Eduskuntavaalit 2023

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla ei ole tuohon valonmäärään omaa mielipidettä. Mutta karttaa katsoen, tuskin Oslossa tai Tukholmassa luonnonvaloa talvella on Helsinkiä enempää?

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Sää ja valo ovat tällaisia kollektiivisesti ylläpidettyjä käsikirjoituksia, joilla imaistaan yleistä tyytymättömyyttä, jossa on oikeasti kyse muusta kuin säästä ja valosta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vähän tympii tämä valitus korkeakoulutetujen "huonoista" palkoista. Joka ikinen ekonomi, dippainssi ym. kuuluu maailman rikkaimpaan 5 %:iin ja lisäksi suomalaisilla opiskelijoilla on edut joista muulla maailmassa ei osata edes haaveilla. Lisäksi he saavat universaalisti yhteiskunnalta paljon ilmaiseksi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 29.03.2023 9:48 Vähän tympii tämä valitus korkeakoulutetujen "huonoista" palkoista. Joka ikinen ekonomi, dippainssi ym. kuuluu maailman rikkaimpaan 5 %:iin ja lisäksi suomalaisilla opiskelijoilla on edut joista muulla maailmassa ei osata edes haaveilla. Lisäksi he saavat universaalisti yhteiskunnalta paljon ilmaiseksi.
Nyt puhuttiin muualta tulevista. EI heitä lohduta se, että suomalainen kollega on opiskeluaikana saanut hyvät edut. On ymmärrettävää, että he omasta näkökulmastaan vertailevat.

Mutta oma stetson-harrison veikkaukseni on, että oleellista on tuo muna-kana ongelma. Koska täällä on vähän ulkomaalaisia koulutettuja, tänne on vaikea saada lisää ulkomaalaisia koulutettuja.

Omassa potilasmateriaalissani on paljon intialaisia asiantuntijoita. Heillä sulkapallo ja kriketti harrastukset pyörivät ja kriittinen massa on ehkä saavutettu. En toki tiedä, ovatko he pyrkineet vai onko heidät määrätty Suomeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös iso osa intialaisista ole tullut tänne Nokian perässä? Nokian kaltainen globaali nimi voi houkutella osaajia tämmöiseen periferiaankin. Muita globaalisti tunnettuja ja haluttuja nimiä en sitten enää keksikään. Kone on omalla alallaan tunnettu, mutta ei siinä ole sellaista samanlaista viehätystä kuin Nokiassa. Ymmärrän hyvin intialaista, joka on ajatellut Nokian avaavan tien kuumaan teknobisnekseen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Oliko tää nyt se mihin demareiden tiedostavat taustanerot pyrkivät? Ihan heti just ens vaalikaudella tulee tuloksia?

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^liittyykö tuo pelkästään kumisaapastehtaaseen vai onko joku muukin selitys?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Ei tuo kaikki kasvu saappaita ollut. Muistaakseni kukaan ei kuitenkaan ole tehnyt hyvää analyysiä Nokian osuudesta. Aihe on liian epäseksikäs tutkittavaksi, ei kun rahoitettavaksi. Parempi vaan hokea, että kaikki tehtiin byrokraattien toimesta tuona aikana oikein.

Miltä muuten kuulostaisi otsikko "Suomeen muutti 140.000 henkeä"? Kanada kasvoi viime vuonna miljoonalla hengellä, pääosin muualta tulleita. Mahtaakohan Kanadassa olla hyvät kotoutustoimenpiteet ja työryhmät tärkeimmille toimenpiteille?
https://www.cbc.ca/news/canada/canada-r ... -1.6787428
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Jos persut ovat suurin puolue, neuvottelu alkaa ja etukäteisehdot unohdetaan sillä hetkellä, kun vaalihuoneet sulkeutuvat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 29.03.2023 11:07 https://www.kauppalehti.fi/uutiset/elin ... 1060f5e76f

Sinipunaa vaan.
Surullista. Kokoomuskin pitää kiinni tuosta idioottimaisesta tavoitteesta. Jos tarkoitus oli hoitaa hommat tuulella, niin katse alla olevaan kuvaan. Puun poltto tietysti on ihan vaihtoehto sekin, mutta eikös just tuollaisesta puunkäytöstä pitänyt päästä eroon?

Kuva
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pienessä mielessäni olin kuvitellut sähkön nettotuonnin isommaksi siivuksi.

Kohta kai päästään hiilestä kokonaan eroon?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Kävin ennakkoäänestämässä lauantaiaamuna vartti mestan aukeamisen jälkeen. Ei ollut ruuhkaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pääministeritentti
20.00 - 22.00
2h 0 min
MTV3
Kolmen suurimman puolueen puheenjohtajat kohtaavat toisensa MTV:n Pääministeritentissä. Kokoomuksen Petteri Orpo, SDP:n Sanna Marin, perussuomalaisten Riikka Purra. Kuka heistä on suomen seuraava pääministeri, ja kenen kanssa he mahtuvat samaan hallitukseen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kummaltakohan Marin yrittää nyt kopioida vastaukset?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^^ Tykillä avaruuteen kaikki kolme.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 551
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.03.2023 9:43 Mulla ei ole tuohon valonmäärään omaa mielipidettä. Mutta karttaa katsoen, tuskin Oslossa tai Tukholmassa luonnonvaloa talvella on Helsinkiä enempää?

Kuva
Mutta Oslossa houkuttelee ne tuplapalkat meikäläisiin nähden, helpompi tie saada maan kansalaisuus ja helpompi kieli oppia.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://yle.fi/a/74-20024872

Huipputiukkaa on. Onneksi kuitenkin kaksi viimeisintä gallupia (HS ja YLE) ennustavat kokkareiden voittoa.

JOs tässä järjestyksessä tultaisiin maaliin, olisin tyytyväinen. Onneksi pahin vaihtoehto, eli demareiden voitto, ei vaikuta todennäköiseltä.

Muahan ylivoimaisesti eniten kiinnostaa listaamattomien yritysten verokohtelu. Kaikki muu on mulle merkityksetöntä sen rinnalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.03.2023 8:44 https://yle.fi/a/74-20024872

Huipputiukkaa on. Onneksi kuitenkin kaksi viimeisintä gallupia (HS ja YLE) ennustavat kokkareiden voittoa.
Muutoksen suunnat ovat tuossa kyllä aika huolestuttavat: kok ja sdp putoamassa, persut ja kepu nousussa. Sinipuna olisi kuitenkin saatava. Keskeisin viesti tästä huolimatta kuitenkin ehkä se, että kantaansa ilmoittamattomien osuus on yhä noin korkea, vaikka vaalit on justiinsa. Tämä porukka voi ratkaista lopputuloksen mihin suuntaan vain: lähtevätkö äänestämään ja mitä äänestävät. Ihan se voi muodostua keskeiseksi millaiseksi äänestysaktiivisuus asettuu eri ikäluokissa. Veikkaan, että asetelma kuitenkin suosii kokoomusta ja että kokoomus voittaa.

Katsoin eilen melkein loppuun asti MTV:n pääministeritentin (jäi näkemättä se lopun pläjäys, jossa ilmeisesti Orpo oli loukkaantunut Marinin viljelemästä sinimustan hallituksen uhasta, ja Marin oli sitten urpoillut jotain siitä, että ei muka viittaa fasismiin - totta kai se on oikeassa siinä, että vaalien iso kysymys on nimenomaan 1930-luvun kysymys, lähteekö maltillinen oikeisto arvaamattoman ja irrationaalisen äärioikeiston kelkkaan. Persut ei ole IKL, eikä 2020-luvun kokoomus ole 1930-luvun kokoomus, mutta asetelma on silti sama).

Minua vähän häiritsee, kun puhutaan esiintymisestä eikä sisällöstä, mutta en silti malta olla ihmettelemättä, miten huono Marin oli. Yleensä hän on hyvä debateissa, ja pääministerillä on aina ylivoimainen informaatioetu. Marin ei pystynyt hyödyntämään tätä, vaan vaikutti väsyneeltä ja hapuilevalta. Orpo oli pääsääntöisesti oikein hyvä. Purra oli yllättävän hyvä tentissä, erityisesti siihen nähden, että positionsa on niin absurdi: jarrutetaan vihreää siirtymää ja katsellaan sitten hallitusneuvotteluissa, minkälaista politiikkaa halutaan oikeasti tehdä. Olen tosi tyytyväinen, että Orpo on niin hyvin kuunnellut EK:ta ja ei lähde ollenkaan mukaan Purran anti-viher-populismiin ja viemään Suomea pois vihreän siirtymän eturintamasta, vaikka kannattajakuntansa aika bensanhajuista onkin. Mistä tuleekin mieleen, että kun kokoomus on kuitenkin kaksien rattaiden erikoisosaaja, niin onko niillä tällä kertaa jotain sellaista "autot kuuluvat teille" -rinnakkaiskampanjaa maakunnissa?

Vähänhän se ottaa päähän, että pääministerin ja pääpuolueen paikasta kisaa kolme niin urpoa porukkaa. Persut edustavat puolifasistista klovneriaa, demarit tätä liiankin tuttua puolikeynesiläisyyttä: jos taloudessa menee hyvin, ei tarvitse leikata, ja jos huonosti, täytyy elvyttää. Ja kypäräpappien yhteiskunnallinen linja perustuu Raamattuun, mutta vain Matteuksen evankeliumiin: "Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on."

Muuten olen sitä mieltä, että kaikissa pj-tenteissä, joissa mukana vain osa puolueista, pitäisi kuitenkin olla vakiona mukana Li Andersson: se on niin ylivoimainen näissä, että pakottaa muutkin paljon älyllisempään suoritukseen. Ilman Litä keskustelun taso laskee sietämättömän paljon. Ja listaamattomien yrityksien osingot verolle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 30.03.2023 9:08 Ja listaamattomien yrityksien osingot verolle.
:kele:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 30.03.2023 9:08

Katsoin eilen melkein loppuun asti MTV:n pääministeritentin (jäi näkemättä se lopun pläjäys, jossa ilmeisesti Orpo oli loukkaantunut Marinin viljelemästä sinimustan hallituksen uhasta, ja Marin oli sitten urpoillut jotain siitä, että ei muka viittaa fasismiin - totta kai se on oikeassa siinä, että vaalien iso kysymys on nimenomaan 1930-luvun kysymys, lähteekö maltillinen oikeisto arvaamattoman ja irrationaalisen äärioikeiston kelkkaan. Persut ei ole IKL, eikä 2020-luvun kokoomus ole 1930-luvun kokoomus, mutta asetelma on silti sama).

Tuo oli Orpon kirkkain hetki, jonka olen vaalikeskusteluissa nähnyt. Nohevasti käänsi keskustelun kokoomuksen ylimielisestä imagosta Marinin sinimusta-puheisiin ja lopulta kaikki muistavat vain sen, että Marin pyysi Orpolta anteeksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ James Bondilta ei ole yksikään nainen pyytänyt anteeksi.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Suomi kiteytettynä kahteen virkkeeseen.

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.03.2023 9:08Olen tosi tyytyväinen, että Orpo on niin hyvin kuunnellut EK:ta ja ei lähde ollenkaan mukaan Purran anti-viher-populismiin ja viemään Suomea pois vihreän siirtymän eturintamasta, vaikka kannattajakuntansa aika bensanhajuista onkin.
Jos et ole huomannut, niin kokoomuksen kannattajat ovat jo siirtyneet sähköön, jos ajavat sen verran, että polttoaineen hinnalla on merkitystä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 30.03.2023 16:55
urpiainen kirjoitti: 30.03.2023 9:08Olen tosi tyytyväinen, että Orpo on niin hyvin kuunnellut EK:ta ja ei lähde ollenkaan mukaan Purran anti-viher-populismiin ja viemään Suomea pois vihreän siirtymän eturintamasta, vaikka kannattajakuntansa aika bensanhajuista onkin.
Jos et ole huomannut, niin kokoomuksen kannattajat ovat jo siirtyneet sähköön, jos ajavat sen verran, että polttoaineen hinnalla on merkitystä.
Tarkoitin bensan jonkinlaisena metaforana laajemmasta viherpiiperöintiä identiteettisyistä vihaavasta asenteesta, josta olemme saaneet nauttia tässä vuosien varrella.

Mut joo, päin seiniähän tämä on menossa. Aamun gallupissa Kok ja sdp suunta oli tosiaan alaspäin, ja persut kovassa nosteessa. Tällaisia ennusteita nyt sitten tehdään. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e ... d9dffb2c4b
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin