Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.12.2022 10:53
James Potkukelkka kirjoitti: 16.12.2022 10:40 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009268189.html

Hoitajamitoituksella tästä selvitään :dumb:

Mä en tiedä, miten tämä pitäisi ratkaista.
En minäkään tiedä. Jos meillä olisi markkinat, niin hoitajia saisi lisää maksamalla parempaa palkkaa. Markkinoita voisi käyttää myös allokoimaan niukkaa sähköä. Mistäköhän niitä markkinoita saisi?


Mun mielestä edelleen Suomen lähihistorian suurin virhe oli silloin pari vuotta sitten, kun Norjan hävittäjät loukkasivat Suomen ilmatilaa, mutta Niinistö ei toimittanut välitöntä ja täydellistä antautumisjulistusta Osloon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.12.2022 10:53
James Potkukelkka kirjoitti: 16.12.2022 10:40 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009268189.html

Hoitajamitoituksella tästä selvitään :dumb:

Mä en tiedä, miten tämä pitäisi ratkaista.
En minäkään tiedä. Jos meillä olisi markkinat, niin hoitajia saisi lisää maksamalla parempaa palkkaa. Markkinoita voisi käyttää myös allokoimaan niukkaa sähköä. Mistäköhän niitä markkinoita saisi?
Ongelma ei kuitenkaan koske pelkästään noita hoivapalveluita, vaan tekijöitä puuttuu joka paikasta..Pelkkä hoitajaongelma toki voidaan ratkaista rahalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 16.12.2022 10:55
sivustahuutaja kirjoitti: 16.12.2022 10:53
James Potkukelkka kirjoitti: 16.12.2022 10:40 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009268189.html

Hoitajamitoituksella tästä selvitään :dumb:

Mä en tiedä, miten tämä pitäisi ratkaista.
En minäkään tiedä. Jos meillä olisi markkinat, niin hoitajia saisi lisää maksamalla parempaa palkkaa. Markkinoita voisi käyttää myös allokoimaan niukkaa sähköä. Mistäköhän niitä markkinoita saisi?


Mun mielestä edelleen Suomen lähihistorian suurin virhe oli silloin pari vuotta sitten, kun Norjan hävittäjät loukkasivat Suomen ilmatilaa, mutta Niinistö ei toimittanut välitöntä ja täydellistä antautumisjulistusta Osloon.
Eikö historian kätköistä löydy mitään vanhaa vääryttä, josta norjalaisten pitäisi maksaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21377
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.12.2022 10:56 Ongelma ei kuitenkaan koske pelkästään noita hoivapalveluita, vaan tekijöitä puuttuu joka paikasta..Pelkkä hoitajaongelma toki voidaan ratkaista rahalla.
Kyllä yleisenkin työvoimapulan voi ratkaista markkinoilla. Nostetaan palkkoja niin kauan kunnes palkkaushalua ei enää ole. Silloin on saavutettu piste, jossa kyseisellä toimialalla ei enää ole työvoimapulaa.

Minäkin haluan kahden euron mersuja. Niistä minulla on kova pula. Markkinahintaisille mersuille minulla ei ole käyttöä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kyllä mä ehkä ajattelisin, että on tässä mukana vähän näköalatonta kaupunki- ja koulutuspolitiikkaa. Siis yleistä kepustelua. Vähän kuten Hesari eilen kirjoitti: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009268307.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.12.2022 10:51 Tänään kallein tunti on klo 10. Silloin ollaan n. 400MW päässä pystysuorasta käyrästä. Pystysuorakäyrä alkaa hintatasolla n. 90s/kwh.
https://aggregated-market-data-latest.n ... ves_FI.pdf
Mun käsittääkseni tuossa kuvaajassa ei oteta huomioon muita markkina-alueita. Suomesta viedään nyt gigawatti Etelä-Ruotsiin ja Viroon, ja karttaa katsoen näyttäis että kapasiteettia on aika kauaksi Keski-Eurooppaan asti minne yhtenäinen hinta-alue ulottuu.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.12.2022 10:59
James Potkukelkka kirjoitti: 16.12.2022 10:56 Ongelma ei kuitenkaan koske pelkästään noita hoivapalveluita, vaan tekijöitä puuttuu joka paikasta..Pelkkä hoitajaongelma toki voidaan ratkaista rahalla.
Kyllä yleisenkin työvoimapulan voi ratkaista markkinoilla. Nostetaan palkkoja niin kauan kunnes palkkaushalua ei enää ole. Silloin on saavutettu piste, jossa kyseisellä toimialalla ei enää ole työvoimapulaa.
Oletko sitä mieltä, että ongelmana on pelkästään markkinoiden toimimattomuus? Mun mielestäni ongelma on myös se, että työikäisten määrä pienee koko ajan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21377
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.12.2022 11:04 Oletko sitä mieltä, että ongelmana on pelkästään markkinoiden toimimattomuus? Mun mielestäni ongelma on myös se, että työikäisten määrä pienee koko ajan.
Työikäisten määrän pieneneminen ei johda työvoimapulaan tehokkailla markkinoilla. Työvoimapulalla tarkoitan tilannetta, jossa työvoimaa ei saa, vaikka olisi valmis maksamaan aiempaa korkeampia palkkoja.

Jos taas ei ole valmis maksamaan vaikkapa maidosta enempää kuin vuonna 2001, niin sitten voi jäädä kaupasta maito saamatta ja syntyy henkilökohtainen "maitopula"

Hyväksyn pitkin hampain puheen sähköpulasta nykytilanteessa, koska sota ja viherhulluus. Meillä on siis äkisti eskaloitunut häiriötilanne. Sähkön hinta on kuitenkin moninkertaistunut ja tuo on tasapainottanut tilannetta.

Sitä en tosiaan ymmärrä, miten meillä voisi olla hoitajapula, jos palkat eivät ole nousseet merkittävästi? Vapailla markkinoilla pelkästään hoitajamitoitus olisi ampunut palkat kattoon. Miettikää, jos ruokakauppoihin olisi määrättty myyntiin perustuva myyjäkiintiö. Myyjien palkat olisivat hypänneet, koska kannattavimmat toimijat olisivat halunneet varmistaa kauppansa aukiolon.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23497
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lause, joka aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia. Eikä yksikään niistä ole positiivinen.
Lisäksi Rosatom hoitaa ydinjätteen hävityksen maassa.
Intia valmistautuu rakentamaan ydinvoimaa urakalla
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

aasi kirjoitti: 16.12.2022 10:17 Tietylla tapaa mä melkein pidän tätä kriisiä hyvänä, demokratiassa on parempi että kaikki saavat konkreettisen käsityksen siitä että miten tärkeää energia lopulta on. Siinä ja siinä että istuisko sitä sormi perseessä tarkoituksella että voi varmistaa tuen pienydinvoimaloille yms. energiarakentamiselle ja kehitykselle tulevaisuudessa.

Varmasti sitä helpompaa tällekin projektille että mitä korkeammalla hinnat käyvät tänä talvena.

Toivottavasti Lappeenrannassa tiedetään, mitä tehdään. VTT:n pienreaktoriheebo näyttää vihjaavan, että amerikkalainen firma etsii halukkaita vastaanottajia tälle kehitteillä olevalle tekniikalleen, mutta osa isommista pelureista haluaisi edetä vakiintuneemman vesijäähteisen ratkaisun parissa eikä oikein ota jenkkifirman realtoria vastaan.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja aasi »

urpiainen kirjoitti: 16.12.2022 16:38 Toivottavasti Lappeenrannassa tiedetään, mitä tehdään. VTT:n pienreaktoriheebo näyttää vihjaavan, että amerikkalainen firma etsii halukkaita vastaanottajia tälle kehitteillä olevalle tekniikalleen, mutta osa isommista pelureista haluaisi edetä vakiintuneemman vesijäähteisen ratkaisun parissa eikä oikein ota jenkkifirman realtoria vastaan.
Onhan tuommoinen korkean lämmön kaasujähdytteinen reaktori varmaan tutkimuskohteena loistava, ja hyvin toimiessaan ja yhteiskunnan niin suodessa voisi olla aika mullistava moneen prosessiteollisuuden tarpeeseen. Se ligniini mitä nyt poltetaan paperiteollisuudessa energiantuotannossa voisi saada parempia käyttökohteita kun prosessoidaankin ydinenergialla muiksi hiilivedyiksi.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23497
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Miksi Suomi suosii parisuhteisia?
Remonttiin käytettävä kotitalousvähennys on henkilökohtainen eikä asuntokohtainen. Se siis suosii pariskuntia. Kotitalousvähennyksen maksimi on tänä vuonna 2 250 euroa. Pariskunnalle se tarkoittaa 4 500 euron summaa.
Tuo on aika iso epäkohta, meikäläinenkin voisi harkita remonttia.

Ainut tuki, mitä taidan saada valtiolta, on lounarin pikkusiivu. Veroja saa kyllä maksaa senkin edestä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23497
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Varakkaimman ei juurikaan kannata olla kirjoilla muualla kuin ensisijaisesti Uuden-Seelannin eteläsaarella. Olettaen tietysti, että on rakennuttanut sinne eloonjäämisbunkkerin.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9 ... 498a7a3732

Nyt tulee rahaa!

Kait tämä on hyvä asia? Kun korvaus maksettaisiin jälkikäteen marras-joulukuun laskusta, ei sen pitäisi lisätä sähkönkulutusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21377
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onko tuo lupaus? Joko saa säätää termostaattia isommalle?

Suoran sähkön käyttäjänä tämä tietty on tavallaan tulonsiirto meille, mutta silti tämä on täysin idioottimaista. Tajuaakohan hallitus, että katkoihin johtanut sähköpula voi vaalien alla näyttää pahemmalta kuin tämä epätoivoinen rimpuileminen?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos maksetaan vain marras-joulukuulta, ei tammikuussa tuen takia tule sähkökatkoa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21377
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2022 17:00 Jos maksetaan vain marras-joulukuulta, ei tammikuussa tuen takia tule sähkökatkoa..
Tammikuullehan on sitten suunnitteilla eri malli. Lisäksi tämä tieto piikin aukeamisesta pistää kyllä jäihin suunnitteilla olleet toimenpiteet.

Pikaisesti laskien meidän perhe on saamasa 700-1000e. Mikäs siinä. Hölmöläisen hommaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Hitto. Mun pitää hankkia pari isoa terassilämmitintä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21377
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suosittelen. Muista hommata semmoinen kunnolla pitkän aallonpituuden malli, jotta saat lämpöä heti napista painaa. EDIT: ja useampi on tosiaan hyvä. Hinnat halpoja, mutta alue jota lämmittävät jää helposti pieneksi.

Meillä 2000 wattinen. 80s/kwh hinnoille puolen tunnin kahvittelu maksaisi 1,6€, mutta Sannan tuella enää ilmeisesti 30s. Ihan siedettäväksi tippuu hinta.

Ekaa kertaa tuli pihavalotkin ajastettua älypistokkeen taakse, mutta eihän sitä ajastusta enää jatkossa tartte. Olkoot ihmisten ilona.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21377
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kovasti nyt meuhkataan sähkön hintakatosta ja tukiaisista.

Samaan aikaan KSS tarjoaa 24 kk kiinteää diiliä yleisesti hintaan 23,96 snt / kwh. Ihanko tosissaan tuo 4 senttiä on hallitukselle kuuluva kysymys? Että pitää olla alle 20, eikä saa olla 24?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23497
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vetäkää käteen hipit, maksan kohta 47c/kWh.

Taidan pistää parvekkeen täyteen lämmittäviä valopalloja. 100W tietenkin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23497
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja yllätys yllätys, Rydman jäi ilman tuomiota. Sen sijaan tutkinta wokettajia vastaan jatkuu.

Ja HS:n jutun kirjoittajana useita tuomioita saanut henkilö.

Draamaa ja yksi tuhottu ura.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei kai sillä Rydmanin tutkinnalla ollut suoraa tekemistä HS:n jutun kanssa? Tai siis ei HS syyttänyt siitä asiasta, mitä poliisi tutki ja syyttämättä jätettiin, vaan HS:n juttu koski vähän muita asioita?

Mut joo, yhden jutun kirjoittaneen toimittajan aiemmat rikostuomiot, joita muistelen Kitinässäkin puidun, oli tosiaan hauska episodi tämän päivän somessa. Turkkila retwiittasi jonkun valemedia-vihasivuston paljastusjuttua siitä, että toimittajalla on aiempia talousrikostuomioita. Kun sitten joku huomautti, että lähde on tosiaan aika kyseenalainen, niin Turkkila päräytti jeesusteluviestin siitä, että ei pitäisi välittää siitä, mitä aiempia syntejä viestin välittäjällä mahdollisesti on historiassa, vaan katsoa itse viestiä. Eli vesitti oman aiemman juttunsa täydellisesti.

Turkkila on inhottava mutta jossain pinnallisessa mielessä ihan älykäs kaveri; varmaan se ymmärsi oman toimintansa täydelliset kaksoisstandardit. Ehkä sitä itseäänkin naurattaa kokeilla, minkälainen jöötti menee täydestä läpi fanilaumalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin