Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9c95 ... 4f168ddf1b

Hups

"kuolemansyyn selvittäminen" ymmärtääkseni viittaa siihen, että ei epäillä murhaa/tappoa. OD?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Sähkölaskuun ilmeisesti tulossa 100€ omavastuu ja valtio tarjoaa sen jälkeen 60-80% ylimenevästä hinnasta. Taloon menee toi satanen, joten sähköautoilusta ja kahvinkeitosta tuli just entistä halvempaa.

Mä en ole ollenkaan vakuuttunut tän sähkötuen järkevyydestä, mutta kai sitä on pakko tukea, kun muun euroopan sähkötuet häiriköi markkinoita ja on nostanut sähkön hinnan ihan kohtuuttomaksi niille joilla ei ole hyvää kiinteää sopparia. Ja kuten aina, jos rahaa jaetaan tyhmillä tukitoimilla, niin mä otan mieluusti vastaan kaiken minkä saan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sähkötuki on ihan idioottimainen. Ei sitä sähköä tule mistään lisää, vaikka kuinka tuettaisiin sähkön kulutuksen lisäämistä. Kulutuksen lisääntyminen ampuu hinnat entistä korkeammalle ja aiheuttaa mahdollisesti sähkökatkoja. Tarvittavan tuen määrä ampuu myös taivaisiin.

Suomen jälkikäteen päätetty tuki sekoittaa markkinoita vähemmän kuin etukäteen tiedossa ollut tuki, mutta tämäkin tuki lisää kulutusta tammi- ja helmikuussa kun ihmiset tietävät tuen olevan tulossa jossain muodossa.

Keskimäärin suurimmat tuen saajat ovat myös suurempi tuloisia, eli esim. meidän perhe maksaa veroina oman tukemme. Pöljää. On tässä joku marginaalinen tulonsiirto muilta hyvätuloisilta meille, koska lämmitys on suora sähkö + ILP.

Tanskan malli olisi ollut paljon parempi: reilut maksuajat kaikille, niin hintapiikit eivät sekoita arkea.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.12.2022 11:40 Tanskan malli olisi ollut paljon parempi: reilut maksuajat kaikille, niin hintapiikit eivät sekoita arkea.
Sähkötukiin olisi pitänyt sorvata EUn yhteinen linja eikä jokaisen maan lähteä sooloilemaan mitä sattuu ja siten sotkemaan yhteisiä markkinoita. Yllättäen mä en ole jaksanut tutustua eri maiden ratkaisuihin, mutta toi Tanskan systeemi olisi varmaan pitänyt hinnat alhaisenpana kuin nyt ja hillinnyt sähkönkulutusta arkea sekoittamatta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.12.2022 9:58 https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9c95 ... 4f168ddf1b

Hups

"kuolemansyyn selvittäminen" ymmärtääkseni viittaa siihen, että ei epäillä murhaa/tappoa. OD?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9c95 ... 4f168ddf1b

Voisiko olla häkämyrkytys? Säästetty sähköä liian tehokkaasti?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.12.2022 12:24 Voisiko olla häkämyrkytys? Säästetty sähköä liian tehokkaasti?
Kuulostaisi loogiselta. Iäkäs pariskunta tukee ajatusta. Vanha konsti kerätä lämpöä sulkemalla hormi kun hehkua vielä jäljellä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.12.2022 9:20 Minulle tuli juuri iso hinku tehdä perusteellinen joulusiivous
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asi ... ta/8591522
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009295140.html

Näitä tulee nyt koko ajan. Hitto soikoon, tänään kyllä katson imurin sisään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vitun viissatasia on joka paikassa! Vaimo noita yrittää välillä imuroida, mutta aina vaan jostain tulee lisää. Hermo menee. Sitten tullissa vielä vittuilevat.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja eurojen lähettäminen makarooneille lähestyy:

Euroalueen velkamarkkinat täysin uuden edessä – Italia käynnisti jo hätäsuunnitelman
Italia käynnisti joulukuussa jo hätäsuunnitelman ja markkinoi velkapapereitaan nyt kotitalouksille. Ennätyssuuria sähkö- ja kaasulaskuja maksavien italialaisten sijoitusinto on kuitenkin samaan aikaan pudonnut kaikkien aikojen pohjalukemiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Italian pelastuspaketti tulee just mukavasti vaalien alle.

Toivottavasti vihreät tekevät näistä ilmastovaalit.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Kohta taas "kansanvalta ottaa niskalenkin markkinavoimista", Kataista lainaten
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oikea asenne! Näytetään sieluttomille markkinoille, että Italian kansalla on pohjaton luotto Suomen kansalta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000009302164.html

Toimari on Wittumainen mies.

Itse hanke hieno, jos toteutuu, mutta en vielä avaisi samppanjapulloja. Esim. pieni yksityiskohta nimeltään rahoitus puutuu..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2023 8:30 Itse hanke hieno, jos toteutuu, mutta en vielä avaisi samppanjapulloja. Esim. pieni yksityiskohta nimeltään rahoitus puutuu..
Norjalaisillahan on hynkkyä liiankin kanssa, ja tarvitsevat hyviä sijoituskohteita. Vihreä teräs lienee parhaimmasta päästä heidän kansallisrahastolleen kun pitää jotenkin hyvittää öljyn- ja kaasuntuotannon vahingot.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Toivottavasti näin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16637
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

aasi kirjoitti: 03.01.2023 9:09
James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2023 8:30 Itse hanke hieno, jos toteutuu, mutta en vielä avaisi samppanjapulloja. Esim. pieni yksityiskohta nimeltään rahoitus puutuu..
Norjalaisillahan on hynkkyä liiankin kanssa, ja tarvitsevat hyviä sijoituskohteita. Vihreä teräs lienee parhaimmasta päästä heidän kansallisrahastolleen kun pitää jotenkin hyvittää öljyn- ja kaasuntuotannon vahingot.
Toisaalta, kyllä minullakin sisäinen kyynikko vähän heräsi, kun tyyppi sanoo rahoituksen ja lupien olevan auki, ja toivoo Suomen olevan hankkeelle vastaanottavaisempi kuin Norjan, joka ei halua rakentaa heille edes omaa tuulivoimapuistoa.

Joka tapauksessa, päästötön sähkö ja etunoja vihreässä siirtymässä epäilemättä avaisi hyviä liiketoimintamahdollisuuksia ja saattaisi tuoda investointeja Suomeen. Toivottavasti persut eivät ole seuraavassa hallituksessa.

Mut eikö Norjassa ole kuitenkin hiilipäästötöntä sähköä aika lailla enemmän kuin Suomessa jo nyt? Mikä Suomen kilpailuetu tässä oikeastaan on?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.01.2023 9:18 Mut eikö Norjassa ole kuitenkin hiilipäästötöntä sähköä aika lailla enemmän kuin Suomessa jo nyt? Mikä Suomen kilpailuetu tässä oikeastaan on?
On meillä kuitenkin erittäin kilpailukykyisen tyhmä hallitus. Ties vaikka saisi tuulipuistonsa valtion piikkiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jotenkin tämä on vain niin moneen kertaan nähty juttu, jossa uusi tuntematon toimija, josta kukaan ei ole aiemmin kuullut saapuu ulkomailta Suomeen mukanaan huikea business-idea. Toki joskus toimija on norjalainen paperikonemies tai kutomotehtaan perustaja, mutta monesti ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.01.2023 9:32
urpiainen kirjoitti: 03.01.2023 9:18 Mut eikö Norjassa ole kuitenkin hiilipäästötöntä sähköä aika lailla enemmän kuin Suomessa jo nyt? Mikä Suomen kilpailuetu tässä oikeastaan on?
On meillä kuitenkin erittäin kilpailukykyisen tyhmä hallitus. Ties vaikka saisi tuulipuistonsa valtion piikkiin.
Eihän kukaan voi vastustaa tuota!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mulle kelpaa oikein hyvin tehtaan tuottama hyöty Suomelle: työpaikkoja, veroja, kotimaista terästä muille valmistajille.

Jos siinä pitää vähän rakentaa lisää sähköntuotantoa niin se tehdään.

Voitte mennä vihervasemmistoilemaan ryssälandiaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2023 9:32 Jotenkin tämä on vain niin moneen kertaan nähty juttu, jossa uusi tuntematon toimija, josta kukaan ei ole aiemmin kuullut saapuu ulkomailta Suomeen mukanaan huikea business-idea. Toki joskus toimija on norjalainen paperikonemies tai kutomotehtaan perustaja, mutta monesti ei.
Noi hyvät tulijat toivat mukanaan pääoman sekä erityisosaamisen ja tarvitsivat vain tontin tehtaalleen ja reippaita oppivia työntekijöitä.

Jos valtion rahaa tarvitaan, niin voin suostua siihen, että Terrafamen osingot sijoitetaan norskien hankkeeseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 03.01.2023 9:39 .

Voitte mennä vihervasemmistoilemaan ryssälandiaan.
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18750
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Niba »

Masennus

Juu, ihmisillä ei ole mitään vastoinkäymisten kestoa, liian helpolla ovat olleet tai sitten vaan kasvatus on vinossa eikä opeteta oikeita asioita jo lapsena??
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja aasi »

urpiainen kirjoitti: 03.01.2023 9:18 Toisaalta, kyllä minullakin sisäinen kyynikko vähän heräsi, kun tyyppi sanoo rahoituksen ja lupien olevan auki, ja toivoo Suomen olevan hankkeelle vastaanottavaisempi kuin Norjan, joka ei halua rakentaa heille edes omaa tuulivoimapuistoa.

Joka tapauksessa, päästötön sähkö ja etunoja vihreässä siirtymässä epäilemättä avaisi hyviä liiketoimintamahdollisuuksia ja saattaisi tuoda investointeja Suomeen. Toivottavasti persut eivät ole seuraavassa hallituksessa.

Mut eikö Norjassa ole kuitenkin hiilipäästötöntä sähköä aika lailla enemmän kuin Suomessa jo nyt? Mikä Suomen kilpailuetu tässä oikeastaan on?
Olihan tuo nyt kuitenkin artikkelissa muotoiltu niin että Norjassa ei saanut lupaa paikallisviranomaisilta tuulivoiman rakentamiselle. Ovat liian rikkaita, voivat vielä helposti vastustaa.

Norjassa on kyllä vesivoimaa, mutta suuri osa siitä on etelässä hyvien siirtoyhteyksien päässä, eli käytännössä Etelä-Ruotsin, Keski-Euroopan ja Iso-Britannian markkinoilla joista saa liian hyvän hinnan sähkölle - etenkin kun vesivoimalla voi odottaa sitä hyvää hintaa. Pohjoisessa sitten onkin ylimäärin ja hintataso siellä onkin keskimääräisen edullinen, mutta ei koskaan halpa. Vaan miten ja millä hinnalla saat yli tuhat ammattitaitoista työntekijää terästehtaalle periferiaan maassa jossa ei juuri edes valmisteta terästä?

Suomessa on oikeasti aika hyvä energiatilanne. OL3 tulossa linjoille, tuulivoimaa rakennetaan hyvää vauhtia kokoajan, täällä on mainiot olosuhteet niin maa- kuin merituulivoimalle. Tasaista harvaanasuttua maata hyvällä infrastruktuurilla. Jos Saksassa ovat saaneet 65 GW edestä tuulimyllyjä pystyyn, niin täällä saman pitäisi olla vain helpompaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16637
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Toivotaan onnea hankkeelle, vaikka ihan hirveän korkeaa todennäköisyyttä toteutumiselle en ehkä vielä antaisi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin