Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kerro vaivasta -ketjuun varmaan sopii se, että pääsin ihan terveyskeskuksen tarjoamaan kognitiiviseen lyhytterapiaan. Perinteisesti on käyty se 3kk jakso keskustelemassa sairaanhoitajalle päivän kuulumisista, ennen kuin pääsee järjestelmässä eteenpäin. Kuulemma on todettu, ettei kukaan hyödy siitä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kerberos I kirjoitti: 09.12.2022 7:19 Minitorkut pitkin päivää ja tunnetuin tie öiseen unettomuuteen ja unirytmin kääntymiseen päälaelleen. Sitä en suosita, tai kohta pillerit eivät auta öisinkään. :/ Kuka tahansa tuntisi itsensä tuolla työtahdilla ja tekemisellä rättiväsyneeksi. Ihminen tarvitsee unta ja lepoa.
Terapeutille ehdin sanoa ekalla käynnillä, että olen nukkunut yllättävänkin hyvin. No mihin vertaa. Aiemmin unirytmi oli käänteinen välillä, mutta työ korjasi parin valvotun päivän jälkeen. Jos pitäisi nukkua, voi valvoa koko yön. Usein nukahtamisessa kestää tunteja. Satunnainen melatoniini ei tunnu vaikuttavan.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Mä luin jostain "huolihetkestä". Eli että ihminen ottaa itse niskalenkin peloistaan ja varaa niille tietyn aikaslotin päivästä jolloin keskittyy vatvomaan pelkästään niitä - tietty kandee yrittää nähdä posin kautta ja hakea ratkaisuja, jos mahdollista. Jos näitä lykkää koko päivän taka-alalle niin ihan varmasti ne perkelieet käyvät kimppuusi juuri kun yrität mennä nukkumaan.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kun mulla oli vaikeaa, yritin huolihetkeä, mutta ei se mulla toiminut.

Itse sain jotain apua mindfulnesista ja lisäksi siitä, että kirjoitin ongelmat ylös kännyn muistiinpanoihin. Kuulostaa tyhmältä, mutta mua auttaa se, että kirjaan ongelman ja mahdolliset ratkaisut/näkökulmat ylös appsiin ja sitten suljen sen 😀
Käytän jotain geneeristä otsikkoa, jotta en vahingossa lue vanhaa huolta uudelleen. Jos kuitenkin tiedän, että olen kirjoittanut tästä aiemmin, haen sen hakutoiminnolla ja monesti helpottaa lukea, mitä aiemmin kirjoittanut.

Mulla on nyt 326 muistiinpanoa. Kaikki eivät tietysti ole huolia, mutta varmaankin 3/4 on.

Varsinaisesti kuitenkin sain avun siitä, että aloitin essitalopraamin uudelleen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kkk, jos et jo ole, katsopa Netflixistä dokkarielokuva Stutz. On omaperäisesti rakennettu filmi psykiatrista, joka on koko elämänsä kehitellyt terapiametodeja, joita muutamia sitten dokkarissa esittelee. Hänen ohjenuoranaan on nopea ja konkreettinen apu. Voisi olla sulle(kin) hyödyllinen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kerberos I kirjoitti: 16.12.2022 20:11 Kipuja lähes joka nivelessä, mitä ihmisestä löytyy. En tee fyysistä työtä, mut fyysisyydeksi huonoina päivinä riittää portaat, kävely ja istuminen.
Olettaisin kuten aiemminkin, että kyse on jonkinlaisesta reumasta.

Itselläni on tavallaan ollut reumasairauksiin kuuluva juttu. Lukiossa ollessani sairastuin salmonellaan (tapahtumassa/kilpailussa (jossa olin järjestävän tahon edustajana) tarjotun ruoan takia (hys hys, ravintolan vakuutus maksoi suurimman osan vaadituista kuluista, mutta kymmenet/sadat sairastuneet eivät päätyneet edes paikallisuutiseksi)), ja seurauksena tuli reaktiivinen niveltulehdus. Olin kahteen otteeseen sairaalassa useita viikkoja. Todettiin alkavia muutoksia SI-nivelissä röntgenkuvissa. Isälläni on vakava selkärankareuma, lähes koko selkäranka liikkumaton; hän sairastui armeijassa ollessaan, mutta diagnoosissa kesti 10 vuotta (nuorena hän oli kovakuntoinen yleisyrheilja.)

Alle 30v:nä minulla oli toistuvasti selkärankareumaan sopivia oireita: yöllinen selkäkipua, joka helpotti seisomaan noustessa. Toistuvia iriittejä. Lääkärille olen maininnut joskus mahdollisesta selkärankareumasta, mutta kuulemma ei ole kun ei ole diagnoosia. Mikähän muuten on ko. reumasairauden diagnoosikriteeri: jos on (ollut) selkäoireita, on tyypillisiä liitännäissaurauksia ja on jo alkuvaiheessa havaittu tyypillisiä muutoksia ihan peruskuvantamisessa...
Viimeksi muokannut nokkaelain, 19.12.2022 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^ Kun alkuun pääsin elämää pienemmissä ongelman aiheissa: yhden lukionopettajan mielestä minun olisi pitänyt tuplata lukion kakkosluokka koska olin kokonaisen jakson poissa. Yo-kirjoituksissa kuitenkin pärjäsin hyvin, vaikkakin enemmän aikaa meni koodaamiseen ja ihmissuhdeongelmointiin.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 19.12.2022 9:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Juu, eräs reumaattisiin sairauksiin kuuluva paska tämä on. Diagnosoinnissa meni oireiden alkamisesta 17 vuotta, koska mua ei ikinä laitettu yleislääkäriltä lähetteellä erikoislääkärille ennen sitä vaatimuksista huolimatta. Hyvin tuhottiin mun terveys sinä aikana, nyt muutokset on niin valtaisat ympäri kehoa ettei voi enää kuin itkeä. Ja kun tää paska on saanut vapaasti riehua kehossa niin kauan ilman hoitoa, niin ei myöskään tahdo painua remissioon sitten millään. Nyt on jo viides biologinen kokeilussa...

Olen sitä mieltä, että on järjetöntä panostaa sairaanhoidon resurssit erikoissairaanhoitoon yliopistosairaaloihin, kun paljon halvemmaksi tulisi panostaa perusterveydenhoitoon, ennaltaehkäisyyn ja aikaiseen reagointiin sairauksien alkuvaiheessa. Puhumattakaan ihmisten kärsimyksestä, kun diagnosoinnit viivästyy. Vaikuttaa ihan suoraan myös BKT:een, kun työikäisten tuottavuus sekä vähenee, että lyhenee. :kele:
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Komppaan tuota näkemystä. Tasavertaisuuden kannalta on myös huono juttu, että usein omat oikeudet pitää taistella läpi.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Jossain kohtaa munkin on mentävä herramme lääkärin puheille reuman takia. Isän puolen suvun tauteja. Yhdellä tädillä äityi niin pahaksi, että vaikutti vahvasti liian aikaiseen lähtöön. Tytär on ollut jo parikymppisestä lääkityksessä kun nivelkivut herätti lähtemään lääkärin pakeille. Ite olen pärjäillyt, mutta viimeisen parin vuoden aikana sormet ovat alkaneet oireilemaan ärsyttävästi. Vielä on kyennyt suorittamaan, mutta etenkin kylmässä alkaa olla jo snadisti hankalaa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Polvistuin eilen pyyhkimään chilisoosia lattialta kun korkki on liian tekninen laite mulle. Tuntui kuinka polven sivusta repesi jotakin pirullisen hitaasti, mutta mahdotontahan mun on liikettä pysäyttää. Tai ehkä paremminkin kuinka kalvoa olisi revitty lihan päältä.

Ei kuitenkaan muita kipuja kuin polte jos polveen kohdistuu painetta omituisessa asennossa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Diddley Bow kirjoitti: 17.12.2022 14:40 Jossain kohtaa munkin on mentävä herramme lääkärin puheille reuman takia. Isän puolen suvun tauteja. Yhdellä tädillä äityi niin pahaksi, että vaikutti vahvasti liian aikaiseen lähtöön. Tytär on ollut jo parikymppisestä lääkityksessä kun nivelkivut herätti lähtemään lääkärin pakeille. Ite olen pärjäillyt, mutta viimeisen parin vuoden aikana sormet ovat alkaneet oireilemaan ärsyttävästi. Vielä on kyennyt suorittamaan, mutta etenkin kylmässä alkaa olla jo snadisti hankalaa.
Siis onko sulla todettu reuma (mikä niistä)? Yleisimmän reuman eli nivelreuman hoitaminen pitäisi aloittaa mahdollisimman varhain, koska se on etenevä sairaus. Meillä suvussa nivelreumaa, siskokin ehti sitä sairastaa pitkään ennen kuin se sattumalta todettiin erään muun oireen yhteydessä ja heti aloitettiin hoito.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.12.2022 13:17 Kkk, jos et jo ole, katsopa Netflixistä dokkarielokuva Stutz. On omaperäisesti rakennettu filmi psykiatrista, joka on koko elämänsä kehitellyt terapiametodeja, joita muutamia sitten dokkarissa esittelee. Hänen ohjenuoranaan on nopea ja konkreettinen apu. Voisi olla sulle(kin) hyödyllinen.
Pannaan listalle mutta oikeasti juuri nyt en koe olevani terapian tarpeessa. Viikko oltu ulkomaanmatkalla ja vaikka vieraan kielen puhumisessa, jetlagissa, small talkissa on oma rasituksessa, alkaa pikkuhiljaa tuntua että ukko unwindaa hiljalleen. Esim viime yönä melkein 12h unta ilman lääkkeitä joka kotimaassa ei ikinä olisi onnistunut.

Toki voipi olla että loman jälkeen olen taas ihan yhtä paskana mutta se on sen ajan murhe.
Amazing shit happens!
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Kyllä se niin on että tämä keho on romu. Todella vikainen pommi. Mulla kuvattiin ton reumaattisen sairauden takia lantio pari vkoa sitten, ihan että tiedetään SI-nivelten tulehdusaste ja muutokset at the moment. Jäin odottamaan lääkärin puhelua tuloksista, jota ei tullut. Mutta nyt tuli sitten kotiin kirje:

'Sinulle on varattu aika erikoislääkärille xx.1.23 klo 9.00, paikka Naistentautien osasto'.

Kirjeessä ei kutsusyytä, käsky vaan käydä jälleen ennakoivasti verikokeissa. No mähän soitin sinne, etten juokse turhaan isoon sairaalaan tutkimuksiin (esim. jos olisivat kutsuneet mua seulontoihin tms, joita voi lykätä). No, ei olekaan turha kutsu. Lähetteessä merkintänä toisen ovaarion monirakkulaisuus ja kystat. Mmm-hmmm, here we go again..

:hep: :p:
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Voihan helevetti.

Saanko KKK liittyä kasvainseuraan? Tai ei sittenkään - kasvain ei kysynyt mun lupaa - joten liityn. :kele: Eivät sanoneet mulle totuutta ajanvaraukseen soittaessa, tänään sain kirjeen kotiin jossa on vähän eri sanat kuin monirakkulaisuus... ja koko nyt 45/55mm. Oireita toki on sillä puolella lantiossa ja mahassa ollut jo varmaan vuoden, mut en mä olen tajunnut kuin epäillyt vain SI-nivelen ja suoliston oikuttelevan.

Itken, nauran, olen vakava, panikoin, yritän rauhoittua... Kaikkea kierrossa.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

^ Ikävä että liityit kerhoon. Toivottavasti hoito osuu kohdilleen.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja exsu »

Äh, onpa nyt kurjia uutisia. Tsemppiä Kerberos ja onnea matkaan!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

Kerberos I kirjoitti: 28.12.2022 21:19 Voihan helevetti.
Saanko KKK liittyä kasvainseuraan?
Tää oli kyllä periaatteessa suljettu eikä uusia jäseniä toivottu... olipa ikävä uutinen.

Koepalaa ilmeisesti seuraavaksi?

Muista että jos ensimmäinen onkologi väittää inoperaabeliksi, ota seuraava arvio kirurgilta. Syöpälääkärit tuntuvat suhtautuvan merkillisen vastentahtoisesti leikkaukseen niissäkin tapauksissa joissa kasvaintyypin käypähoitosuositus on leikkaus.

Omasta tulevaisuudesta tai tilanteesta ei tietoo. Kivut tulevat yleensä aaltoina, eniten rintalastan-selkärangan tuntumasta ja välillä kaulasta. Kotimaassa odottaa kuvaus ja konsultaatio. Yritän nauttia loppulomasta
Amazing shit happens!
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Munasarjakasvaimista ei oteta koepaloja, ja mun periaate on näitä läheltä nähneenä ettei säästävää leikkausta saa edes yrittää. Poistakoon koko möykyn ja kaikki mikä on siinä kiinni..
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti: 20.10.2022 8:44 Oikean polven kanssa normaalia enemmän häikkää. Vasemmasta polvesta poistettiin rustottumia jokunen vuosi sitten. Tuntuu, että sama operaatio pitäisi tehdä oikealle polvelle. Ei vaan kiinnosta lähteä julkiselta puolelta säätämään magneettikuvia ja lähetteitä eikä taida kuulua työterveydenhuollon piiriin. Nyt jo sen verran parempi, että pääsee portaat kokolailla normaalisti, joten jos tää toipuis itsestään takas urheilukuntoon ja sais lykättyä operaatiota vuodella tai parilla.
Taas saa linkutella eteenpäin, kun polvi huonona. Kävin syksyllä magneetissa ja erikoislääkärillä. Ei varsinaisesti mitään rikki. Polvi vaan on kulunut ja ensimmäinen luupiikkikin jo kehittynyt. Tällä pitäisi mennä kunnes kunnes vaihdetaan tekonivel. Ei muuta kuin Buranaa poskeen ja eteenpäin. Ei tähän kuole, mutta harmittaa silti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 11:52
Vagabondo kirjoitti: 20.10.2022 8:44 Oikean polven kanssa normaalia enemmän häikkää. Vasemmasta polvesta poistettiin rustottumia jokunen vuosi sitten. Tuntuu, että sama operaatio pitäisi tehdä oikealle polvelle. Ei vaan kiinnosta lähteä julkiselta puolelta säätämään magneettikuvia ja lähetteitä eikä taida kuulua työterveydenhuollon piiriin. Nyt jo sen verran parempi, että pääsee portaat kokolailla normaalisti, joten jos tää toipuis itsestään takas urheilukuntoon ja sais lykättyä operaatiota vuodella tai parilla.
Taas saa linkutella eteenpäin, kun polvi huonona. Kävin syksyllä magneetissa ja erikoislääkärillä. Ei varsinaisesti mitään rikki. Polvi vaan on kulunut ja ensimmäinen luupiikkikin jo kehittynyt. Tällä pitäisi mennä kunnes kunnes vaihdetaan tekonivel. Ei muuta kuin Buranaa poskeen ja eteenpäin. Ei tähän kuole, mutta harmittaa silti.
Hyaluronaatti-injektiota voi kokeilla. Korkeintaan rahaa häviää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 12:44 Hyaluronaatti-injektiota voi kokeilla. Korkeintaan rahaa häviää.
Jos mä oikein ymmärsin, niin lumelääkkeeseen verrattuna saavutettu etu on pieni?: https://www.kaypahoito.fi/nak05698

Ehkä joskus myöhemmin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 14:06
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 12:44 Hyaluronaatti-injektiota voi kokeilla. Korkeintaan rahaa häviää.
Jos mä oikein ymmärsin, niin lumelääkkeeseen verrattuna saavutettu etu on pieni?: https://www.kaypahoito.fi/nak05698

Ehkä joskus myöhemmin.
Kysy Davelta tarjous hyalu-jotain-injektiosta, minkä jälkeen lupaan myydä tri Urpiaisen lumelääkkeen 15 % halvemmalla!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 09.01.2023 14:09
Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 14:06
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 12:44 Hyaluronaatti-injektiota voi kokeilla. Korkeintaan rahaa häviää.
Jos mä oikein ymmärsin, niin lumelääkkeeseen verrattuna saavutettu etu on pieni?: https://www.kaypahoito.fi/nak05698

Ehkä joskus myöhemmin.
Kysy Davelta tarjous hyalu-jotain-injektiosta, minkä jälkeen lupaan myydä tri Urpiaisen lumelääkkeen 15 % halvemmalla!
It's a deal, jos se sun lumelääke ei oo piikitettävä ja erityisesti jos se uskottavasti muistuttaa laadukasta stouttia :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^On siis jonkin verran tehokkaampi kuin lumelääke.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin