Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Mulle tuo neliveto long range on sweet spot
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Niin olis kyllä ittellekin. Tosin saattaisin kallistua Ioniq 5 nelivetoon 54 990€. Mutta pitäs tietty kokeilla ensin. Jokuhan siinä Teslassa kuskejaan miellyttää.
Mutta ei ole ajankohtainen valina vielä vuosiin. Break even ei ole lähelläkään nykyauton vaihtoa.
Mutta ei ole ajankohtainen valina vielä vuosiin. Break even ei ole lähelläkään nykyauton vaihtoa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Voin sitten opettaa salaisen kädenpuristuksen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^Oletko siis vertaillut Y:tä muihin tämän hetken kuumiin malleihin? Vai menetkö fiiliksellä?
-
- Kitisijä
- Viestit: 14943
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Re: Autoilu 2
Aika "prole" hinta, ei edes kuutta numeroa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑13.01.2023 8:49 Model Y neliveto long range, jota suunnittelen, aiemmin Suomessa 67390, nyt 55990.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Joo, noloahan tämä on.Ylermi Ylihankala kirjoitti: ↑13.01.2023 10:09Aika "prole" hinta, ei edes kuutta numeroa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑13.01.2023 8:49 Model Y neliveto long range, jota suunnittelen, aiemmin Suomessa 67390, nyt 55990.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Olen uskossa.
Mutta jos yritän rationalisoida, niin
1)FSD optio
2)Latausverkosto
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.01.2023 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23537
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Eli ulkomaan reissut ovat tärkeä juttu?
Suomen superchargereista yli puolet on avoimia muillekin kuin Tesloille. Jos kusematta lappiin reissulla olisi pakko päästä juuri superchargerille, niin ei kai siinä taloa joutuisi myymään.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Totta, että Tesla on itse kaivamassa vallihautaansa umpeen.sivustahuutaja kirjoitti: ↑13.01.2023 10:26Eli ulkomaan reissut ovat tärkeä juttu?
Suomen superchargereista yli puolet on avoimia muillekin kuin Tesloille. Jos kusematta lappiin reissulla olisi pakko päästä juuri superchargerille, niin ei kai siinä taloa joutuisi myymään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Wankel hybridi on fiksun oloinen vehje
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... cb0a18eea4
Arjessa sähköauto ja sitten kusematta lappiin.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... cb0a18eea4
Arjessa sähköauto ja sitten kusematta lappiin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Aika tyly arvio Burzumill, Toyotan sähkölle:
https://www.hs.fi/visio/art-2000009331729.html
Tuo kuvaa todella hyvin teknologiamurrosta. Toyota varmasti osaa kasata autoja ja maalipinnat ovat kunnossa. Mutta ne uudet sähköautojen jutut ovat hakusessa.
Tuosta arvostelusta ja Toyotan ratkaisuista kyllä herää pieni huoli. Toyota on selvästi tehnyt ratkaisuja jotka tähtäävät siihen luotettavuuteen, josta firma on tunnettu. Jos asiat ovat noin, niin miten mahtavat muiden sähköautot pelittää 15v vanhoina?
https://www.hs.fi/visio/art-2000009331729.html
Tuo kuvaa todella hyvin teknologiamurrosta. Toyota varmasti osaa kasata autoja ja maalipinnat ovat kunnossa. Mutta ne uudet sähköautojen jutut ovat hakusessa.
Tuosta arvostelusta ja Toyotan ratkaisuista kyllä herää pieni huoli. Toyota on selvästi tehnyt ratkaisuja jotka tähtäävät siihen luotettavuuteen, josta firma on tunnettu. Jos asiat ovat noin, niin miten mahtavat muiden sähköautot pelittää 15v vanhoina?
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9474
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Joo, oli aika tyly arvio, mutta on myös aika keskeneräistä kakkaa tungettu markkinoille. Ei noin huonoa talviautoa kannattaisi edes myydä skandinavian markkinoilla. Pilaa vaan merkin maineen. Olisivat myyneet vaan lämpimille seuduille.sivustahuutaja kirjoitti: ↑21.01.2023 12:04 Aika tyly arvio Burzumill, Toyotan sähkölle:
https://www.hs.fi/visio/art-2000009331729.html
Tuo kuvaa todella hyvin teknologiamurrosta. Toyota varmasti osaa kasata autoja ja maalipinnat ovat kunnossa. Mutta ne uudet sähköautojen jutut ovat hakusessa.
Tuosta arvostelusta ja Toyotan ratkaisuista kyllä herää pieni huoli. Toyota on selvästi tehnyt ratkaisuja jotka tähtäävät siihen luotettavuuteen, josta firma on tunnettu. Jos asiat ovat noin, niin miten mahtavat muiden sähköautot pelittää 15v vanhoina?
Mä oon erikoistunut ajamaan vanhoilla polttomoottoreilla, mutta nykyautoissa, vallankin täyssähköissä, on niin paljon sähkö- ja elektroniikkaosia valmiina hajoamaan, että mä en suostu niistä käyttämään kuin suht uusia autoja. Liian iso taloudellinen riski omistaa vanhaa. Ainakin kunnes vaihtoautojen arvo romahtaa. Jos 10v vanha on arvoton, niin sitten ehkä kannattaakin ottaa riskejä vähän vanhempien kanssa. Nykyisellä arvokehityksellä ei.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9474
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Aika outoja valintoja talviajoa ajatellen. Mä en ymmärrä miksi kukaan ostaisi tuollaista autoa Suomeen.sivustahuutaja kirjoitti: ↑21.01.2023 12:36 ^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Aika erikoista, jos maailman suurin autovalmistaja tarkoituksella tekisi auton, jota ei kannata ostaa. Tämä nyt kuitenkin on merkittävä lanseeraus.sivustahuutaja kirjoitti: ↑21.01.2023 12:36 ^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.
Ongelmahan ei koske pelkästään talviajoa. Akun jäähdytyksen puute rajoittaa pikalataukset kahteen/vrk.
Mä veikkaan, että tämä on paniikkilanseeraus, koska Toyotan uskoi omia puheitaan liian pitkään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Kulutus 218hv vs 1020hv
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Ei taida tasaisessa ajossa hevoset paljon vaikuttaa, vaan ilmanvastus ja vierintävastus.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Just noin.
Mutta tämä liittyikin aikaisempaan pointtiini, että sähköissä differointi on vaikeampaa, koska siihen ei liity niin merkittäviä vaikeasti muutettavia valintoja. Polttisautoissa suuren huipputehon valinta tyypillisesti nosti myös kulutusta ja vaati sen erikoisen moottorin. Sähköissä huipputehon valinta on paljon pienempi juttu. Tästä syystä autonvalmistajien on helpompi tarjota tehokkaita sähkömalleja ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
Mutta tämä liittyikin aikaisempaan pointtiini, että sähköissä differointi on vaikeampaa, koska siihen ei liity niin merkittäviä vaikeasti muutettavia valintoja. Polttisautoissa suuren huipputehon valinta tyypillisesti nosti myös kulutusta ja vaati sen erikoisen moottorin. Sähköissä huipputehon valinta on paljon pienempi juttu. Tästä syystä autonvalmistajien on helpompi tarjota tehokkaita sähkömalleja ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
https://www.hs.fi/talous/art-2000009352568.htmlJames Potkukelkka kirjoitti: ↑21.01.2023 12:43Aika erikoista, jos maailman suurin autovalmistaja tarkoituksella tekisi auton, jota ei kannata ostaa. Tämä nyt kuitenkin on merkittävä lanseeraus.sivustahuutaja kirjoitti: ↑21.01.2023 12:36 ^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.
Ongelmahan ei koske pelkästään talviajoa. Akun jäähdytyksen puute rajoittaa pikalataukset kahteen/vrk.
Mä veikkaan, että tämä on paniikkilanseeraus, koska Toyotan uskoi omia puheitaan liian pitkään.
Eivät varmaankaan olleet tarkoituksellisia valintoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^
En edelleenkään ole vakuuttunut. Talviautoilun ongelmat koskevat aika pientä osaa Toyotan markkinoista. Voin hyvin kuvitella, että Toyotan inssit eivät vain ole ottaneet pienintäkään luotettavuusriskiä akun kanssa.
Muut arvostelut bZ4X:sta eivät ole olleet erityisen huonoja. Niiden mielestä kyse on keskinkertaisesta sähköautosta. Tuohan riittää Toyotalle, koska firma keskittyy keskinkertaisiin, mutta äärimmäisen luotettaviin autoihin. Hyvä, mutta epäluotettava, olisi Toyotalle huono positio. Antaa muiden osallistua verilöylyyn.
En edelleenkään ole vakuuttunut. Talviautoilun ongelmat koskevat aika pientä osaa Toyotan markkinoista. Voin hyvin kuvitella, että Toyotan inssit eivät vain ole ottaneet pienintäkään luotettavuusriskiä akun kanssa.
Muut arvostelut bZ4X:sta eivät ole olleet erityisen huonoja. Niiden mielestä kyse on keskinkertaisesta sähköautosta. Tuohan riittää Toyotalle, koska firma keskittyy keskinkertaisiin, mutta äärimmäisen luotettaviin autoihin. Hyvä, mutta epäluotettava, olisi Toyotalle huono positio. Antaa muiden osallistua verilöylyyn.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21448
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
60 kwh akku noin 8.500€. Nykytahdilla hinta puolittuisi noin 7 vuodessa. Nykyisellä akkuteknologialla ei tule tapahtumaan enää mitään hintoja mullistavaa. Liian paljoa ei kannata akkujen kestävyyttä murehtia, jos 10v päästä saa korvaavan akun hintaan 3.000€. Kallistahan tuokin on, mutta ei mikään maailman loppu.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Mun auto tartti 100K ajon jälkeen 5K remontin, jonka onneksi maksoi pitkälti maahantuoja. Toki epäilen, että alan käytännöillä varaosa-akku maksaa 4 x kuin uuden akun tuotantokustannus.sivustahuutaja kirjoitti: ↑31.01.2023 9:39 60 kwh akku noin 8.500€. Nykytahdilla hinta puolittuisi noin 7 vuodessa. Nykyisellä akkuteknologialla ei tule tapahtumaan enää mitään hintoja mullistavaa. Liian paljoa ei kannata akkujen kestävyyttä murehtia, jos 10v päästä saa korvaavan akun hintaan 3.000€. Kallistahan tuokin on, mutta ei mikään maailman loppu.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25762
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^Varaosien hinnoista ei voi tosiaan päätellä valmistuskustannuksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9474
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Ihan liian iso riski nykyisellä autonarvonalenemalla, kun yhdistetään vanhenevan elektroniikan ja softan riskiin ja kuluvien osien korjauskustannuksiin IMHO. Arvon pitäisi tulla huomattavasti nykyistä nopeammin alas, että riski olisi taloudellisesti kannattava. Tällä hetkellä mielestäni kannattaa mieluummin ajaa tehdastakuun alaisella sähköautolla tai hybridillä. Vaikka mä oon tyypillisesti pitänyt polttiksia pitkään ja ajanut ne lähes arvottomiksi, niin meidän sähköauto on uusi ja tullaan vaihtamaan säännöllisesti uuteen. Mieluusti aina ennen ensimmäistä katsastustasivustahuutaja kirjoitti: ↑31.01.2023 9:39 60 kwh akku noin 8.500€. Nykytahdilla hinta puolittuisi noin 7 vuodessa. Nykyisellä akkuteknologialla ei tule tapahtumaan enää mitään hintoja mullistavaa. Liian paljoa ei kannata akkujen kestävyyttä murehtia, jos 10v päästä saa korvaavan akun hintaan 3.000€. Kallistahan tuokin on, mutta ei mikään maailman loppu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.