Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Laitoin nyt jäitä ostohousuihin. En ole varma, haluanko asunnonvuokrausbisneksen stressiä. Ja hinnat ovat kuitenkin laskussa, eli joka tapauksessa kannattaa odottaa.

Lisäksi mulla ja vaimolla tuntuu olevan aika erilainen näkemys siitä, miten homma pitäisi tehdä. Mä ostaisin jonkun semipommin tai täyspommin ja tavoittelisin vain korkeaa vuokratuottoa (pommin tapauksessa yli 10%). Vaimo taas mielummin siistin kasvukeskuksesta. Se taas tarkoittaa alhaista vuokratuottoa. En näe järkeä tyytyä vuokratuottoon, joka alittaa 5%, koska sen saa helposti pörssistä osinkona.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Asuntosijoittaminen on epäsiisti ja volatiili business.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mut Davella kyllä pitäisi olla oma Meripäivät-yksiö.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 09.05.2023 9:54 Asuntosijoittaminen on epäsiisti ja volatiili business.
Muistankos väärin, mutta etkös ennen sotia pitänyt kaverisi pks:lle keskittyvää vuokraustoimintaa toimivana? Toki se silloin olikin, kun raha oli ilmaista.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 09.05.2023 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 09.05.2023 9:55 Mut Davella kyllä pitäisi olla oma Meripäivät-yksiö.
Ei tässä iässä pysty

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.05.2023 9:31 Laitoin nyt jäitä ostohousuihin. En ole varma, haluanko asunnonvuokrausbisneksen stressiä. Ja hinnat ovat kuitenkin laskussa, eli joka tapauksessa kannattaa odottaa.

Lisäksi mulla ja vaimolla tuntuu olevan aika erilainen näkemys siitä, miten homma pitäisi tehdä. Mä ostaisin jonkun semipommin tai täyspommin ja tavoittelisin vain korkeaa vuokratuottoa (pommin tapauksessa yli 10%). Vaimo taas mielummin siistin kasvukeskuksesta. Se taas tarkoittaa alhaista vuokratuottoa. En näe järkeä tyytyä vuokratuottoon, joka alittaa 5%, koska sen saa helposti pörssistä osinkona.
Mä tutkin jossain vaiheessa vähän asuntosijoitusta, kun pankki tuputti lainaa, mutta en mä saanut tässä pks alueella lukuja mitenkään toimimaan niin, että olisin nähnyt hommaa mielekkäänä. Jossain pienemmässä kaupungissa vois onnistua, mutta ei kiinnosta hankkia sijoitusomaisuutta kovin kaukaa. Nyt on kaikki rahat törsätty harrastuksiin, niin ei oo enää sijoitushuolia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Asuntosijoittaminen on kokeiltu. Liian riskialtista puuhaa mulle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.05.2023 10:13
So Hard kirjoitti: 09.05.2023 9:54 Asuntosijoittaminen on epäsiisti ja volatiili business.
Muistankos väärin, mutta etkös ennen sotia pitänyt kaverisi pks:lle keskittyvää vuokraustoimintaa toimivana? Toki se silloin olikin, kun raha oli ilmaista.
Kyllä, jos siihen on laittaa aikaa ja energiaa. Jos sen sijaan joutuu teettämään kaikki korjaukset itse ja menee lainavivulla, voi käydä kylmästi.

Kaverini tekee hommaa kassavirralla ja tekee rempat itse.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 09.05.2023 11:10
James Potkukelkka kirjoitti: 09.05.2023 10:13
So Hard kirjoitti: 09.05.2023 9:54 Asuntosijoittaminen on epäsiisti ja volatiili business.
Muistankos väärin, mutta etkös ennen sotia pitänyt kaverisi pks:lle keskittyvää vuokraustoimintaa toimivana? Toki se silloin olikin, kun raha oli ilmaista.
Kyllä, jos siihen on laittaa aikaa ja energiaa. Jos sen sijaan joutuu teettämään kaikki korjaukset itse ja menee lainavivulla, voi käydä kylmästi.

Kaverini tekee hommaa kassavirralla ja tekee rempat itse.
Juu, tuo itse remppaus on taas aivan oma juttunsa, koska omalle työlle pitäisi laskea hinta. Esim. mun on mahdotonta remontoinnissa saada päivätyöni tuntipalkkaa, vaikka osaisinkin rempata (mitä en osaa).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt alkaa harmittaa/huolettaa se, että n 40% sijoitusvaroista käteisenä edelleen. Ei näin vaurastuta!
Jotain järkevää pitäisi keksiä.
Asuntosijoittaminen siis yksi vaihtoehto.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

On sijoituksia, on riskisijoituksia ja sitten on kitinäsijoituksia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

McJanne kirjoitti: 23.05.2023 14:09 Käsittääkseni useampi henkilö sijoitti prossun indiehulluuteen.
Tuliko tästä tuloja kenelekään. Ihan vaan ulkopuolisena ajattelin, ettei tuo pysy pystyssä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.05.2023 15:16 Mähän olen ollut valantehnyt asuntosijoittamisen vastustaja.
Asuntosijoittamista ei koskaan kannata aliarvioda. Esim viime vuoden kaveriporukan tapaamisen nimi nimi oli:
******Party 2022 - Asuntosijoittaminen mmhmmhmm

Ja edelleen puhutaan asuntosijoittamisesta.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Auntostosijoittaminen on talouden kulmakivi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti: 25.05.2023 8:48Työntekijät osakkaina ja toiminimilaskuttajina jakaa yrittäjäriskiä
Osoittakaa liiketoimintamallin heikko kohta.
Tässähän se heti on. Työntekijän veivaaminen "yrittäjäksi" on riitaantumisherkkä asia kun jokin menee vinoon, tapahtuu työtapaturma tms. Jos joku instanssi toteaa de facto työntekijäksi, tellit, lellit, vellit, tes-palkat ja lomarahat kaikki takamaksussa.

Toinen on sitten se, että tulopuolihan on vain arvio, menot toteutunee aina budjettia isompana.

Vai minkä takia luulet että foodorat ja woltit istuu liittojen hampaissa erilaisissa oikeusprosesseissa (ja häviää.)
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Ex-yrittänä tiedä, että esim käännösalalla ei palkattuaja työntekijöitä käytännössä ollut. Parhaat vetävät 5-6k liksaa, kun taas esim. tv-ohjelmien käännökisistä ei makseta makseta oikein mitään (Yksi lukiokaveri tekee sitä Espanjasta käsin, ja on sen alan parhaita. Tosin keskimääräinen työnantaja ei varmaan oleta Shakespearen tuotannon tuntemusta.)
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti: 25.05.2023 14:01O-s-a-k-a-s
Ei vähemmistöosakkuus poista riskiä työsuhteeksi katsomiselta.

https://www.lakihelsinki.fi/tyontekija-vai-osakas/
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

En muuten aikoinaan osannut 2004 ottaa huomioon kaikkia noita asioita. Kailkilla osakkailla oli työntekijän työsuhde.

Toiminnan luonne muuttui pian aloisttamisesta, kun internetseissä tajuttiin, etteivät satojen miljoonien arvoiset omistukset (Jippii) olleetkaan minkään arvoisia. Itse asiassa se oli kuitenkin trainwreck in slow motion. Jossain määrin terveet toiminnot oli myyty ylihintaan ulkomaille.

Juuri perustetulla pikkufirmalla ei ollut juuri neuvotteluvaraa: sisällöntuotosta ja sivuston ylläpidosta (m.l 50000 ihmisen keskustelupalsta) oli tehty sopimus, joka rittääisi yhden ihmisen palkkaan. Sekin oli liikaa, kun neuvoteltiin uuden omistajan kanssa.
...

Tilitoimisto valitti useampaan kertaan, että neljä osakkaista olivat de facto yrittäjiä. Pari vuotta sitten tekivät sitten liikkeen ja ostivat loput osakkaat pois. Liikevaihto ainakin kasvaa sen 10% vuosittain ja selvästi miljoonan paremmalle puolella
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos jollakin on rahoja pörssinoteerattomassa suomalaisessa kiinteistörahastossa, niin kannattanee laittaa myyntimääräys sisään asap (poislukien ehkä hoivatilat).

Nordnetin Rahapodin mukaan suomalaisten kiinteistösijoitusrahastojen arvot ovat edelleen lähellä ath, vaikka ruotsalaisten pörssinoteraattujen arvot pudonneet roimasti...
Ruotsalaisten arvo määritetään markkinoilla, suomalaisten arvon määrittävät rahaston valitsemat tahot.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tämä Eremitage haisikin Bernie Madoffille
https://www.hs.fi/visio/art-2000009559444.html

Nyt sitten palveluiden markkinointikielto
https://www.hs.fi/visio/art-2000009670911.html

Hyvä että.Suomessa ollaan hereillä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aamun klo 8 radiouutiset 04:05 alkaen
https://areena.yle.fi/1-66068096?utm_me ... -ios-share

Aki Kangasharju sanoo, että 1-2 nostoa olisi jo hinnoiteltu ja siihen koronnostot tod. näk. jäävät. Eli ehkä nyt olisi aika mennä korkorahastoihin🤔

Lisäksi

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kork ... bc5fc2838d
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen siis ollut aika isosti ( n 30%) käteisenä, kun olen odottanut romahdusta, jota ei tunnu tulevan 😬. Pörssikurssien ja korkorahastojen arvon luulisi liikkuvan eri suuntiin, eli sikäli jos laittaisi käteisen korkoihin voisi kuvitella, että romahduksen sattuessa korkorahastoista voisi irtautua voitolla, jotta saisi käteistä osakkeiden ostoon?

Olin jo eilen into piukkana ostamassa high yield-rahastoja (aka junk bondeja). Onneksi juttelin kaverin kanssa, joka huomautti, että junk bondeilla suuri korrelaatio osakkeiden kanssa, eli em. suunnitelma ei toimisi.

https://www.forbes.com/sites/advisor/20 ... eld-bonds/

Täytyy siis varmaan tyytyä investment gradeen suurimmaksi osaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

On se vain niin helppoa kipata rahaa rahastoihin ja katsoa kuinka korkoa korolle jauhaa tuottoa ilman näpertelyä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 20.07.2023 11:12 On se vain niin helppoa kipata rahaa rahastoihin ja katsoa kuinka korkoa korolle jauhaa tuottoa ilman näpertelyä.
Juu. Mutta se on tylsää 🤓
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen etsinyt sopivia korkorahastoja, hittolainen monessa muuten sopivassa on "Rahaston varat sijoitetaan korkoa tuottaviin arvopapereihin ja sijoituspäätöksissä huomioidaan liikkeeseenlaskijoina toimivien yritysten ympäristövaikutukset, yhteiskuntavastuu ja hallintotavat" mädätystä.

Minäkuvan takia en ryhdy mitään woke-rahastoja ostamaan!!!1

Eikö löydy mitään anti-woke rahastoa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin