Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 07.10.2022 10:18 En tiedä, onko ollenkaan uskottavaa.
On. Moni tapahtuma viittaa samaan ja Snyder tietää asiansa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Vaikea sanoa ovatko nuo toimijat toimineet Putinin tahdon vastaisesti. Ymmärtääkseni Wagner on kuitenkin kevyempi joukko kuin varsinainen armeija. Jos armeja ei pärjää ukrailaisille, niin mitä hyötyä Wagnerin marssittamisesta etulinjaan olisi. Putin tarvitee edelleen Wagneria ja muita estämään armeijasta lähtevän sotilasvallankaappauksen.

Minusta Putin näyttää onnistuneen erinomaisesti hajota ja hallitse -strategiassaan. En oikein usko minkään aseellisen joukon tekemään vallankaappaukseen. Aseellisia ryhmiä ja myyriä piisaa, joten olisi hyvin riskialtista päristellä Kremliin. Luulen, että se valta vaihtuu hyvin pienen porukan toimesta. Kaappaus voi tulla ihan lähipiiristäkin, jos saavat jonkun diilin tehtyä lännen kanssa. Ylimmästä piiristä seuraava kerros on myös aika hyvä kandidaatti.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 10:16
urpiainen kirjoitti: 07.10.2022 9:42 Kahvitauolla joku tyyppi, joka on lähellä tuota puljua, sanoi, että he melkein pystyvät mittaamaan heidän tekniikkansa avulla tuhotut venäläiset.
Ennen 177 cm. Jälkeen 53 + 124 cm.
:mrgreen:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 07.10.2022 9:30 Tää oli minusta, paitsi pitkä, myös ihan kiinnostava: https://snyder.substack.com/p/how-does- ... auto_share

Yritin ensin kuunnella päiväkävelyllä Iphonen omalla text to speech toiminnolla, mutta oli yllättävän kökkötraktori. Ei osannut lainkaan oikeaa puheen rytmiä, vaan luki monotonisesti kaiken samalla tavalla.

Kokeilen nyt tätä

https://speechify.com/?utm_source=googl ... YFEALw_wcB
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 07.10.2022 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 9:53 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009109228.html

Tässä arvuutellaan sotilasvallankaappauksen mahdollisuutta.
Ja tässä arvellaan, että Venäjän tilanteessa sotilaat ja armeija pyrkivät kaappaamaan vallan korkeintaan silloin, kun vanha valta on jo romahtanut (eli kaappauksen on tehnyt joku toinen) ja sisäinen valtataistelu on ajanut maan liian suureen kaaokseen:

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suoran väivaltaisen vallankaappauksen sijaan uskon juuri tuollaiseen peliin. Vallan ottavan tahon pitää varmistaa itselleen riittävä väkivaltakoneiston tuki. Eiköhän nämä Wagnerit ja Kadyrovit odota juuri tuota. Joku tulee tarjoamaan diiliä, mutta sitä ei tiedetä kuka se on. Siitä sitten ilo irtoaa, jos valtaa tavoitteleekin useampi taho.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 11:15 ^ Suoran väivaltaisen vallankaappauksen sijaan uskon juuri tuollaiseen peliin. Vallan ottavan tahon pitää varmistaa itselleen riittävä väkivaltakoneiston tuki. Eiköhän nämä Wagnerit ja Kadyrovit odota juuri tuota. Joku tulee tarjoamaan diiliä, mutta sitä ei tiedetä kuka se on. Siitä sitten ilo irtoaa, jos valtaa tavoitteleekin useampi taho.
Samaa mieltä. Snyderin pointti oli tosiaan, että Wagner ja Kadyrov näyttävät jo valmistautuvan tähän. Voi se vallan ottava taho olla myös vallan säilyttävä Putin, mutta sitten sen täytyy varmaan aika pian vetäytyä Ukrainasta ja keskittyä Venäjään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 07.10.2022 10:18 Westerosin suurtaistelua varten lähellä King's Landingia. .
Nolona ensin googlettelin, että mikäs tämä on, kun en ole kuullutkaan, mutta olikin jotain GOT-jutskaa

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mun mielestä mä olin jo edellisessä viestissä kertonut, että se osuus on nimenomaan GOT-kamaa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Nyt oli Marinilta virkistävää toimintaa vaihteeksi.

Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sannan puheet ja teot eivät vain eivät tunnu täsmäävän. Rajan suhteenkin puhe EU areenoilla oli kovaa ja teot kotimaassa olemattomia. Nytkin puhe on kovaa, mutta Gasum silti kuskaa venäläistä kaasua suomeen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 13:57 ^ Sannan puheet ja teot eivät vain eivät tunnu täsmäävän. Rajan suhteenkin puhe EU areenoilla oli kovaa ja teot kotimaassa olemattomia. Nytkin puhe on kovaa, mutta Gasum silti kuskaa venäläistä kaasua suomeen.
Kulkeehaan venäläinen kaasu edelleeen ympäri Eurooppaa ihan putkiakin pitkin?

https://www.theguardian.com/business/20 ... es-ukraine

https://www.bloomberg.com/news/articles ... zprom-says
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Niin? Eihän Scholz puhukaan kuten Sanna?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Krimin sillan isku oli hieno temppu. Ilmeisesti kyseessä oli räjähteillä lastattu rekka.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Viimeyönä kuumehorkassa täristessäni kehittelin Ukrainalle uuden metodin sillan räjäyttämiseksi.

Suunnitelmassa on kaksi alusta, pieni A ja iso B. Molemmat ovat kauko-ohjattavia.

Pieni A kauko-ohjataan sillan tarkastuspisteelle. Venäjän viranomaiset pysäyttävät aluksen tarkastusta varten. Tällöin se räjäytetään ja tarkastusalus ja tarkastajat tuhoutuvat. Heti tämän jälkeen huomattavasti isompi alus kauko-ohjataan sillan alle ja räjäytetään.

Molempia aluksia ohjataan näkökontrollissa siten, että sopivassa kohtaa ennen tarkastuspistettä aluksen miehistö (tähystäjä ja kauko-ohjaaja) poistuvat kumiveneellä kauko-ohjattavasta aluksesta.

Saa suorittaa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.10.2022 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Koolla ei ole merkitystä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Räjähteitä täytyy olla useita tonneja, joten ne eivät aivan pieneen kippoon sovi. Toki molemmat voivat olla samankokoisia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2022 11:17 Krimin sillan isku oli hieno temppu. Ilmeisesti kyseessä oli räjähteillä lastattu rekka.
Hidastetussa kuvassa räjähdys näyttää tapahtuvat rekan takana ja rekka jatkaa matkaa. Sillan rikkova paukku olisi varmaankin pistänyt rekankin palasiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kameran suunta hämäsi. Se oli selvästi rekka.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2022 11:34 Viimeyönä kuumehorkassa täristessäni kehittelin Ukrainalle uuden metodin sillan räjäyttämiseksi.

Suunnitelmassa on kaksi alusta, pieni A ja iso B. Molemmat ovat kauko-ohjattavia.

Pieni A kauko-ohjataan sillan tarkastuspisteelle. Venäjän viranomaiset pysäyttävät aluksen tarkastusta varten. Tällöin se räjäytetään ja tarkastusalus ja tarkastajat tuhoutuvat. Heti tämän jälkeen huomattavasti isompi alus kauko-ohjataan sillan alle ja räjäytetään.

Molempia aluksia ohjataan näkökontrollissa siten, että sopivassa kohtaa ennen tarkastuspistettä aluksen miehistö (tähystäjä ja kauko-ohjaaja) poistuvat kumiveneellä kauko-ohjattavasta aluksesta.

Saa suorittaa.
Huomasin tässä briljantissa ideassa ongelman. Tarkastuspisteen lähistöllä/ympärillä on tod näk kolmansien osapuolien aluksia, koska piste on ruuhkautunut. Ei ole kohteliasta räjäyttää niitä aluksella A. Sen takia A:n räjähde ei saa olla liian iso.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ostin viime viikolla joditabletteja vähän ex tempore. En pelkää Venäjän ydinasehyökkäystä, mutta pidän mahdollisena, että sössivät ydinvoimalan rikki tahallaan tai tahattomasti. Vähän pidin itseäni vauhkoilijana, mutta nyt näyttää ministeriökin suosittelevan. Tosin näköjään vauhkoilin kuitenkin sikäli, että ohjeen mukaan olen niin vanha, ettei mun enää tarvitsisi vaivautua. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009125190.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eihän ryssät pysty esim. Zapon PWR reaktoreita käyttämällä "poksauttamaan" vaikka yrittäisivät. Toki voivat konventionaalisesti räjäyttää, mutta se olisi jo melkoista ydinterrorismia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Riittävän jodimäärän saa myös syömällä n 6 kg joditettua suolaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mitä tuo tekee sipseinä?
Vastaa Viestiin