Helsingin siluetti
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
^
Nittykumpu rakentuu juu pikku hiljaa oikeaan suuntaan, mutta johan se metro on kulkenut 5 vuotta. Kovin on hidasta.
Siilitie on on edelleenkin ihan böndeä, vaikka metro on kulkenut vuodesta 1982.
https://www.google.com/maps/@60.2057774 ... 384!8i8192
Nittykumpu rakentuu juu pikku hiljaa oikeaan suuntaan, mutta johan se metro on kulkenut 5 vuotta. Kovin on hidasta.
Siilitie on on edelleenkin ihan böndeä, vaikka metro on kulkenut vuodesta 1982.
https://www.google.com/maps/@60.2057774 ... 384!8i8192
-
- Kitisijä
- Viestit: 16735
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Helsingin siluetti
https://www.hs.fi/visio/art-2000009550500.html
Ei ihan huono sanomalehtiessee, sivuaa myös Homien innoittamana käytyä keskustelusta suunnittelusta autoilua varten. Liittymät Suomen ja Tanskan erilaistumiseen isojaon toteuttamisesta Ruotsin valtakunnassa johtuen kummittelevat myös tässä ainakin implisittisesti taustalla.
Ei ihan huono sanomalehtiessee, sivuaa myös Homien innoittamana käytyä keskustelusta suunnittelusta autoilua varten. Liittymät Suomen ja Tanskan erilaistumiseen isojaon toteuttamisesta Ruotsin valtakunnassa johtuen kummittelevat myös tässä ainakin implisittisesti taustalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 25806
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Helsingin siluetti
^En osaa sanoa, mitä mieltä olen kirjoittaman argumenteista, mutta on toki merkille pantavaa, että Pohjoismaiden kymmenestä suurimmasta ostoskeskuksesta kuusi on Suomessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 16735
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Helsingin siluetti
Lauttasaari-seura vastustaa lähtökohtaisesti kaikkea muutosta, mutta silti vähän ihmettelen tätä. Entisenä lauttasaarelaisena minusta on ihan selvää, että Lauttasaaren viihtyisyyttä haittaavista tekijöistä suurimpia on keskellä saarta huutava ja tavattomasti tilaa vievä motari. Myös pohjoisen rannan käytettävyys on tällä hetkellä nolla. Jos motari laitetaan tunneliin ja rannan käytettävyyttä lisätään, kuulostaa tämä kerrassaan erinomaiselta ratkaisulta saarelaisten näkökulmasta. Jos samalla saadaan lisää erittäin kysyttä asuntokantaa, mikäs sen parempi.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009559578.html
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009559578.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
Just lukasin saman uutisen. Noi rakennuksen alla olevat rannat taitaa olla ihan läpipääsemätöntä pusikkoa josta ei ole mitään iloa kenellekään. Mä en ymmärrä miksi pääkaupunkiseudun ydinalueilla pitäisi säilöä tuollaista joutomaata. Ja sen motarin kattaminen pitäisi olla ihan nobrainer.urpiainen kirjoitti: ↑08.05.2023 9:40 Lauttasaari-seura vastustaa lähtökohtaisesti kaikkea muutosta, mutta silti vähän ihmettelen tätä. Entisenä lauttasaarelaisena minusta on ihan selvää, että Lauttasaaren viihtyisyyttä haittaavista tekijöistä suurimpia on keskellä saarta huutava ja tavattomasti tilaa vievä motari. Myös pohjoisen rannan käytettävyys on tällä hetkellä nolla. Jos motari laitetaan tunneliin ja rannan käytettävyyttä lisätään, kuulostaa tämä kerrassaan erinomaiselta ratkaisulta saarelaisten näkökulmasta. Jos samalla saadaan lisää erittäin kysyttä asuntokantaa, mikäs sen parempi.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009559578.html
Mutta mä luulen että ongelma tässä on uusi asuntotuotanto. Joittenkin taloilta katoaa rantarivin status.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16735
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Helsingin siluetti
Varmaan näin. Eikä vain se rantarivin status, vaan ylipäänsä uudet asukkaat. Mun Laru-aikoinani mikään ei sähköistänyt alueen valtapuolueita kokoomusta ja rkp:ta kuin metron vastustaminen: pelkäsivät sen tuovan mukanaan ei-toivottua asukaskantaa.Vagabondo kirjoitti: ↑08.05.2023 9:58Just lukasin saman uutisen. Noi rakennuksen alla olevat rannat taitaa olla ihan läpipääsemätöntä pusikkoa josta ei ole mitään iloa kenellekään. Mä en ymmärrä miksi pääkaupunkiseudun ydinalueilla pitäisi säilöä tuollaista joutomaata. Ja sen motarin kattaminen pitäisi olla ihan nobrainer.urpiainen kirjoitti: ↑08.05.2023 9:40 Lauttasaari-seura vastustaa lähtökohtaisesti kaikkea muutosta, mutta silti vähän ihmettelen tätä. Entisenä lauttasaarelaisena minusta on ihan selvää, että Lauttasaaren viihtyisyyttä haittaavista tekijöistä suurimpia on keskellä saarta huutava ja tavattomasti tilaa vievä motari. Myös pohjoisen rannan käytettävyys on tällä hetkellä nolla. Jos motari laitetaan tunneliin ja rannan käytettävyyttä lisätään, kuulostaa tämä kerrassaan erinomaiselta ratkaisulta saarelaisten näkökulmasta. Jos samalla saadaan lisää erittäin kysyttä asuntokantaa, mikäs sen parempi.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009559578.html
Mutta mä luulen että ongelma tässä on uusi asuntotuotanto. Joittenkin taloilta katoaa rantarivin status.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
No kukapa sitä haluaisi, että omalle asuinalueelle muuttaa järjestyshäiriöitä ja rikollisuutta lisäävää väkeä. Ihan mutulla oletan pienituloisten ja nuorten aiheuttavan näitä enemmän kuin hyvätuloiset keski-ikäiset.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
Eikös tässä rannan rakentamisessa meinata juuri noin tehdä? Olemassaolevan asutuksen keskelle tuleva metro ei tuo suuria muutoksia, mutta massiivinen lisärakentaminen helposti tuo. Koivusaaren metroasema rakennettiin sillä ajatuksella, että sinne täytetään tilaa aika isolle asuinalueelle. Ehkä lauttasaaren asemankin kohdalla on ajateltu, että aseman ympäristöön rakennetaan lisää isolla kädellä.
Puistokansi olisi ihan fiksu veto laruun. Reunoille sitten niitä torneja keilaniemen suunnitelmien tyyliin:
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
Tätä länsiväylän kattamistahan ideoitiin jo ennen kuin Helsinkiin iski kaupunkibulevardi-innostus. Eikö tässä välissä ollut vahvat visiot, että länsiväylä pitäisi muuttaa kaupunkibulevardiksi ja rakentaa tienruonoja myöten täyteen? Tää idea on nyt sitten vissiin hyllytetty, kun Helsingille on selvinnyt, ettei omista länsiväylää eikä saa lupaa tuohon muutokseen ja palattu näihin vanhoihin tunnelointi-ideoihin. No mun mielestä tää on ollut alusta lähtien se parempi idea.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16735
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Helsingin siluetti
Kyllä kai melkein kaikki ovat sitä mieltä, että tunneli on lähtökohtaisesti bulevardia parempi ratkaisu, jos ei katsota hintaa (ja jos tunnelin myötä voidaan edes vähän rajoittaa maanpäällistä autoilua ja sen viemää tilaa, mikä ei ainakaan keskustatunnelin tapauksessa käynyt kauppakamarille)?Vagabondo kirjoitti: ↑08.05.2023 11:54 Tätä länsiväylän kattamistahan ideoitiin jo ennen kuin Helsinkiin iski kaupunkibulevardi-innostus. Eikö tässä välissä ollut vahvat visiot, että länsiväylä pitäisi muuttaa kaupunkibulevardiksi ja rakentaa tienruonoja myöten täyteen? Tää idea on nyt sitten vissiin hyllytetty, kun Helsingille on selvinnyt, ettei omista länsiväylää eikä saa lupaa tuohon muutokseen ja palattu näihin vanhoihin tunnelointi-ideoihin. No mun mielestä tää on ollut alusta lähtien se parempi idea.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
Onko joku laskenut bulevardin olevan halvempi, jos liikenteelle aiheutetut haitat huomioidaan?urpiainen kirjoitti: ↑08.05.2023 12:04 Kyllä kai melkein kaikki ovat sitä mieltä, että tunneli on lähtökohtaisesti bulevardia parempi ratkaisu, jos ei katsota hintaa (ja jos tunnelin myötä voidaan edes vähän rajoittaa maanpäällistä autoilua ja sen viemää tilaa, mikä ei ainakaan keskustatunnelin tapauksessa käynyt kauppakamarille)?
Tampereen rantatunneli tuntuu olleen ihan toimiva ratkaisu. Ei tarvinnut höpöttää bulevardeista. Tampereen 2,6 km tunneli maksoi 185 miljoonaa. Larussa tarvitsisi 2,2 km, jos tunneli aloitetaan jo koivusaaren kohdalta.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
Ei kai siinä rahaa kannata säästää, kun luodaan tulevaisuutta? Ja tosiaan tunnelin ja kellaripaikkojen tueksi Helsingin niemen sisäänajoteille voisi pystyttää sellaiset metallitolpat, joiden sisäpuolelle ei pääse kuin tarpeelliset palvelut ja asukkaat. No jos koko niemi on liian iso alue, niin voihan sen pilkkoa vähän pienempiin. Kaikki alueen kadut sit kävelyalueeksi. Tuolla maailmallahan on monessa paikassa tälläiset.urpiainen kirjoitti: ↑08.05.2023 12:04 Kyllä kai melkein kaikki ovat sitä mieltä, että tunneli on lähtökohtaisesti bulevardia parempi ratkaisu, jos ei katsota hintaa (ja jos tunnelin myötä voidaan edes vähän rajoittaa maanpäällistä autoilua ja sen viemää tilaa, mikä ei ainakaan keskustatunnelin tapauksessa käynyt kauppakamarille)?
Tai sitten Italian tyyliin vaan rajoitetun liikenteen alueen kyltit tievarteen ja kamerat viereen sakottamaan kaikkia jotka ei kylttiä huomaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
^
Paljonkohan maksaisi keskustan parkkiluolien yhdistely tunneleilla? Jos lännestä, idästä ja pohjoisesta pääsisi helsingin niemelle saavuttaessa heti tunnelin kautta parkkiverkostoon, niin mihin tarvittaisiin keskustatunnelia? Vaikka lähtisi Westendistä Itikseen (kuka muka?), niin turunväylän kautta itäväylälle on lähes yhtä nopea kuin keskustan läpi ajaminen.
Paljonkohan maksaisi keskustan parkkiluolien yhdistely tunneleilla? Jos lännestä, idästä ja pohjoisesta pääsisi helsingin niemelle saavuttaessa heti tunnelin kautta parkkiverkostoon, niin mihin tarvittaisiin keskustatunnelia? Vaikka lähtisi Westendistä Itikseen (kuka muka?), niin turunväylän kautta itäväylälle on lähes yhtä nopea kuin keskustan läpi ajaminen.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
Joo, kehä I pitkin pääsee ihan hyvin PKS:n laidalta laidalle. Hankalintahan on pyrkiä siihen keskustan väärälle puolelle.sivustahuutaja kirjoitti: ↑08.05.2023 12:27 ^
Paljonkohan maksaisi keskustan parkkiluolien yhdistely tunneleilla? Jos lännestä, idästä ja pohjoisesta pääsisi helsingin niemelle saavuttaessa heti tunnelin kautta parkkiverkostoon, niin mihin tarvittaisiin keskustatunnelia? Vaikka lähtisi Westendistä Itikseen (kuka muka?), niin turunväylän kautta itäväylälle on lähes yhtä nopea kuin keskustan läpi ajaminen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Helsingin siluetti
^^ Näissä keskusteluissa aina unohtuu pitkänsillan eteläpuolella asuvat. Tunnelin pitäisi palvella ensisijaisesti Eirassa asuvia, eikä espoolaisia. Jostain viiskulmasta pitäisi päästä keskustan ali lahden ja hämeenlinnan motareille tunnelia pitkin ilman liikennevalohelvettiä.
Adding screws in before the climb is hilarious. it’s like the moral equivalent of telling someone the directions to McDonalds when they didn’t ask.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
Westend-Kulosaari keskustan kautta on 29 min ja Turunväylä-Itäväylä kautta 30 min. En näe keskustatunnelille tarvetta läpiajoliikenteen takia.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
Onko sulla taas hirttänyt väittelymoodi kiinni? Mä olin samaa mieltä sun kanssasivustahuutaja kirjoitti: ↑08.05.2023 12:45Westend-Kulosaari keskustan kautta on 29 min ja Turunväylä-Itäväylä kautta 30 min. En näe keskustatunnelille tarvetta läpiajoliikenteen takia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
^ Täsmensin vaan tota, että ei tartte edes kehän kautta kiertää, kun turunväylä-itäväylä Triplan kautta on ainakin ainakin ruuhka-ajan ulkopuolella. Minusta tuon välin sujuvoittaminen entisestään loisi kunnollisen poikkiyhteyden ja vähentäisi muun tieverkon rasitusta keksustan tuntumassa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16735
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Helsingin siluetti
Näköjään vihreiden liikenneväki ei kannata tunneliratkaisua Lauttasaareen edes silloin, jos se ei olisi merkittävästi kalliimpi. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009562374.htmlsivustahuutaja kirjoitti: ↑08.05.2023 12:11Onko joku laskenut bulevardin olevan halvempi, jos liikenteelle aiheutetut haitat huomioidaan?urpiainen kirjoitti: ↑08.05.2023 12:04 Kyllä kai melkein kaikki ovat sitä mieltä, että tunneli on lähtökohtaisesti bulevardia parempi ratkaisu, jos ei katsota hintaa (ja jos tunnelin myötä voidaan edes vähän rajoittaa maanpäällistä autoilua ja sen viemää tilaa, mikä ei ainakaan keskustatunnelin tapauksessa käynyt kauppakamarille)?
Kirjoituksessa ei oikein perustella tätä vastahakoisuutta, mutta ilmeisesti siis vastustus palautuu siihen, että tunnelointi ei vähennä automäärää kantakaupungin katuverkostossa, vaan pikemminkin ehkä rohkaisee yhä useampaa valitsemaan auton julkisen sijaan halutessaan Espoon pelloilta urbaaniin ympäristöön. Tämä sama kai on takana siinäkin, miksi Länsiväylän bulevardisointi ei olisi juurikaan haitannut keskustaan suuntaavaa liikennettä: pullonkaula ei ole Länsiväylän vetokyky, vaan Ruoholahden liikennevalot, joilla rajoitetaan kantakaupungin katuverkkoon päästettävien Nöykkiötraktorien määrää.
Tulkitsen, että aika moni asia tässä palaa siihen samaan asiaan, joka sai Soininvaaran hänen omien puheidensa mukaan hylkäämän keskustatunnelin omassa ajattelussaan: Jos ne tunnelissa olevat autot halutaan joka tapauksessa maan päälle siten, että autojen vaatimasta katuverkosta ja parkkitilasta ei voida kantakaupungin maanpäällisessä tilassa ollenkaan luopua, niin tunneleissa ei ole paljoa ideaa. Ainakaan hintaansa nähden.
Jos tunnelit toteutettaisiin tuolla Sivustahuutajan ja Vagabondon visiona, eli että lähtökohtaisesti tunnelissa ajettaisiin vain parkkiluolaan ja maan päällä muutettaisiin autokadut kävelykaduiksi, parkkikentät plazoiksi ja miekat taottaisiin auroiksi, niin sitten toki. Ja jäähän siihen alkuperäiseen väiitteeseeni kuitenkin se, että Lauttasaaren alittava tunneli varmasti parantaisi Lauttasaarta, vaikka ei Helsingin niemen ongelmia ratkaisisikaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
^
Just noin. Minusta keskustan läpiajoa varten rakennettava tunneli olisi omituinen ratkaisu. Koska miksi itäväylältä pitäisi päästä juuri keskustan ali länsiväylälle? Turunväylä-Itäväylä toimisi paremmin, koska siinä autoja ei turhaan ohjattaisi keskustan sumppuun. Olisi hyvä erottaa läpiajon liikennevirrat keskustaan suuntautuvista virroista. Tästä syystähän kehät toimivat: ei tarvitse kiertää turhaan keskustan kautta.
Luonnollisesti läpiajon helpottaminen millään tavalla lisää autoilua. Ihan kuten sen tien olemassaolo, bensan myynnin laillisuus ja autojen omistamisen mahdollisuus lisäävät autoilua. Jos autoilua ei haluta, niin voihan sitä asettaa kuolemantuomion autolla ajamisesta. Turha sitä on verhota tunneleiden vastustamiseen.
Just noin. Minusta keskustan läpiajoa varten rakennettava tunneli olisi omituinen ratkaisu. Koska miksi itäväylältä pitäisi päästä juuri keskustan ali länsiväylälle? Turunväylä-Itäväylä toimisi paremmin, koska siinä autoja ei turhaan ohjattaisi keskustan sumppuun. Olisi hyvä erottaa läpiajon liikennevirrat keskustaan suuntautuvista virroista. Tästä syystähän kehät toimivat: ei tarvitse kiertää turhaan keskustan kautta.
Luonnollisesti läpiajon helpottaminen millään tavalla lisää autoilua. Ihan kuten sen tien olemassaolo, bensan myynnin laillisuus ja autojen omistamisen mahdollisuus lisäävät autoilua. Jos autoilua ei haluta, niin voihan sitä asettaa kuolemantuomion autolla ajamisesta. Turha sitä on verhota tunneleiden vastustamiseen.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
Ei mun koskaan tarvi hidastaa vauhtia ennen kuin Ruoholahden liikennevaloissa. Siis silloin harvoin kun käyn Helsingissä. Suurin osa päivästä kaduilla on ihan hyvin tilaa. Tuketta on vaan muutaman ruuhkatunnin aikana.urpiainen kirjoitti: ↑08.05.2023 15:40 Kirjoituksessa ei oikein perustella tätä vastahakoisuutta, mutta ilmeisesti siis vastustus palautuu siihen, että tunnelointi ei vähennä automäärää kantakaupungin katuverkostossa, vaan pikemminkin ehkä rohkaisee yhä useampaa valitsemaan auton julkisen sijaan halutessaan Espoon pelloilta urbaaniin ympäristöön. Tämä sama kai on takana siinäkin, miksi Länsiväylän bulevardisointi ei olisi juurikaan haitannut keskustaan suuntaavaa liikennettä: pullonkaula ei ole Länsiväylän vetokyky, vaan Ruoholahden liikennevalot, joilla rajoitetaan kantakaupungin katuverkkoon päästettävien Nöykkiötraktorien määrää.
Mutta mä oon ihan vakavissa, että jos halutaan tehdä autotonta aluetta, niin ei muuta kuin tolppaa pystyyn. Keskieuroopasta löytyy ihan valmiit ratkaisut alueiden rauhoittamiseksi liikenteeltä. Maailma sopeutuu kyllä. Voihan sinne ne nykyiset runkoreitit jättää auki ja alkaa sulkemaan katuja kaupunginosa kerrallaan. Kyllä liikenne rauhoittuu pääkaduillakin, kun autolla ei pääse kuin omaan kaupunginosaan ja ulos kaupungista. Vähän voi työpaikkoja kadota kehäteiden varteen, mutta eikö nyt ole vaan ihan hyvä, kun pääsee Espoolaisista eroon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9485
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Helsingin siluetti
Ja onnistuivat kaatamaan tunnelin ja pulpauttamaan bulevardisuunnitelman takaisin kartalle: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009574077.html
Koskahan ne taas huomaa, että kyseessä on valtion moottoritie eikä kaupungin katu. Eikö tää jo kertaalleen oikeudessa testattu?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
^
Jos nopeus 4 km matkalta tiputettaisiin 80 > 60 kmh, niin matka-aika muuttuisi 3 > 4 min. Autoja menee 62k per vrk, eli vuodessa tuhlaantuisi 2 meur edestä elinaikaa. Aika helposti tuollaisen vuosituoton käärisi toiseen vaakakuppiin millä vaan rakentamista helpottavalla ratkaisulla.
Autojen vihaajat ovat hieman sekaisin päästään, jos kuvittelevat tuon 1 minuutin jotenkin vähentävän keskustaan suuntautuvaa autoilua. Esim. tänä aamuna turunväylää pitkin vallilaan kesti varmaan 45 minuuttia kun ilman ruuhkaa matka kestäisi 18 min. Jos 27 minuuttia ruuhkaa ei vähennä autoilua, niin miksi 1 minuutti vähentäisi? Marginaalinen vaikutus aina löytyy, mutta jos autoliikennettä keskustassa halutaan vähentää, niin sisääntuloväylien bulevardisointi ei ole ratkaisu. Enkä usko ruuhkamaksujenkaan vaikuttavan, koska se rajoittavin tekijä on parkki. Markkinatasapainossa parkit olisivat käytössä, eli rahaa siirtyisi hieman taskusta toiseen ja keskustassa olisi parkissa ja hortoilemassa sama määrä autoja kuin ennenkin.
Jos nopeus 4 km matkalta tiputettaisiin 80 > 60 kmh, niin matka-aika muuttuisi 3 > 4 min. Autoja menee 62k per vrk, eli vuodessa tuhlaantuisi 2 meur edestä elinaikaa. Aika helposti tuollaisen vuosituoton käärisi toiseen vaakakuppiin millä vaan rakentamista helpottavalla ratkaisulla.
Autojen vihaajat ovat hieman sekaisin päästään, jos kuvittelevat tuon 1 minuutin jotenkin vähentävän keskustaan suuntautuvaa autoilua. Esim. tänä aamuna turunväylää pitkin vallilaan kesti varmaan 45 minuuttia kun ilman ruuhkaa matka kestäisi 18 min. Jos 27 minuuttia ruuhkaa ei vähennä autoilua, niin miksi 1 minuutti vähentäisi? Marginaalinen vaikutus aina löytyy, mutta jos autoliikennettä keskustassa halutaan vähentää, niin sisääntuloväylien bulevardisointi ei ole ratkaisu. Enkä usko ruuhkamaksujenkaan vaikuttavan, koska se rajoittavin tekijä on parkki. Markkinatasapainossa parkit olisivat käytössä, eli rahaa siirtyisi hieman taskusta toiseen ja keskustassa olisi parkissa ja hortoilemassa sama määrä autoja kuin ennenkin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16735
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Helsingin siluetti
Joo, tässä kai vihreiden pääasialliset perustelut: https://otsokivekas.fi/2023/05/lansivayla-kaduksi/Vagabondo kirjoitti: ↑09.05.2023 22:38Ja onnistuivat kaatamaan tunnelin ja pulpauttamaan bulevardisuunnitelman takaisin kartalle: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009574077.html
Koskahan ne taas huomaa, että kyseessä on valtion moottoritie eikä kaupungin katu. Eikö tää jo kertaalleen oikeudessa testattu?
Eli katuvaihtoehto laskennallisesti 200 M€ halvempi, ja lisäksi vähemmän hiilipäästöjä ja meren täyttöä. Edelleen kysyvät, miksi Helsingin pitäisi maksaa siitä, että espoolaiset pääsevät ajamaan motaria Ruoholahden valoihin. Mun mielestä tää on vähän väärä kysymys. Helsinki maksaisi siitä, että espoolaisten autot eivät olisi pilaamassa Larun viihtyisyyttä kymmeniltä tuhansilta helsinkiläisiltä. (Toki Lauttasaari-seura oli just tästä eri mieltä.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 21476
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsingin siluetti
^
Mihin ihmeeseen tämä väite perustuu "Moottoritievaihtoehto johtaisi selvästi suurempaan autoliikenteen määrään ja osuuteen länsisuunnasta kohti keskustaa."? Ruoholahden välityskyky on se liikennettä rajoittava tekijä, ei lauttasaaren kohdan matkanopeus. Tunnelointi ei mitenkään voisi lisätä autojen määrää, elleivät espoolaiset sitten halua erityisesti tunnelikokemuksia.
Haisee ideologialta.
Mihin ihmeeseen tämä väite perustuu "Moottoritievaihtoehto johtaisi selvästi suurempaan autoliikenteen määrään ja osuuteen länsisuunnasta kohti keskustaa."? Ruoholahden välityskyky on se liikennettä rajoittava tekijä, ei lauttasaaren kohdan matkanopeus. Tunnelointi ei mitenkään voisi lisätä autojen määrää, elleivät espoolaiset sitten halua erityisesti tunnelikokemuksia.
Haisee ideologialta.