Päivän linkki

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.04.2023 9:59 Virkamiehille voidaan ottaa vakuutus, jotta heidän hallitustyöstään seuraava henkilökohtainen vastuu saadaan kompensoitua. Ylitöistä sun muista maksetaan sitten virkamiehen normaalin työsopparin mukaan.
Yhtiö mun käsittääkseni rutiinisti vakuuttaa hallitusjäsenensä. Ainostaan rikosoikeudellinen vastuu luonnollisesti on vakuutuksen ulkopuolella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.04.2023 9:43 https://www.iltalehti.fi/talous/a/9857b ... d112f2160f

Erikoista. Maallikkona olen ajatellut, että kun iso omistaja istuttaa hallitukseen oman edustajansa, niin kyseinen henkilö nimenomaan tuo hallitukseen kyseisen omistajan näkemyksen?

Kimmo Viertolan näkemys on ilmeisesti, että niin ei saa tehdä ja omistaja ei edes saa kertoa hallituksen jäsenelle omistajan kantaa.

"Tästä voisi todeta sen, että yhtiön hallituksen jäsen ei tee omistajaohjaustyötä, ja on tietysti esteellinen käsittelemään näitä omistajaohjausosastolla. Omistajaohjaustyötä tekevät omistajaohjausosaston vastaavat virkamiehet, joita en ohjaa heidän työssään kyseisen yhtiön osalta, eivätkä he raportoi minulle näistä yhtiön asioista silloin, kun olen yhtiön hallituksessa. Esimerkkinä nyt Fortum ja tämä perustuu tietysti tähän hyvään hallintotapaan ja virkamieskäytäntöön. Tässä on selkeä Kiinan muuri, joka on vakiintunut toimintatapa omistajaohjauksessa."


Eli omistaja ei saisi kertoa hallituksen jäsenelle mitään tai päinvastoin. Näin maallikosta vaikuttaa perin oudoksuttavalta.
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että sama henkilö ei voi olla osakkeenomistajan hatulla ja hallituksen jäsenen hatulla. Hallituksen jäsenen tehtävä on kaikissa tilanteissa ajaa yhtiön etua, ei yksittäisen omistajan. Jos "valtion edustaja" edistäisi hallituksessa yhden osakkeenomistajan asioita poliittisin perustein, hän rikkoisi osakeyhtiölain 7 ja 8 § ja altistaisi itsensä vahingonkorvausvaateille.

Omistajan valtaa käytetään yhtiökokouksessa, ei hallituksessa.

7 § Yhdenvertaisuus
Kaikki osakkeet tuottavat yhtiössä yhtäläiset oikeudet, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Yhtiökokous, hallitus, toimitusjohtaja tai hallintoneuvosto ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.

8 § Johdon tehtävä
Yhtiön johdon on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.04.2023 10:07
James Potkukelkka kirjoitti: 25.04.2023 9:43 https://www.iltalehti.fi/talous/a/9857b ... d112f2160f

Erikoista. Maallikkona olen ajatellut, että kun iso omistaja istuttaa hallitukseen oman edustajansa, niin kyseinen henkilö nimenomaan tuo hallitukseen kyseisen omistajan näkemyksen?

Kimmo Viertolan näkemys on ilmeisesti, että niin ei saa tehdä ja omistaja ei edes saa kertoa hallituksen jäsenelle omistajan kantaa.

"Tästä voisi todeta sen, että yhtiön hallituksen jäsen ei tee omistajaohjaustyötä, ja on tietysti esteellinen käsittelemään näitä omistajaohjausosastolla. Omistajaohjaustyötä tekevät omistajaohjausosaston vastaavat virkamiehet, joita en ohjaa heidän työssään kyseisen yhtiön osalta, eivätkä he raportoi minulle näistä yhtiön asioista silloin, kun olen yhtiön hallituksessa. Esimerkkinä nyt Fortum ja tämä perustuu tietysti tähän hyvään hallintotapaan ja virkamieskäytäntöön. Tässä on selkeä Kiinan muuri, joka on vakiintunut toimintatapa omistajaohjauksessa."


Eli omistaja ei saisi kertoa hallituksen jäsenelle mitään tai päinvastoin. Näin maallikosta vaikuttaa perin oudoksuttavalta.
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että sama henkilö ei voi olla osakkeenomistajan hatulla ja hallituksen jäsenen hatulla. Hallituksen jäsenen tehtävä on kaikissa tilanteissa ajaa yhtiön etua, ei yksittäisen omistajan. Jos "valtion edustaja" edistäisi hallituksessa yhden osakkeenomistajan asioita poliittisin perustein, hän rikkoisi osakeyhtiölain 7 ja 8 § ja altistaisi itsensä vahingonkorvausvaateille.

Omistajan valtaa käytetään yhtiökokouksessa, ei hallituksessa.

7 § Yhdenvertaisuus
Kaikki osakkeet tuottavat yhtiössä yhtäläiset oikeudet, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Yhtiökokous, hallitus, toimitusjohtaja tai hallintoneuvosto ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.

8 § Johdon tehtävä
Yhtiön johdon on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua.
Minkähän takia isot osakkeenomistajat kuitenkin rutiinisti istuttavat hallituksiin omat edustajansa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eiköhän "yhtiön edussa" ole jonkin verran tulkinnanvaraa. Minusta esim. Uniperin oston suhteen olisi voinut esittää aika monenlaisia näkemyksiä.

Kaikissa päätöksissä ei ole kyse pääkonttorin siirrosta persjönsteriin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Erään mutkan kautta nuuhkaisin OSM:ää pitkästä aikaa noin kymmeneen vuoteen ja ompas kehittynyt.

Fillariversio
https://www.cyclosm.org/#map=12/60.1632/24.9599/cyclosm
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.bukowskis.com/en/auctions/D051/lots

Systembolagets Wine and Spirits auction

Bukowski ja Systembolaget järjestävät vuosittain huutokauppoja, joissa yksityishenkilöt voivat ostaa ja myydä juomiaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minulla on lähes täysi Tanqueray Nº Ten. En oikein tykkää. Paljonkohan siitä saisi?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Selling at auction
Systembolagets experts valuate objects submitted for auction is an ongoing process. Register the bottles you would like to have valued by completing the valuation form at systembolaget.se. Please provide as much details as possible when completing the form to make the valuation process simpler and quicker. Systembolaget’s valuation expert will carry out an initial assessment and if the object is considered to be of interest for selling, you will receive a preliminary valuation. For further information on submission and valuation, please contact [email protected]
ps. "lähes täysi" tietysti vähän heikentää myyntiarvoa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2023 8:48
ps. "lähes täysi" tietysti vähän heikentää myyntiarvoa :)
Avaamattomien viinojen myyjiin ei kannata luottaa ollenkaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

World's Biggest Data Breaches & Hacks


https://www.informationisbeautiful.net/ ... hes-hacks/
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:nuts: :nuts:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ollut pitkään myynnissä. Ilmeisesti ei löydy ostajia.

On se hienoa, että Espoo osaa jättää omistamansa historialliset suojellut kiinteistöt yhtä huonoon hoitoon kuin Helsinki naapurissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

vuokratontti Espoon kaupunki. Vuokra-aika 40 vuotta. Lunastettavissa. Pääomaarvo tällä hetkellä 270 000 €. Lunastusajankohdan mukaan määritellään kauppahinta.
Rakennusoikeuden pinta-ala
300 m²
Eli 270t saisi 1600m2 tontin, jolle voisi 300m2 rakentaa? Jos ei ole asuntojen määrää rajoitettu, niin tuosta saisi neljän asunnon rivarin. En tiedä, kannattaisiko.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tästä voi tutustua kuinka syvällä Opetushallitus on wokessa. Lähdeluettelosta saa myös viitteitä kuinka syvällä wokessa on suomalaisen humanistisektorin vaikuttajat.

https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasv ... /kasitteet
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Suht mielenkiintoinen: www.rumba.fi Olin siis unohtanut rekisteröityneeni tälle saitille :oops: www.nahkafoorumi.com
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jaahas, kakkapunttimiehen itsehäpäisytunti alkaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itsensäpaljastajien kait ajatellaan olevan epävarmoja seksuaalisuudestaan ja hakevan muiden reaktiosta vahvistusta sille, ette he ovat miehiä ja heillä on genitaalit.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kukaan ei ole vastannut dick piceihini : - (
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Psykiatrian kurssilla pohdittiin, että jos haluaa olla itsensäpaljastajaa kohtaan mahdollisimman ilkeä, niin käyttäytyy kuin ei näkisi häntä ollenkaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.07.2023 8:23 ^Psykiatrian kurssilla pohdittiin, että jos haluaa olla itsensäpaljastajaa kohtaan mahdollisimman ilkeä, niin käyttäytyy kuin ei näkisi häntä ollenkaan.
Teittekö kenttätutkimusta?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 26.07.2023 8:24
James Potkukelkka kirjoitti: 26.07.2023 8:23 ^Psykiatrian kurssilla pohdittiin, että jos haluaa olla itsensäpaljastajaa kohtaan mahdollisimman ilkeä, niin käyttäytyy kuin ei näkisi häntä ollenkaan.
Teittekö kenttätutkimusta?
Ei uskallettu, mitäs jos kukaan ei huomaisi pippeliäni?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.07.2023 8:25
So Hard kirjoitti: 26.07.2023 8:24
James Potkukelkka kirjoitti: 26.07.2023 8:23 ^Psykiatrian kurssilla pohdittiin, että jos haluaa olla itsensäpaljastajaa kohtaan mahdollisimman ilkeä, niin käyttäytyy kuin ei näkisi häntä ollenkaan.
Teittekö kenttätutkimusta?
Ei uskallettu, mitäs jos kukaan ei huomaisi pippeliäni?!
Kyllä erikoisen pieni herättää aina huomion!
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 26.07.2023 8:39
James Potkukelkka kirjoitti: 26.07.2023 8:25
So Hard kirjoitti: 26.07.2023 8:24 Teittekö kenttätutkimusta?
Ei uskallettu, mitäs jos kukaan ei huomaisi pippeliäni?!
Kyllä erikoisen pieni herättää aina huomion!
Tunnetteko jo jameksen villeiltä opiskeluajoilta?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin