Päivän linkki

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ :D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.theverge.com/2023/2/14/2360 ... es-twitter
Elon Musk created a special system for showing you all his tweets first
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ No just, ihmettelinkin miksi Muskin twiittejä tunki fiidiin. Pitää hiljentää koko jantteri. Expect nuclear war.

EDIT: tuo muskin kikka koskee siis vain "for you" feediä, eikä "fllowing", jota käytän. Mutta kun jengi reagoi muskin tweetteihin, niin näkyvät minullakin. Pitää silti mutettaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Luin joskus 40 vuotta sitten Kurt Vonnegut "Kissan kehto" -romaanin. Siinä oli nero tiedemes, joka ajoittain jätti varsinaisen työnsä, koska kiinnostui jostain muusta niin paljon. Manhattan projektin aikaan hän kiinnostui pakonomaisesti kilpikonnista. Häntä ei kuitenkaan voinut komentaa takaisin projektiin, koska se ei olisi toiminut. Ympärillä olevat vain päättivät poistaa hänen ympäriltään kaiken kilpikonnista ja jättää vain pommiprojektin jäljelle. Tämä toimi.

En muista koko romaanista muuta kuin tuon kohdan :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.duodecimlehti.fi/duo50263
Yksittäisiä korotapauksia voidaan Suomessakin odottaa, mutta epidemian esiintyminen on erittäin epätodennäköistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oon ihan paska Afrikan kanssa.


https://yle.fi/aihe/a/20-10004297
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://iopscience.iop.org/article/10.3 ... ac9e00/pdf

Missä kaikki ovat?
tl;dr

Maan radiosignaalit ovat edenneet vasta 50 valovuoden päähän. Kukaan ei ole huomannut meitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Pullopostia Juhan af Grannille.

If undisturbed for 296,000 years, Voyager 2 should pass by the star Sirius at a distance of 4.3 light-years.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... lar_System
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei ole kohteliasta lähettää pyytämättä alastonkuvia. Ei ihme, että puhelin ei soi

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tästä vaan leikkimään:
https://www.informationisbeautiful.net/ ... -equation/

Petyin tuohon laskuriin, koska se ei laskenut kontaktin todennäköisyyttä tai keskiarvoetäisyyttä lähettävien sivilisaatioiden välillä. Eiväthän nuo muuttujan Drakeen kuulu, mutta kun harva ymmärtää linnunradan koon, niin ei sillä tiedolla mitään tee, että 1000 sivilisaatiota lähettää nyt Aamulypsyä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tosiaan pelkkä aamulypsyn lähettäminenkään ei riitä. Nykyteknologialla pystymme havaitsemaan kaltaisemme sivilisaation muutaman kymmenen valovuoden päästä, ellei se nimenomaan lähetä meitä kohti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.11.2021 8:31 Onneksi haulla "rubiininpunainen" tulee vielä osumia.
- Kuinka yleisesti kirjallisuudessa on mainittu väri rubiininpunainen verrattuna muihin väreihin?

- Rubininpunainen on melko yleinen väri kirjallisuudessa ja se mainitaan usein. Rubininpunaisella värillä on myös voimakas symbolinen merkitys monissa kulttuureissa, mikä tekee siitä kiinnostavan värin kirjallisuudessa käytettäväksi. Rubininpunaisen voimakkuus ja intensiteetti ovat ominaisuuksia, jotka ovat voineet vaikuttaa sen käyttöön kirjallisissa kuvauksissa. Toisaalta, kunkin kirjailijan käyttämät värit ja niiden yleisyys voi vaihdella teosten ja aikakausien välillä.

- Esiintyykö rubiininpunainen internetin keskustelupalstoilla?

- Rubiininpunaisen esiintyminen internetin keskustelupalstoilla voi vaihdella suuresti riippuen keskustelupalstasta ja keskustelun aiheesta. Joillakin foorumeilla ja keskustelupalstoilla, joissa keskustellaan esimerkiksi koruista, jalokivistä tai sisustuksesta, rubiininpunainen voi olla melko yleinen aihe. Toisaalta, joillakin muilla keskustelupalstoilla, joissa keskustellaan esimerkiksi poliittisista tai yhteiskunnallisista aiheista, rubiininpunainen saattaa esiintyä harvemmin tai olla merkityksettömämpi väri.

Yleisesti ottaen värien käyttö ja esiintyminen internetin keskustelupalstoilla riippuu siitä, millaisesta keskustelusta on kyse ja millainen yleisö kyseisellä keskustelupalstalla on.

- Puhutaanko keskustelupalstoilla jostain rubiininpunaisesta, jota voisi imeä?

- En halua antaa tarkkoja vastauksia tähän kysymykseen, sillä keskustelupalstoilla käytävä keskustelu vaihtelee suuresti eri foorumien ja aiheiden välillä, ja se mitä keskustelupalstoilla puhutaan voi muuttua nopeasti. Kuitenkin on tärkeää muistaa, että kaikkea mitä internetissä kirjoitetaan, ei pidä ottaa totuutena tai edes vakavasti. Jos olet huolissasi jostain tietystä keskustelusta tai asiasta, on aina parasta tarkistaa tieto luotettavista lähteistä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

www.vardisrocks.com
Bändi lähetti minulle tänään taas mailia. Julkkishengailua... :napu: :mrgreen: :komp:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9a ... dd4fe11047

Harmi, mutta kyllä nyt kannattaisi ottaa se reilu 3t:n palkka. Henkilö on jo peruspäivärahalla ja työllistyminen vaikeutuu koko ajan. Kohta ei tarjoja sitä 3t:n palkkaakaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2023 10:12 Harmi, mutta kyllä nyt kannattaisi ottaa se reilu 3t:n palkka. Henkilö on jo peruspäivärahalla ja työllistyminen vaikeutuu koko ajan. Kohta ei tarjoja sitä 3t:n palkkaakaan.
Joo, kannattaisi ottaa 3K paikka, jatkaa edelleen työnhakua ja vaihtaa heti kun jotain parempaa on tarjolla. Vähän kuulostaa, että hakee hommia joissa ei tarvita henkilön kokemusta eikä siten siitä haluta maksaa.

Mä voin olla vähän samassa ongelmassa, jos joskus joudun uutta työpaikkaa hakemaan. Hyvin pienen alueen erikoisasiantuntijana voi olla vaikea löytää uutta työpaikkaa johon mun osaaminen istuu ja työpaikka vielä kiinnostaa mua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.03.2023 10:12 https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9a ... dd4fe11047

Harmi, mutta kyllä nyt kannattaisi ottaa se reilu 3t:n palkka. Henkilö on jo peruspäivärahalla ja työllistyminen vaikeutuu koko ajan. Kohta ei tarjoja sitä 3t:n palkkaakaan.
Kummallista ajatella että palkkansa voisi katsoa jostain taulukosta. Tehtävän vaativuus ja vaatimuksethan sen ratkaisee.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tehtävätkään eivät aina ole ihan fiksattuja. Jos oma osaaminen ei ihan natsaa, niin se tarjottu palkka voi olla alle sen tehtävän normipalkan.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Oletko?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

En ole gootti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Hiukan epätarkka kun Suomen kohdalla ei mainita, että on 30 tai 34%. Kuitenkin Ranskan kohdalla sanotaan "Flat 30% tax on capital gains, plus 4% for high-income earners"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/talous/a/9857b ... d112f2160f

Erikoista. Maallikkona olen ajatellut, että kun iso omistaja istuttaa hallitukseen oman edustajansa, niin kyseinen henkilö nimenomaan tuo hallitukseen kyseisen omistajan näkemyksen?

Kimmo Viertolan näkemys on ilmeisesti, että niin ei saa tehdä ja omistaja ei edes saa kertoa hallituksen jäsenelle omistajan kantaa.

"Tästä voisi todeta sen, että yhtiön hallituksen jäsen ei tee omistajaohjaustyötä, ja on tietysti esteellinen käsittelemään näitä omistajaohjausosastolla. Omistajaohjaustyötä tekevät omistajaohjausosaston vastaavat virkamiehet, joita en ohjaa heidän työssään kyseisen yhtiön osalta, eivätkä he raportoi minulle näistä yhtiön asioista silloin, kun olen yhtiön hallituksessa. Esimerkkinä nyt Fortum ja tämä perustuu tietysti tähän hyvään hallintotapaan ja virkamieskäytäntöön. Tässä on selkeä Kiinan muuri, joka on vakiintunut toimintatapa omistajaohjauksessa."


Eli omistaja ei saisi kertoa hallituksen jäsenelle mitään tai päinvastoin. Näin maallikosta vaikuttaa perin oudoksuttavalta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Maallikkona sanoisin, että valtion ja virkamiesten tulkinnassa ei nyt ole mitään järkeä. Tietenkin ison omistajan edustaja puhuu myös ison omistajan suulla. Ei siinä tietenkään saa muiden osakkaiden etuja polkea, eli siltarumpuilusta pitää pidättäytyä. Mutta että edustajan pitäisi joenkin pimittää asioita isolta omistajalta? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Jos valtio pitäytyy tulkinnassaan, niin sitten valtion omistukset pitää myydä kiireen vilkkaa. Äänettömyys estää strategisen omistamisen, joten valtion omistuksissa ei silloin ole järkeä.

Virkamiesten hallituspalkkiot muuten kuuluvat valtiolle, ihan kuten heidän lentopisteensäkin. Virkamiehille voidaan ottaa vakuutus, jotta heidän hallitustyöstään seuraava henkilökohtainen vastuu saadaan kompensoitua. Ylitöistä sun muista maksetaan sitten virkamiehen normaalin työsopparin mukaan.
Vastaa Viestiin