Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://yle.fi/a/74-20010462

Vaalit ovat siis vasta noin vuoden kuluttua (1. kierros 28.1.2024) ja välissä on vielä eduskuntavaalitkin. Ymmärrettävästi asetelma ei ole vielä oikein edes muotoutumassa, mutta avaan kuitenkin jo oman ketjun, niin on helppo katsoa, miten tämä tästä on kehittynyt.

Kokoomuksella om kiinnostava tilanne: heillä olisi varmaan paras kannatuslähtökohta, mutta ilmeinen ehdokas puuttuu.

Demareista tiedämme enemmän eduskuntavaalien jälkeen: jos tulee sinipuna ja Marin valitsee eduskunnan puheenjohtajan paikan, niin sitten se ehkä kuitenkin lähtee pressapeliin, kun kansainvälisiä korkean profiilin paikkoja ei varmaan oikein ole saatavilla. Muuten varmaan Urpilainen on ehdokas.

Kepu mennee Rehnillä; ajattelen, että Kaikkonen panostaa ensin puolueensa puheenjohtajaksi. Jos sekä pressaehdokas että uusi pj nimetään ensi kesän ylimääräisessä puoluekokouksessa (luulen, että tällainen tulee), niin näyttää Ollin ja Antin sopupeliltä.

Vihreillä Haavisto ei näytä niin kehäraakilta kuin vielä hetki sitten. Varmaan yrittää kolmannen kerran.

Halla-aho on viime aikoina näyttänyt rahtusen kiinnostuneelta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Eduskuntavaalit varmaan vaikuttavat pressanvaaleihin tällä kertaa yllättävän paljon. Jos persut päätyvät hallitukseen kokoomuksen kanssa, niin tuo voisi tehdä mestarista hovikelpoisemman kokoomuksen äänestäjille. KD:n kanssa sama homma. Tuolloin mestarilla olisi mahdollisuus päästä toiselle kierrokselle ohi Rehnin ja ehkä jopa voittaa Haavisto tokalla kierroksella. Rehn varmaan vahvempi Haavistoa vastaan kuitenkin. Kokoomuksen kannattajat varmaan ratkaisevat tuonkin parin tuloksen.

Jos vihreät eivät ole hallituksessa, niin haavisto pystyy olemaan hetken päivänpolitiikan ulkopuolella ennen vaalikampanjaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Meillä on vallan kolmijako mutta hallituksen ja pressan kanssa on turhaa päällekkäisyyttä. Presidentin valta voisi olla puhtaasti muodollinen ja seremoniallinen kuten yleensä valtionpäämiehellä muualla maailmassa on. :leuhka:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.01.2023 14:15 Eduskuntavaalit varmaan vaikuttavat pressanvaaleihin tällä kertaa yllättävän paljon. Jos persut päätyvät hallitukseen kokoomuksen kanssa, niin tuo voisi tehdä mestarista hovikelpoisemman kokoomuksen äänestäjille. KD:n kanssa sama homma. Tuolloin mestarilla olisi mahdollisuus päästä toiselle kierrokselle ohi Rehnin ja ehkä jopa voittaa Haavisto tokalla kierroksella. Rehn varmaan vahvempi Haavistoa vastaan kuitenkin. Kokoomuksen kannattajat varmaan ratkaisevat tuonkin parin tuloksen.
Ajatteletko, että Kokoomus ei asettaisi omaa ehdokasta ollenkaan?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tietenkin asettaa, mutta eihän se äänestäjiä sido. Jos ehdokas on huono, niin olisi hölmöä äänestää häntä. Ekalla kierroksella ratkaisee vain se, kuka pääsee tokale kierrokselle.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vaikea uskoa edelleenkään, että Marin lähtisi pressapeliin.

Jo demareiden PJ riittää hillotolpaksi jos oppositio kutsuu. Jos vielä joutuu pressaksi niin unelmat kariutuu kokonaan. Tiedossa ei olisi poliittisia hillotolppia presidenttiyden jälkeen ja yritysmaailmaan ovet on suljettu kykenemättömyyden takia. Ehkä joku feministinen ajatushautomo tai vastaava pilipalivirka voi olla mahdollinen (sitra).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/20e2 ... 405b8df9da

Selänteestä Suomeen persupresidentti!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:Demareista tiedämme enemmän eduskuntavaalien jälkeen: jos tulee sinipuna ja Marin valitsee eduskunnan puheenjohtajan paikan, niin sitten se ehkä kuitenkin lähtee pressapeliin, kun kansainvälisiä korkean profiilin paikkoja ei varmaan oikein ole saatavilla. Muuten varmaan Urpilainen on ehdokas.
Bluntly kirjoitti: 03.01.2023 17:30 Vaikea uskoa edelleenkään, että Marin lähtisi pressapeliin.
Joo. Vähän ajattelin, että sitä ei tyydyttäisi myöskään sen enempää Orpon kakkosviulun soittajan kuin eduskunnan puheenjohtajankaan paikka. Ja kun Suomen EU-komissaarin paikka men(n)ee kokoomukselle, ei selkeää reittiä kv-positioihin ole ollut näkyvissä. Nyt, kieltämättä aika epäuskottavien huhujen mukaan, ehkä on: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009336435.html Vaikka Marin ei pääsisi komission pj:ksi, eikä edes sosialistiryhmän ehdokkaaksi hommaan, niin voi olla, että sillä kuitenkin on saumaa EU-positioihin muutenkin kuin Suomen edustajana (vaikka sitten sen puhenaisen paikan kautta).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ukrainalausunnot ovat kova juttu idässä. Tuossa voisi olla Marinin suurin arvo EU kentillä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009366457.html

Olen muistaakseni Kitinään suurella itsevarmuudella kirjoittanut, että Haaviston mahdollisuus oli ja meni. Olinko ennenaikainen?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vaikea uskoa, että julkihomo saisi yli puolet äänistä. Olen ehkä väärässä. Huomaan itsestäni, että mun ääntäni ei ainakaan saisi em:n takia. Vaikea selittää, miksi. Tai noh.. vaikea arvioida varmasti, onko ongelma homous vai vihreys vai molemmat. En vain pysty ajattelemaan Antoniota kättelemässä vieraita.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 04.02.2023 9:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Afganistanista on yksityislentsikalla haettu tänne ihmisiä, jotka eivät koskaan ole asuneet Suomessa. Suomi ei tarvitse pressaksi haihattelevaa maailmanparantajaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun viiteryhmä on kiistatta vähän ylipainottunut urbaaniin, aika korkeasti koulutettuun arvoliberaaliin suuntaan, mutta mun havaintojen mukaan tuo Jameksen ja Sivustahuutajan konservatiivisuus on paljon huonommassa kannatuksessa kuin vain hetki sitten.

Jos ajattelen vaikka vähän vanhempaa sukupolvea, niin kyllä niillä Haaviston parisuhdestatus selvästi tökki vielä viime kierroksella, vaikka eivät oikein kehdanneetkaan tätä myöntää. Jos Haaviston kumppani olisikin ollut joku Haaviston oman sukupolven korkeasti koulutettu kulttuuriäijä, homma olisi ollut ok. Mutta Antonio oli vähän liikaa. Nyt en aisti samaa vieraantuneisuutta. Ehkä ovat tottuneet, tai sitten koko tämä Venäjän ja Lännen vastakkainasettelu konservatiivisen arvojen ja liberaalin homorummutuksen välillä on saanut heidät myös pitämään homopresidenttiä ihan myönteisenä signaalina.

Ja aika paljon painoarvoa tunnutaan antavan sille, että natohakemuksen allekirjoittaja Haavistoa pidetään varmaan ulkopoliittisesti kokeneimpana tyyppinä. Toi suomalaisten haku kriisialueilta Suomeen, vaikka sitten oikeuden eteen, riippumatta näiden suomalaisten poliittisista näkemyksistä, ei tunnu Kitinän ulkopuolella tuntemistani ihmisistä häiritsevän ketään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Koko presidentti-instituutio on turhaa homostelua nykyään, joten omien laskujeni mukaan Haaviston pitäsi saada yli 100 prosenttia äänistä. Aiheeseen etäisessti liittyen hokasin, että Suomi-neidolla on nykyään munat. Translaki ja Natoon liittyminen saman vuoden aikana.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 04.02.2023 12:17 Mun viiteryhmä on kiistatta vähän ylipainottunut urbaaniin, aika korkeasti koulutettuun arvoliberaaliin suuntaan, mutta mun havaintojen mukaan tuo Jameksen ja Sivustahuutajan konservatiivisuus on paljon huonommassa kannatuksessa kuin vain hetki sitten.

Jos ajattelen vaikka vähän vanhempaa sukupolvea, niin kyllä niillä Haaviston parisuhdestatus selvästi tökki vielä viime kierroksella, vaikka eivät oikein kehdanneetkaan tätä myöntää. Jos Haaviston kumppani olisikin ollut joku Haaviston oman sukupolven korkeasti koulutettu kulttuuriäijä, homma olisi ollut ok. Mutta Antonio oli vähän liikaa. Nyt en aisti samaa vieraantuneisuutta. Ehkä ovat tottuneet, tai sitten koko tämä Venäjän ja Lännen vastakkainasettelu konservatiivisen arvojen ja liberaalin homorummutuksen välillä on saanut heidät myös pitämään homopresidenttiä ihan myönteisenä signaalina.

Ja aika paljon painoarvoa tunnutaan antavan sille, että natohakemuksen allekirjoittaja Haavistoa pidetään varmaan ulkopoliittisesti kokeneimpana tyyppinä. Toi suomalaisten haku kriisialueilta Suomeen, vaikka sitten oikeuden eteen, riippumatta näiden suomalaisten poliittisista näkemyksistä, ei tunnu Kitinän ulkopuolella tuntemistani ihmisistä häiritsevän ketään.
Mähän mielestäni olen silleen niinku tosi liberaali. Mutta ei voi mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2023 12:29 Mähän mielestäni olen silleen niinku tosi liberaali. Mutta ei voi mitään.
Kitinä haastaa itse kunkin liberaalin omakuvan. Sulla se raja menee vihreässä homopressassa, mulla taas rasistisessa puolueessa ja tietty Homien salakuvauksissa ja kirjastopervoiluissa. Ja Homiella itsellään islamisti-nationalisti diktaattorin kritisoinnissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minusta dave kuuluu liberaaleimpaan 5% ihan kirkkaasti? En näe miksi liberaali ei voisi olla konservatiivi.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2023 9:27 En vain pysty ajattelemaan Antoniota kättelemässä vieraita.
Sä vastasit omaan kysymykseesi, mielestäni. Eli ongelma ei niinkään ole homovihreys, vaan puppeliantoonio, joka on timbuktunkaukana presidentillisestä puolisosta. Antonio, vaikka kuuluukin tietenkin siviilielämän valintoihin, haastaa muutoin harkitsevan arvokkaasti elehtivän Pekan arvostelukykyä kokonaisuudessaan. Nämä tulisi pystyä sivistyneen ihmisen erottaa toisistaan, mutta suurin osa ei siihen pysty. Voin olla myös tulkinnassa väärässä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 04.02.2023 15:38
James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2023 9:27 En vain pysty ajattelemaan Antoniota kättelemässä vieraita.
Sä vastasit omaan kysymykseesi, mielestäni. Eli ongelma ei niinkään ole homovihreys, vaan puppeliantoonio, joka on timbuktunkaukana presidentillisestä puolisosta. Antonio, vaikka kuuluukin tietenkin siviilielämän valintoihin, haastaa muutoin harkitsevan arvokkaasti elehtivän Pekan arvostelukykyä kokonaisuudessaan. Nämä tulisi pystyä sivistyneen ihmisen erottaa toisistaan, mutta suurin osa ei siihen pysty. Voin olla myös tulkinnassa väärässä.
Voi kyllä olla just näin. Salelle sallittiin omia lapsia nuorempi puoliso, mutta tämä on kai sitten hankalampaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2023 9:38 https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/20e2 ... 405b8df9da

Selänteestä Suomeen persupresidentti!
Ei hitto, ehkä tää ei ollut vitsi. Ukkeli on viime päivinä suoltanut veropopulismia, ja tää uusin lihansyönnin puolustus on ihan täyttä persuilua: väkevä identiteettisignaali, kommunismin näkeminen siinä, kun jotkut haluavat leikata lihamaatalouden valtiontukia.

https://www.is.fi/urheilu/art-2000009372969.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Kuulostaa vaaralliselta. Ehdotan äänestysikärajan nostoa 25 vuoteen, jotta voidaan vähentää tällaisten nuorisoidolien nuorisoon kohdistuvan aivopesun aiheuttamaa haittaa demokratialle.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 04.02.2023 12:45
James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2023 12:29 Mähän mielestäni olen silleen niinku tosi liberaali. Mutta ei voi mitään.
Kitinä haastaa itse kunkin liberaalin omakuvan. Sulla se raja menee vihreässä homopressassa, mulla taas rasistisessa puolueessa ja tietty Homien salakuvauksissa ja kirjastopervoiluissa. Ja Homiella itsellään islamisti-nationalisti diktaattorin kritisoinnissa.
Minähän en Turkin pressaa halua kannattaa enkä puolustaa tippaakaan. Täysin opportunisesti olen vain huolissani Suomen Natoon pääsystä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Jotenkin kapeakatseisesti haetaan vain Suomessa syntyneitä ehdokkaita (ei kai Suomessa ole vastaavaa lakia syntyperäisyydestä kuin USA:ssa)

Scwharzenegger olisi Selännettä parempi ehdokas. "Atleettisuutensa ja kurinalaisuutensa ansiosta armeija sujui häneltä helposti, ja hän herätti armeijatovereissaan kunnioitusta."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 04.02.2023 9:14 https://www.is.fi/politiikka/art-2000009366457.html

Olen muistaakseni Kitinään suurella itsevarmuudella kirjoittanut, että Haaviston mahdollisuus oli ja meni. Olinko ennenaikainen?
Toki vihreät romahtivat yleisesti, mutta Haaviston henkilökohtainen äänimäärä eduskuntavaaleissa ei ehkä ollut presidentillinen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin