Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei se ole näkökulma- vaan strategiaero. Putin kunnioittaa vain ja yksinomaan kovuutta ja voimaa. Kuten kaikkien pitäisi jo ymmärtää, hän tekee ihan mitä lystää niin kauan kunnes joku estää häntä tekemästä niin.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.09.2022 15:55 Ei se ole näkökulma- vaan strategiaero. Putin kunnioittaa vain ja yksinomaan kovuutta ja voimaa. Kuten kaikkien pitäisi jo ymmärtää, hän tekee ihan mitä lystää niin kauan kunnes joku estää häntä tekemästä niin.
No on se silleen näkökulmaero, että tuossa aiemmassa keskustelussa jo koetin avata, miten minusta voima, kovuus ja taipumattomuus voivat ilmetä eri yhteyksissä eri tavalla. Eli en kiistänyt perusanalyysiä ja strategiaa, vaan haastoin sen tulkintaa ja implementointia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.09.2022 9:52 Tämä Putinin ja toimiensa arviointi on osin mahdotonta. Hänhän ei ole rationaalinen, eikä toimensa täten aina ennalta-arvattavia tai oikeastaan loogisia. Urppis ja Sihu, jos Putin haluaisi, hänhän tietenkin voisi tehdä paljon enemmänkin pahaa ja vahinkoa Ukrainalle ja lännelle ylipäätään. Jos itse olisin Venäjän päämies, en tietenkään käyttäisi kaikkia keinoja heti tai paljastaisi kaikkea. Kyllä kai sellainen laaja ja asteettain koveneva keinoarsenaalin käyttö olisi tehokkainta ja järkevintä. Pelivara ja neuvotteluvara on aina hyvä olla.
Tää on musta hankala. Olen aika varma, että Putin on yhä instrumentaalisesti rationaalinen. Hänellä voi olla meille vieraita tavoitteita ja uskomuksia, mutta uskon hänen niiden puitteissa olevan rationaalinen. Jos emme ymmärrä tai osaa ennakoida hänen toimiaan, emme ymmärrä hänen tavoitteitaan tai uskomuksiaan. Jos ne näyttäytyvät epäloogisina, ongelma lienee meidän tiedoissamme. Näinhän itsekin toimit loppuviestissäsi, jossa avaat Putinin ajattelun mahdollista logiikkaa outona näyttävän käytöksen takana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kun sulla on joku täysin hullu ja pimeä päähänpisto tai pakkomielle, niin kyllä kai siinä tapauksessa voidaan haudata kovin aukoton tulkintamahdollisuus toimistaan.

Mä en lähde tuolle tielle, että Putin muka noudattaa loogisesti omia uskomuksiaan ja meidän muiden pitää vaan olla riittävän nokkelia ratkaistaaksemme mikä hänen pelikirjansa on.

Putin on mun kirjoissa hullu ja mielenvikainen. On hänellä, kuten kaikilla, oma logiikkansa, mutta kun herran tunne-elämä on sekaisin ja sillä kaiken järjen mukaan on iso merkitys päätöksiinsä, niin ei pidä liikaa imarrella häntä ja mitenkään lukittautua tai liikaa tulkita ennakkoon, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Yllä kirjoitettu ei silti tietenkään poissulje tai tee tyhjäksi sitä työtä, mitä hänen ja hallintonsa tutkimiseksi tehdään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 28.09.2022 14:48
sivustahuutaja kirjoitti: 28.09.2022 14:34 ^ Viittasin vuoden 1961 teekkarijäynään.
Toi on klassikko :hep:
Kieltämättä. Törmäsin Twitterissä tällaiseen: jos totta, on kyllä melkein Paavo Nurmen tasolla:

Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 28.09.2022 16:56 Olen aika varma, että Putin on yhä instrumentaalisesti rationaalinen. Hänellä voi olla meille vieraita tavoitteita ja uskomuksia, mutta uskon hänen niiden puitteissa olevan rationaalinen.
Minusta Putinin ykköstavoite on pysyä vallassa. Tuon suhteen hän toimii äärimmäisen loogisesti. Armeijan paska toimintakykykin selittyy sillä, että Putin on tarkoituksellisesti heikentänyt armeijan, jotta se ei ole uhka hänen vallalleen. Pidän kaasuputkien tuhoamistakin ensisijaisesti keinona ehkäistä vallankaappaus.

Ukraina oli ihan looginen, koska Putin uskoi voittoon ja oli tehnyt tempun menestyksekkäästi jo monta kertaa.

Nyt ollaan sitten tuntemattomilla poluilla kun voittoa Ukrainassa ei tullut. Sisäpoliittinen peli jatkunee samanlaisena ja kaikki Putinin valtaa uhkaavat tahot raivataan pois tieltä. Ukrainan jatko on ihan arvoitus. Uskooko Putin, että hänellä on vielä jokin pieni voitonmahdollisuus ja/vai valjastaako hän sodan vähemmistöjen ja vastustajien eliminoiniin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.09.2022 10:28 Minusta Putinin ykköstavoite on pysyä vallassa. Tuon suhteen hän toimii äärimmäisen loogisesti.
Putinin ykköstavoite on imperialistinen, vanhan Neuvostoliiton suurvalta-aseman palauttaminen. Se käytännössä edellyttää Putinin vallassa pysymistä. Putin pysyisi vallassa todennäköisemmin aina kuolemaansa saakka, jos ei olisi hyökännyt hallitsemattomassa vallanhimossaan Ukrainaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 29.09.2022 10:14 Kieltämättä. Törmäsin Twitterissä tällaiseen: jos totta, on kyllä melkein Paavo Nurmen tasolla:
Hauska tarina. Ilmeisesti sille ei löydy ainakaan mitään kirjallista faktaa tueksi ja todistajalausunnotkin on vähän huhupuhe tasolla. Ainakin tän mukaan: https://www.forces.net/heritage/history ... -airfields.

Kuvan wooden bomb on ilmeisesti aircraft float light, jonka todellinen käyttötarkoitus on ei ihan aukea mulle, mutta ilmeisesti tarkoitettu pudotettavaksi veteen. Mutta se itseasiassa saattaa olla jopa tarinaa tukeva fakta. Se että varta vasten olisi tehty puupommi ja lennetty paikalle pudottamaan se kuulostaa epäuskottavalta, mutta se että jollain sopivasti yli lentävällä koneella olisi ollut tälläinen puinen tekele kyydissä ja ohimennessään olisi vitsinä sen pudottanut, kuulostaa uskottavammalta. Sellaisesta ei todennäköisesti merkattaisi myöskään mihinkään virallisiin tietoihin ja tekijätkin olisi varmaan vähän hissukseen aiheesta, ettei tule sanomista ylempien taholta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 29.09.2022 10:51 Putinin ykköstavoite on imperialistinen, vanhan Neuvostoliiton suurvalta-aseman palauttaminen. Se käytännössä edellyttää Putinin vallassa pysymistä. Putin pysyisi vallassa todennäköisemmin aina kuolemaansa saakka, jos ei olisi hyökännyt hallitsemattomassa vallanhimossaan Ukrainaan.
Olen eri mieltä. Venäjähän olisi paljon nykyistä vahvempi, jos Putin ei olisi ylläpitänyt kleptokratiaa oman valtansa suojana. Kannattaa katsoa mitä heikommasta tilanteesta lähteneessä Kiinassa on tapahtunut 30 vuodessa.

Suurvalta-aseman saavuttaminen ei edellytä yksinvaltiutta. Toimiva talous on kuitenkin pakollinen elementti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Ei kuulostaisi järkevältä ilmoittaa viholliselle, että heidän harhautuksensa tiedetään harhautukseksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Siis Putinin imperialismi on nostalgiaa. Neuvostoajasta haaveilu ei palvele nykypäivän suurvaltapolitiikkaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.09.2022 11:13 ^^Ei kuulostaisi järkevältä ilmoittaa viholliselle, että heidän harhautuksensa tiedetään harhautukseksi.
Toi oli kanssa mun ensireaktio. Kuitenkin joku lentoryhmä saattaisi sen silti salaa tehdä, koska hauska pila. Joten voi olla totta, mutta todennäköisemmin ei.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

+1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 29.09.2022 11:18 Siis Putinin imperialismi on nostalgiaa. Neuvostoajasta haaveilu ei palvele nykypäivän suurvaltapolitiikkaa.
Neukkulan talous kehittyi ihan hyvin 1970 tienoille asti. Sitten tippuivat kelkasta. Ehkä Putin haaveilee väärästä ajasta. 80-luvulla neukkula seisoi jo savijaloilla maailman menessä menojaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olin jotenkin käsityksessä, että Venäjä olisi lopettanut kaasun toimittamisen Eurooppaan putkia pitkin. Olin väärässä

https://www.theguardian.com/business/20 ... es-ukraine

Eli ei Venäjä ole vielä kaikkia korttejaan käyttänyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009100013.html

Eipä olisi uskonut, että tällaisia juttuja joutuu Suomesta lukemaan. Elämme ikävän mielenkiintoisia aikoja.

Tuskin kukaan olisi arvannut muutama vuosi sitten, että lähivuosina Suomeen julistetaan poikkeustila ja myöhemmin pelätään Venäjän sabotaasia ja vieläpä em. asiat eri uhkiin liittyen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Päätöntä menoa. Valmistaudutaan toisella kädellä säännöstelyyn ja sähkökatkoihin. Toisella kädellä jaellaan tukia, jotka vähentävät insentiivejä sähkön käytön vähentämiseen.

Tämä tehdään samaan aikaan kun yöpakkaset tekevät tuloaan, vaikka venäjä hyökkäsi jo helmikuussa. 10 kuukautta olisi ollut lyhyt aika toimenpiteisiin. Nyt pitää saada jotain aikaan reilussa kuukaudessa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Venäjä liittää miehitetyt alueet itseensä huomenna. Putler pitää ilmeisesti samalla puheen. Nyt jännitetään, mitä Putler sanoo Venäjän rajojen koskemattomuudesta.. Ilmoittaako, että niitä puolustetaan kaikin keinoin..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Putin: ...or I will use NUCLEAR WEAPONS!
HIMARS-miehet: Oh no? Anyway, pass me those coordinates.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuo vaihtoehto on ikävä kyllä mahdollinen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Miksi Ukraina nyt uskoisi ydinaseilla uhkailuja, kun eivät he tähänkään asti ole uskoneet? Vastaus ei voi olla, että koska Venäjä järjesti äänestysteatterin.

Jos Venäjän uhkaus menisi läpi, niin seuraavana päivänä kiina sanoisi "Taiwan liittyy Kiinaan tai poltamme saaren poroksi".
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ukrainan kannalta ydinaseen käyttö taitaisi olla lottovoitto.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.09.2022 14:42 ^
Miksi Ukraina nyt uskoisi ydinaseilla uhkailuja, kun eivät he tähänkään asti ole uskoneet?
Mun mielestäni Venäjä on puhunut ydinaseista ainostaan oman koskemattomuutensa puolustamiseksi? Huomisesta alkaenhan miehitetyt alueet ovat Venäjää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 29.09.2022 14:46 Ukrainan kannalta ydinaseen käyttö taitaisi olla lottovoitto.
Siri, mikä on pyrrhinen voitto. RadioKtiivinen rauniokasa on kehno voitto.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.09.2022 14:54 Huomisesta alkaenhan miehitetyt alueet ovat Venäjää.
Kansa on puhunut. Pulinat pois. Kunnioitetaan äänestystulosta :paavi:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin