Helsingin siluetti

Yleinen lätinä jä kitinä

Helsingin talojen korkeus

Vain taivas on rajana, rakennetaan ylös.
10
53%
Ei ei, hyi hyi. Vain matalia rakennuksia.
5
26%
Olen turkulainen, ei kiinnosta.
4
21%
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.12.2022 15:55 Tosin mä olen jo muutenkin hämmennyksissäni tuon reitin kanssa takaisin länteen palatessa, kun en enää saa nastoillani ajaa Lönkalle.
Sä ajat vielä nastoilla? Eikö sun olisi jo pitänyt vaihtaa rengastusta Helsingin kitkarengaskampanjan motivoimana? https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... _esite.pdf

EDIT: Mä kanssa aika usein valitsen Kaivarin maisemareitin keskusta läpiajon sijaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 23.12.2022 15:55 Tosin mä olen jo muutenkin hämmennyksissäni tuon reitin kanssa takaisin länteen palatessa, kun en enää saa nastoillani ajaa Lönkalle. En oikein osaa päättää, ajaisinko Bulevardia vai Rautatienkatua, vai menisikö ihan maisemallisista syistä Kaivarin kautta.
Thäh? Vieläkö ajelet autolla? Se ei sitten vissiin ilmastohätätila merkinnytkään mitään.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 23.12.2022 17:17 Sä ajat vielä nastoilla? Eikö sun olisi jo pitänyt vaihtaa rengastusta Helsingin kitkarengaskampanjan motivoimana? https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... _esite.pdf
Eiks me olla käyty tää keskustelu aiemminkin? Mä tarvitsen nastoja tenniskeskuksen parkkikselta kiipeämiseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.12.2022 17:44
Vagabondo kirjoitti: 23.12.2022 17:17 Sä ajat vielä nastoilla? Eikö sun olisi jo pitänyt vaihtaa rengastusta Helsingin kitkarengaskampanjan motivoimana? https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... _esite.pdf
Eiks me olla käyty tää keskustelu aiemminkin? Mä tarvitsen nastoja tenniskeskuksen parkkikselta kiipeämiseen.
Joo ollaan, mutta mä halusin esitellä tuota valistuskampanjaa :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 23.12.2022 18:04
urpiainen kirjoitti: 23.12.2022 17:44
Vagabondo kirjoitti: 23.12.2022 17:17 Sä ajat vielä nastoilla? Eikö sun olisi jo pitänyt vaihtaa rengastusta Helsingin kitkarengaskampanjan motivoimana? https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... _esite.pdf
Eiks me olla käyty tää keskustelu aiemminkin? Mä tarvitsen nastoja tenniskeskuksen parkkikselta kiipeämiseen.
Joo ollaan, mutta mä halusin esitellä tuota valistuskampanjaa :D
:D sulla on kyllä hyvä lähetyssaarnaajan ote tähän aiheeseen! Ja olihan siitä edellisestä keskustelustakin jo vissiin pari vuotta, eli kai tuo "vieläkö" -kysymys oli ihan osuva. Semminkin kun viimeksi taisin sanoa, etten raaski vaihtaa kitkoihin ainakaan ennen kuin muutenkin hankin uudet talvirenkaat, ja samalla todettiin että vanhat renkaat se turvallisuusriski on. Mutta samoilla nastoilla siis yhä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009254197.html

Mun on vaikea hahmottaa tätä argumenttia, että toimitilojen kysyntä on niin suurta, että viranomaisten täytyy rajoittaa kiinteistön omistajien halua muuttaa toimitiloja asunnoiksi. R. Mannisen pitäisi nyt kyllä lukea enemmän Kitinää.
Viimeksi muokannut urpiainen, 17.01.2023 13:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kun on olemassa ohjeistus, niin siitä pidetään kiinni kynsin hampain. Riippumatta kuinka pirun typerä se on.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Myös pääideologi on vihdoin lukenut Kitinää.

https://verdelehti.fi/2023/01/31/lisaa- ... eskustaan/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Helsinki on liikenteen sujuvuudella mitattuna Pohjoismaiden huonoin kaupunki
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 13a76bfc86

Suunnitellaan paskaa, saadaan paskaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Helsinki on suurkaupunki!!!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.03.2023 7:47 Helsinki on liikenteen sujuvuudella mitattuna Pohjoismaiden huonoin kaupunki
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 13a76bfc86

Suunnitellaan paskaa, saadaan paskaa.
Käsittääkseni on saatu just mitä on haluttu. Ainakin näin Espoolaisen silmään näyttää, että Helsinki järjestelmällisesti askel kerrallaan koittaa vaikeuttaa autolla liikkumista ja siten pyrkii hillitsemään ihmisten intoa ajaa autolla keskusta-alueella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ihan konkreettinen esimerki: Tukholman ydinkeskustan ympärillä kulkee 6-7 km halkaisijaltaan oleva kehätie. Eli keskusta on pitkälti saavutettavisa autolla pienellä poikkeamisella tuolta kehätieltä. Keskustan läpi kulkee myös motaritasoinen tie 400m päästä kuninkaanlinnasta ja tiestä iso pätkä menee tunnelissa. Kehä I halkaisija on 15-16 km ja ydinkeskusta on rakennettu niemelle ihan hirveäksi pussinpohjaksi.

Ruotsalaiset ovat tyhmiä, kun ovat pilanneet tukholman isoilla teillä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Niin? En mä sanonut, että valittu ratkaisu olisi minusta hyvä, mutta ei nykytilanne ole mikään vahinko, vaan Helsinkiläisten päättäjien valinta. Keskustatunneliakin on pohdittu ja syvälle ö-mappiin suunnitelmat sittemmin haudattu. Samaan kasaan 60-luvun moottoritievisioiden kanssa: https://dynamic.hs.fi/2019/smith-polvinen/

Jos tieverkko olisi toteutettu tuon mukaan, niin kyllä autot liikkuisi, mutta on haluttu rakentaa erilaista kaupunkia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Pointti siis oli, että tukholmassa on rakennettu isot fiksut tiet keskustan välittömään läheisyyteen. Ei sitä motaria tarvitse torille vetää, mutta jostain syystä tukholma on helsinkiä houkuttelevampi kaupunki noista Pahoista teistä huolimatta. Tukholma on kuitenkin maantieteeltää hankala verrattuna esim köpikseen. Köpiksessäkin menee hienot kehätiet ihan keskustassa, vaikka meillä hehkutetaan vain pyöräilyä ja umpikortteleita.

Oma veikkaus on, että helsingin ongelmat ratkeaisivat:
1) yhdistämällä sörnäisten rantatie ja länsiväylä jotenkin jouhevasti
2) yhdistämällä turunväylä, hakamäentie ja teollisuuskatu jouhevaksi
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

3) rakentamalla keskustatunneli ja pirusti parkkitilaa maanalle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.03.2023 7:47 Helsinki on liikenteen sujuvuudella mitattuna Pohjoismaiden huonoin kaupunki
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 13a76bfc86

Suunnitellaan paskaa, saadaan paskaa.
Siis oliko tässä mittarina se, kuinka kauan 10 kilometriin menee keskimäärin aikaa kaupungin alueella? Riippuu niin paljon kaupungin muusta rakenteesta ja pinta-alasta. Jotenkin tuntuu, että itsessään tämä ei välttämättä ole kovin kiinnostava mittari. Olisi kiva lukea, jos joku liikennesuunnittelija on analysoinut tätä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pinta-alan ja tiheyden puolesta helsingin pitäisi pärjätä tukholmalle ja köpikselle.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.03.2023 10:15 Oma veikkaus on, että helsingin ongelmat ratkeaisivat:
1) yhdistämällä sörnäisten rantatie ja länsiväylä jotenkin jouhevasti
2) yhdistämällä turunväylä, hakamäentie ja teollisuuskatu jouhevaksi
Sä yrität nyt ratkaista jotain mikä ei Helsingin päättäjien mielestä ole ongelma. Pikemminkin haluavat sumputtaa lisää, jotta autolla liikkuminen olisi vielä hankalampaa. Keskustatunneli on kuopattu ja sisääntuloväylät halutaan tehdä kaupunkibulevardeiksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Lisäksi tulee mainita tarkoituksella suunniteltu punainen aalto liikennevaloissa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nyt ei isoveli enää vain lue Kitinää, vaan salakuuntelee mua kokonaisvaltaisesti. Just viikonloppuna Espalla kävellessäni oli puhetta, että voisi olla mielenkiintoista palauttaa edes kokeiluluonteisesti tämä vanha käytäntö, että kesäksi Espalle tuodaan palmuja. Oli vaikea sanoa, tuntuisiko se hauskalta vai mauttomalta. No, nyt sitten kokeillaan: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... 60405.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.03.2023 9:18 Nyt ei isoveli enää vain lue Kitinää, vaan salakuuntelee mua kokonaisvaltaisesti. Just viikonloppuna Espalla kävellessäni oli puhetta, että voisi olla mielenkiintoista palauttaa edes kokeiluluonteisesti tämä vanha käytäntö, että kesäksi Espalle tuodaan palmuja.
Puhuitko itseksesi vai onko joku seurassasi vakooja :shock:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 21.03.2023 9:18 Nyt ei isoveli enää vain lue Kitinää, vaan salakuuntelee mua kokonaisvaltaisesti.
Teen juuri sound checkiä. Lue normaalilla puheäänellä "yksi, kaksi, yksi, kaksi".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009513692.html

Pasilan tornitalot taas vaihteeksi tulossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vaikeaa tuntuu olevan. Onneksi etenee.

Sitä en vieläkään ymmärrä, miksi vaikka Siilitien tai Niittykummun lähiajan tavoite ei ole samanlainen:

Kuva

On aika hankalaa rakentaa tiivistä kaupunkia, jos metroasemien ja muiden liikennesolmujen ympäristöt jätetään erämaaksi.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.04.2023 12:07 Sitä en vieläkään ymmärrä, miksi vaikka Siilitien tai Niittykummun lähiajan tavoite ei ole samanlainen:

On aika hankalaa rakentaa tiivistä kaupunkia, jos metroasemien ja muiden liikennesolmujen ympäristöt jätetään erämaaksi.
Joo. Mutta eikö Espoon metroasemakeskustat kehity ihan suht lupaavasti? Kyllä Niittykummunkin yhteyteen nousee aika tehokasta kerrostalokorttelia. Huonommin menee siellä, missä metroaseman yhteyteen pitää saada myös moottoritietason autoyhteys, motariluokan liittymät, ja sitten vielä Keskon ja S-ryhmän laatikkokaupat parkkikenttineen. Siilitietä en tunne, mutta ainakin Itiksessä, Hertsikassa ja Keilaniemessä tämä näyttäisi olevan aika iso ongelma.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin