäädännön vallitessahan eläimet kärsii äärettömästi ja orjakauppa ja kaikkea, niin kai sä nyt aiot tehdä jotain asialle?
Tietysti demokratia faktisesti toimii noin. Tarkoitin että siitä huolimatta enemmistö ei ole välttämättä oikeassa. Jos enemmistö on sitä mieltä että 2+2= 5, niin enemmistö on väärässä vaikka onkin enemmistö.

Voimassa olevan eläinsuojelulain ongelmia on mm. se että kielletään tarpeeton kärsimys. Tarpeellista kärsimystä saa aiheuttaa. Eläinten tiloista sanotaan aika ylimalkaisesti että niiden pitää olla riittävän tilavia, turvallisia jne. Näitä juttuja tarkennetaan asetuksilla joiden lähtökohtana on enemmänkin taloudellinen toiminta kuin eläinten intressit.

Olen huomannut että näissä keskusteluissa vastapuoli menee perse edellä puuhun. Eli tässä järjestyksessä 1) lajisorto hyväksytään 2) yritetään väen väkisin etsiä legitimiteettiä lajisorrolle.

En tiedä mitä aion tehdä asialle btw. Homie on sellainen vaikuttajayksilö että kyllä hän varmaan voisi tehdä paljon. (näyttääkö sarkasmimittarisi punaista?) :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 21.09.2022 15:57 En tiedä mitä aion tehdä asialle btw. Homie on sellainen vaikuttajayksilö että kyllä hän varmaan voisi tehdä paljon. (näyttääkö sarkasmimittarisi punaista?) :roll:
Niin, että jonkun muun täytyis tehdä jotakin, että eläimet vois paremmin. Kuulostaa vahvasti samalta positiolta kuin missä itse olen. Mä vaan sanon rehellisesti että muut ratkokoon turkistarhauksen ongelmat ja jos ei ratko, niin nykymeno jatkukoon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin