Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2023 10:30 Itse en ihan noihin hintoihin ja aikatauluihin usko, joten liikenne ehtii sähköistyä ihan kunnolla.
Aikataulu kuulostaa aika positiiviselta, joten myöhästynee tuosta. Sähkö varmaan pysyy edullisempana vaihtoehtona, joten enemmistö varmaan siirtyy siihen tai vähintää plug in hybrideihin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2023 13:24 Ostin corollan :(

https://www.hs.fi/talous/art-2000009424968.html
Kai tilasit kuitenkin ennen hinnanalennusta!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.03.2023 14:26
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2023 13:24 Ostin corollan :(

https://www.hs.fi/talous/art-2000009424968.html
Kai tilasit kuitenkin ennen hinnanalennusta!
Valitettavasti vasta hinnanalennuksen jälkeen :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2023 14:32
urpiainen kirjoitti: 01.03.2023 14:26
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2023 13:24 Ostin corollan :(

https://www.hs.fi/talous/art-2000009424968.html
Kai tilasit kuitenkin ennen hinnanalennusta!
Valitettavasti vasta hinnanalennuksen jälkeen :(
Tää on kyllä paha. Matkustat bussissa ja odotat tarjousautoa. Kai sentään otit sen värinäytöllisen kahvikoneen?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.03.2023 14:35 Kai sentään otit sen värinäytöllisen kahvikoneen?
Vaimo ei antanut lupaa, kun pitäisi meteliä aamulla ja kuulemma tekee keittiöstä sotkuisen näköisen

:(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Taitaa poika joutua lopullisesti hautaamaan toiveet ajokortista 17-vuotiaana. Hallitus jo tuossa aikaisemmin tiedotteli ettei ehdi käsittelemään ehdotusta tämän hallituskauden aikana ja nyt EU on taputtelemassa viimeisiä nauloja arkkuun: https://yle.fi/a/74-20020385

Mitä käyttöä on ajokortille, jos sillä ei saa ajaa ilman aikuista vahtimassa? Kai se sitten on sama sen aikuisen ajaa sitä autoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2023 14:40 Vaimo ei antanut lupaa, kun pitäisi meteliä aamulla ja kuulemma tekee keittiöstä sotkuisen näköisen
Muodikas aamiaiskaappi?

Ei kyllä auta meteliin. Ylipäätään kahvimylly pitää melua kaikissa hyvissä ratkaisuissa.

Ehkä vaan tossuttelet aamutakissa alakerran kahvilaan ja haet kotiin aamun juoman. Pyydät valmistamaan joka aamu valmiiksi klo 7:18 tasan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2023 17:17 Ylipäätään kahvimylly pitää melua kaikissa hyvissä ratkaisuissa.
Juu. Meillä eri kerroksessa keittiö ja makkarit, mutta kyllä se myllyn porvarimurina kantautuu nukkuvien korviin silti. Ei sitä omaa vaimoa uskalla herättää. Happy wife, happy life!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Musk tarvitsee vain 30% maailman nikkelistä master planiinsa
https://www.theverge.com/2023/3/1/23620 ... vestor-day
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ei ole tavallisen palkansaajan hommaa lähteä oikeuteen riitelemään asioista. Oikeudenkäyntikuluissa ei ole mitään kohtuutta verrattuna riita-asiaan. Kalliit oppirahat nuorelle miehelle, mutta ihan hyvä, että rikkinäisten autojen dumppaamista autoliikkeen kautta seuraavan riesaksi hieman karsitaan. Silti 40k€ lasku loppuuajetusta audista on aika tyyris: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 0d14d67bad

Mutta kyllä mä ihmettelen näiden arvomerkkien hintakehitystä ja sitä kuka hullu maksaa niistä loppuunajettuna niin pöljiä hintoja mitä pyydetään. Kuten tässä artikkelissa todetaan, niin 300 000 kilometrin kohdalla perinteinen polttomoottori on periaatteessa loppuunajettu. Toki se huoltamalla ja korjailemalla saattaa pötkiä vielä pitkällekin, mutta riski totaaliseen laukeamiseen on niin suuri ettei autolla pitäisi olla arvoa muutamaa tonnia enempää. 300K on ollut mulle perinteisesti se raja kun on ollut aika dumpata auto ja laittaa vähemmän ajettua tilalle ja ihan syystä. Jos vanhasta on tonnin saanut niin olen yleensä ollut tyytyväinen, vaikka mun autot on aina olleet hyvässä ajokunnossa kun olen niistä luopunut.

Mä olen perinteisesti suhtautunut aika varovaisesti ajatukseen vanhoista sähköautoista ja henkisesti valmistautunut maksamaan uudesta autosta niiden osalta, mutta nyt kun Teslat alkaa päästä ikäsarjoihin, niin alkaa näyttää, että niillä saattaisi olla jopa pidempi käyttöikä kuin polttiksilla, kun on vähemmän kuluvia osia. Vallankin long range malleilla joissa riittää akustoa vielä kaupunkiautoksi akusto lataustehon hiipuessa. Jännä nähdä miten kestävät käyttöä. Mä luulen että mä en kuitenkaan lähde tekemään käytännön kestotestiä sähköauton akkujen kestävyydestä.

Nykyisessä polttiksessa kohta 310K mittarissa. Vaihtoarvoa ei juurikaan ole. Kuten ei myöskään hirveesti intoa modernimpaan autoon missä enemmän sähkövimpaimia ja automaattivaihteet. Vallankin kun olen rakentanut niin hyvät stereot tuohon, niin ainakaan mitään sellaista en halua mihin niitä ei saa siirrettyä. Eli järki sanois, että pitäis vaihtaa, mutta taidan silti jatkaa tuon kanssa ja ajella sen loppuun.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kaiken järjen mukaan akkujen hintojen pitäisi tippua ajanmyötä kun tuotanto saadaan kunnolla käyntiin. Akun kestoa miettiessä kannattaa siis muistaa, että ehkä sen akun saa 15v päästä uusittua paljon nykyistä halvemmalla.

Itse laskisin esim. 10v TCO:n ja vertaisin polttista ja sähköä. Jos sähkö vie selvästi voiton, niin semmoinen alle. Jos polttis on lähellä ja sellainen jo on, niin odottelisin muutaman vuoden ja laskisin sitten uudestaan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.03.2023 22:10...sellainen jo on, niin odottelisin muutaman vuoden ja laskisin sitten uudestaan.
Meinasin siis odotella, mutta auton kilometrit vähän aiheuttaa huolta.

Akkuautot uusina, kun säilyttävät niin hyvin arvonsa. Käytettynä kannattaa ostaa vain sellaisia autoja joiden arvo tippuu nopeasti. Oonhan mä tän selittänyt aiemminkin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tällä hetkellä käytettyjen sähköjen hintaa luultavasti kannattelee puute sähköautoista. Eiköhän tuo helpota 10v sisällä, mutta vähintään pari seuraavaa vuotta kyllä jaetaan niukkuutta. Tosin siinähän jo vierähtää 1,5 vuotta, jos haluaa jonkun Ioniq 5:sen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 21.03.2023 19:27 Ei ole tavallisen palkansaajan hommaa lähteä oikeuteen riitelemään asioista. Oikeudenkäyntikuluissa ei ole mitään kohtuutta verrattuna riita-asiaan. Kalliit oppirahat nuorelle miehelle, mutta ihan hyvä, että rikkinäisten autojen dumppaamista autoliikkeen kautta seuraavan riesaksi hieman karsitaan. Silti 40k€ lasku loppuuajetusta audista on aika tyyris: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 0d14d67bad

Ei tuossa mun mielestäni ollut mitään kohtuutonta nuorelle miehelle. Oma valinta lähteä riitelemään. Oli ilmeistä, että oli väärässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2023 8:04
Vagabondo kirjoitti: 21.03.2023 19:27 Ei ole tavallisen palkansaajan hommaa lähteä oikeuteen riitelemään asioista. Oikeudenkäyntikuluissa ei ole mitään kohtuutta verrattuna riita-asiaan. Kalliit oppirahat nuorelle miehelle, mutta ihan hyvä, että rikkinäisten autojen dumppaamista autoliikkeen kautta seuraavan riesaksi hieman karsitaan. Silti 40k€ lasku loppuuajetusta audista on aika tyyris: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 0d14d67bad

Ei tuossa mun mielestäni ollut mitään kohtuutonta nuorelle miehelle. Oma valinta lähteä riitelemään. Oli ilmeistä, että oli väärässä.
No kyllä musta on ihan kohtuutonta, että kymppitonnin riidasta syntyy kolminkertaiset kulut, mutta toki oma vika kun yritti vedättää ja lähti vielä riitelemään. Isot oppirahat maksettavaksi. Seuraavalla kerralla osaa varmaan jo vältellä oikeuslaitosta ja sovittelee kiltisti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Maalit, puskurit ja nyt turvavyöt.

”Turvavyö irtosi kiinnikkeistään” – Yli 50 000 Teslaa viranomaisten syyniin
Ongelmien aiheuttajaksi epäillään turvavöiden puutteellista kiinnitystä.
Laatu, mitä se on?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslalta soittivat eilen klo 19, haluanko hakea auton huomenna Hangosta. Bussi lähtee Vantaalta Teslan pihasta klo 17. Pakkohan se oli suostua 😁

Toivottavasti osat pysyvät kiinni kotiin saakka!

Matka taittuu (toivottavasti) hiihtoliiton hyväksymillä kesärenkailla 😬

Mulle alun perin osoitettu matkalla vielä, mutta tämä identtinen. Täytyy tänään saada vakuutusyhtiöltä uusi sitoumus uudelle runkonumerolle.

Kvartaalin viimeinen päivä tänään ja Musk haluaa toimittaa kaikki mahdolliset autot..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vakuutusheebo ei vastaa

:apuva:

Mulla on siis vakuutusvahvistus, mutta eri runkonumerolle ja rekkarille :juristi:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt soitti!

:ohyeah:

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vielä pitää jännittää, ehtivätkö rahat siirtyä Nordnetistä yrityksen tilille, jotta voi maksaa Teslalla. Jälkiviisaasti olisi tietysti pitänyt siirtää rahat aiemmin, mutta en osannut aavistaa, että tarve tulee näin nopeasti..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt siirtyi rahat :ohyeah:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Miten nyt on reaaliaikainen raportointi keski-ikäisen suuresta seikkailusta pysähtynyt eiliseen iltapäivään? Jumitatko verkkoyhteydettömässä motellissa autokorjaamon kupeessa jossain Raaseporissa, vai mitä on tapahtunut?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eiköhän siellä vain olla uuden auton tuoksun jälkeisessä huumaustilassa.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 01.04.2023 11:38 Eiköhän siellä vain olla uuden auton tuoksun jälkeisessä huumaustilassa.
Se on huumaava, isäni osti pitkään autot uusina ja laittoi kiertoon enne kuin oli 200k mittarissa.

Joka viikonlopu siis vajaa 500+500 km perheen luokse viikonloppusin, ja Ilomantsin ollessa työkohteena joka päivä 300 km siihen päälle.

Vosi sanoa, että hänen työuransa on tuottanut moninkertaisesti yhteiskunnalle. Hän oli töissä se joka osasi kertoa mihin kaivetaan, että löytyy nikkeliä.

Nikkeli ei ole vain muodikas Teslan akkumateriaali, vaan ruostumattoman teräksen keskeinen komponentti. Esim. keittiövälineet eivät ruostu.
Vastaa Viestiin