Espoon kauppalan kehittäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itsekin ihmettelen, miten Tapiontori toimii, mutta jotenkin se vain toimii. Mielestäni kaikki liiketilat ovat vuokrattuja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 04.05.2023 11:12 ^ Mä luulen, että olen ihan samaa mieltä. Mä eksyn Tapiontorille lähinnä sillon, kun joku mun nettipaketti on uudelleenohjattu Heikintorin pakettiautomaatteihin, ja kuljen Tapiontorin kautta matkallani Ainoasta Heikintorille ja takaisin.

Mä jotenkin pidän siitä Tapiontorin atriumpihamaisesta tunnelmasta. Jos se olisi siisti ja vaikka jotain kahvilatapaista myyntiä ulkopöydille ja penkeille, niin aika ison osan vuodesta saattaisi siellä joitakin tyyppejä istuskellakin, ainakin jos olisi sen luontevan rengasreitin varrella.
Mä kanssa pidän sen atriumpihan tunnelmasta, mutta eksyn sinne lähinnä jos olen Tapiolassa kuvailemassa tai asioin Foto Tapiossa. Ongelma on, että mä en koskaan lopulta onnistu ottamaan sieltä asiallista kuvaa, kun se on vähän liian rempallaan, mutta ei sitten kuitenkaan silleen kauniisti ajan patinoima. Jostain syystä siellä ei myöskään koskaan ole hyvä valo. Ehkä aikaisin aamulla voisi olla, mutta en mä siellä siihen aikaan käy.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Meillä täällä ghetossa odotellaan Lepuskin ideakilpailun toiseen vaiheeseen päässeiden ehdotusten julkistamista munkin sokerit rinnuksilla.

Eiköhän nekin julisteta kelvottomiksi ja aloiteta taas alusta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 04.05.2023 11:12 Mä jotenkin pidän siitä Tapiontorin atriumpihamaisesta tunnelmasta. Jos se olisi siisti ja vaikka jotain kahvilatapaista myyntiä ulkopöydille ja penkeille, niin aika ison osan vuodesta saattaisi siellä joitakin tyyppejä istuskellakin, ainakin jos olisi sen luontevan rengasreitin varrella.
Tapiontori miljöönä on espoon ja oikeastaan pk-seudun upein kauppakeskittymä. Se vain ei riitä.

Tapiontorin tilannetta kuvaa hyvin tämä google-haku, kun yrittää selvittää mitä liikkeitä siellä on:
https://www.google.com/search?q=tapiont ... AHoECAEQAA

Eli Tapiontorin läpi ei ole luontevaa kulkea, eikä ole helppoa keinoa selvittää mitä siellä on. Ei ole ihan tätä päivää.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Viimeksi vierailin Ainoassa & lähialueilla reilu vuosi sitten, ja siellä oli kesken vaikka ja mitä silloin vielä, mikä johti kulkureittien kiertämiseen, rakennustelineiden väistelyyn jne, eikä se kiemurteleva reitti mitenkään houkutellut takaisin sokkeloisuudessaan. En myöskään näe, että liikkeet olisivat helposti löydettävissä, tai että niitä mainostettaisiin korkeiden talojen ulkopuolella mitenkään.

On helpompiakin paikkoja käydä ostoksilla, kuin Tapiola.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.05.2023 11:20 Itsekin ihmettelen, miten Tapiontori toimii, mutta jotenkin se vain toimii. Mielestäni kaikki liiketilat ovat vuokrattuja.
Aamulla kävin koiraa pissattamassa sisäpihalla ja ratkaisin arvoituksen. Toiminta perustuu siihen, että kaikki sisäpihanliikkeet (yhtä ravintolaa lukuunottamatta) ovat sen kaltaisia, että niihin ei ole tarkoitus sattumalta kävellä sisään. On useampikin kiinteistövälitystoimisto, hautaustoimisto (heh) ja liikkeiden toimitiloja. Sitten on tuo Vagiksen kantapaikka Fototapio (joka on melkoinen kummajainen, firmalla ei ole nettisivuja?!, edit: on sillä, mutta ovat onnistuneet jotenkin käsittämättömän huonon googlen page rankin saamaan). Eli vuokralaisia, jotka ovat yleensä nykyostarin ylimmässä kerroksessa, jonne ei myöskään sattumalta kävellä.

KOiran pissatus saattaa tässä tapauksessa olla merkittävä sisäänheittotuote.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eli tuo kertoo vain halvoista vuokrista. Esim. kampaamoitahan tuolla taitaa olla useampia. Niille tuo ympäristö on tasokkaampi kuin Heikintori. Mutta Tapiontorin potentiaali riittäisi riviin kalliita putiikkeja ja ravintoloita. Ihmiset pitäisi vain saada kulkemaan sen sisäpihan läpi. Mutta esim- pohjoisesta tultaesa näkymä on näinkin houkutteleva: https://www.google.com/maps/@60.1770767 ... 384!8i8192
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

On ehkä alettava valmistella paluuta Helsinkiin. Tapiolan slummiutuminen on alkanut.

HS Espoo | Tapiolan Herkku lopettaa – Tilalle S-market: https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-20 ... d21c226a38
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ me siirryimme vastakkaisen k-kaupan asiakkaiksi jo vuosia sitten.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, pidin vain tuota hauskana kulmana. Oikeasti käytän erittäin vähän Herkkua. Varmaan 80 % ruokaostoksistani kohdistuu nimenomaan siihen vastapäiseen K-kauppaan, joka on muuten aika hyvä. Ja käyn varmaan Niittykummun Lidlissäkin enemmän kuin Herkussa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Liha- ja kalatiskin taso herkussa laski omistajan vaihtuessa. Tuo oli suurin syy vaihton meillä. Tosin netistähän meidän ruoka tulee pääsääntöisesti.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.05.2023 14:09 ^ Liha- ja kalatiskin taso herkussa laski omistajan vaihtuessa. Tuo oli suurin syy vaihton meillä. Tosin netistähän meidän ruoka tulee pääsääntöisesti.
Joo, ja K-kaupan tiski vastaavasti kohensi tasoaan monta kertaluokkaa jo silloin, kun Herkku toi uutta kilpailua siihen viereen. Toivottavasti kilpailijan asteittainen hyytyminen ei anna K-kauppiaalle perustetta palata vähemmän kunnianhimoiseen touhuun itsekin.

Jostain syystä en edelleenkään tilaa muuta ruokaa kuin ravintolaruokaa kotiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ S-marketin hintataso kyllä pakottaa K-kaupan keskittymään laatuun.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mikäs ero siinä siis on onko siellä S-ryhmän Herkku vai S-ryhmän S-market? Kyltti?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kyllä tuo nimenmuutos kielii siirtymisestä S-markettien ketjuohjaukseen. Onhan niissä S-Markettien valikoimissakin isoja eroja, esim. Bulevardin S-Market ei muistuta Perjönsterin S-Markettia. Herkussa oli lisäksi paljon Stockan Herkusta perittyjä omaleimaisuuksia: todella isot palvelutiskit, harvinaisen iso valikoima esim öljyissä ja etikoissa. Edes vastakkaisessa K-kaupassa ei myyjä pakkaa tiskin takana leivoksia asiakkaille. Vastaavasti perustavaraa stockan herkussa oli vähän, koska ei se kyennyt kilpailemaan niissä olemattomien sisäänostomäärien takia. Tässä remontissa varmasti tiskien ja erikoistuotteiden määrä vähenee ja tilalle tulee enemmän edullista bulkkia. Tavoite voi hyvinkin olla sellainen bulvardin tasoinen kauppa. Mikä voi olla fiksua. Nythän Ainoasta puuttuu edullinen s-kauppa ja asiakasvirtaa kuitenkin on.

Just muuten vilkaisin ribsien saatavuutta ja hintoja. Prismassa pakattu tuote oli 8,95 €/kg ja kermaperse-k-supermarketissa sama tuote oli 13,95 €/kg. Ei tietty ollut ihan reilu vertaus, kun k-ryhmän hinta ei ollut cittarista. Mutta kyllä sen aina tuntee lompakossa kun tapiolan k-supermarkettiin eksyy ostamaan muutakin kuin täsmätuotteita.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

”Riskinä on, että rakennamme ongelmia, joista Ruotsi pyrkii eroon”
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... 20686.html

Pitää rakentaa tiivistä, mutta ei saa rakentaa korkeaa!

Umpikorttelit ovat hyvä asia, mutta suljetut sisäpihat ovat paha asia!

Keskimääräistä pienemmät tulot alueella ovat paha asia, mutta keskimääräistä suuremmat tulot alueella ovat hyvä asia!

Suuri vuokra-asuntojen määrä on paha asia ja suuri omistusasuntojen määrä on hyvä asia, mutta suuri omistusasuntojen määrä on paha asia!

Vieraskielisten suuri määrä on paha asia ja vieraskielisten pieni määrä on hyvä asia, mutta pieni vieraskielisten määrä on paha asia!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt ei tarvitse pariin vuoteen murehtia rakentamisesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Rakennetaan liikaa, mutta rakennetaan liian vähän!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.06.2023 9:20 ”Riskinä on, että rakennamme ongelmia, joista Ruotsi pyrkii eroon”
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... 20686.html
Olin tulossa linkkaamaan samaa...

Kyllähän suurpelto on alusta asti kuulostanut tulevalta slummilta. Nyt tuoreeltaan vielä jotenkin vetovoimainen, mutta parinkymmen vuoden päästä varmasti Kirstinmäen maineen tasoinen paikka. Samoin toi rakentuva Perkkaa näyttää alueelta johon en ikinä muuttaisi ja kuulostaa tulevilta ongelmilta. No sama koskee myös Leppävaara siinä vieressä.

Espoon juttu luonnon ja asumisen yhdistämisestä on pahasti jäämässä asuntotehokkuuden jalkoihin ja vähän joka nurkalle nousee kerrostaloghettoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Näistä Vaattovaaran haastatteluista on kyllä vaikea ottaa selkoa. Mun mielestä viime vuodet toistunut kuvio on sellainen, että kaupunkimaantieteilijä Vaattovaara antaa jonkun haastattelun pääkaupunkiseudun kehittämisen suuntaviivoista, kukaan ei oikein ymmärrä mitä se sanoo (Sivustahuutajan ristiriidat ovat ihan osuvia), kaupunkitaloustietelijät joku Tuukka Saarimaa etunenässä (ja Heikki Pursiainen komppaa) repivät hiuksiaan (paitsi Pursiainen, luonnollisista syistä), ja koettavat rakentaa koherentin kokonaiskuvan. Sitä odotellessa.

Mitä Espooseen tulee, niin tiettyä eriytymistä on kyllä ehkä erottumassa. Vanhat pientaloalueet säilynevät haluttuina, ja Etelä-Espoota tiivistetään pääsääntöisesti aika hyvin metrolinjan varteen. Sitten metrolinjan pohjoispuolella olevat tiivistykset vaikuttavat taas aika huolestuttavilta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 01.06.2023 9:46
Espoon juttu luonnon ja asumisen yhdistämisestä on pahasti jäämässä asuntotehokkuuden jalkoihin ja vähän joka nurkalle nousee kerrostaloghettoa.
Espooseen on karkeasti sanottuna 50:ssä vuodessa väkiluku noussut 0:sta 300 000:een. Aika selvää, että kaikki eivät voi asua pientalossa meren rannalla.

Eihän se meitä haittaa, jos porukka asuu pellolla olevassa kuutiossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 01.06.2023 10:01 Mitä Espooseen tulee, niin tiettyä eriytymistä on kyllä ehkä erottumassa. Vanhat pientaloalueet säilynevät haluttuina, ja Etelä-Espoota tiivistetään pääsääntöisesti aika hyvin metrolinjan varteen. Sitten metrolinjan pohjoispuolella olevat tiivistykset vaikuttavat taas aika huolestuttavilta.
Mun silmiin näyttää siltä, että jako kahteen vahvistuu entisestään... tai no kolmeen. On rikas merellinen Espoo länsiväylän metrolinjan varrella, köyhä radanvarsi ja sitten pohjoisen pientaloalueet.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Miten Perkkaan rakentaminen eroaa vaikkapa jätkäsaaresta? Eikös se ole juuri sellaista massiivista rakentamista, joka nyt on asiantuntijoiden suosiossa. Alle puolen kilsan päässä kaksi raideyhteyttä ja eräs Suomen suurimpia palvelukeskittymiä. Lisäksi alueella on paljon työpaikkoja, joten 15 minuutin kaupunki toteutuu hyvin (olettaen, että perkkaan asukkaat käyvät töissä niissä business parkeissa). Suurpeltoon nähden Perkkaa on ihan eri planeetalta. Perkkaa kuuluu siihen fiksuun rakentamiseen, jonka seurauksena leppävaara-otaniemi-tapiola-matinkylä -linjalle näyttää muodostuvan tiiviiden alueiden helminauha ja väleissä sitten vihreämpää ja pientaloja.

Näitä "kaupunkisuunnittelijoita" vaivaa sellainen harha, että he kuvittelevat kaupunkirakenteen jotenkin suuresti vaikuttavan demografiaan ja tulotasoon. Jos perkkaalle rakennetaan samanlaista kuin jätkäsaareen, niin eihän se tarkoita, että perkkaalle syntyisi jätkäsaaren neliöhinnat ja tulotaso. Jotenkin tämä kansa pitää asuttaa sillä tulotasolla, joka heillä on käytettävissään. Jos rakennetaan köyhille sopivaa, niin samalle alueelle voi olla vaikeaa saada rikkaita ja sama toisinpäin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mitä jos kaupunki subventoisi kuluja ja möisi merenrantaa halvalla. Kiinnostaisi varmasti rikkaitakin :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin