Työsuhdepyörä

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ostin firmalle kalustoon =(itselleni) sähköfillarin ja oon suhannut sillä nyt about kuukauden. En oo edes mopoa saanut vielä haettua talvisäilöstä, sen verran hauskaa on ollut!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kun la ostin pyörän niin nyt into piukkana selaan kaikkea, mitä voisi ostaa.

Ehkä visiirillinen kypärä sateen ja rännän varalle? Voi tuosta pyyhkiä sadetta ja räntää pois helpommin kuin silmälaseista

https://www.bikeplanet.fi/lazer-urbanize-nta-mips

Nämä olisivat aika päräyttävät

https://www.bikester.fi/vaude-bike-dama ... gKY4fD_BwE
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Suosittelen isompaa visiiriä. Silloin voit kutsua itseäsi suurvisiiriksi.

Vakavasti: hommaa pyöräilylasit. Semmoiset tiiviisti pään mukaan kaartuvat suojaavat kaikissa oloissa. Kypärä saa olla aika "reikäinen", niin tuulettuu pää. Kylmällä ja sateella voi sitten laitta kypärän alle jonkun ohuen tuulenpitävän päähineen.

Jos yhtään kylmemmällä polkee, niin kaikki vaatteet saa olla tuulenpitäviä, ml. hanskat. Vedenkestoa et varmaan tartte, koska menet autolla jos on oikeasti paska sää. Tuulenpitävät kamat pitävät sen verran vettä yleensä, ettei niiden kanssa pieni sade kuitenkaan haittaa. Isoin kysymys on, aiotko vaihtaa kamppeet duunipaikalla, vai vedätkö jotkut kamppeet duunivaatteiden päälle. Tuo vaikuttaa lähinnä housuihin. Tuulitakin alle kun yleensä mahtuu duunin sisävaatteet. Jos ei duunissa halua käydä suihkussa, niin voihan sitä silti vetää vähän vähemmissä kamppeissa matkat ja vetää sitten duunissa kulmahousut ja kauluspaidan päälle.

Tommosilla suojakengillä ei tee oikein koskaan mitään duunimatkalla, jos on sadesäälle jotkut gore-lenkkarit tms.

Jos sitten aivan rahat polttelee taskuissa ja on pakko saada fillarivaatetta, nin kannattaa tsekata Goren oma merkki. Pyöräilykamat on yleensä leikattu vähän haastavasti keski-ikäiselle spandex-miehelle. Gorella mahtuu vähän keskivartaloakin mukaan.
https://www.gorewear.com/fi-en/men/cycling
https://www.xxl.fi/urheilu/pyoraily/pyo ... _mv=Unisex

Edestä tuulenpitävät ja takaa hengittävät toimivat hyvin:
https://www.gorewear.com/fi-en/lupra-jacket-mens-100853
https://www.gorewear.com/fi-en/everyday ... ens-100995

Eka pyöräilyspesifinen vaate, jota harkitsisin on kuitenkin housut.

Tuulenpitävyys ja hengittävyys ovat avainsana kelissä kun kelissä. Sähköfillarilla on sitten helppo säätää oman kropan lämmöntuotolla meno mukavaksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 28.04.2022 15:08 No sehän meni putkeen. Vapaus oli ilmoittanut ettei kykene. Vaihtui bikelink.io ,mistä ei taas löydy mitään.
Näitä voisi saada nyt:

https://www.carqon.com/en_gb/
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onko sinulla Leppävaarassa joku paikka, mihin saat tuon helposti säilöön yöksi?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei, ei helposti.

Täällä on koko paskasakin kirjo vahvasti edustettuna: mutiaiset, nistit, mannet, vasemmistolaiset. Kaikkea löytyy ja kaikki pöllii hetkessä.

Parvekkeellehan tuo olisi nostettava. Ai piru, vähän liian pitkä. No white flight tai passport bro on aina vaihtoehto.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Satulalaukkuihin menee 75 litraa ja salikassi päälle. Luulis noilla pärjäävän?
https://www.ortlieb.com/en_us/back-roll ... plus+F5251
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eka virallinen työmatkapyöräily suoritettu. En tietenkään laittanut navia ja lähdin kinttupolkuja oikaisemaan ja päädyin ensimmäisen maailmansodan linnoituksille 🤡
Eo:n takia jouduin sitten polkemaan tarpeettoman kovaa ja tuli pieni hiki + jälkihiki.

Täytyy varmaan ostaa sivustahuutajan suosittelema satulalaukku, koska hiki tuli nimenomaan selkään eli repun alle.
sivustahuutaja kirjoitti: 11.09.2023 22:04 Isoin kysymys on, aiotko vaihtaa kamppeet duunipaikalla, vai vedätkö jotkut kamppeet duunivaatteiden päälle. Tuo vaikuttaa lähinnä housuihin. Tuulitakin alle kun yleensä mahtuu duunin sisävaatteet. Jos ei duunissa halua käydä suihkussa, niin voihan sitä silti vetää vähän vähemmissä kamppeissa matkat ja vetää sitten duunissa kulmahousut ja kauluspaidan päälle.

Juu. Olisi helppoa ostaa kaikki mahd spandexit mutta tarkoitus on tosiaan laittaa pyöräilyreleet muiden vaatteiden päälle ja töihin saavuttua ottaa ne pois ja laittaa työtakki päälle käymättä
suihkun kautta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.09.2023 8:58 Täytyy varmaan ostaa sivustahuutajan suosittelema satulalaukku, koska hiki tuli nimenomaan selkään eli repun alle.
Mähän siis en ole siirtynyt vielä sähkön aikakaudelle, mutta tällä lihasvoimalla (hah!) kulkevalla fillarillani työmatkoja taittaessani Ortliebin pyörälaukku (sivulaukku, ei satulalaukku!) on aivan keskeinen varuste. Ei hikoile selkä, ja paperit & läppäri pysyvät kuivana ja siisteinä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^^ "Onx pakko käydä suihkussa, jos ei tullut hiki?" Mä luulen, että tuo hikoilun välttäminen onnistuu kunhan saat lenkkejä alle ja opit sopivan taktiikan. Selkärepun kanssa on, tosiaan, hankala välttää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 12.09.2023 9:05 [ Ortliebin pyörälaukku (sivulaukku, ei satulalaukku!)
:oops:

Noloa!

Olen kuitenkin oppinut jo kadenssin ja step trough -rungon!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.09.2023 9:13
urpiainen kirjoitti: 12.09.2023 9:05 [ Ortliebin pyörälaukku (sivulaukku, ei satulalaukku!)
:oops:

Noloa!

Olen kuitenkin oppinut jo kadenssin ja step trough -rungon!
Step through- runko! ...mut äijä on selkeesti inessä pyöräskenessä! Tätä menoa pohkeet on lohkoilla viimeistää kevään lenkeillä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 12.09.2023 9:22
James Potkukelkka kirjoitti: 12.09.2023 9:13
urpiainen kirjoitti: 12.09.2023 9:05 [ Ortliebin pyörälaukku (sivulaukku, ei satulalaukku!)
:oops:

Noloa!

Olen kuitenkin oppinut jo kadenssin ja step trough -rungon!
Step through- runko! ...
Ei tästä tule mitään :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.09.2023 22:04 Suosittelen isompaa visiiriä. Silloin voit kutsua itseäsi suurvisiiriksi.

Vakavasti: hommaa pyöräilylasit. Semmoiset tiiviisti pään mukaan kaartuvat suojaavat kaikissa oloissa.
Tämä ei ehkä vastaa Daven ongelmaan, joka, jos ymmärsin oikein, on sama kun minulla: haluaisin käyttää pyörällä ajaessa ihan samoja silmälaseja kuin muutenkin ulkona käyttäisin, mutta sateella on kovin hankalaa. Visiiriä siinä lasien edessä voisi ihan muina formulakuskeina pyyhkäistä ajaessa ehkä helpommin kuin linssejä (tämä ratkaisu ei kyllä itselleni ole tullut edes mieleen).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Sähköpyörän mulle myynyt tyyppi joka pyöräilee kesät talvet suositti sellaista, koska ajaessa voi hanskalla pyyhkiä visiirin ulko ja sisäpuolen helposti.

Noita ei kuitenkaan kovin paljoa ole myynnissä, eli markkinatalouden lakien mukaan niille ilmeisesti ei ole paljoa tarvetta.

Mutta esim tässä

https://www.bikeplanet.fi/lazer-urbanize-nta-mips
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 12.09.2023 9:05 Mähän siis en ole siirtynyt vielä sähkön aikakaudelle, mutta tällä lihasvoimalla (hah!) kulkevalla fillarillani työmatkoja taittaessani Ortliebin pyörälaukku (sivulaukku, ei satulalaukku!) on aivan keskeinen varuste. Ei hikoile selkä, ja paperit & läppäri pysyvät kuivana ja siisteinä.
Vedän repulla. Vauhtia on aina sen verran, että suihkussa joutuu käymään kuitenkin.

Sivulaukussa mietityttää eniten tämä: Kun matkalla kuitenkin on hiekkateitä ja pyörä on märällä kelillä irtohiekassa, niin onko sivulaukkukin sitten hiekassa? Mitäs sille hiekkaiselle laukulle sitten tehdään? Levitellään pitkin kotia ja imuroidaan? Tuntuisi, että ainoa toimiva konsepti on pyörässä oleva pysyvä vedenpitävä laukku, jonne sitten tiputtaa erillisen kassin. Tuollainen taas olisi rasittava, jos jollain reissulla ei laukkua tarvitsisi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 12.09.2023 9:36 Tämä ei ehkä vastaa Daven ongelmaan, joka, jos ymmärsin oikein, on sama kun minulla: haluaisin käyttää pyörällä ajaessa ihan samoja silmälaseja kuin muutenkin ulkona käyttäisin, mutta sateella on kovin hankalaa. Visiiriä siinä lasien edessä voisi ihan muina formulakuskeina pyyhkäistä ajaessa ehkä helpommin kuin linssejä (tämä ratkaisu ei kyllä itselleni ole tullut edes mieleen).
Yritän muistalla, että pyyhinkö koskaan pyöräilylaseja. Mielestäni en. Eihän siitä pyyhkimisestä ole mitään hyötyä, jos vettä tulee koko ajan.

Kannattaa kokeilla sateella lipallista hattua kypärän alla:
https://www.gorewear.com/fi-en/c7-gore-tex-cap-100050
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kerron oman esimerkkini mainitusta rilliongelmasta pyöräillessä. Mulla näkö heikentynyt, varsinkin lähinäkö, iän myötä. Rillit olleet käytössä reilu 10 vuotta. Haluaisin käyttää tietenkin rillejä ajaessa, mutta aika nounou se on. Menee vartti, että silmät tottuvat rillittömyyteen. Käytän vaaleanruskeita irtolinssejä pyörälaseissani, koska eivät tällöin tummenna liikaa ja toisaalta toimivat melko hyvin lyhyen matkan, vaikka paistaisikin. Pyöräillessä en tarvitse tarkkaa näköä, vaan rillit kulkevat selkäpussissa, jos vaikka joudun kännykkää käyttämään tmv. Yksi seikka on myös varsinkin aamuisin silmien kuivuminen. Normi rillejä käyttäessäni silmät tuppaavat kuivua ajaessa, koska ilmavirta pääsee niihin liian kovana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.09.2023 9:51 Yritän muistalla, että pyyhinkö koskaan pyöräilylaseja. Mielestäni en. Eihän siitä pyyhkimisestä ole mitään hyötyä, jos vettä tulee koko ajan.
Kovalla sateella ei pyyhkiminen auta. Keskusta-alueella vähäkin kovempi vauhti varsinkin hämärällä/pimeällä on riskialtista, kun ei näe kunnolla ja tulee heijastuksia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.09.2023 9:43 ^Juu. Sähköpyörän mulle myynyt tyyppi joka pyöräilee kesät talvet suositti sellaista, koska ajaessa voi hanskalla pyyhkiä visiirin ulko ja sisäpuolen helposti.

Noita ei kuitenkaan kovin paljoa ole myynnissä, eli markkinatalouden lakien mukaan niille ilmeisesti ei ole paljoa tarvetta.
Etkö sä meinannut ajaa hitaasti? Tarviitko sä mitään lisäsuojaa tavallisten lasien lisäksi? Kuivaat vain ne perille päästyäsi.
Pieni lippa kypärässä auttaa pitämään sateen pois laseilta.

Siihen on ehkä syynsä miksi visiirillisiä pyöräilykypäriä ei paljoa ole. Tarve on nähdäkseni aika vähäinen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla ongelmana on kaukonäkö, tylsä ajaa, jos kaikki vähänkin kauempana on jäsentymätöntä mössöä (kännykän taas näen ilman laseja paremmin kuin laseilla). Lippalakki kypärän alla olisi mulle ehkä jo liikaa. Toistaiseksi ratkaisu on se, että kun sataa, menen autolla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 12.09.2023 9:57 Siihen on ehkä syynsä miksi visiirillisiä pyöräilykypäriä ei paljoa ole. Tarve on nähdäkseni aika vähäinen.
En muista nähneeni kertaakaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Lipallinen myssy kypärän alla on just ihan kosher ratkaisu.

Jos visiirin kuitenkin haluaa, niin ei se valikoima ihan heti lopu
https://www.bikester.fi/pyorailyvaattee ... v1=visiiri

^
Visiireitä en muista koskaan nähneeni. Laskettelulaseja sen sijaan on jonkin verran. Oisko noita sitten silmälasien päällä en tiedä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pyöräilylaseista silmälasien asiayhteydessä puhumme varmaan suojalaseista, jotka tulevat silmälasien päälle?

Onko niiden funktio lähinnä suojata ajoviimalta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työsuhdepyörä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Pyöräilylaseja tietty saa voimakkuuksilla. Ainakin Oakleylta.

Tarkoitus tosiaan on suojata silmiä viimalta. Monilla kuivuu silmät pitemmässä matkassa ja 2 kertaa päivässä voi olla liikaa. Jos silmälaseja ei ole, niin pyöräilylasit suojaavat myös ötököiltä ja hiekalta.

Normirillit saattavat toimia pyöräilykäytössä ihan hyvin. Kokeilemallahan se selviää.
Vastaa Viestiin