Homien ihmettely ketju

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 19.05.2023 10:33 Oli vähän keskustelua täällä www.kvaak.fi joka meni :off: Ihmettelin miten jotkut maksavat jopa 10 000 euroa (!) muumimukeista.
Vahva usko arvonnousuun. Noitten arvohan on puhtaasti spekulatiivinen ja riippuu pitkälti siitä kuinka paljon muumimukit keräilykohteena kiinnostaa ihmisiä. Vastaavista keräilybuumeista on historiallista näyttöä, että arvo voi ramahtaa yllättäen ja nopeasti keräilykohteen suosion kääntyessä laskuun.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 19.05.2023 10:48
Homeboy65 kirjoitti: 19.05.2023 10:33 Oli vähän keskustelua täällä www.kvaak.fi joka meni :off: Ihmettelin miten jotkut maksavat jopa 10 000 euroa (!) muumimukeista.
Vahva usko arvonnousuun. Noitten arvohan on puhtaasti spekulatiivinen ja riippuu pitkälti siitä kuinka paljon muumimukit keräilykohteena kiinnostaa ihmisiä. Vastaavista keräilybuumeista on historiallista näyttöä, että arvo voi ramahtaa yllättäen ja nopeasti keräilykohteen suosion kääntyessä laskuun.
Joo. Ei tullut heti mieleen että nuo ovat joillekin investointi.
Mutta ihmiset keräilevät kaikenlaista. Jopa tyhjiä mehutölkkejä... :mrgreen:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 19.05.2023 10:51 Joo. Ei tullut heti mieleen että nuo ovat joillekin investointi.
Mutta ihmiset keräilevät kaikenlaista. Jopa tyhjiä mehutölkkejä... :mrgreen:
Toki, jotkut kerää vaan ihan sen takia, että ovat jostain saaneet fiksaation, että nää kaikki on vaan pakko saada. Niin sanotusti keräämisen ilosta. Nämä sitten kustantavat näiden sijoitussuuntauntuneempien toiminnan. Lopulta näiden keräilijöiden kamat palaa sitten perinnönjaon jälkeen näille välittäjille, jotka ostavat koko varaston könttänä, kun harvemmin jälkipolvet osaa arvostaa keräilijän elämäntyönä rakentamaa kokoelmaa. Muille kun keräilijälle ne kun tuppaavat olemaan turhaa tavaraa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mukista voi sentään juoda. Mutta ajatella, joku maksaa satoja tuhansia käytetystä postimerkistä !!!
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

"Uusköyhyydestä" olen myös kirjoittanut tänne. Tuloerojen korrelaatio sosiaalisten ongelmien kanssa selitetään sillä, että vähävaraisuus aiheuttaa statusahdistusta. Suomessa tuloerot ovat sen verran pienet että ko. ahdistusta ei pitäisi paljon esiintyä. Mutta esiintyy vaan. Ikävä juttu.
Pienten tuloerojen maassa statusta voi hankkia myös muuten. Erikoistumalla, snobbailemalla, kehittämällä "hyvää" makua jne. Harrastamalla korkeakulttuuria. Tällä tavoin ylempi keskiluokka pitää hajurakoa rahvaaseen. Luulisin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Homeboy65 kirjoitti: 15.05.2023 17:59 JOS et ole huomannut kuinka paljon nykyään valitetaan toimentulo-ongelmista IVL ja IRL se on suorastaan käsittämätöntä.
...
(välissä pitkästi sama kuin edellä)
...
Lisäksi tulevat erilaiset realiteetit vastaan: työttömyysturvan täytyy olla toisaalta-toisaalta. Toisaalta varmistetaan perustoimeentulo mutta jos sos.turva on liian hyvä se merkitsee kannustinongelmia. Ei tarvitse olla mikään kova oikeistolainen että tajuaa tämän. Ihmiset osaavat vertailla:
1) kuinka paljon yhteiskunnalta saa tukia työttämänä ollessaan
2) kuinka paljon työstä saa palkkaa
Samalla lailla työelämässä. Vähätuottoisista töistä ei vaan makseta niin paljon. Ne ovat niin vähätuottoisia. Ikävä juttu.

