Päivän linkki

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 12:25
sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 12:00 pakkaamattomissa digitaalisessa sisällössä ei myöskään käytännössä kukaan kuule eroja.

Kun CD-levy tuli, niin jotkut hifistit kritisoivat ääntä. TM järjesti testin, jossa verrattiin kahta ääntä sinfoniakonsertin aikana.

A oli suoraan konsertista mikitettyä ääntä. B kävi AD-DA muunnokset.

Kultakorvat eivät kuulleet eroa.
Oliko se niin, että CD-levy leikkaasi pois jotain taajuuksia joita ihminen ei kuule.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 07.10.2022 12:32
James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 12:25
sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 12:00 pakkaamattomissa digitaalisessa sisällössä ei myöskään käytännössä kukaan kuule eroja.

Kun CD-levy tuli, niin jotkut hifistit kritisoivat ääntä. TM järjesti testin, jossa verrattiin kahta ääntä sinfoniakonsertin aikana.

A oli suoraan konsertista mikitettyä ääntä. B kävi AD-DA muunnokset.

Kultakorvat eivät kuulleet eroa.
Oliko se niin, että CD-levy leikkaasi pois jotain taajuuksia joita ihminen ei kuule.
Mun mielestäni vain uudemmat, fiksummat algoritmit käyttävät tuota tekniikkaa. CD on kuitenkin jo 70-luvun tekniikkaa ja ei mun käsittääkeni pakkaa lainkaan. Siihen aikaan ei ollut laskentatehoa tuollaiseen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_D ... dio_format
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eli kritiikki perustui puhtaasti siihen että analoginen muuttui digitaaliseksi?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Eihän noiden hihi-miesten aivoituksista tiedä..

Muistaakseni joillakin oli esoteerisia näkemyksiä mm. siten, että koska ääni on analogista, sitä ei voi digitoida..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 13:05 ^Eihän noiden hihi-miesten aivoituksista tiedä..

Muistaakseni joillakin oli esoteerisia näkemyksiä mm. siten, että koska ääni on analogista, sitä ei voi digitoida..
Kultakorvat ovat kyllä erikoinen ihmisryhmä. Saattaa olla yksi maailman turhimmista harrastuksista heti venäläisten perstäristimien keräilyn jälkeen.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 12:25
sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 12:00 pakkaamattomissa digitaalisessa sisällössä ei myöskään käytännössä kukaan kuule eroja.
Kun CD-levy tuli, niin jotkut hifistit kritisoivat ääntä.
CD levyissä onkin yleensä paskempi ääni. Nämä erot ovat myös helposti mitattavissa. CD-levyille nimittäin tallennetaan ihan eri sisältö kuin vinyyleille. Jos molemmille tallennetaan sama sisältö, niin CD vie teknisesti parempana formaattina.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 14:06
James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 12:25
sivustahuutaja kirjoitti: 07.10.2022 12:00 pakkaamattomissa digitaalisessa sisällössä ei myöskään käytännössä kukaan kuule eroja.
Kun CD-levy tuli, niin jotkut hifistit kritisoivat ääntä.
CD levyissä onkin yleensä paskempi ääni. Nämä erot ovat myös helposti mitattavissa. CD-levyille nimittäin tallennetaan ihan eri sisältö kuin vinyyleille. Jos molemmille tallennetaan sama sisältö, niin CD vie teknisesti parempana formaattina.
Eli meinaat, että CD-levyjen masterointi olisi LP-levyä huonompi? Miksi niin olisi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kun CD tuli markkinoille, niin siitä tuli valtavirtaa ja vinyyli jäi harrastajien formaatiksi. CD:eitä soitettiin autoissa, kannettavissa soittimissa ja heikommissa seteissä. Tästä syystä CD masteroitiin mm. dynamiikaltaan latteammaksi kuin vinyyli, vaikka CD teknisesti kykenee huomattavasti korkeampaan dynamiikkaan kuin vinyyli.

Radiota kuunnellaan vielä paskemmilla laitteilla ja paskemmissa olosuhteissa kuin CD:tä, joten radiosoittoa varten sitä CD-signaalia kompressoidaan rutkasti lisää. Minulla on ollut CD:eitä, joissa on ollut mukana joistain sinkkubiiseista erillinen radio edit, joka on kuulostanut kompressoidulta paskalta. Tuo kompurointi on kuitenkin tehty "laadukkaasti", koska on haluttu välttää radioaseman tekemä vielä paskempi kompurointi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ok. Eli kyse on tästä

https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Mun ymmärtääkseni radioasemat kompressoivat sen takia, että jos kuuntelija käy läpi eri asemia ja kaikki muut ovat kompressoineet, ei-kompressoitu kuulostaa muita hiljaisemmalta ja sen yli hypätään sen takia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ CD:n kohdalla on kyse myös kuunteluympäristöstä ja laitteista. CD:tä kuunneltiin vinyyliä meluisammissa ympäristöissä, jolloin kuuntelijat halusivat ettei biisien minimiäänenvoimakkuus ole liian hiljainen. Voluumin kääntäminen kaakkoon tietty auttaa tuossa, mutta jos seuraava levy sitten on kompuroitu, niin korvat hajoavat. Paskoilla vehkeillä myös loppuu teho ja kaiuttimien suorituskyky, jos dynamiikaltaan suurta musiikkia yrittää kuunnella kovalla.

Kuuntele joskus autossa Radio Classicia ja mieti mitä tykkäät valtavirtakanavia dynaamisemmasta meiningistä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 14:15 Eli meinaat, että CD-levyjen masterointi olisi LP-levyä huonompi? Miksi niin olisi?
Juu, tästä tosiaan oli kyse. Ei siitä, että CD olisi formaattina huonompi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.10.2022 8:48 https://e-shop.highendstudios.de/vpi-ti ... zsEALw_wcB

Vagikselle levysoitin
Mä en harrasta high endiä. Ihan liikaa rahaa imaginaarisesta hyödystä.

En ole myöskään kiinnostunut vinyyleistä. CD on mun preferoitu formaatti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^järkevää
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva

Musiikkitalo siis valuu Aurajokeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, Helsinki suunnittelee kelluvia asuintaloja Ruoholahteen, mutta Turku jo toteuttaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Rakentamisen nykylaadun tuntien koko Turku saattaa repeytyä irti ja ajelehtia Oulun edustalle.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://signmyrocket.com/

Twitterissä näitä on esitelty. Kärnä taisi tilata Paavo Väyryselle jotkin terveiset :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Homeboy65 kirjoitti: 29.11.2021 12:21 www.vardisrocks.com
Oikein hauska keikka Vaasan nuorisotalolla talvella 1983. :ohyeah: :komp:
Bändi lähetti minulle mailia otsikolla "We rock again". Kertoivat tulevista Britannian keikoista. No taidan kyllä jättää väliin... :)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No nyt on sakeaa typeryyttä tiivistetysti:

https://fennomaa.net/
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hokasin juuri, että Janus Putkonen ja Junes Lokka ovat eri henkilö.

Selvyyden vuoksi todettakoon, että James Potkukelkka on puolestaan kolmas, eri henkilö hänkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onko noikin siis ilmoitusasioita?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.11.2022 11:33 ^ Onko noikin siis ilmoitusasioita?
Väestörekisterikeskukseen pitää lähettää kirje, jossa kertoo "Koen olevani henkilö XX ja pyydän, että se vahvistetaan identiteetikseni. Kyseessä on oma henkilökohtainen, pysyväisluonteinen kokemus, joka on muodostunut omasta vapaasta tahdostani. Allekirjoitus N. N."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kuulostaa hitaalta, jos sinun pitää vaihtaa Jameksesta Janukseksi? Vai voiko laittaa 3 alttia ikään kuin valmiustilaan?
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tämä oli varsin mielenkiintoinen keskustelu. Allan Savoryn ted-talk jäi aikoinaan mieleen. HIenoa, että tällä ideologialla on seuraajia. Lihakarjaa vastustavat ekofasistit voivat imeytyä omaan persereikäänsä.

Will Harris is a fourth-generation cattleman and farmer. He's the owner of White Oak Pastures: a family farm utilizing regenerative agriculture and humane animal husbandry practices.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin