urpiainen kirjoitti: ↑23.12.2022 15:55
Tosin mä olen jo muutenkin hämmennyksissäni tuon reitin kanssa takaisin länteen palatessa, kun en enää saa nastoillani ajaa Lönkalle.
EDIT: Mä kanssa aika usein valitsen Kaivarin maisemareitin keskusta läpiajon sijaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen kirjoitti: ↑23.12.2022 15:55
Tosin mä olen jo muutenkin hämmennyksissäni tuon reitin kanssa takaisin länteen palatessa, kun en enää saa nastoillani ajaa Lönkalle. En oikein osaa päättää, ajaisinko Bulevardia vai Rautatienkatua, vai menisikö ihan maisemallisista syistä Kaivarin kautta.
Thäh? Vieläkö ajelet autolla? Se ei sitten vissiin ilmastohätätila merkinnytkään mitään.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Eiks me olla käyty tää keskustelu aiemminkin? Mä tarvitsen nastoja tenniskeskuksen parkkikselta kiipeämiseen.
Joo ollaan, mutta mä halusin esitellä tuota valistuskampanjaa
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Eiks me olla käyty tää keskustelu aiemminkin? Mä tarvitsen nastoja tenniskeskuksen parkkikselta kiipeämiseen.
Joo ollaan, mutta mä halusin esitellä tuota valistuskampanjaa
sulla on kyllä hyvä lähetyssaarnaajan ote tähän aiheeseen! Ja olihan siitä edellisestä keskustelustakin jo vissiin pari vuotta, eli kai tuo "vieläkö" -kysymys oli ihan osuva. Semminkin kun viimeksi taisin sanoa, etten raaski vaihtaa kitkoihin ainakaan ennen kuin muutenkin hankin uudet talvirenkaat, ja samalla todettiin että vanhat renkaat se turvallisuusriski on. Mutta samoilla nastoilla siis yhä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Mun on vaikea hahmottaa tätä argumenttia, että toimitilojen kysyntä on niin suurta, että viranomaisten täytyy rajoittaa kiinteistön omistajien halua muuttaa toimitiloja asunnoiksi. R. Mannisen pitäisi nyt kyllä lukea enemmän Kitinää.
Viimeksi muokannut urpiainen, 17.01.2023 13:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Käsittääkseni on saatu just mitä on haluttu. Ainakin näin Espoolaisen silmään näyttää, että Helsinki järjestelmällisesti askel kerrallaan koittaa vaikeuttaa autolla liikkumista ja siten pyrkii hillitsemään ihmisten intoa ajaa autolla keskusta-alueella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^
Ihan konkreettinen esimerki: Tukholman ydinkeskustan ympärillä kulkee 6-7 km halkaisijaltaan oleva kehätie. Eli keskusta on pitkälti saavutettavisa autolla pienellä poikkeamisella tuolta kehätieltä. Keskustan läpi kulkee myös motaritasoinen tie 400m päästä kuninkaanlinnasta ja tiestä iso pätkä menee tunnelissa. Kehä I halkaisija on 15-16 km ja ydinkeskusta on rakennettu niemelle ihan hirveäksi pussinpohjaksi.
Ruotsalaiset ovat tyhmiä, kun ovat pilanneet tukholman isoilla teillä.
^ Niin? En mä sanonut, että valittu ratkaisu olisi minusta hyvä, mutta ei nykytilanne ole mikään vahinko, vaan Helsinkiläisten päättäjien valinta. Keskustatunneliakin on pohdittu ja syvälle ö-mappiin suunnitelmat sittemmin haudattu. Samaan kasaan 60-luvun moottoritievisioiden kanssa: https://dynamic.hs.fi/2019/smith-polvinen/
Jos tieverkko olisi toteutettu tuon mukaan, niin kyllä autot liikkuisi, mutta on haluttu rakentaa erilaista kaupunkia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^
Pointti siis oli, että tukholmassa on rakennettu isot fiksut tiet keskustan välittömään läheisyyteen. Ei sitä motaria tarvitse torille vetää, mutta jostain syystä tukholma on helsinkiä houkuttelevampi kaupunki noista Pahoista teistä huolimatta. Tukholma on kuitenkin maantieteeltää hankala verrattuna esim köpikseen. Köpiksessäkin menee hienot kehätiet ihan keskustassa, vaikka meillä hehkutetaan vain pyöräilyä ja umpikortteleita.
Oma veikkaus on, että helsingin ongelmat ratkeaisivat:
1) yhdistämällä sörnäisten rantatie ja länsiväylä jotenkin jouhevasti
2) yhdistämällä turunväylä, hakamäentie ja teollisuuskatu jouhevaksi
Siis oliko tässä mittarina se, kuinka kauan 10 kilometriin menee keskimäärin aikaa kaupungin alueella? Riippuu niin paljon kaupungin muusta rakenteesta ja pinta-alasta. Jotenkin tuntuu, että itsessään tämä ei välttämättä ole kovin kiinnostava mittari. Olisi kiva lukea, jos joku liikennesuunnittelija on analysoinut tätä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja kirjoitti: ↑02.03.2023 10:15
Oma veikkaus on, että helsingin ongelmat ratkeaisivat:
1) yhdistämällä sörnäisten rantatie ja länsiväylä jotenkin jouhevasti
2) yhdistämällä turunväylä, hakamäentie ja teollisuuskatu jouhevaksi
Sä yrität nyt ratkaista jotain mikä ei Helsingin päättäjien mielestä ole ongelma. Pikemminkin haluavat sumputtaa lisää, jotta autolla liikkuminen olisi vielä hankalampaa. Keskustatunneli on kuopattu ja sisääntuloväylät halutaan tehdä kaupunkibulevardeiksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Nyt ei isoveli enää vain lue Kitinää, vaan salakuuntelee mua kokonaisvaltaisesti. Just viikonloppuna Espalla kävellessäni oli puhetta, että voisi olla mielenkiintoista palauttaa edes kokeiluluonteisesti tämä vanha käytäntö, että kesäksi Espalle tuodaan palmuja. Oli vaikea sanoa, tuntuisiko se hauskalta vai mauttomalta. No, nyt sitten kokeillaan: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... 60405.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: ↑21.03.2023 9:18
Nyt ei isoveli enää vain lue Kitinää, vaan salakuuntelee mua kokonaisvaltaisesti. Just viikonloppuna Espalla kävellessäni oli puhetta, että voisi olla mielenkiintoista palauttaa edes kokeiluluonteisesti tämä vanha käytäntö, että kesäksi Espalle tuodaan palmuja.
Puhuitko itseksesi vai onko joku seurassasi vakooja
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑12.04.2023 12:07
Sitä en vieläkään ymmärrä, miksi vaikka Siilitien tai Niittykummun lähiajan tavoite ei ole samanlainen:
On aika hankalaa rakentaa tiivistä kaupunkia, jos metroasemien ja muiden liikennesolmujen ympäristöt jätetään erämaaksi.
Joo. Mutta eikö Espoon metroasemakeskustat kehity ihan suht lupaavasti? Kyllä Niittykummunkin yhteyteen nousee aika tehokasta kerrostalokorttelia. Huonommin menee siellä, missä metroaseman yhteyteen pitää saada myös moottoritietason autoyhteys, motariluokan liittymät, ja sitten vielä Keskon ja S-ryhmän laatikkokaupat parkkikenttineen. Siilitietä en tunne, mutta ainakin Itiksessä, Hertsikassa ja Keilaniemessä tämä näyttäisi olevan aika iso ongelma.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."