Siirrytään jossittelun puolelle. Olisi niin kiva jos työelämässä jokainen tienaisi yhtä hyvin kuin ekonomi tai dippainssi. Sitten kun jäisi työttomäksi saisi yhtä hyvin yhteiskunnan tukia. Yhteiskunnalla olisi tähän varaa. Mitään kannustinongelmia ei olisi. Kiva juttu. Ei vaan ole oikein realistinen juttu.

MIKSI minä kirjoitan näin vaikka oma sosioekonominen asemani on mitä on? Älyllinen rehellisyys.
Onko itselläsi kannustinongelmia? Pitäisikö antaa piiskaa? Vaikkapa mummuni oli kadunlakaisijana vuosikymmenet, kun pääsi eroon palkattomasta työstä maatilalla. Olen toki itekin ollut työttömänä (ja kuullut em. kommentin.)

Mielestäni lopussa mainittujen ryhmien elintasosurffauksesta voisikin tinkiä. Tiedän monta esim. Noksulta työttömäksi jäänyttä, joita ei kiinnostanut tehdä pienemmällä palkalla mitään. Maksimiaika ansiosidonnaista ja sitten tukityöllistettynä hetken aikaa tekemättä mitään, kun varsinaisesti kiinnosti vaikka maantiepyöräily.

Sitten taas, ei kaikilla aloilla työllisty helposti vaikka it-tyyppi saisikin töitä, varsinkaan yli 50v:nä. Ei se ole kassan asia määritellä kenelle maksetaan.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 20.05.2023 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ei minulla ole kannustinongelmia. Haen töitä. Kun olin tuossa palkkatukipaikassa ja se loppui minulle oli jäänyt säästöön jotain 5-6 donaa. Tosin oli pieni veroprosentti ja viikonlopputöistä maksettiin tuplasti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kannustinongelmia on kahdenlaisia:
1) Liian hyvä sos.turva. Monia ei huvita hakea töitä/tehdä töitä.
2) Liian huono sos.turva. Ihminen lamaantuu, ahdistuu. Ei pysty aktiiviseen työnhakuun eikä paljon muutenkaan aktiivisuuteen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Homeboy65 kirjoitti: 20.05.2023 15:23 Ei minulla ole kannustinongelmia. Haen töitä. Kun olin tuossa palkkatukipaikassa ja se loppui minulle oli jäänyt säästöön jotain 5-6 donaa. Tosin oli pieni veroprosentti ja viikonlopputöistä maksettiin tuplasti.
On sinulla kannustinogelma varmaan. Töistä jäi käteen rahaa, ja paalua tulee edelleen tilille. Kärjistäen vain tarjotut tukityöpaikat kiinnostavat. Paljonko oikeasti näet vaivaa työn löytämiseen.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

(Työkkärin toimistolla lappujen katselua ei lasketa työnhauksi.)
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Homeboy65 kirjoitti: 20.05.2023 15:04 Tällä tavoin ylempi keskiluokka pitää hajurakoa rahvaaseen.
Hajurako on helpointa pitää omalla autolla. Jotkut masokistit siitä huolimatta kulkevat julkisilla.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bhven kirjoitti: 20.05.2023 23:08
Homeboy65 kirjoitti: 20.05.2023 15:04 Tällä tavoin ylempi keskiluokka pitää hajurakoa rahvaaseen.
Hajurako on helpointa pitää omalla autolla. Jotkut masokistit siitä huolimatta kulkevat julkisilla.
Työmatkani on alle 2km ja kuljen bussilla.

18v:nä pyörälin joka aamu >6km yo:lle klol 8. Sittemminkin (10 sitten) lähdin vaikka -20 pakassella 40km lenkille. Nyt olen vain paska joka istuu tuolissa odottaen, että telkkarista tulee jotain.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Väärennetäänköhän muumimukeja? Ehkä vaikeampaa kuin taulujen väärennös, mutta kyllähän 10k luokassa väärennystauluja liikkuu.

Aloittelevana wanna be taiteen ostajana olen oppinut sanan provenienssi. Kuinkahan hyvä se 10k muumimukeilla on..
10k taulua kukaan ei osta anomuumilta nettikauppiaalta, joka kertoo saaneensa sen äidiltään
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

nokkaelain kirjoitti: 20.05.2023 16:04
Homeboy65 kirjoitti: 20.05.2023 15:23 Ei minulla ole kannustinongelmia. Haen töitä. Kun olin tuossa palkkatukipaikassa ja se loppui minulle oli jäänyt säästöön jotain 5-6 donaa. Tosin oli pieni veroprosentti ja viikonlopputöistä maksettiin tuplasti.
On sinulla kannustinogelma varmaan. Töistä jäi käteen rahaa, ja paalua tulee edelleen tilille. Kärjistäen vain tarjotut tukityöpaikat kiinnostavat. Paljonko oikeasti näet vaivaa työn löytämiseen.
Ei ole. Ainoa paalu jota nykyään tulee on yhteiskunnan tuet. Haen tuolta töitä niin kuin kerroin: www.duunitori.fi Minulla on lisäksi velvollisuus - kuten muillakin- hakea vähintään kahta työpaikkaa kuukaudessa. Tästä työkkärin tätikin muistutti kolme päivää sitten.

Urpiaisen kanssa kun on väitelty sos.turvasta niin sos.turva oli jo 80-luvun alussa lähes täydellinen. Tämä ei ole mutua.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Henkkarien uusimisen yhteydessä ihmettelin miksi piti antaa molempien etusormien sormenjäljet. Tuo saattaa olla tyhmä kysymys... :oops:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homeboy65 kirjoitti: 23.05.2023 15:44 Henkkarien uusimisen yhteydessä ihmettelin miksi piti antaa molempien etusormien sormenjäljet. Tuo saattaa olla tyhmä kysymys... :oops:
En tiedä, mutta veikkaan käytännöllistä syytä. Eli ihmisen sormenjälki muuttuu/kuluu esmes haavojen tai isompien vammojen tullessa. Kahdella varmistetaan tätä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.05.2023 19:10
Homeboy65 kirjoitti: 23.05.2023 15:44 Henkkarien uusimisen yhteydessä ihmettelin miksi piti antaa molempien etusormien sormenjäljet. Tuo saattaa olla tyhmä kysymys... :oops:
En tiedä, mutta veikkaan käytännöllistä syytä. Eli ihmisen sormenjälki muuttuu/kuluu esmes haavojen tai isompien vammojen tullessa. Kahdella varmistetaan tätä.
Pitää varmaan paikkansa. Fiksu systeemi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 24.05.2023 12:37 Puolueet muistuttavat kovasti toisiaan. Kokoomuksella ja demareilla ei ole kuin painotuseroja.
Mun mielestä esimerkiksi tämänvuotisessa vaalikamppailussa puolueiden tarjoamat vaihtoehdot poikkesivat pääsääntöisesti suuresti toisistaan eivätkä puolueet erityisen paljoa muistuttaneet toisiaan. Toki jossain aika mielenkiinnottommassa mielessä voi olla totta sanoa, että tilanteessa, jossa kaikki puolueet ovat sitoutuneita jonkinlaiseen markkinatalouden ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion yhdistelmään, niin kokoomuksen ja demarien välillä ei ole kuin painotuseroja tässä yhteisessä kehyksessä. Mutta kuinka muuten voisikaan olla?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 24.05.2023 12:54
Homeboy65 kirjoitti: 24.05.2023 12:37 Puolueet muistuttavat kovasti toisiaan. Kokoomuksella ja demareilla ei ole kuin painotuseroja.
Mun mielestä esimerkiksi tämänvuotisessa vaalikamppailussa puolueiden tarjoamat vaihtoehdot poikkesivat pääsääntöisesti suuresti toisistaan eivätkä puolueet erityisen paljoa muistuttaneet toisiaan. Toki jossain aika mielenkiinnottommassa mielessä voi olla totta sanoa, että tilanteessa, jossa kaikki puolueet ovat sitoutuneita jonkinlaiseen markkinatalouden ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion yhdistelmään, niin kokoomuksen ja demarien välillä ei ole kuin painotuseroja tässä yhteisessä kehyksessä. Mutta kuinka muuten voisikaan olla?
Tuo tekstini jota siteerasit ei kyllä ollut mitään ihmettelyä. Mutta seuraan kyllä politiikkaa sen verran kursorisesti (kirjoitin siis mutua) että luulenpa että olet oikeassa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Joo, tuo puolueiden samankaltaisuus on jäänyt historiaan persujen nousun myötä ja nykyisellään haetaan tarkoituksella vastakkainasettelua. Alkuun persujen rikottua soveliasta puhetapaa vihreät lähti pönkittämään omaa asemaansa positoitumalla vastavoimaksi. Noiden kahden väittelyn viedessä liikaa huomiota on demarit astuneet vasemmalle ja ideologisemmalle positiolle ja haastanut hyvinkin voimakkaasti kokoomusta ja koittanut asemoida itsensä oikeistovallalta pelastavaksi puolueeksi ja sillä onnistuikin näissä vaaleissa keräämään hyvin ääniä. Valitettavasti vasemmiston kannalta ne äänet oli sitten pois vasemmistoliitolta ja vihreiltä. Oikeastaan ainoa puolue joka enää koittaa asemoitua keskustaan on keskusta eikä se ole oikein menestynyt viime vaaleissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 24.05.2023 13:04 Oikeastaan ainoa puolue joka enää koittaa asemoitua keskustaan on keskusta eikä se ole oikein menestynyt viime vaaleissa.
Entäs RKP?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 24.05.2023 13:07
Vagabondo kirjoitti: 24.05.2023 13:04 Oikeastaan ainoa puolue joka enää koittaa asemoitua keskustaan on keskusta eikä se ole oikein menestynyt viime vaaleissa.
Entäs RKP?
Liberaalioikeisto nurkkausta koittavat valloittaa. Sen takia niiden yhteensovittaminen konservatiivinurkkauksen PSn ja KDn kanssa on vähän työlästä näissä hallitusneuvotteluissa ja suurin riski epäonnistumiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jaa, keskustelu käydäänkin täällä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.05.2023 12:54
Homeboy65 kirjoitti: 24.05.2023 12:37 Puolueet muistuttavat kovasti toisiaan. Kokoomuksella ja demareilla ei ole kuin painotuseroja.
Mun mielestä esimerkiksi tämänvuotisessa vaalikamppailussa puolueiden tarjoamat vaihtoehdot poikkesivat pääsääntöisesti suuresti toisistaan eivätkä puolueet erityisen paljoa muistuttaneet toisiaan. Toki jossain aika mielenkiinnottommassa mielessä voi olla totta sanoa, että tilanteessa, jossa kaikki puolueet ovat sitoutuneita jonkinlaiseen markkinatalouden ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion yhdistelmään, niin kokoomuksen ja demarien välillä ei ole kuin painotuseroja tässä yhteisessä kehyksessä. Mutta kuinka muuten voisikaan olla?
Mikään eduskuntapuolue ei kannata avionrikkojien kivittämistä, tuotantovälineiden haltuunottoa, omistavan luokan uudelleen kouluttamista, heikomman aineksen pakkosterilointia tai Lopullista ratkaisua!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Suomen kommunistinen puolue on edelleen olemassa. Kannatus on vaan promillen luokkaa...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin