Vaalikoneet 2023

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.03.2023 12:00Harvalla suomalaisella on varaa siivoojaan.
Näinköhän. 200m2 omakotitalon perusteellinen siivous kerran kuussa kustantaa mulla noin 150€/kk. Aika vähän jää siivoustarvetta ton lisäksi. Pönttöjä joutuu välillä pyyhkimään ja ehkä pieni imurointi jossain välissä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Suomi voisi hyvinkin saavuttaa Japanin 2,4% työttömyyden:
https://ycharts.com/indicators/japan_unemployment_rate

Tuohon suuntaan ollaan menossa kovaa vauhtia. Ei kun rajat kiinni!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 10.03.2023 12:13 Näinköhän. 200m2 omakotitalon perusteellinen siivous kerran kuussa kustantaa mulla noin 150€/kk.
Ymmärtääkseni tuo on kuitenkin suomessa edelleen harvinaista. Ei usassakaan siivousta käytä kuin 10% talouksista.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.03.2023 12:19
Vagabondo kirjoitti: 10.03.2023 12:13 Näinköhän. 200m2 omakotitalon perusteellinen siivous kerran kuussa kustantaa mulla noin 150€/kk.
Ymmärtääkseni tuo on kuitenkin suomessa edelleen harvinaista. Ei usassakaan siivousta käytä kuin 10% talouksista.
Joo, käsittääkseni on harvinaista, mutta mielestäni ei ole kyse siitä mitä se oikeasti maksaa, vaan siitä mitä sen kuvitellaan maksavan ja minkälainen kulttuuri meillä on asian suhteen. Mä teen paljon asioita mielelläni itse rakentamisesta korjaamiseen, mutta siivoamisen mielelläni jätän jollekin muulle. Monet tuntuu tekevän rahankäytönsuhteen päinvastaisia valintoja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Konteksti oli kuitenkin työttömyys. Kotisiivous on just sellaista hommaa, jota suomessa on verokiilan ja TES:ien takia vähemmän tarjolla kuin usassa. Suomessa kaiken ihmispalvelun ostaminen suhteessa nettopalkkaan on poskettoman kallista.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.03.2023 13:25 Suomessa kaiken ihmispalvelun ostaminen suhteessa nettopalkkaan on poskettoman kallista.
Joo, niin on. Mun lempivalituskohteita meidän systeemissä. Kyllä korkeakoulutetun asiantuntijan pitäisi pystyä ostamaan perustyötä 1:1 suhteella tai edes lähellä sitä. Kotitalousvähennyksen ansiosta siivous on mulla tällä hetkellä noin 3:2.

Mutta kotisiivous on sellaista duunia, jota pystyy tekemään suht pienellä koulutuksella ja omalla toiminimellä siinä pääsee ihan kelvollisille tuloille. Mun siivooja ei ole joutunut mainostamaan aloittamisen jälkeen, kun koko ajan on töitä tarjolla enemmän kuin haluaa tehdä ja pystyy pitämään samat lomat kuin palkansaajat, joten hyville ja vastuullisille pienyrittäjille selvästi riittää vielä kysyntää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Vahvasti off-topic, mutta millaisella tulotasolla joku palkkaa vaikka jonkun siivoamaan kotiin?

(tse ainakin katson ruokakaupassakin jokaisen tuotteen hinnan, ja tänäänkin K-Supermarketissa en keksinyt oikein mitään ostettavaa hintojen takia; en siis tee koskaan mitään ostoslistaa. Jotain GAT:maista säästäväisyyttä, pelko että rahat loppuvat jos niitä käyttää; yleistä niille jotka ovat joskus eläneet niin että tilillä on tosiaan se alle 20e jota ei saa automaatistakaan. Aikoinaan esim. kaukoliikenteen bussien kanssa pystyi keplottelemaan, koska ei ollut reaaliaikaista seurantaa, vaan korttimaksut menivät seuraavana pankkipäivänä.)

20 vuotta sitten opiskelu/työkaveri sanoi, että ansaitsisin 6k/kk, jos menisin yksityiselle puolelle. (No ei ole näkynyt sellaisia.)
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2023 1:59 ^Vahvasti off-topic, mutta millaisella tulotasolla joku palkkaa vaikka jonkun siivoamaan kotiin?
Tuo on yleistä esimerkiksi lapsiperheillä jo keskituloisilla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^btw imuroin ja pyykkäsin eilen, enkä saanut edes viunaa
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Olen ehkä vähän kermapersevähävarainen, koska jos käyttötilillä on alle 10k, tuntuu että olisi impending doom ja rahat loppumassa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos käyttelytilillä olisi 10k€ niin tuntuisi, että suorastaan pyyhin persettä seteleihin kun hukkaan (lähes) nollakorkoisella tilillä korkoa korolle ihmeen tuoman edun.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 11.03.2023 9:45 Jos käyttelytilillä olisi 10k€ niin tuntuisi, että suorastaan pyyhin persettä seteleihin kun hukkaan (lähes) nollakorkoisella tilillä korkoa korolle ihmeen tuoman edun.
Jaa-a. Mielestäni on kyllä syytä aina olla jonkin verran käteistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En ymmärrä miksi seisottaa yli jotain paria tonnia turhaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2023 9:47
Jaa-a. Mielestäni on kyllä syytä aina olla jonkin verran käteistä.
Ei pankkitilillä oleva bittijono ole käteistä. Käteinen on paperilappuja joita säilytetään minigrip-pusseissa kotona tahi muussa varmassa paikassa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2023 1:59 ^Vahvasti off-topic, mutta millaisella tulotasolla joku palkkaa vaikka jonkun siivoamaan kotiin?
Mä en oikeastaan pysty vastaamaan tähän. Siivooja ei oikeasti ole niin kallis etteikö siihen tavallisella työssäkäyvällä ihmisellä olisi varaa, jos kokee sen tärkeäksi ja haluaa siihen rahaansa käyttää. Toki se raha on aina jostain muualta pois, mutta moni käyttää esim. tupakkaan paljon enemmän vuodessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 11.03.2023 10:33
James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2023 9:47
Jaa-a. Mielestäni on kyllä syytä aina olla jonkin verran käteistä.
Ei pankkitilillä oleva bittijono ole käteistä. Käteinen on paperilappuja joita säilytetään minigrip-pusseissa kotona tahi muussa varmassa paikassa.
Suomessa talletussuoja on 100t, eli siihen saakka ne ovat käytännössä aika lailla sama asia. Toki on niin, että jos jokin suomalainen pankki ajautuisi maksukyvyttömyyteen, niin systeemin hitauden tuntien kestäisi varmasti vähintään viikkoja saada rahat pois. Eli siinä mielessä olet oikeassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.03.2023 11:20
Homeboy65 kirjoitti: 10.03.2023 11:08 Eikä kaikista tosiaan ole edes siivoojiksi. Siivoustyöpaikat ovat nykyään melkein kaikki (tämä on kyllä mutu) yksityisellä sektorilla. Niissä täytyy tehdä työtä nopeasti ja samalla vaaditaan siistiä jälkeä. Jos vähän kärjistän niin pitäisi olla kaksikymppinen ja hyvässä kunnossa jotta pärjäisi. Työelämässä kaikista ei ole kaikkeen.
Juu. Varmasti on aika paljonkin tuki- ja liikuntaelinvaivaisia, jotka eivät siivoushommiin pysty.
Kyllä ko. ala on monille muillekin liian vaativaa vaikka olisi terve. Ainakin yksityisellä sektorilla homma on fyysisesti raskasta ja hektistä. Sairauspoissaoloja ja tapaturmia on paljon. Posti tarjoaa töitä ammattitaidottomille mutta esim. lajittelu ei sovi henkilölle jolla on pölyallergia.
"Kultaisella 80-luvullakaan" töitä ei ollut kaikille btw.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^^^^Käteisen säilyttämiseen esim. lompakossa liittyy riskejä. Vuosia sitten yksi vappu olin kävelemässä parin promillen humalassa kotiin, ja matkalla teki mieli kebabia. Menin sivukujalle keräämään rohkeutta mennä uuteen "ravintolaan" (koska vain muutaman promillen känni ei poista estoja.) Tupakkaa pummannut ulkomaalaisehko henkilö sitten otti lompakkoni parempaan talteen. Rikosilmoitusta kirjatessa sanoin että oli n. 60e riihikuivaa ja kymmenien eurojen edestä kolikoita. Se kirjattiin niin, että oli n. 70 euroa ko. menetys. (Oikeasti olin kännipäiten voittanut peliautomaatista jonkun 50 euroa.) Ja jälkikäteen huomasin, että olin nostanut toiset 60e automaatista, koska en humaltumiselta muistanut, että rahaa oli jo kepaasiin.

Miten tämä sitten liittyy vaaleihin? Ei mitenkään, mutta en olisi luotettava ehdokas. Enkä ole ehdokas. (Jotenkin useimmat elämässä tehdyt virheet liittyvät humalatilaan; voiko asiaan itse vaikuttaa.)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos olet elämäsi aikana menettänyt lompakosta huntin käteistä, niin missä ne riskit ovat?
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.03.2023 20:48 ^ Jos olet elämäsi aikana menettänyt lompakosta huntin käteistä, niin missä ne riskit ovat?
No tuo nyt oli vain tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa. Jossain muussa ketjussa taisin mainita, että pankin suosituksesta sijoitin aikoinaan rahat lyhyen koron rahastoon. Tuli vain noin 15% tappio vuodessa. Käyttötilillä rahamäärä ei sentään vähene. (Onhan tuota... toinenkin tili samassa pankissa. Sillekään ei makseta korkoa, mutta on erilaisia rajoituksia, mitä siltä tililtä voi nostaa.)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pankin sijoitusneuvot kannattaa aina unohtaa. Kulut ovat ihan järkkyjä. Joistain pankeista saa järkevät palvelut, mutta ei niitä tätejä enää siinä kohtaa kiinnosta kun kertoo haluavansa arvosuustilin minimikuluilla ja haluavansa sitoittavan ETF:iin.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Työttömien "kannustamisesta" vielä.
- Minimituilla elävät työttömät ovat yhteiskunnan köyhin kansanosa
- Heillä on yleinen velvollisuus hakea työtä
- Lisäksi he ovat velvoitettu hakemaan nykyään vähintä kahta työpaikkaa kuukaudessa ja raportoimaan em. hakemisesta työkkärille

Tässä ei ole tarpeeksi kannustamista? Vielä pitäisi tukia leikata?
Kyllä em. tuilla tulee toimeen jos vain elämänhallinta on kunnossa. Minulla yksinäisenä miehenä jolla ei ole esim. velkoja ei ole niin vaikeuksia. Mutta työttömien elämäntilanteet vaihtelevat. Ja tosiaan työelämässä kaikista ei ole kaikkiin töihin. Ei se tarkoita pelkästään koulutuksen puutetta, vaan fyysistä ja henkistä kuntoa, terveydentilaa ym. juttuja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kansalaispalkka sitten. Muiden tekemän työn tulosten osille tulevat kansalaispalkalla todennäköisestiRoman nekin jotka voisivat tehdä työtä/ainakin hakea työtä. Nykyisessä sos.turvassa on se (mielekäs) pointti että tukia annetaan tarpeeseen.
Lisäksi EU:ssa kansalaispalkka kuuluisi myös maassa oleskeleville Viron ja muiden EU-maiden kansalaisille.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.03.2023 11:46
urpiainen kirjoitti: 03.03.2023 11:43
James Potkukelkka kirjoitti: 03.03.2023 10:47 Ehkä laitan Martin Paasin tai Heikki Vestmanin numeron
:doh: Eiks Vestman ole ihan persu, ja Paasi joku yli-ikäinen teinilibertaari? No joo, kun olen tässä ihmetellyt kummallisia viiteryhmiä, niin ehkä mun tapauksessa väärä viiteryhmä on Kitinä.
Noh noh.. kitinä on moniarvoinen

:paijaa:

ps. " yli-ikäinen teinilibertaari" is my middle name!
Tunnustelin itseäni lisää (otan urpsun kritiikin vakavasti!) ja päädyin siihen, että mulla on tapana valita itseäni radikaalimpia ja puhdasoppisempia ehdokkaita.

Ajatus kulkee niin, että jos 1-5 asteikolla nykytila on 4 ja minä haluan kakkosta (pun not intended), niin äänetän ehdokasta, joka kannattaa ykköstä.

Selitin tätä samaa urpiaiselle jo siihen aikaan kun Elina Valtonen tuli politiikkaan (ja oli ehkä nykyellua radikaalimpi). Urpiainen vasta-argumentoi, että jos kansanedustaja liikaa poikkeaa valtavirrasta, hän ei pääse päättäviin piireihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaalikoneet 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Meneekö toi siis niin, että kun vihreet siirtyy vasemmalle pois valtavirrasta, niin Helsingissä heidän 6 edustajastaan 2 ei enää näissä vaaleissa pääse päättäviin piireihin?
Vastaa Viestiin