Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Toivottavasti Breznev sentään tarjosi ensin illallisen kalliissa ravintolassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »



Ryssä hyökkää??
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 554
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Itänaapuri on hyökkäillyt viimeiset 5-6 vuotta koko ajan kaikkien pohjoismaiden sähkö-, valtion-, poliisiverkkoja vastaan, ja yrittänyt pv:n verkkoihin myös. Suurin osa on saatu Suomessa torjuttua, mutta osa tullut kyllä läpi. Pahiten on kärsinyt pari vuotta sitten pohjois-Norjan sähköverkko, jossa jakelukatko kesti 2 vkoa keskellä talvea, ja tänä syksynä Ruotsin pohjoisosat onnistuivat hetkeksi pimentämään. Disinformaatiota levittäneet kaikkea mahdollisia kanavia pitkin liittyen mm. koronauutisointiin jne.

Cyber-sota ollut käynnissä jo kauan, mutta yhä taitavammaksi ne siinä tulee. Arvio on, että palkattuna ympäri maailmaan kovalla hinnalla superhakkereita, joita lähes mahdoton jäljittää. Suomessa ei ole cyber-puolustus ihan pysynyt vauhdissa mukana, minkä takia välillä tulee näitä palvelunestohyökkäyksiä, tai esim. rajapinnassa olevien gps-paikantimien häiriöitä. Parhaiten se näkyi siinä kesällä, ettei Lpr:n tai Savonlinnan kentille aina pystynyt laskeutumaan. :evil:
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja So Hard »

^Aika sakeaa settiä. Välillä testaavat suojauksia, mutta GPS ei lentoliikennettä lamauta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... lman-tila/

Tuulee navakasti ja tuulivoiman tuotanto hyvää, silti hinta

50c/kWh

Jos olisi tyyntä, oltaisiin varmaan pulassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 63s/kwh just nyt ja klo 18 tulossa 66.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Suomen ja Ruotsin suurimmat ydinvoimalat ovat molemmat rikki?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Niin taitaa olla. Aika lailla täydellinen myrsky.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.12.2022 11:28 ^Niin taitaa olla. Aika lailla täydellinen myrsky.
Radiossa varoiteltiin erittäin huonosta ajosäästä, mutta lohdutettin, että energiasää on pakkasesta huolimatta kuitenkin aika hyvä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 12.12.2022 11:30
James Potkukelkka kirjoitti: 12.12.2022 11:28 ^Niin taitaa olla. Aika lailla täydellinen myrsky.
Radiossa varoiteltiin erittäin huonosta ajosäästä, mutta lohdutettin, että energiasää on pakkasesta huolimatta kuitenkin aika hyvä.
Täydellinen myrsky on vasta sitten, kun tuuli tyyntyy!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

:D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoisesti, julkisuudessa ei ole ollenkaan mietitty, pitäisikö meidän kuitenkin ostaa sähköä Venäjältä? Ostaahan EU edelleen öljyä ja kaasuakin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suomikin ostaa kaasua.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo.

Eli miksi ei sähköäkin.

Mulla ei ole tähän valmista kantaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tietysti tuo saattaisi olla turvallisuusriski. Mun käsittääkseni verkon ylläpitäjät ovat koko ajan valmiina siihen, että yksi iso voimala putoaa verkosta. Mutta Venäjä voisi käyttää tilannetta hyväksi ja samalla hetkellä pudottaa oman vientinsä nollaan ja se ehkä kaataisi verkon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Keskiviikkona on varsin tyyntä

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tuuli- ... ne-ennuste

Pakkasta on kuitenkin silloin edelleen, tosin pohjoisessa vähemmän

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.12.2022 12:10 Joo.

Eli miksi ei sähköäkin.

Mulla ei ole tähän valmista kantaa.
Kaikki kauppa Venäjän kanssa pitäisi lopettaa ja talouspakotteita lyödä lisää. Ihan pelleilyä nykymeininki. Jokainen venytetty kuukausi on maksanut Euroopalle ihan tolkuttomasti.

Just oli uutisissa, että Suomeen tulleella LNG terminaalilla ei ole asiakkaita. Euroopan rannikoilla on täysiä LNG laivoja parkissa. Meillä on siis hyvä käsitys siitä, paljonko LNG:llä tuotettu energia maksaisi just nyt. Tuo on se hinta, joka meidän on oltava valmiita maksamaan, jos kauppa venäjän kanssa lopetetaan. Kyse on vain euroista, ei mistään sen hankalammasta.

Jos venäjää ei hoideta, seuraava vittuilija tulee kiinasta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kyllä tuo mulle sopii. Mun sähkölasku on nykyään niin pieni, ettei sähkön hinnalla mulle henk. koht. ole merkitystä. Ainoastaan äitini kautta vaikuttaa jotenkin.

Tietysti, jos sitten kaiken kaupan katkaiseminen ajaisi euroopan lamaan, niin toki se näkyisi munkin elämässäni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.12.2022 11:47 Mielenkiintoisesti, julkisuudessa ei ole ollenkaan mietitty, pitäisikö meidän kuitenkin ostaa sähköä Venäjältä? Ostaahan EU edelleen öljyä ja kaasuakin?
Homma tais mennä niin että venäläiset lakkas myymästä kun rahaliikenne meni jäihin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Saattoi tosiaan olla noin. Mutta Keski- ja Etelä-Eurooppa on käyttänyt luovuutta. En usko, että homma tuosta jäisi kiinni, jos poliittista tahtoa Suomella olisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei se rahaliikenne mennyt kiinni, koska Gasum kuskaa edellen kaasua Venäjältä Suomeen. Eivät takuulla anna kaasua ilmaiseksi.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

aasi kirjoitti: 12.12.2022 13:32
James Potkukelkka kirjoitti: 12.12.2022 11:47 Mielenkiintoisesti, julkisuudessa ei ole ollenkaan mietitty, pitäisikö meidän kuitenkin ostaa sähköä Venäjältä? Ostaahan EU edelleen öljyä ja kaasuakin?
Homma tais mennä niin että venäläiset lakkas myymästä kun rahaliikenne meni jäihin.
Eiks se mennyt niin, että yksi toukokuinen torstai Niinistö ja Marin tiedottivat kannattavansa Suomen NATO-jäsenyyttä, ja seuravana päivänä Venäjä ilmoitti katkaisevansa sähköntoimitukset Suomeen?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.12.2022 14:23 ^ Ei se rahaliikenne mennyt kiinni, koska Gasum kuskaa edellen kaasua Venäjältä Suomeen. Eivät takuulla anna kaasua ilmaiseksi.
Tais olla sopimuksen mukaiset kuljetukset, ja niistä ei oikein päässyt irti mitenkään?

Sähkön pörssikaupassa ei varmaan ole sellaista osapuolta jolla olisi ollut suuri intressi yrittää saada rahat kulkemaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 12.12.2022 15:21

Sähkön pörssikaupassa ei varmaan ole sellaista osapuolta jolla olisi ollut suuri intressi yrittää saada rahat kulkemaan.
Totta! Eihän suomalaisia sähköntuottajia tosiaan häiritse, että sähkö on kallista. Eli intressi nimenomaan on, että sähkö ei kulje.

Ehkä suomalaisilla myyjillä kuitenkin olisi intressi saada enemmän tavaraa myyntiin :think: Toisaalta suurimmalla osalla myyjistä on omaa tuotantoa, eli silloin nykytila on niiden kokonaisetu.

Täytyy perustaa oma Karhuvoima, joka tuo sähköä (ja pystytisuja!) Venäjältä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... lman-tila/

Mielenkiintoisesti, kun tuulivoiman tuotanto vähenee, niin vesivoiman tuotanto kasvaa. Noinhan sen toki on tarkoituskin mennä, mutta osoittaa, että eilen halpaa vesivoimaa olisi ollut mahdollista tuottaa enemmän. Ilmeisesti sähkön tuottajat kuitenkin arvioivat, että parempi myydä kallista sähköä kuin halpaa sähköä ja tuottivat n 500 MW vähemmän vesivoimaa.

Voi toki olla, että altaat tyhjenisivät, jos ei välillä himmailtaisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin